משה מאיר

משה מאיר

סופר


1.
ספרו של משה מאיר, שניים יחדיו, מגלם פריצת דרך בפילוסופיה של הדת היהודית בזמן החדש. שורשיו מעוגנים במקורותיה של פילוסופיית הדת היהודית במאה העשרים, בייחוד בזו של הרמן כהן ושל הרב סולובייצ`יק, ובמורשת ההגות החסידית; רקעה הוא המריבה העקרה בין דתיות לחילוניות בעידן המוגדר כפוסט מודרני. הכרתו הכואבת של משה מאיר, היונקת מחוויה אישית, היא שזהותם העצמית של ה`דתיים` וה`חילוניים` לוקחת חלק זה בעולמו של זה ושהמריבה חוצה לא רק ביניהם אלא גם בתוכם. המחבר מפתח בספרו לשון דתית-פילוסופית חדשה שתאפשר לצאת מתוך השריון הסוגר עליהם ומונע מהם לראות זה את אנושיותו של זה, וליצור לא רק הידברות יהודית אנושית אלא גם זהות אישית מגשרת ומאחדת של מאמין חילוני מזה וחילוני מאמין מזה. כחוקר פילוסופיית הדת היהודית בזמן החדש שגיבש עמדה משלו בנושאים הללו, התרשמתי עמוקות מן התנופה החדשנית, הבהירות והיושר האינטלקטואלי המאפיינים את ספרו של משה מאיר, מיפי מבנהו ומן האלגנטיות של סגנונו. ספר יפהפה שעם עמקותו קריאתו קולחת ומהנה. זהו ספר שיעשיר ויפרה את עולמו הרוחני של כל קורא המתעניין בנושאים אלה והוא עשוי לחולל ויכוח ענייני ומעמיק בין חסידים נלהבים למתנגדים נלהבים, בין אם הם דתיים ובין אם הם חילוניים." ( פרופסור אליעזר שביד, החוג למחשבת ישראל, האוניברסיטה העברית) "החיפוש אחר פילוסופיה דתית מרעננת היא אחד החיפושים החיוניים ביותר והמרתקים ביותר. משה מאיר מציג דרך שהיא גם תבנית וגם תוכן לכינון אחת מדרכי האמונה המיוחדים שבדור שלנו. דווקא כמי שלא הסכים עם כל דבריו, אני רואה חשיבות עליונה שמשנתו תיקרא על ידי כל אדם מאמין ותהדהד בתוכו - בין על ידי אימוץ ובין על ידי ביקורת, מכיוון שבוקע ממנה צליל מכוונן, ישר ומעמיק של בקשת אלוהים"(הרב יובל שרלו) "בספר היפה החשוב והמקורי הזה בורא משה מאיר מצלמו ומדמותו את האדם הדתי-חילוני הדומה באופן חיצוני בלבד לאדם הדתי-דתי. בריאה מרתקת זו גרמה לי להתבונן שוב בדמות דיוקני ולגלות שאחרי ככלות הכול אינני אלא אדם חילוני-דתי שדמיונו לאדם החילוני-חילוני הוא חיצוני בלבד." (ארי אֵלון מחבר "עלמא די" ו"בא אל הקֹדֶשׁ") ...

2.
מפגש מקרי עם אם שכולה מערער את עולמו של הגיבור, שאיבד את אביו כשלושים שנה קודם לכן, במלחמת ששת הימים. הוא יוצא למסע שתכליתו לגלות מה בדיוק ארע לאביו, ובמהלכו מספר, בשפה ציורית שבה מציאות ודמיון מתעתעים זה בזה, סיפורי ילדות והתבגרות על רקע שכונותיה של ירושלים ובתי העיר. משה מאיר, ד"ר לפילוסופיה יהודית, מחנך ומרצה. פרסם שלושה ספרי שירה וספר הגותי ("שניים יחדיו" בהוצאת טובי עיון) וזהו רומן הביכורים שלו. הסרט סוקרטס על למברטה שהוקרן בערוץ הראשון ובהקרנות מסחריות מתאר את סיפור חיפושו אחר דמות אביו ונסיבות מותו....

3.
יובל, גיבור "קוץ ודרדר", עוזב את בית הוריו ומחפש מקלט לנפשו העדינה והמיוסרת בבית קרוביו הירושלמים. בשל המעבר לעיר, ואולי בשל הטלטלה שעבר בבית שאותו עזב, אמנותו הדתית של יובל מתערערת. תפיסת המציאות שלו הולכת ונעשית מורכבת, תובענית וצבעונית עד אין קץ. בחייו החדשים אפשרות אחת אינה מבטלת אחרת: הוא משתוקק אל עידית הפרועה וגם אל אביגיל החסודה. הוא מיוסר ומאושר, מטיל ספק בעיקר ומאמין בכל לב. יובל הוא מאמין חילוני ואולי וחילוני מאמין. הוא אדם צעיר ורגיש שאינו יכול שלא לשאול שאלות עמוקות ומייסרות על אמונה, אהבה, נאמנות ושייכות. בעולם הקוונטי המופלא והמתוחכם שברא כאן הסופר משה מאיר, חיים זה לצד זה סיפורי חכמים, טקסטים מן המקורות וסיפור אהבה מקומי ואקטואלי. ד"ר משה מאיר הוא חוקר מחשבת ישראל, סופר, משורר ומחנך. עמית מחקר במכון שלום הרטמן, ומנחה קבוצות ב"קולות", מלמד הגות יהודית מודרנית באוניברסיטה העברית בירושלים ומנחה סדנה בהגות יהודית במכון ון ליר. הגותו של מאיר עוסקת רבות בזהות דתית בתקופה המודרנית, ביחסי דת ומדינה ובהגדרת הזהות הציונית-הדתית במדינת ישראל. בין היתר עסק בהגדרת ה"חילון כתופעה פנים דתית". לפי מאיר, החילוניות איננה מושג הפכי ומנוגד למושג הדתיות, ושתי השאיפות יכולות לשכון באדם אחד- "היהודי הדתי-חילוני". בנושא זה עוסק ספרו "שניים יחדיו: פילוסופיה דתית-חילונית חדשה". שעליו אמר אליעזר שביד: "הכרתו הכואבת של משה מאיר, היונקת מחוויה אישית, היא שזהותם העצמית של ה`דתיים` וה`חילוניים` לוקחת חלק זה בעולמו של זה ושהמריבה חוצה לא רק ביניהם אלא גם בתוכם. המחבר מפתח בספרו לשון דתית-פילוסופית חדשה שתאפשר לצאת מתוך השריון הסוגר עליהם ומונע מהם לראות זה את אנושיותו של זה, וליצור לא רק הידברות יהודית אנושית אלא גם זהות אישית מגשרת ומאחדת של מאמין חילוני מזה וחילוני מאמין מזה".ספר הפרוזה הראשון שלו, "אבי אבי", ראה אור ב- 2009 וזכה לשבחי הביקורת. ספר העיון "שניים יחדיו – פילוסופיה דתית חילונית חדשה" ראה אור ב-2012. ...

4.
5.
6.

ברוכים הבאים לפינת הדמיון המודרך שלי. עצמו בבקשה את עיניכם. הרפו את השרירים. נשמו. דמיינו את עצמכם - לא, לא על דשא ירוק המשתרע עד קצה גבול ... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב
סיפור על צעיר דתי (לא לייט) מיוסר מעט עם זהות לא ברורה ולא מגובשת, שבעקבות תסבוכת במשפחתו עוזב את עירו ואת מולדתו ומגיע לירושלים לבית קרובי... המשך לקרוא
21 אהבו · אהבתי · הגב
משה מאיר בספרו המרתק והחשוב מנסה בדרכו התאטרלית ( אני לא במקרה משתמש בביטוי זה) לחבר בין האדם הדתי לאדם החילוני, בין ה'יש' החילוני ל'יש' הרחב... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ