יונתן גרוסמן

יונתן גרוסמן

סופר


1.
הספר: "אסתר – מגילת סתרים" של הרב יונתן גרוסמן, מציע ניתוח ספרותי מרתק של המגילה, על מנת לחשוף רבדים סמויים בה, שאינם מופיעים וכתובים בטקסט עצמו. חלקם ידועים ביותר כדוגמת 127 המדינות כמניין חיי שרה אמנו או מילים וביטויים רבים המפנים לסיפורי מקרא אחרים (ובפרט לסיפורי יוסף) עליהם כבר עמדו פרשנים רבים במהלך הדורות, וחלקם ידועים פחות וכוללים גם זיקה לרקע ההיסטורי של המגילה, לחוקי פרס באותה תקופה, ללשון הפרסית ועוד. במבוא לספר מנתח הרב גרוסמן את המשמעות של כתיבה נסתרת, את הסכנות שבה (אם היא נסתרת, אפשר לקרוא את כל המגילה בלי לשים לב לרובד הנסתר), מביא דעות כי המגילה כולה היא סיפור חולין (בדומה למגילת שיר השירים שבה הרובד הגלוי הוא כמעט לחלוטין חול ורק ברבדים הנסתרים יש קריאה של קדושה). אבל במגילת אסתר, קיומו של הרובד הנסתר גלוי מאד (ולו רק למשל בכך ששם ה' כלל לא נזכר במגילה), ולכן חובה על הקורא לחפש אותו, אולם הרבדים שהרב גרוסמן מציג נמצאים עמוק הרבה יותר מאשר הקורא הרגיל שם לב ולמעשה נראה שמאחורי כל רובד שנחשף מסתתרים עוד שניים....

2.
הסיפור המקראי מושך את לב הקוראים כבר אלפי שנים. אין עוד יצירה ספרותית שזכתה למעמד דומה, ושהשפיעה באופנים מגוונים על תנועות היסטוריות רחבות כמו גם על אנשים פרטיים. המיזוג בין הצגת ה' כמתעניין באדם ובמעשיו לבין הצגת האדם כבעל חירות וכבעל בחירה הופך את סיפורי המקרא למסמך יסוד בהבנת ההיסטוריוסופיה המקראית והאמונה הישראלית. אלא, שהסיפור שבמקרא אינו מגלה את כל צפונותיו בקלות. מוטל על הקורא לשוב ולקרוא בו, לשוב ולנתח אותו, כדי לעמוד על מגמתו ולהיעתר למשמעות הרעיונית הצפונה בו. ספר זה מוקדש לליבון כמה יסודות פואטיים העומדים בבסיס העיצוב של הסיפור שבמקרא, שדרכם ניתן לעמוד על מגמות הסיפורים. הנחת היסוד שמלווה את הספר היא שניתן להגיש סיפור באופנים שונים, ובחירת המספר באופן מסוים קשורה במגמתו, שגם אם לא נאמרת בגלוי עומדת בתשתית הסיפור כולו. לפיכך, הספר עוקב במיוחד אחר הצמתים שבהם ניכרת החירות לכתוב באופן המשרת את המגמה של הסיפור, כמו בחירת מרקם המילים, ארגון סדר הנתונים המוגש לקורא, אנלוגיות לסיפורים אחרים וכדומה. המחבר, ד"ר יונתן גרוסמן, מהמחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן ובמכללת הרצוג. בין ספריו הקודמים: אברהם: סיפורו של מסע (ידיעות ספרים); Esther: The Outer Narrative and the Hidden Reading .(Eisenbrauns); Ruth: Bridges and Boundaries (Peter Lang)...

3.
אברהם אבינו, העברי הראשון, יצא מארצו וממולדתו למסע הרה גורל. אין ספק שלא קמו בהיסטוריה העולמית מהפכנים רבים כאברהם, שעזב את ביתו ותרבותו והלך אל "העבר האחר" של נהר פרת כדי לייסד שם תרבות חדשה. מסעו שינה את פני ההיסטוריה ואת פני האנושות לנצח. מיהו אברהם? מהפכן או צייתן? איש מוסר עילאי או לוחם? תשובות לשאלות אלו מוליכות אותנו לתשובות על עצמנו, שכן סיפורו של אברהם הוא ראשית סיפורנו שלנו. אברהם – סיפורו של מסע מבקש להתחקות אחר סיפורי אברהם שבספר בראשית ולהאיר את דמותו רבת-הפנים. זהו מסע מעין-ביוגרפי עמוס בתמרורים ובאמצעים ספרותיים מגוונים, שמנתבים את מסלול הקריאה ומאירים את דרכו של הקורא. באמצעות הקשבה זהירה לכתוב וחשיפה עדינה של כל פרט ופרט בסיפור המקראי נוצר פסיפס עשיר ומסעיר של דמות על-היסטורית נדירה. טיפול בתיאורים הנראים במבט ראשון שוליים, פענוח רמזים ואף השוואות לתרבויות קדומות אחרות הופכים את הספר הזה לאבן דרך בהבנת המקרא, שפתו ועולמו הספרותי. ד"ר יונתן גרוסמן הוא מרצה בכיר במחלקה לתנ"ך שבאוניברסיטת בר-אילן ובמכללת הרצוג. עבודותיו עוסקות בפואטיקה של הסיפור המקראי ובפרשנותו. ספר זה הוא הכרך הראשון ב"סדרת נועם" על ספר בראשית....

4.
הסיפורים הפותחים את ספר בראשית, ולאמיתו של דבר את התורה כולה, הם סיפורים מלאי משמעות, עמוסי ציפיות ותקוות כמו גם אכזבות ונפילות כואבות. אלה הם סיפורי ראשית שמספרים 'איך הכול התחיל', ומתארים נקודות התחלה אידיאליות, שטומנות בחובן גם השקפת עולם כוללת על האדם ועל המציאות שסביבו.   פרקים א-יא בספר בראשית מתארים התחלות מגוונות, אך בראש כולן יש למנות את בריאת המציאות הפיסית, התחלת מערכת היחסים החברתית, ראשית עמידת האדם מול אלוהיו, האכזבה הראשונה של האדם מעצמו ומאלוהיו, שבאה אף לצד קנאה ורצח, ואף ייסוד העמים, לאומיות ותרבות. התחלות אלו אינן פועלות בנפרד זו מזו. הן שזורות זו בזו ומשפיעות זו על זו, ובכך נחשפות נקודות התחלה שונות כשרשרת שבונה עולם מורכב וסוער. כדרכו של הסיפור המקראי, גם סיפורי הראשית מגלים טפח אך מכסים טפחיים, ולא פעם, דווקא המסרים החבויים הם עיקר מגמתו.   בראשית - סיפורן של התחלות הוא ניסיון לנתח את הסיפורים לפי סדרם ולפי זרימתם הטבעית, והקורא מוזמן לצאת למסע שמתחיל עם בריאת עולם ואדם, לבחון את כשליו, ולתהות על אופייה של המציאות החדשה שהתהוותה לאחר חורבנו של העולם הישן.   פרופ' יונתן גרוסמן הוא חבר במחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן. בין ספריו הקודמים: אברהם – סיפורו של מסע (שיצא בסדרה זו); אסתר – מגילת סתרים; רות – גשרים וגבולות; גלוי ומוצפן: על כמה מדרכי העיצוב של הסיפור המקראי....

5.
"מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי", מסכם יעקב את חייו בעמדו לפני פרעה במצרים. הנימה הטרגית שמלווה סיכום זה משמשת חלון הצצה נדיר לתפיסתו של יעקב את עצמו, את חייו ואת סיפורו. אולם לקורא בסיפורי יעקב (בראשית כה-לו) נכונה תמונה מורכבת הרבה יותר. יעקב גם ראה מלאכים שלימדוהו שאפשר להלך בין ארץ לשמים, הוא גם התאהב ברחל – שפגש בה על גדות הבאר עת ברח מאחיו, ובמיוחד זכה יעקב לשם ישראל והקים את האומה על שנים-עשר שבטיה. סיפורו של יעקב הוא סיפור גועש וסוער, גדוש נדודים וטלטלות, לצד לא מעט רגעי חסד. סיפוריו נעים ללא הפוגה בין טרגדיות אישיות ומשפחתיות לבין שמירה אלוהית צמודה; בין כאב ומצוקה לבין רוממות רוח; בין ארץ לשמים. יעקב: סיפורה של משפחה עוקב אחר הסיפורים לפי סדרם וזרימתם הטבעית ומנסה, לאור האמצעים הספרותיים שמעצבים אותם, לעמוד על המגמות הפסיכולוגיות, המוסריות והתיאולוגיות של הסיפורים הבודדים ושל המחזור כולו. פרופ' יונתן גרוסמן הוא חבר המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן ובמכללת הרצוג. בין ספריו הקודמים: "בראשית – סיפורן של התחלות"; "אברהם – סיפורו של מסע"; "אסתר – מגילת סתרים"; "רות – גשרים וגבולות"; "גלוי ומוצפן – על כמה מדרכי העיצוב של הסיפור המקראי". ...

6.
סיפורו של יוסף הוא דרמה אנושית עמוקה וקורעת לב העוסקת בחלומות סוערים ושוזרת יחדיו היבטים פסיכולוגיים, מתחים משפחתיים, קונפליקטים מוסריים ושאלות תיאולוגיות. כבר בהתחלה יוסף נחשף כחולם חלומות, אך בהמשך מתברר שהוא גם בקי בפתרון חלומות ויש בכוחו אף לבחור את פתרונם. החלומות מלווים את העלילה עד לאפיזודות החותמות את הסיפור כולו, שרק בהן מתממש פתרונם הסופי. לעתים נדמה שהחלומות משמשים כמעין גיבור סמוי של הסיפור, לצד הדמויות הפועלות בו. יוסף – סיפורם של חלומות מבקש להצטרף למסע הפרשני הסוער של אחת מפסגות הספרות העולמיות ולעמוד על סוד קסמו של סיפור יוסף, אחיו וחלומותיו. הספר מתחקה אחר האופן שבו המקרא מטפל בסוגיות משפחתיות, מוסריות ותיאולוגיות, שבסיפור זה מגיעות לשיאן. בסיפורו הייחודי של יוסף נחתם ספר בראשית כולו, ועמו גם ארבעת הכרכים בסדרת נועם שהוקדשו לניתוח החומש הראשון. פרופ' יונתן גרוסמן הוא ראש המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן ומרצה במכללת הרצוג. בין ספריו הקודמים: "בראשית – סיפורן של התחלות", "אברהם – סיפורו של מסע", "יעקב – סיפורה של משפחה", "גלוי ומוצפן – על כמה מדרכי העיצוב של הסיפור המקראי", "רות – גשרים וגבולות", "אסתר – מגילת סתרים" ו"תורת הקורבנות – מחוות של בשר ורוח"....


עוד ספר שלא ברור לי איך לא נכתבה עליו אפילו ביקורת אחת כאן. ספר שואה שהוא חובה. חזק, מכווץ את כל אברי הגוף מכה חזקה לבטן ללב ולראש. בכלל ... המשך לקרוא





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ