"למה כתבתי לך על הנשכחות האלה?
לגרד צלקות עתיקות?
לחטט לחינם בפצעינו?
לפענח קופסה שחורה?
להכאיב לך מחדש?
לעורר את געגועיך?
אולי גם זו תחבולה ללכוד אותך שוב ברשתי?
אני מודה בכל ששת סעיפי האישום.
אין לי נסיבות מקילות.
לבד אולי מאחת: אני אהבתיך.."
רומן המכתבים הידוע של עמוס עוז מנסה לפענח את פרשת נישואיהם האומללים של אילנה ואל
יקולו מקיאבלי (1527-1469) היה מדינאי ופילוסוף איטלקי. ספרו המפורסם ביותר, הנסיך, ספר יסוד בתורת מדע המדינה, וכן חיבורו ההיסטורי עיונים בעשרת הספרים הראשונים של טיטוס ליביוס, נעשו לספרי הדרכה כלליים לסגנון חדש בפוליטיקה. כתבים פוליטיים כולל את "הנסיך" כולו, מבחר פרקים מן ה"עיונים", מאמר אחד ושני מכתבים.
לספר מצורפים מבוא וביאורים מאת המ
בראשית אוגוסט 1914 פרצה מלחמת העולם הראשונה, המלחמה הגדולה שזרעה מוות והרס והביאה לשינוי פני העולם.
בחודש זה הוכרע גורלה של המלחמה, שהכול צפו כי תגיע לסיומה המהיר בעקבות נצחונו המוחץ של אחד הכוחות המעורבים.
הכישלונות שצברו שני הצדדים הלוחמים בחודש זה קבעו את מהלכה של המלחמה ואופיה, את תנאי השלום ואת המצב של "שלום לא שלום" שאירופה
ההיסטוריון הצרפתי הנודע ז'יל מישלה אמר על המאה ה-14: "לא היתה תקופה מטורפת ממנה". מאה זו החלה ב-1300 שהיתה שנת-שיא בתרבות המערב: ממלכות חזקות עלו מן התוהו הפיאודלי, החקלאות התפתחה והתבססה גם על מסחר וייצור, היה גידול דמוגרפי מרשים, בערים קמו הקתדרלות הגותיות – יצירות פאר ארכיטקטוניות, המערב הנוצרי היה מאוחד סביב האפיפיורות ברומא.
בסו
המגדל הגאה הוא תיאור מבריק ומרתק של העידן שקדם ל"מלחמה הגדולה" - מלחמת העולם הראשונה - ששמה קץ לחייהם של מיליוני בני אדם ופצעה פצעים שטרם הגלידו. כדי לחשוף את מקורותיה של הרשעות האיומה שהתגלתה במלחמה ממושכת זו, העדיפה ברברה טוכמן לבדוק את חיי הרוח והתרבות של תקופה זו, ולא את הפוליטיקה הגבוהה, החוזים והבריתות. לשם כך היה עליה לברור א
לאורך ההיסטוריה כולה, ללא הבדל מקום ותקופה, אפשר להבחין בתופעה החוזרת ונשנית של ממשלות הנוקטות מדיניות העומדת בניגוד לאינטרסים שלהן עצמן. בספר זה סוקרת ברברה ו. טוכמן את מרחבי ההיסטוריה המתועדת, בהם היא מאתרת ומתארת מערכת נרחבת של דוגמאות היסטוריות מרתקות ביותר. היא מבחינה בין האיוולת לבין צורות אחרות של מעשי כשל ממשלתיים ומגדי
עד כמה מכיר המאמין הפשוט את דתו? רוב הנוצרים בימי הביניים לא התמצאו ברזי התיאולוגיה הנוצרית. הם לא עיינו בכתבי תומאס הקדוש ולא הבינו מילה מן התפילות הלטיניות שמילמלו הכמרים. כמעט כל הפעילות הדתית שלהם היתה קשורה לפולחן הקדושים, וחלק נכבד מתפיסת עולמם הדתית עוצב על ידי סיפורי הקדושים. רגל החזיר של האח ג'ינפרו מנסה לחשוף את עולם האמ
בלילה שבין ה-3 ל-4 ביולי, 1976 נע קומץ לומים של צה``ל, רכוב על גבי מספר קטן של כלי רכב, לעבר בית הנתיבות הישן של אנטבה, במטרה לשחרר יותר ממאה ישראלים, שהוחזקו כבני ערובה בידי טרוריסטים ערביים וגרמניים, שנעזרו על ידי חיילים אוגנדיים. מפקד הכוח המשחרר היה יוני - סא``ל יונתן נתניהו - שנהרג בקרב שהתחולל בבית הנתיבות. שעות ספורות אחר חילוץ בני ה
יציאתו של "ההיסטוריה הסודית" לאור היתה אחד האירועים הספרותיים המדוברים ביותר בארצות הברית ומחוצה לה בשנות התשעים.
דונה טארט, אז רק בת 28, סומנה כסופרת המבטיחה של דורה, ספרה נזכר בנשימה אחת עם יצירות מופת כגון "בעל זבוב" ו"החטא ועונשו" והפך לרב מכר בינלאומי.
קשה לחשוב על ספר בכורים שיעסיק קוראים ומבקרים בעוצמה דומה, ואף על פי כן, שלא
אהבה וחושך הם שניים מן הכוחות הפועלים בספרו זה של עמוס עוז, אוטוביוגרפיה הכתובה כרומן משוכלל, מעשה ספרותי צרוף ומזוקק שנפרשים בו שורשי משפחתו של עוז, קורות ילדותו ונעוריו בירושלים ובקיבוץ חולדה, חייהם הטרגיים של הוריו, וכן תיאורים אפיים נרחבים של ירושלים, תל אביב וחיי הקיבוץ בשנות השלושים, הארבעים והחמישים. העולם הספרותי והעולם
"האם האח הגדול קיים?"
"ודאי שהוא קיים. המפלגה קיימת. האח הגדול הוא התגלמות המפלגה."
"האם הוא קיים באותו מובן שאני קיים?"
"אתה לא קיים."
1984, הרומן הדיסטופי הנודע ביותר בספרות העולם ועדיין המפתיע בחיותו ובאקטואליות שלו, ראה אור לראשונה ב־1949. ג'ורג' אורוול חוזה בו חזות דמיונית קשה על דמותו החברתית והפוליטית של העולם בעתיד, עולם השרוי במל
הזמן: 1945. המקום: צ'אנגי, מחנה - שבויים ברוטאלי הנמצא עמוק בשטח הכיבוש היפני. יותר מעשרת אלפי האנגלים, האוסטרלים והאמריקאים הגרים שם סובלים ממחלות, רעב וחום נורא. בעולם דמדומים זה של בני - אדם חיים - למחצה, מנסה גבר אחד, רב - טוראי אמריקאי, להשתלט על השבויים והשובים גם יחד. כל יושבי צ'אנגי שונאים את "המלך" ויראים מפניו. ידידו היחיד הוא ארי
קית, בן למשפחה מיוחסת, מתגייס לצי האמריקני ועולה כחובל על שולת-מוקשים ישנה ומתפוררת. הסדרים באנייה פרועים, המורל ירוד, היחסים בין הקצינים והצוות משובשים. כולם מצפים לבואו של המפקד החדש, שישליט סדר ונהלים תקינים.
קפטן קוויג, מפקדה החדש של ה"קיין", הוא מרבי-החובלים המפורסמים בספרות האמריקנית. "אני אדם שפועל לפי הספר," הוא מצהיר לפני
רציתי לשאול אותך, פרופ' ליבוביץ...הוא לקט חכם ועשיר של מכתבים אל פרופ' ישעיהו ליבוביץ וממנו, רובם ככולם תשובות שהשיב ליבוביץ לאלפי הפונים אליו במגוון נושאים, בהם: משמעות החיים, מוסר, גבורה: מדע וערכים, גוף ונפש: מקור האמונה, קדושת הארץ, יהדות - עם או דת? דתיים וחילוניים: הכיבוש, השלום: השלטון המשחית, חברת השנור:
ועוד ועוד.
פרופ' ליבוב
"... ואז ראיתי אותו... הבחנתי בידו הנשלחת לעבר...חגורתו...פורמת את סגר הנרתיק ושולפת את אקדח השירות הכבד... עוד צעד ועוד אחד... כעת הוא מצוי כשלושה מטרים ממני כשגבו מופנה אלי... זהו זה. עוד עשירית שנייה יגלה אותי, הלך עליך רוני לייבוביץ, אני אומר לעצמי, זה הסוף..." בתיאור דרמטי זה, נפתח סיפורם המרתק והמפחיד של רוני לייבוביץ - ה"אופנובנק" ושל
מבט אחר על סיפורי המקרא מאיר שלו מעלה תפיסה חילונית, המסירה מגיבורי המקרא את קדושתם ומציגה אותם כאנשים בשר ודם.
· כיצד נאבק משה רבנו באופוזיציה?
· מדוע לא התמנו שרים בלי תיק בממשלתם של דוד ושלמה?
· האם נתן אלהים לאיוב תשובה מספקת?
· מה באמת קרה בגורן של בעז ורות?
· מדוע נכשל שמואל במאבקו נגד המלוכה?
· האם ייסד עזרא הסופר את הרב