» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריה (15):
ספרים שאני רוצה לקרוא,
ספרי עיון,
אוניברסיטה משודרת,
הסטוריה,
אופיר,
שואה ואנטישמיות למכירה,
AAA ספרי עיון שרציתי לקנות - יוני 2018,
רשימת משאלות,
קראתי ,
פסיכולוגיה, פילוסופיה וסוציולוגיה,
פילוסופיה,
האוניברסיטה המשודרת,
תומחר ,
בראשית היה הדבר האומנם,
המפץ הגדול,
עוד ...
|
1.
|
|
האידיאולוגיה הגרמנית שנעשתה תשתית הרייך השלישי הייתה תוצאה של התפתחות ממושכת, תהליך שתחילתו בתיאולוגיית לותר. כדי להבין את האידיאולוגיה הגרמנית יש לעמוד על מהותה ולבדוק במה סטתה מהנצרות המסורתית. רק באמצעות השוואות בין הזרמים העיקריים של הנצרות, הקאתולי והקלוויניסטי, אפשר לעמוד על הסטיות של הלותרניות.
הלותרניות לעומת הזרמים האחרים סטתה לגנוסטיקה קיצונית שאימצה את השטן כאלוהות נוכחת בעולם הנגלה. עקרונותיו של לותר וקביעתו שהשטן הוא נסיך העולם הנגלה קיבלו את לבושם הסופי בדרמת פאוסט של גיתה. בדרמה זו הנורמות של השטן, מפיסטו, נעשו הנורמות של העולם הנגלה. כל מה שהיהדות אסרה, הותר בעולמו של מפיסטו.
לפי הנורמות החדשות של מפיסטו היה צורך להקריב לו קרבנות אדם תמורת שירותיו, תמורת הבטחותיו בברית עם פאוסט לשלטון וכוח בלתי מוגבלים. מחנות הריכוז נעשו במות להקרבת יהודים למען יתרצה מפיסטו, יקיים את הברית ויעניק לגרמנים שלטון עולמי....
|
2.
|
|
מפיסטו, השטן המקטרג מספר איוב, המתמקם על ארובות אושוויץ, זירת הרוע הפאוסטי, שנדמו עם תום המלחמה, וצחק את צחוקו הרועם. הה, הה, הה. מפיסטו צחק. על פאוסטים שעלו בעשן יחד עם קורבנותיהם היהודים. מפיסטו, השטן מקדמת דנה. הופקד לתעד את האיוולת האנושית. טענתו היא שבהבדל ממתת הלשון, כלי היצירה שהוענק לאדם, שבאמצעותה הוא יכול ליצור, לו הוענק רק הצחוק. מפיסטו, השטן, צוחק הה, הה, הה, על איוולת האדם בכל הדורות שעושה שימוש מעוות בכלי השפה שהוענק לו - במקום ליצור חיים טובים יותר באמצעות כלי זה. הוא הופך אותו לכלי משחית, לרצוח את הזולת. לפוצץ את כדור הארץ. מפסיטו, השטן, צוחק וצוחק, הה, הה, הה, האדם מרוב רצון ליותר ויותר, באיוולתו הורס והורס, משחית ומשחית, הה, הה, ההא. ספרי רבקה שכטר: מיסטיקה וקיומיות (1966); האדם והאל (1975); אויב קוסמי (1979); אושוויץ כממלכת פאוסט (1986); ועלם נגלה (1989); השורשים התיאולוגיים של הרייך השלישי (1990)....
|
3.
|
|
קוסמולוגיה היא פילוסופיה המסבירה את הגישה האנושית ליקום ולעולם האדם. החברה מערבית מבוססת בעיקר על שתי קוסמולוגיות, היינו על שני צפנים תרבותיים: הקוסמולוגיה התנ``כית, המצויה בפרק א` ובתחילת פרק ב` בספר בראשית, והקוסמולוגיה היוונית הקלאסית, המצויה בדיאלוג של הפילוסוף אפלטון, טימאוס, וביצירות יווניות אחרות. הקוסמולוגיה המתוארת בספר בראשית היא פילוסופיה עקבית ביותר, והיא שהעניקה לתרבות המערבית את צביונה המיוחד, היינו את האמונה הבסיסית בקיומה של השגחה עליונה. דבר זה מבדיל אותה מן התרבות היוונית הקלאסית, הגורסת שהעולם נתון לשליטתו של גורל עיוור, האדיש לתלאות האדם. הקוסמולוגיה המקראית היא פילוסופיה אינטואיטיבית, שלפיה הבריאה מבוססת על שפה, היינו על אינפורמציה, והיא משתנה ומתפתחת עם הזמן. בניגוד לזה בקוסמולוגיה היוונית הקלאסית, הבריאה היא מהות סטטית, שאינה מתפתחת עם הזמן, זהו קוסמוס שלא חלים בו שינויים ויש בו קביעות מוחלטת. ספר זה דן בשתי הקוסמולוגיות, ביחסן השונה לשפה, ובמשמעויות הנובעות מכך. מחברת הספר, רבקה שכטר פרסמה מספר ספרי מחקר: ``מיסטיקה וקיומיות``, ``האדם והאל``, ``אויב קוסמי``, ``אושוויץ כממלכת פאוסט``, ``עולם נגלה`` ו``השורשים התיאולוגיים של הרייך השלישי``. כמו כן פרסמה דרמה עיונית בשם ``מפיסטו צחק, הה, הה``....
|
5.
|
|
הספר שלפנינו מתאר איך בני-אדם התמודדו במהלך הדורות עם הכלי המאפשר להם ליצור, ההופך אותם לשונים מברויים אחרים. הספר מתאר איך האדם מתנכר לכלי שלו כיוון שהוא מעדיף עולם וירטואלי, אפשרויות בלתי-אפשריות, על-פני מציאות מוגבלת, על-פני מוות....
|
15.
|
|
עתה הופיע ספרי בשם: ´פענוח אניגמת השפה´.
הפענוח מוכיח שהשפה מנכרת את תחושות גופינו, בהעניקה להן שמות. השפה הנה יצירה קיבוצית, יעוד יצירותיה הטבת תנאי קיום האדם.
יצירות אלו הן ווירטאליות, תלויות באמון הקהילה בהן, מאוכסנות במוח האנושי או מקובעות בכתב.
רק מחשבת התנ"ך השלימה עם יעוד כלי השפה, עם החובות הקיומיות. השלימה עם קיום קצוב.
בדרך כלל האדם מורד בקצוב משך קיומו, מורד בחובות שהשפה מטילה עליו. כך מרדה ראשית הנצרות, רצתה קיום רציף, כך מרד ביעוד השפה לותר, גיתה בדרמה שלו ´פאוסט´, וגם מרכס.
- רבקה שכטר.
...
|
18.
|
|
בבראשית פרק ט’, אחרי המבול, אלוהים כורת ברית עם נח, בהבטחה לא להשמיד את העולם. הוא כורת ברית עם נח, למרות שיצר לב האדם רע מנעוריו.
הברית היא חופה שתחתיה מתאפשר לאדם ליצור את שפתו יחד עם הזולת, הברית מאפשרת את החליפין. כריתת הברית עם הזולת מחייבת את האדם כלפי הזולת....
|
|