הרב עדין אבן-ישראל (שטיינזלץ)

הרב עדין אבן-ישראל (שטיינזלץ)

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (31):
רשימת קניות, ספריית העיון שלי, ספרים לקרוא, ספרים לקריאה, לקריאה עתידית, Wishlist - עיוני, ספרי עיון, אוניברסיטה משודרת, חיפוש, יהדות, הגות והיסטוריה יהודית, עדות ישראל למכירה, יהדות ומחשבת ישראל למכירה, האוניברסיטה המשודרת, ספרים שקוראים, ה.ס. 2425 2210- 5697, רשימת קריאה, פעמיים, יהדות, יהדות, כריכות אהובות, עוד ...
1.
סיפור המעשה של המקרא שתי פנים לו. מבחינה אחת עוסק הוא בהכללות, ביצירת תמונה היסטורית רחבה מאוד, בהיסטוריוסופיה, שבה הפרטים נבלעים ומיטשטשים, ורק נושאים כוללים מאוד יוצאים ומתבלטים; בעיות הטוב והרע, השכר והעונש, הכוונה והביצוע הם הנושאים המרכזיים הללו. אכן, יש במקרא גם בחינה אחרת, אישית מאוד, כאשר אישים ודמויות, בין הגיבורים הגדולים של הסיפור ובין דמויות משנה קטנות, מתגלים בתוך הדרמה התנ``כית הגדולה. ומשום כך, לאחר כל ההכרות הותיקה שלנו עמם בתוך זכרונות ילדות וכגיבורים ברקע של כל ספרותנו, יש טעם לנסות בכל זאת לפגוש אותם מחדש, לנסות להעלות שאלות, מהן שאלות חדשות-חדישות ומהן שאלות עתיקות. רבות מן השאלות החדשות אכן כבר נשאלו לעולמים, ואחדות מן השאלות העתיקות ביותר נראות מודרניות ביותר, אך המשותף לכל השאלות הללו הוא חתירה לראות מחדש, לבחון מחדש, את האישים שאנו מכירים. (מתוך ההקדמה)....

2.
מאתיים השנים שחלפו מאז מותו המוקדם של רבי נחמן מברסלב בגיל שלושים ושמונה לא השכיחו את תורתו והגותו הייחודית. ההיפך הוא הנכון. רבי נחמן הפך לגיבור תרבות, ובשנים האחרונות מתגבר העניין בתורתו, ורבים מוצאים בה מענה ללבטיו ולייסוריו הקיומיים של האדם המודרני והפוסט-מודרני, שאינו מסתפק ב"חוויית המשתמש" שהקידמה מציעה לו. רבי נחמן שחווה משברים אישיים, נידויים ואסונות, היה מוטרד מהפער שבין כמיהת האדם לשלמות לבין העולם השבור, הלא-גאול. סיפוריו עוסקים אפוא בנושאים כגון תיקון העולם, גאולת האדם ונפשו, משברים וייסורים, חיים ומוות ואפילו מימוש עצמי....

3.
אין להבין את הדת היהודית אף לא את העם היהודי לדורותיו - אם את מערכות האמונה היהודית ומנהגיה או את הקיום המופלא כמעט של האומה היהודית באלפיים שנות גלות - מבלי להבין הבנה יסודית את התלמוד ומהותו. זהו ספר מקודש, ובעת ובעונה אחת ספר חוקים לניהול חיי החברה, וכך יש ביטוי מלא לעמדותיה של היהדות בשאלות שונות ולמסורותיה. ברם, למי שחיים בעולם המודרני החילוני, יהודים כלא-יהודים, התלמוד נראה כספר חתום, שרק אותם שגדלו על ברכיו ושקדו על לימודו מבינים הבנה מלאה ומקפת. בשל סגולותיה הלשוניות וסגנונו, המערכת המופלאה של דרכי השקלא וטריא בו, ממה שנראה קל-ערך עד לנשגב, נראה התלמוד מעבר להשגתם של הדיוטות-משכילים. ...

4.
5.
אין להבין את הדת היהודית אף לא את העם היהודי לדורותיו - אם את מערכות האמונה היהודית ומנהגיה או את הקיום המופלא כמעט של האומה היהודית באלפיים שנות גלות - מבלי להבין הבנה יסודית את התלמוד ומהותו. זהו ספר מקודש, ובעת ובעונה אחת ספר חוקים לניהול חיי החברה, וכך יש בו ביטוי מלא לעמדותיה של היהדות בשאלות שונות ולמסורותיה. ברם, למי שחיים בעולם המודרני החילוני, יהודים כלא-יהודים, התלמוד נראה כספר חתום, שרק אותם שגדלו על ברכיו ושקדו על לימודיו מבינים הבנה מלאה ומקפת. בשל סגולותיו הלשוניות וסגנונו, המערכת המופלאה של דרכי השקלא וטריא בו, ממה שנראה קל-ערך עד לנשגב, נראה התלמוד מעבר להשגתם של הדיוטות-משכילים. עדין שטיינזלץ, רב נודע, תלמיד חכם ומורה, כתב את ספרו הראשון על התלמוד. בכרך אחד תמציתי ונאמן הוא כולל את ניחוח התלמוד ואת הרוח הפועמת בו בהיותו תעודת אנושיות, ובד בבד מסכם את עקרונותיו העיקריים כביטוי לחוק האלוקי. זהו חיבור של למדן מעמיק ועם זאת כתוב בתמציתיות, בפשטות, ובדרך פדגוגית מזהירה. הוא ישכיל את הקוראים שיש להם ידיעה בנושא ואף את הקוראים שזו להם כניסתם הראשונה לעולם התלמוד....

6.
7.
8.
9.
10.
הרב שטיינזלץ, חתן פרס ישראל, חושף בפנינו את מסתרי המעמקים של הנשמה, מדוע לפעמים אנו מרגישים כאב בנשמתנו ולפעמים הארה גדולה? הנשמה היא הסוד הגדול של החיים, ובדרכו הייחודית מגלה לנו הרב עדין מעט מן הסוד הזה. מה אנו יודעים על הנשמה שלנו? האם היא מנסה לומר לנו משהו? הנשמה שולחת לנו איתותים: לעתים באמצעות כאב, האמור להיות אות אזהרה על המתרחש בנשמה פנימה, לעתים בדרך גילוי של אור, המורה לאדם שאכן יש דרך אחרת. הרב עדין אבן־ישראל (שטיינזלץ), מבאר התלמוד ואחד ההוגים הגדולים של דורנו, מעלה כאן על הכתב את הסודות שנגלו בפני יחידי סגולה, תובנות שהן מעבר להכרה השכלית. ׳נשמה׳ חושף כיצד אפשר לשמוע את הנשמה בתוכך, לפענח את המסרים שלה ולהתקדם לעבר אופקים חדשים בחייך....

11.
12.
האם הכיר קפקא את סיפור ר' נחמן? המלך, בת המלך, שבירה ונפילה – הם אחדים מהסמלים הקבועים שבסיפורי המעשיות הסמליים, המורכבים ועמוסי המשמעויות של ר' נחמן מברסלב (1810-1772), אחד ההוגים הגדולים והמקוריים ביותר בעולמה של החסידות. שלושים ושמונה שנות חייו של ר' נחמן היו רצופים סבל גופני ורוחני רב, סכסוכים עד כדי נידוי עם חשובי האדמו"רים בדורו, מסע מופלא לארץ ישראל (1798), אסונות אישיים קשים וסופם מוות משחפת. בשנת 1806 החל ר' נחמן לספר את סיפוריו, שכולם הם בעלי צורה סיפורית מגובשת ומרוכזת וגם הפרטים הקטנים שבהם נארגו לתוכם בדקדקנות המכוונת למשמעות מסוימת ומוגדרת. באמצעותם אומר ר' נחמן את תורתו ומביע את מחשבותיו. כי, לדבריו, אין אדם מסוגל לקלוט דברי תורה הנאמרים בגלוי, בלא מעטה, ומשום כך "צריך להלביש לו את הפנימיות בסיפורי מעשיות". ר' נחמן עצמו אומר על סיפוריו שהם מנסים לבטא "שבעים פנים שבתורה". ואכן, יש בסיפוריו יותר ממשמעות אחת ואפילו כמה רמות של משמעות. בשלושה-עשר סיפוריו העיקריים יש שהעלילה ידועה ונפוצה ורק שינויי ההדגשה הם המקנים להם את תוכנם המיוחד, ויש שעלילתם מקורית לחלוטין ואין להם מקביל או מקור חיצוני. היו שמצאו קשר בין סיפורי פרנץ קפקא לסיפוריו. (על-פי המבוא) העיבוד, התרגום והפירוש במבוא הנרחב, שהכין הרב עדין שטיינזלץ, נעשו מתוך שמירה רבה ככל האפשר על כל הפרטים שבנוסח המקורי. ...

13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
בספר 'שלושה עשר עלי השושנה', הרב עדין שטיינזלץ פורש כמה מתפיסות היסוד של היהדות על פי הקבלה והחסידות בניסוח מחודש, במילים פשוטות ובגישה ישירה אל הקורא בן זמננו.שלשה עשר פרקי הספר פונים אל תהיות הנפש הפשוטות והראשוניות, אילו עולמות יש מעבר לעולם שלנו? כיצד מתגלה אצלינו האלקי? מהי תורה ומהי תפילה? מהי הנפש והיכן ה'אני'? שאלות אלו ועוד רבות נוספות יתבארו לקורא ויפתחו לו צהר לעולם תורת הנסתר מבלי להתקשות במושגים לא מובנים ולא מוכרים.בפרק האחרון של הספר שלושה עשר עלי שושנה מבאר המחבר את פתיחת אליהו, חלק מההקדמה לתיקוני הזוהר, הנאמר בחלק מקהילות ישראל לפני התפילה.ספר זה הוא ביטוי של תורת הח"ן, החכמה הנסתרת, המדבר אל הנפש מתוך הבנה שחכמה נסתרת אינה חייבת להסתתר במילים קשות ובביטויים סבוכים,סוד אמיתי הוא סוד גם כאשר הוא גלוי לכל....

34.
המילה "שנה" כשלעצמה היא דו משמעית, והיא כוללת בתוכה שני מובנים, שהם כמעט סותרים זה את זה. מצד אחד משמעות שנה היא הדבר שחוזר ובא, שנשנה פעם אחר פעם - שהרי זהו מחזור זמן שבעיקרו, בכל הנראה לעין, הוא מחזור קבוע: יום ולילה, קיץ וחורף, שהם חוזרים ונשנים בכל שנה ושנה. מאידך, השנה משמעה גם שינוי, כאשר ימים וחודשים מצמיחים הוויות חדשות, התנסויות חדשות - שינויים ביחס לזמן שהיה.   אף חיי השנה היהודית הם דו משמעיים: חגי השנה חוזרים ובאים בכל שנה, ואנו מקבלים אותם שוב ושוב כמכרים וותיקים, אך יחד עם זאת אנו רוצים לחיות אותם בכל פעם מחדש, לחוש את המיוחד להם באופן המיוחד לנו בכל עת שהם עוברים בתוכנו. במשך שנים רבות של הבנה והפנמה, של התבוננות באנשים ובזמנים המתחלפים, נכתבו ונאמרו על ידי הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) מאמרים ושיחות, על ימי השנה היהודית, החגים והימים המיוחדים לכלל ולפרט. מאמרים אלה, שקובצו כעת יחדיו, לכלל "שנה" שלמה, מצליחים להחיות את השנה כולה, במה שהיה בימים ההם, ובמה שיש בזמן הזה....

35.
חכמי התלמוד עצמם אמרו שאין מציבים לתלמידי חכמים מצבת זכרון על קברם, משום שדבריהם - הם הם זכרונם. אך גם יצירתם של החכמים, בתלמוד ובמדרשים, לא נועדה, מעצם טבעה, לסיפור ההיסטוריה ולתיאור תולדות החכמים. יש בה אף מגמה עקרונית להשאיר את הדברים בתוך "הווה נצחי" שבו הרעיונות הם הדברים היציבים ואילו סדר הזמנים והדורות הם בעלי חשיבות משנית בלבד. עם זאת, ספרות התורה שבעל פה אינה חומר יבש ונעדר אישיות, המשא והמתן, השיחות בין החכמים ואפילו דברי ההלכה, מלאי חיים ומתוכם מתגלית אישיותם של החכמים השונים ודמותם הרוחנית. ספר קטן זה אינו מנסה למסור את תולדותיהם של החכמים או את שיטותיהם השונות. אין בו אלא דרך מסוימת של התרשמות, שרטוט קל של הדמויות, אך לא רק כבעלי הגות וכתלמידי חכמים, אלא כבני אדם, שאף אנו יכולים - כדרך שעשו דורות רבים - לראותם כעומדים חיים לפנינו היום....

36.
סט 2 כרכים. לעומת "הררי הקדם" של המקרא, בהשוואה ל"ים התלמוד", ביחס לענני הכבוד של חוכמת הנסתר, הרי סידור התפילה הוא מעיין, המביא עימו את תמציתם של כל המקורות האחרים. יש שהוא מפכה לאיטו, כדי לתת מילים בפיהם של תינוקות ופשוטי עם ויש שהוא מתגבר להיות "רחובות הנהר", על כל ההרחבה וההעמקה שמגלים בו גדולי חכמי ישראל. אבל תמיד הוא "מקור מים חיים", המרווה את צמאון הנפש, המצמיח ומגדל את ליבם של ישראל בכל מקום ובכל זמן. הספר "הסידור והתפילה" הוא מדריך למעיין ולמתפלל, לסדור ולתפילה. הספר נועד הן למתפלל הוותיק והמנוסה, והן למי שטרם בא בשערי תפילה וסידור. הוא סוקר בהרחבה את מכלול תכניו של הסידור, את דיני ומנהגי התפילות והברכות הכלולות בו, את פירושן ואת משמען והגותן. לספר "הסידור והתפילה" נלווה גם לקסיקון רחב - ידיים המקיף את מכלול המושגים והמונחים הקשורים לסידור ולתפילה....

37.
כמו האהובה בשיר השירים, רוב הגיבורות הנשיות במקרא הן "גן נעול מעין חתום" - היופי והאישיות, תכונות הנפש כמו מהלך החיים מוצפנים היטב, וכל מבט מבחוץ אינו מגלה אלא חומות אטומות. מתוך עיון והתבוננות בדמויות המרומזות המצועפות הללו מתברר כי הן מגלות שפעת גוונים וצורות; לא זאת בלבד שהן שונות זו מזו, אלא שיש בהן עולם שלם ומורכב, רב עניין ורב עוצמה. בעיקרו של דבר נעשה כאן נסיון להגיע להסתכלות כפולת משמעות; לראות את הגיבורות הללו (חיוביות כמו שליליות) כדמויות חיות, כבני אדם שאנו יכולים להתייחס אליהם ולהבין אותם, לעבור דרך מרחק הזמנים והתקופות ולמצוא את האדם החי, הקרוב כל כך אלינו ביסודו. ומצד שני - לראות כיצד דמויות אלה הן בעת ובעונה אחת גם ארכי-טיפוסים, תבניות יסוד, אשר אישיותן הפרטית נעשית לא רק סמל ודוגמה לדורות, אלא אף כיצד הן חוזרות ונשנות במשך התקופות והשנים, וכיצד הן משפיעות עד ימינו אלה....


התלמוד לכל מאת הרב עדין אבן שטיינזלץ הוצאת ידיעות אחרונות הרב עדין אבן שטיינזלץ יליד 1937, חסיד חב"ד ומחבר פורה של ספרי הגות יהודית ופירושי... המשך לקרוא
5 אהבו · אהבתי · הגב
מחפש כרך יחיד- הכרך הראשון של ביאור התניא במהדורה הישנה. מי שיכול לעזור תבוא עליו הברכה... המשך לקרוא
הספר הוא החלק השני של ספר "התניא". הביאור של הרב שטיינזלץ, לאחד מספרי היסוד של החסידות בכלל וחסידות חב"ד בפרט, נפלא ומעמיק. מומלץ לחפצים להע... המשך לקרוא





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ