ב'כל השמות' אין לדמויות שמות;
רק "האשה האלמונית", או "השכנה מקומת - הקרקע מימין", או "אשתו של הבעל הקנאי".
מלבד אחד - סניור ז'וזה, גיבור הספר, שגם כותב במחברת את מעשיו בפרשה שעליה מסופר.
והעובדה שזה גם שמו הפרטי של המחבר אינה מקרית.
אם כל הרומאנים של סאראמאגו מציבים במרכזם משהו כובל, מאובן, מצמית, עריץ ושרירותי (שמולו זורמת איזו חתרנ
שלושה סיפורים שבהם מביט סאראמאגו, בשלושה סגנונות ומשלוש פרספקטיבות, ב"אי הנעלם": איש ואשה לבדם.
"הסיפור על האי הנעלם" נפתח באיש שמתדפק על שער הבקשות בארמונו של מלך ומטריד את מנוחת השכנים. המלך עצמו מבלה את כל זמנו ליד שער התשורות שמביאים לו, ולכן מי שפותחת לבסוף את שער הבקשות כדי טפח היא האשה המנקה. אך אין לה ברירה אלא להביא את המלך
`תולדות המצור על ליסבון` הוא רומאן אהבה על רקע סיפור מלחמה מרתק כשלעצמו, אף שבין השניים מפרידות 800 שנים. גם ברומאן זה (החמישי בתרגום עברי) סאראמאגו, כמו תמיד - שנון, מבריק, נוגע ללב בסנטימנטליות האירונית שלו, ובעל יכולת עצומה להחיות כל עניין שהוא כותב עליו, החל מטלפון מצלצל בלי שירימו את השפופרת, וכלה בליל האהבה הראשון של רווק מזדקן. מ
סאראמאגו הוא היום הבולט שבסופרי פורטוגל. "דברי ימי מינזר" (1982), ספר מונומנטלי על רקע המאה ה - 17, זכה ללמעלה מ - 20 מהדורות, ראה אור בתרגום ב - 25 ארצות, וקיבל שורה של פרסים ספרותיים. לקורא העברי צפוי מיפגש ראשון המזכיר בעצמתו את המיפגש מעורר ההשתאות עם "מאה שנים של בדידות".
ואכן, הספר - תערובת מקורית של ריאליזם היסטורי דק בפרטים ושל פנטסי
אל סאראמאגו, גדול סופרי פורטוגל ומגדולי הסופרים באירופה היום, התוודע הקורא הישראלי ב'דברי - ימי מינזר', שהלהיב בדמיון המבריק ובהומור, בתערובת של ריאליזם דק - בפרטים ופנטזיה, ובדרר הסיפור המיוחדת. כל אלה ימצאו גם ב'הבשורה על פי ישו', אולי הרומאן הנועז ביותר של סאראמאגו עד כה, שעורר שערוריה ממשלתית בפורטוגל, נמכר בלמעלה מ160,000 - עותקים,
ז'ורז' אמאדו, הסופר הברזילאי הנודע, נולד ב - 1912 בדרום מדינת באהייה. משחר נעוריו היה מעורה בחיי החברה והתרבות בארצו והרבה לנדוד בתוכה ומחוצה לה. חלק מהמסעות ערך מרצון, וחלקם מאונס, בימים שנרדף בגלל דעותיו הפוליטיות. ספרו הראשון יצא לאור ב - ,1931 ומאז הוא הולך מחיל לחיל. באמצעות הסיפור דונה פלור ושני בעליה הוא מצייר תמונה ססגונית ומרהיב
קינקאס, הגיבור הראשי בספר, הוא גווייה, ולא ברור אם זה לה מותה הראשון, השני ואולי אפילו השלישי. בגלגולו הראשון היה ז'ואקים סואריס דה קוניה פקיד ממשלתי נכבד וחמור סבר, בעל כנוע ואב אוהב, עד שיום בהיר אחד הוא פורק כל עול והופך להיות קינקאס-שואג-מים, מלך היחפנים של באהייה. בליל השימורים למת נפגשת משפחתו של ז'ואקים עם חבריו של קינקאס. המשפ
קורותיה המופלאות של משפחה המתגוררת בעיירה אגדית בקולומביה מסופרות ברומן זה, שהוא אחד ממופתי הפרוזה של אמריקה הלטינית בימינו.
קורות המשפחה, שהיא מעין מיקרוקוסמוס הפועל לפי חוקים פנימיים שאינם תלויים בעולם ובזמן הריאליים, הן למעה כרוניקה של האנושות כולה.
מאה שנים של אהבה ואמונה ויאוש, שאיפה לאושר ואכזבה, ולבסוף חזרה אל בדידותו
הסופר השווייצרי רוברט ואלזר (1878-1956) נחשב היום לאחד הסופרים החשובים והמעניינים ביותר בספרות המאה ה-20. עוד בחייו זכה להערצתם של סופרים ואנשי רוח כגון פרנץ קפקא, מקס ברוד, רוברט מוזיל, ולטר בנימין והרמן הסה, אולם כתיבתו הייחודית לא זכתה להגיע לקהל רחב, ויצירותיו נדחו פעמים רבות.
קובץ זה כולל מבחר סיפורים קצרים מתוך שלושים שנות יצירת
זאב ים ותיק ורב־חובל של ספינה הולנדית יוצא לדלות פנינים ומזדמן לאי נידח באוקיינוס השקט, שבו מפרץ מסתורי ובו שוכנים "שֵדֵי ים", סלמנדרות.
בתוך זמן קצר מגלות הסלמנדרות כושר למידה מדהים של מנהגי האדם והציוויליזציה המערבית, וככל שהן מתרבות ומחכימות, גוברת החרדה מפני השתלטותן על העולם.
הסיפור הקצר, ובעיקר זה ההומוריסטי, היה חביב על הסופר הצ'כי הנודע קארל צ'אפק (1938-1890) מכל צורה ספרותית אחרת. סיפוריו, העשויים גרוטסקה מעודנת, אירוניה והומור חד, ולשונו הביקורתית השנונה, מציירים את המצב האנושי בדיוק מריר ומשעשע ולא רק שהם - ככל ספרות קלאסית גדולה - עומדים במבחן הזמן, אלא שהם ייחודיים לתקופה שבה נכתבו. ככלל, צ'אפק עסק בספ
פלורנטינו אריסה לא פסק מלהגות בפרמינה דאסה ולשמור לה אמוני נצח ואהבת עולם כל חמישים ואחת השנים ותשעת החודשים וארבעת הימים שעברו מזמן שדחתה אותו, כשהיה בן עשרים ושתיים, לאחר אהבה ארוכה ורצופה מכשולים, ונישאה לאחר. לא היה לו כל צורך לעשות את החשבון ולסמן קו קו על קיר בתא כלשהו, כי לא עבר יום שלא קרה משהו שהזכיר לו אותה. האהבה לכל פניה
בוריס ויאן – סופר, משורר, מתרגם, מחזאי, אך גם פזמונאי, זמר, נגן-ג'אז, ואחת הדמויות הססגוניות של האקזיסטנציאליזם הפאריסי של רובע סן-ג'רמן-דה-פרה לאחר מלחמת העולם השניה.
ויאן, שנפטר בשנת 1959, בגיל 39, מהתקף-לב באולם קולנוע פאריסי, לא היה נביא בעירו, וכשהלך לעולמו, היה אלמוני, שרק מתי-מעט הכירו את יצירותיו. תהילתו החלה רק לאחר מותו.
אנו מאמ
ספרו זה של גרסיה מארקס נכתב בז'אנר שונה מכל ספריו האחרים. לכאורה, ספר מתח מובהק, שבמרכז עלילתו פרשת רצח. ואולם פרט חשוב אחד בו אינו אופייני כלל לספרי מתח: סופו ידוע למן המשפט הראשון. האחים ויקאריו מספרים על כוונתם לרצוח את סנטיאגו עד שלבסו נודעת השמועה בעיירה כולה. ואף על פי כן עם שחר האיש נרצח למוות בפתח ביתו. הרצח היה איפוא כה צפוי
סיפור קורותיה, אסונותיה, אשליותיה ובדיותיה של רראו, שחקנית תיאטרון ליגה ז' ומספרת סיפורים בחסד, המשולב באופן יחיד במינו בקורות יוון במלחמת העולם השנייה ולאחריה: סיפור המציג לפני הקורא פסיפס עשיר ומטלטל של דמויות וסצנות בלתי נשכחות שהזוועה והצחוק משמשים בהן בערבוביה, והכול כתוב ביד יוצר עז ביטוי, בעל ראייה של משורר והומור של מטור
לני הוא בחור ענק רפה-שכל, משולל מודעות וזיכרון, ובעל כוח פיזי בלתי-נשלט, שהוא כלל אינו ער לקיומו. חברו ג'ורג', הגורר אותו עמו מנעוריהם, כמין הרגל או משימה ומעמסה שהורסות את חייו, הוא היפוכו הגמור של לני: איש קטן וזריז, שקול ובעל לשון ומחשבה. במציאות הקודרת של הדיפרסיה האמריקנית (המשבר הכלכלי הגדול של שנות ה-30 למאה הקודמת) נודדים השניים
"צל הימים" הוא אולי הטוב והקריא ברומנים של בוריס ויאן - רב-מכר מתמשך בצרפת, יש מעט ספרים שעליזותם הצבעונית מתעצמת כך. תוך כדי פיתוח מסקני של המנגנון שלה עצמה, לתחושה מחריפה והולכת שהמשחק אינו משעשע. קמעה-קמעה תופסת מועקה מחניקה את מקומו של הקומי, וזה פה מה שהביא את ריימון קנו לומר על רומן זה כי הוא הכאוב והמטלטל שברומני האהבה בני-זמנ