"כאשר רומזת לך האהבה, לך אחריה.
אף שדרכים קשות ומכבידות.
ואם כנפיה מרחפות מעליך, הכנס תחתן, אף שהחרב הנחבאת בין נוצותיה עלולה לפגע."
את אסופת השירים "מוקדם ומאוחר" ערכה לאה גולדברג בעצמה, במחצית השנייה של שנות החמישים. היא כללה בספר את הטובים שבשיריה ואף הוסיפה לו מדור שירים שנדפסו אז לראשונה, "מלים אחרונות" שמו.
בראיון שנערך איתה עם פרסום "מוקדם ומאוחר" סיפרה על תהליך העריכה: "אני בחרתי לפי הטיב, מה שנראה היה טוב יותר, אפשר שאני טועה. שום איש אינו אובייקטיבי ביחס
"אלף היא נקודה במרחב שכל הנקודות האחרות נכללות בה," כך מסביר קארלוס אחנטינו דנרי לבורחס בסיפור "האלף". הוא מודאג וזועם, כי יש לו אחת כזאת אצלו בבית, מתחת למדרגה התשע - עשרה היורדת אל המרתף, ועכשיו רוצים בעלי - הבית להרוס אותו כדי להרחיב בית קפה אופנתי. האם הוא לא רק משורר גרוע אלא גם מטורף, כפי שסבור בורחס, מספר הסיפור? זאת לא נוכל לדעת ל
בדלתיים סגורות (בצרפתית: Huis clos) הוא מחזה אקזיסטנציאליסטי מאת ז'אן-פול סארטר. המחזה נכתב בצרפתית בשנת 1944, והוצג לראשונה במאי אותה שנה בתיאטרון הוויה-קולומבייה, זמן לא רב לפני שחרור פריז מעול הכיבוש הנאצי.
במחזה מופיעות ארבע דמויות (אחת מהן, המשרת, מופיעה לזמן קצר בלבד), והוא המקור לאחד הציטוטים המפורסמים ביותר של סארטר: “הגיהנום הוא
'מבעד למראה' - ספר ההמשך ל'הרפתקאות אֶליס בארץ הפלאות' - נחשב גולת-הכותרת של יצירתו של לואיס קרול. זה הספר המצוטט ביותר אחרי התנ"ך ושקספיר, והוא מודרני להפתיע בתובנות שלו בתחומים רבים של החשיבה האנושית, מפיסיקה ובלשנות ועד תקשורת ופילוסופיה. אך בראש וראשונה זוהי עלילה מיוחדת, שבה אליס - מבוגרת מעט מזו של 'ארץ הפלאות' - מסיירת בארץ שמבע
בספרו החשוב והפרדיגמטי עיונים באסלאם (1968) מבקש האנתרופולוג הנודע קליפורד גירץ ליצור בסיס כללי לניתוח ההשוואתי של הדת וליישמו על חקר התפתחותה של אמונה אחת לכאורה – אסלאם. לצורך זה הוא פונה אל קצה המזרח וקצה המערב, שבו נוכח האסלאם, ובוחן שתי ציוויליזציות מנוגדות - הציוויליזציה האינדונזית והציוויליזציה המרוקאית. לשתי ציוויליזציות
"הזיות של מטייל בודד" הוא ספרו האחרון של רוסו, אותו לא השלים. זהו חיבור אינטימי של רוסו שבו המחבר מוסר לעצמו ולקוראיו דין וחשבון חושפני על הוויתו ועל מאבקו לשמור חירותו הרוחנית. הטבע הוא מקום מקלט למחבר ממצוקותיו החברתיות - באמצעות זכותו של הטבע רוסו מזכך את עצמו.
לספר נוספה מסה מאת ברוניסלב בצ`קו (נו` 1923), חוקר של תולדות המחשבה האי
באחת ההקדמות לספרו כתב קאמי: "המיתוס של סיזיפוס מנסה להשיב על בעיית האיבוד - לדעת כשם שהאדם המורד מחפש פתרונים לבעיית הרצח: וזה כן זה בלא להסתמך על ערכים נצחיים אשר נעלמו, אולי זמנית, או סולפו באירופה של ימינו - - - מותר ואף הכרח הוא לשאול: היש משמעות לחיים? לכן מותר להתיצב גלוי עיניים נוכח בעיית ההתאבדות. התשובה הבוקעת מבעד לפרדוכסי
ההולנדי קייס פופינחה ("האיש שצפה ברכבות"), בורח ממשפחתו ומארצו כדי ליהפך לאדם אחר, להפר אל כל הכללים ולנקום על עלבון חייו המשעממים, חסרי המשמעות; והיהודי, מוכר הספרים המשומשים, ז'ונאס מילק, ("האיש הקטן מארחנגלסק"), החי בשלום עם סביבתו עד שאשתו נעלמת והוא מפטיר, בלי לדעת למה, שקר סתמי ומיותר ומחשיד את עצמו בנורא מכל. שני אנשים שונים בתכל
המסות הכללות בפרשנות של תרבויות הוציאו למחברן מוניטין של אחד מטובי האנתרופולוגים בימינו. נוסף על עבודת השדה הקפדנית והשקדנית שלו מצטיין קליפורד גירץ בדיוניו התיאורטיים בטיבו של המחקר האנתרופולוגי, במטרותיו השונות ובדרכים להשגתן. במסותיו הוא עוסק בשאלות כגון: כיצד יכול חוקר שהוא בן בית בתרבות אחת להבין תרבות שונה, זרה ורחוקה מת
סטפן צוויג, בן למשפחה יהודית וינאית, היה מן הסופרים המפורסמים בעולם. ספריו, ובהם משחק המלכים, הרומנים ההיסטוריים והביוגרפיים מארי אנטואנט ומרי סטיוארט, תורגמו ללשונות רבות יותר מכל ספר אחר. בפברואר 1942 שם צווייג קץ לחייו. "לאחר שעולם לשוני שקע לגבי, ומולדתי הרוחנית, אירופה, משמידה את עצמה, לא נותר לי למען מה לחיות," כתב. ספר זכרונות
במאה השישית לפני הספירה, באזור שבין צפון הודו ובין נפל, פועל אדם שהנו, ללא ספק, הדמות המרכזים בהיסטוריה התרבותית של אסיה, ואולי אחת מהמרכזיות בהיסטוריה התרבותית של האדם. בהיותו בן 35, לאחר כמה שנים של סיגופים חריפים ללא תועלת, הגיע אותו אדם להארה והפך לבודהא. תכניה של הארה זו עוסקים בכמה מהבעיות היסודיות המשותפות לבני האדם באשר הם, ו
דוד, מלכנו התנ"כי, מוטל על ערש דווי, מגולל את סיפור חייו מנקודת - מבט מפתיעה ובה חשבון עם ההיסטוריה היהודית והכללית שלפניו ואחריו.
דוד הגחמני והסרקסטי של הלר יודע יידיש, מאשים את שקספיר בגניבה ספרותית ומביע דעה נחרצת על פסלו הנודע של מיכלאנג'לו.
לשווא תתאמץ אבישג הקטנה לחמם את איבריו, אך היצר הרע אינו מרפה ממנו, והוא מספר לנו פרט
הסיפור על יוסף ק. שנאשם ואינו יודע במה נאשם. נסיונותיו להגיע אל הרשויות השופטות ולטהר את עצמו מאשמה שאינה ידועה לו מְסמלים את מבוכתו של האדם המודרני ואת חוסר האונים שלו.
פרנץ קפקא (1924-1883) נולד בפראג שבצ'כיה. בנו של סוחר יהודי, שאופיו השתלטני השפיע על כל מהלך חייו ויצירתו. לאחר שסיים לימודי משפטים, עבד בחברת ביטוח בפראג, עד שחלה בשחפ