"לשונות קטנים הינו ספר יחודי , המכיל שפע אמירות מקוריות שנרשמו מפי ילדים קטנים. לצד ההנאה של כל בני המשפחה מן הלקט , תגדל רגישותם של הגדולים לשפת פעוטות ותתחזק תחושת הקטנים שהם מובנים. חותם את הספר מאמר מאת מרים רות ומיריק שניר, על מקומן של האמירות בהתפתחות שפת הילד ובמערכת הקשרים הנרקמת בין ילדים ומבוגרים. איוריה של שלומית זהר ממ
"האם האח הגדול קיים?"
"ודאי שהוא קיים. המפלגה קיימת. האח הגדול הוא התגלמות המפלגה."
"האם הוא קיים באותו מובן שאני קיים?"
"אתה לא קיים."
1984, הרומן הדיסטופי הנודע ביותר בספרות העולם ועדיין המפתיע בחיותו ובאקטואליות שלו, ראה אור לראשונה ב־1949. ג'ורג' אורוול חוזה בו חזות דמיונית קשה על דמותו החברתית והפוליטית של העולם בעתיד, עולם השרוי במל
הנשיקה הראשונה בתנ"ך אינה נשיקה של אהבה. האהבה הראשונה בתנ"ך אינה אהבת זוג. השנאה הראשונה בתנ"ך היא שנאת גבר לאשתו. הצחוק הראשון בתנ"ך הוא גם הצחוק האחרון שבו.
בספר "ראשית" מתאר מאיר שלו כמה פעמים ראשונות בתנ"ך ואת מי שנבחרו להתנסות בהן: לחלום את החלום הראשון, לבכות את הבכי הראשון, להיות החכם הראשון, המלך, הנביא, המרגל הראשון.
זהו ספ
המשפט לא נמשך זמן רב, היה זה יומו השלישי, אולם כבר עתה לא היה גאל מסוגל להיזכר בראשיתו. הוא עצמו לא הותקף פעמים רבות. התותחים הכבדים הופנו אל ד``ר סלדון, ברם ארי סלדון לא נראה מותקף כלל. לדידו של גאל, היה סלדון היציב היחידי שנותר בעולם כולו. קהל הצופים היה קטן, ונמנו עליו רק שועי הקיסרות. העיתונות והציבור הרחב לא הורשו להכנס, ודומה כי מ
שאול בראדון, בחור ספרדי "סמ"ך טי"ת", דור שביעי בארץ, חניך תנועת בית"ר ותורת ז'בוטינסקי, בן לאב שנולד בעיר העתיקה בירושלים והיה איש הארגון הצבאי הלאומי, מתגייס עם סיום לימודיו בתיכון, בשלהי שנות החמישים, ליחידה נבחרת, שגרעינה הוא נוער שוליים דובר ערבית מבני השכונות והמעברות, על פי רעיון וניסוי חדשני בצה"ל. שם הוא פוגש את מפקדו אבשלום (א
המספר, אינטלקטואל ספקן ואירוני, נוסע ברכבת ממוסקבה לעיירה הקטנה פטושקי לפגוש את אהובתו, ואגב כך אינו חדל לפטפט ולשתות לשוכרה, אם בגפו ואם בחברת הטיפוסים המשעשעים שהוא פוגש בדרך. המציאות הסובייטית שלפני עידן ה"פרסטרויקה" משתקפת במונולוג מבדח, שכולו הומור ש חיים של בוהמיין ושתיין ושנים רבות לא היה לו בית משלו והוא נדד בין בתי ידידי
הבלש אליג'ה ביילי, בן כדור הארץ, יוצא שוב לפעולה. שלוש שנים עברו מאז פענח את תעלומת מותו של חללאי בכדור הארץ. שנתיים, מאז יישב את פרשת רציחתו של חללאי בסולריה. ועתה מזעיקים אותו לגדול ולחשוב שבעולמות החללאים, לעולם השחר אורורה, שם פקד גורל מוזר מאין כמוהו את אחד הרובוטים המופלאים ביותר שבנמצא בכל העולמות - ר' ג'אנדר פאנל.
גם הפעם נ
בטרם היות המוסד היה הארי סלדון. מנין בא? כיצד הגיע לפיתוחו של מדע הפסיכוהיסטוריה? המתמטיקאי שהפך את חקר ההתנהגות האנושית מעיסוק חובבני למדע מדויק בא לטראנטור מעולם נידח בשולי הגלאקסיה. מגע קל של יד על ירך עורר בו מחשבות שחוללו תפנית מכרעת בתולדות המין האנושי. סלדון נרדף בצעירותו כשם שנרדף בזקנתו. הקיסר רצה בשירותיו, ורבים אחרים ר
הוא היה המקביל, בבואת הראי, של ראש העיר של טרמינוס, שליטת המוסד הראשון. אך הם היו שונים בכל מובן שהוא. ראש העיר של טרמינוס היתה דמות ידועה בגלקסיה כולה, והמוסד הראשון נקרא אפוא, בפשטות, "המוסד". הדובר הראשון של המוסד האחר היה ידוע רק לאנשי סודו. ועם זאת, המוסד האחר הוא שהיה בעל העוצמה האמיתית. המוסד הראשון תפס אמנם את הבכורה בתחום העוצ
המשפט לא נמשך זמן רב, היה זה יומו השלישי, אולם כבר עתה לא היה גאל מסוגל להיזכר בראשיתו. הוא עצמו לא הותקף פעמים רבות. התותחים הכבדים הופנו אל ד``ר סלדון, ברם ארי סלדון לא נראה מותקף כלל. לדידו של גאל, היה סלדון היציב היחידי שנותר בעולם כולו. קהל הצופים היה קטן, ונמנו עליו רק שועי הקיסרות. העיתונות והציבור הרחב לא הורשו להכנס, ודומה כי מ
המעגל נסגר: מפעל חייו של הארי סלדון - הקמת מוסד האנציקלופדיה בשולי הגלאקסיה והמוסד האחר, הסודי, בקצה השני שלה - תם ונשלם. מעתה יהיה עתיד האנושות מופקד בידיהם של אנשי שני המוסדות, והם יפרו זה את זה, ירדפו זה את זה, יקימו את האימפריה השנייה ויחקרו את הדרכים להמשך התפתחותו של המין האנושי. כארבעים שנה לפני כן הגיע סלדון לראשונה לטראנטו
כחום העימות המשולש בין ראש העיר בראנו, בשם המוסד הראשון, הדובר סטור ג'נדיבאל, בשם המוסד האחר ונובי, בשם גאיה, עדיין נותרה התעלומה בעינה: מי מנחה ומכוון את תכנית סלדון, בדיוק וביעילות העולים על כל מה שיכול המוסד האחר לעשות? האם יש איזה קשר בין אותה יד סמויה לבין העבודה שכל הרשימות הנוגעות לכדור - הארץ נעלמו מכל הספריות, מאגרי המידע וב
מאתיים שנה עברו מאז יישב אליג'ה ביילי את פרשת קטילת הרובוט באורורה, עולם השחר.
עתה כבר אינו בין החיים, אולם זכרו ממשיך לדרבן את תנופת ההתנחלות של בני כדור הארץ במרחבי הגלאקסיה.
גם איש חסדו, ד"ר פסטולף בן אורורה, נפטר בשיבה טובה, ועתה יכולים אויביו להרים שוב את ראשם, לנסות ולבלום את בני כדור - הארץ לפני שייחרץ גורלם של חמישים עולמות
אלייג'ה ביילי, בלש זוטר בניו יורק של האלף השלישי, יוצא לחקור רצח של אדם בעיר החלל עם שותפו ר' דניל אוליבאו. עד מהרה הוא מגלה שהדברים אינם כפי שנראו בתחילה. עם התקדמות החקירה דומה כי הכוחות הפועלים סביבם הם למעלה ממידתו של בן אנוש - אך ר' דניל אוליבאו אינו בן אנוש.
אייזק אסימוב, בונה מרקם חברתי מרתק של תרבות עירונית שהגיעה לפרקה, תרבו
י. אסימוב רכש לו את פרסומו הרב גם ביצירותיו בשטח המדע הבדיוני וגם בספרי המדע הרציניים שלו, ביניהם האנציקלופדיה למדע וטכנולוגיה. ולתת מענה מדעי מדויק לעלילותיו הבדיוניות. י. אסימוב הוא יליד רוסיה, שקיבל את תוארו האקדמאי ב1948- באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק. הוא נתמנה לפרופסור חבר במחלקה הביו-כימית של בית הספר לרפואה שבאוניברסיטת
במרכז המחזה, הכתוב במסורת "קומדיה דל'ארטה", דמותו של אב תאב בצע, המונע מבנו ובתו להינשא לבחירי ליבם.
העלילה מסתבכת כאשר אוצרו של האב נעלם, ולבסוף באה על פתרונה.
ביסודו של דבר זהו מחזה על תשוקות ועל הניסיון לממשן במסגרת האילוצים החברתיים. מן הבחינה הזאת, לא נס ליחה של יצירתו הנודעת של המחזאי הצרפתי בן המאה השבע-עשרה גם בימינו.
כשיצא לאור לראשונה בשנת 1967 הפך האמן ומרגריטה מיד לסנסציה ספרותית.
יותר מרבע מאה לאחר מות המחבר - פתאום, בהפתעה, מתפרסמת סאטירה כה מלאת אנרגיה, הומור, אומץ פוליטי, יופי רב, כתובה כולה במהלך שנות השיא של הטרור הסטליניסטי של שנות השלושים.
הספר תורגם בחיפזון ליותר מעשרים שפות (וגם לעברית, בשם השטן במוסקבה).
אלא שהיתה זו גירסה מצונזר