|
1.
|
|
מה ביקשתי לבטא ביצירה הזו?
אין למוצאו, דתו, צבעו או מעמדו של אדם לקבוע את היחס אליו, כפי שפותח המשפט הראשון במגילת הזכויות האמריקאית: "כל בני האדם נולדו חופשיים, שווים ועומדים ברשות עצמם".
עשיית הטוב והרע היא עניין של בחירה ויש לה מחיר: בת הברון, הברונית הצעירה שהתאהבה באסופי וילדה לו בן נאבקת עם עצמה ומשלמת את המחיר.
גם אביו האסופי משלם מחיר בכך שהחליט לא להינשא כדי שלבנו לא תהיה אם חורגת.
וד"ר הרברט עצמו, בן האסופי, מוצא את עצמו מבודד לאחר שנישא לאישה יהודייה מומרת כשהוא מבריח אותה ואת אימה לפולין.
הוא יודע את הסכנה אך מוכן לשלם את המחיר וזוכה בשלמות הנפש שבאה מתוך עשיית הדבר הנכון.
כשהוא סוטה מצו ליבו ולא מצטרף אל אשתו הצעירה במסעה לארץ ישראל ומחליט להישאר בגרמניה בין "אחיו הגרמנים", הוא משלם את מלוא המחיר על בחירתו השגויה וסובל ממנה כל ימי חייו.
ורעייתו – בכוחות על-אנושיים היא עוברת מטמורפוזה והופכת ממרי גברהרדט המתבוללת למרים היהודייה ולמירי גבעתי הקיבוצניקית, האחות של הקיבוץ.
החלטתה להמשיך בקשרים עם בעלה האהוב מאמללת את חייה.
צעיר שמציע לה אהבה ואף מוצא חן בעיניה נדחה בגלל אהבתה לבעלה שבמרחקים הנמצא בשירות השטן.
הדבר עולה לה בסופו של דבר בחייה.
מיכאל בנה היחיד גדל בקיבוץ בו נולד, הופך לקצין צנחנים ולמהנדס מוצלח אבל נכשל במבחן הנאמנות ומשלם על כך בהרס משפחתו.
על שיבתו לקיבוץ, התמסרותו לגידול ילדי בתו החד הורית ועל שמירת ערכי החברה בקיבוץ הוא מתוגמל בתחושת הסיפוק מעשיית הדבר הנכון ושלוות הנפש הנובעת מכך.
החיים הם מאבק מתמיד בין הטוב והרע – לא רק בין מדינות, ציבורים ואנשים אלא בעיקר בתוככי נפש האדם פנימה.
לנמצאים במצוקה – תמיד תהיה תקווה....
|
2.
|
|
יגאל קרן תלמיד השמינית במוסד חינוכי תיכון חדש בחיפה, בכיתתו מככבת בלהה שוורץ מלכת הכיתה. בעקבותיה מצטרף יגאל לגרעין הנח"ל ,מי-עמי" המיועד לקיבוץ "בארות" בעוטף עזה.
בהמשך הופך הרומן בין יגאל לבלהה לנישואין. נולדים להם ארבעה ילדים
המפלצת מעזה מגיחה מידי פעם; מתרחשת עקירה וגניבה של מאות שתילי המטע החדש. עדר הצאן נחטף כולו בליל חורף סוער.
לבסוף נרצחו אשר בריל השרברב ורעייתו ימימה, האחות הופכת אלמנה. היא תשכול את בנה היחיד במלחמת יום הכיפור.
בלהה המורה הוותיקה הופכת לאם שכולה בעקבות התנקשות של ארגון חבלה שבה נהרג בנה הבכור המשרת במפקדת צה"ל בעזה.
היא נהיית לאייקון בקיבוץ, שניה רק לימימה בריל האלמנה והאם השכולה.
עם פרישתה מהמוסד החינוכי כותבת בלהה ספר על חייה בקהילת "בארות".
בשבת בבוקר מתעוררים בלהה ויגאל ליום הנוראי של קיבוץ בארות, העוטף – ומדינת ישראל.
הסיום: מגיע השביעי באוקטובר....
|
3.
|
|
טעמו של הספר הוא באהבה המיוחדת בין דוד לרבקה בת השכן בקריה הראשונה של מפרץ חיפה.בין דוד, בנו של מורה דל אמצעים ורבקה בן קבלן מבוסס פורחת אהבה מילדותם אך לגן העדן שיצרו סביבם התגנב הנחש – בן השכן מעבר לכביש המקנא קנאה ארסית.לדוד חלום נערות – להיות טיס, להימנות עם שליטי השחקים. הוא מצטרף יחד עם רבקה לגרעין נח"ל אבל עובר מבדקי טיס. עמו באותה גרעין נח"ל משרת עודד אשר דוד הוא מפקד בית ספר לטיסה בחיל האויר. דוד ועודד נשלפים מהנח"ל לקורס טיס. קרוב לסיום דוד המועמד לחניך מצטיין מודח בגלל מעשה נכלים של עודד. על דוד ורבקה עובר נתיב ייסורים קשה, מפרך ומעציב. דוד מוצא את עצמו נשוי לרבקה ועם תינוק אך בלי עתיד בעיירה נידחת בנגב, כפועל מחצבה הוא ניצב בתחתית הסולם.אביו של דוד ואימו החורגת מגיעים לעיירה כדי לתמוך בבנם וברבקה. שניהם עוסקים בתורת המסתורין וידוע להם כי דרך הקשיים של בנם תמשך שנים רבות.הזוג דוד ורבקה עובר תלאות רבות. דוד מצליח לבסוף, אחרי שנות לימוד ערב מפרכים לזכות בתואר הנדסאי וזוכה למעמד כלכלי משופר אך זוגיותו עם רבקה נפגעת ממעידות בנאמנות. הם מתגרשים אך אהבתם מדביקה אותם זה לזו. המשבר האחרון שלהם הוא שיאו של הספר עם הסיום המפתיע....
|
4.
|
|
עלילתו המרתקת של הרומן "מרגל רוסי" מתרחשת בתקופת האינתיפאדה השנייה בבית מלון בהרי ירושלים. אורחיו של המלון המכובד לכאורה נהנים משירותיה המגוונים של חוות הסוסים הנמצאת בתחומו, אך בלילות הם יכולים ליהנות גם משירותים אחרים, המסופקים בביתנים מוצנעים... נשים וגברים, סוכני ביון ישראלים ורוסים, מרגלים מדומים ואמיתיים, ערבים ישראלים ופלסטינאים, כל אלה משתלבים בעלילות אהבה ובגידה, נאמנות ותככים.מחבר הספר, עמיחי יעקב שפירא, נולד בארץ לפני קום המדינה, צמח וגדל עמה. שירותו הצבאי הקרבי הוא חלק בלתי נפרד מהוויתו הישראלית, הוא שירת במילואים עד גיל 52 .לדבריו, כתיבתו נובעת מהשראה שמקורותיה טמירים לו....
|
5.
|
|
צרור שירים מהווה שרטוט במכחול לירי של הבטים שונים בחיינו: חיי ישראל במלחמות ובשכול, חיינו כפרטים באהבה, במשפחה, בזקנה ובמוות. המיתוסים שלנו כבני תרבות, מורא האפוקליפסה, חשבון הנפש הדתי שלנו; אלוהים מול העולם....
|
|