הביקורת נכתבה ביום חמישי, 27 בנובמבר, 2014
ע"י אריאל
ע"י אריאל
"פעם הייתי בז'נבה, בכינוס של החברה לפיסיקה. הסתובבתי בעיר ועברתי במקרה על יד בניין האו"ם. חשבתי לעצמי, "יופי! למה שלא אכנס לראות איך זה בפנים?" לא הייתי לבוש בהתאם - לבשתי מכנסיים מלוכלכים ומעיל ישן - אבל התברר שיש סיורים שאפשר להצטרף אליהם, ומישהו מראה לך את המקום.
הסיור היה מעניין מאוד, אבל הקטע הכי מרשים היה האודיטוריום הגדול שהיה שם. אתם יודעים איך הטיפוסים הבינלאומיים הגדולים האלה מגזימים בכל מה שהם עושים, אז מה שהיה צריך לתפקד בתור בימה היה בנוי בכמה שכבות: צריך לעלות בשורה שלמה של מדרגות אל הדבר הגדול, הענקי, המפלצתי הזה מעץ שעומדים מאחוריו, ומאחורנית יש מסך ענקי. מקדימה ישנם הכיסאות. השטיחים מפוארים, והדלתות הגדולות עם ידיות הפליז מאחור הן יפהפיות. משני הצדדים של האודיטוריום הגדול יש תאים עם חלונות ובתוכם עובדים מתורגמנים בכל מיני שפות. זה מקום פנטסטי, וכל הזמן חשבתי לעצמי, "בחיי! איזה דבר זה צריך להיות, לנאום במקום כזה!"
(בקטע הזה, אני לא יודע למה, עולה לי בראש סגנון הדיבור של ניקולא הקטן. זה מקום פנטסטי. מדליק!)
מיד אחר כך הלכנו במסדרון שמחוץ לאודיטוריום, והמדריך הצביע דרך החלון ואמר, "אתם רואים את הבניינים האלה שבונים שם? ישתמשו בהם בפעם הראשונה בוועידת האטום למען השלום, בעוד שישה שבועות בערך."
פתאום נזכרתי שמארי גל מן ואני אמורים להרצות בוועידה הזאת, על מצב הפיסיקה של האנרגיות הגבוהות. ההרצאה שלי נקבעה למושב המליאה, אז שאלתי את המדריך, "אדוני, איפה יתקיימו ההרצאות של מושב המליאה של הכינוס הזה?"
"בחדר ההוא שהרגע יצאנו ממנו."
(נו טוב, רק באו"ם קוראים לאודיטוריום פנטסטי כזה "החדר ההוא".)
"אה!" אמרתי בשמחה. "אז אני הולך לנאום בחדר הזה!"
(לכל מי שלא הבין עד עכשיו, אז אכן, לא אני מספר לכם את כל זה אלא ריצ'רד פיינמן.)
המדריך הסתכל מלמעלה למטה על המכנסיים המלוכלכים והחולצה המקומטת שלי. הבנתי כמה מטומטמים הדברים שלי נשמעו לו, אבל מבחינתי זאת היתה הפתעה אמיתית ושמחה.
המשכנו הלאה עוד קצת, והמדריך אמר, "זהו אולם המנוחה של הצירים, וכאן הם מנהלים בדרך כלל דיונים לא רשמיים." היו כמה חלונות מרובעים קטנים בדלתות של האולם הזה שאפשר להציץ דרכם, אז הצצנו דרכם. ישבו שם כמה אנשים ודיברו.
הסתכלתי דרך החלונות וראיתי את איגור טם, פיזיקאי מרוסיה שהכרתי. "היי!" אמרתי. "אני מכיר את הבחור הזה!" והתחלתי להיכנס בדלת.
המדריך צרח, "לא! לא! שלא תיכנס לשם!" בשלב הזה הוא כבר היה ב ט ו ח שיש לו עסק עם משוגע, אבל הוא לא יכול לרדוף אחרי, כי גם לו היה אסור לעבור בדלת ההיא...
(לנהלים מוקפדים יתר על המידה יש איזו נטייה לגולים עצמיים. שלוש הנקודות במקור.)
איגור חייך כשהוא זיהה אותי, ואנחנו דיברנו קצת. המדריך המשיך בסיור בלעדי, בהקלה רבה, ונאלצתי לרוץ כדי להשיג אותו."
עד כאן ריצ'רד פיינמן, עמודים 62 63. מכאן והלאה תורי.
הספר הזה הוא ספר מצחיק ונהדר, כי ריצ'רד פיינמן מתייחס לעצמו, לנהלים ולמוסכמות בקלות ראש מענגת, ובסדר הזה.
כבר ציינתי שהוא מזכיר לי את ניקולא הקטן, ויש עוד מישהו שהוא מזכיר לי, חתן פרס נובל אף הוא ויהודי אף הוא (וגם מארי גל מן. איך טרם הומצאו "התיאוריות המדעיות של זקני ציון"?). אני מדבר על נילס בוהר.
בספר מדע נהדר לנוער גיליתי פעם סיפור. נילס בוהר, אשתו ומדען עמית דני טיילו יום אחד ברחוב עירוני בשעת לילה. כשעברו ליד בניין הבנק טיפס הדני, מטפס הרים חובב, על קיר הבניין. נילס בוהר, פרופסור מן המניין, אדם מכובד, מבוגר ומיושב בדעתו, הזדרז לחקות אותו. לא, חברים, שורת המחץ טרם הגיעה. הנה היא: שני שוטרים סיירו ברחוב ומיהרו לכיוון האיש המטפס על קיר הבנק. כשזיהו אותו מלמל אחד מהם, "אה, זה רק פרופסור בוהר," ושניהם המשיכו הלאה בנחת.
לצערי אני לא חושב שכאן בישראל יש לנו הרבה פרופסורים שצפוי לראות אותם עושים דבר תמהוני כמו טיפוס על קיר. סביר להניח שפרופסור רגיל היה נשאל מיד בדאגה, "פרופסור, קרה משהו?"
וכשאני חושב על זה, אולי המשפט הזה היה צריך להופיע על כריכת הספר. כי אכן ריצ'רד פיינמן נקלע לא אחת למצבים שמצדיקים שאלה כזאת, ואף על פי שהוא מקרה אבוד נראה שיש מי שהמשיך לשאול אותה. ואכן, הוא בעל יכולת נדירה לספר סיפורים על המאורעות שקרו, באופן כזה שאני מתחיל להצטער על שאותי לא מזמינים להרצות בבניין האו"ם יחד עם מארי גל מן.
נ.ב. כמה שניות אורכת הדקה שלכם? שלי חמישים ושתיים. ראו פרק "זה פשוט כמו אחת שתיים שלוש".
נ.ב. 2. כמה שמות פרקים לשבר את האוזן. שין שמאלית כמובן. "מי זה הרמן, לעזאזל?" "פיינמן הוא חזיר שוביניסטי!" "הרגע לחצתי לו את היד, היית מאמין?" "אויב בשעה שש!"
נ.ב. 3. המכתב המקסים של הנרי בתה (עמוד 99) מכיל שיטה בדוקה להעסקת ילדים אינטלגנטים. ציטוט מדיאלוג בין פיינמן להנרי:
- ידעת שיש פי שניים יותר מספרים מהמספרים שיש?
- לא נכון!
- כן נכון; אני אוכיח לך. תן מספר.
- מיליון.
- שני מיליון.
- עשרים ושבע.
- חמישים וארבע.
נתתי עוד כעשרה מספרים, ובכל פעם החזיר לי דיק במספר גדול כפליים. האור נגה עליי.
- אני מבין. אז יש פי שלושה יותר מספרים מהמספרים שיש. (הנרי בתה היה אז בן שמונה או תשע!)
- תוכיח, אמר הדוד דיק. הוא נתן לי מספר. אני נתתי לו מספר גדול פי שלושה. הוא ניסה עוד אחד, ואני חזרתי ועשיתי זאת שוב, ושוב.
הוא נתן לי מספר מסובך מאוד, שלא יכולתי להכפיל בעל פה.
- פי שלוש מזה, אמרתי.
- אז מה, יש בכלל מספר הכי גדול?
- לא, עניתי. כי לכל מספר, יש מספר גדול פי שניים, ויש מספר גדול פי שלוש. יש אפילו מספר גדול פי מיליון.
- נכון. והרעיון הזה של הגדלה בלי סוף, של אין-בכלל-מספר-הכי-גדול, נקרא אינסוף.
הנה לכם האינסוף על רגל אחת, לילד בן שמונה תשע.
והנרי בתה מסיים: "לא ראיתי את דיק פעמים רבות אחרי שעזב את קורנל. אבל הוא הותיר בי זכרונות חמימים, את האינסוף, ודרכים חדשות להכיר את העולם. אהבתי אותו מקרב לב.
ברגשי כבוד,
הנרי בתה."
אז אני לא ראיתי את דיק - אם יותר לי לקרוא לו ככה - מעולם - ובכל זאת אני מחבב אותו מקרב לב. אי אפשר שלא.
10 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של אריאל
» ביקורות נוספות על מה אכפת לך מה חושבים אחרים - המשך הרפתקאותיו של איש מוזר כפי שסופר לרלף לייטון
» ביקורות נוספות על מה אכפת לך מה חושבים אחרים - המשך הרפתקאותיו של איש מוזר כפי שסופר לרלף לייטון
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אמממ... איזה דיון...
למקצוע המתימטיקה 4 ו 5 יח"ל ההחלטה סליחה ההנחתה החדשה נתנה בומבה לפרצוף - ההחלטה החדשה תוביל להמשך הצניחה במספר התלמידים שירחיבו את התחום. היא תסתום את הגולל על המתימטיקה ומכאן על מקצועות המדעים. החל מתלמידי כיתות י - תשע"ה. החלטה אומללה שהגיעה אחרי התובנה שיש לחזק את המתימטיקה ומכאן המדעים בחט"ב.
וכשעלו השגות - לא מהיציע - המשיגים וההשגות הושתקו הסגנון סובייטי עתיק !! |
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
(לא כולנו רוטנים מהיציע)
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
גם אני מכיר מורים. חלקם חושבים שהוא טועה, וחלקם מברכים על השינויים.
פופוליסטיים? לא יודע. למה, כי הוא רוצה שיאהבו אותו ולא רוצה לשנות באמת? אני לא מאמין בזה. מצפים ממנו להגיע לתוצאות ולשנות. גם בזמן קצר. לפעמים אין גם ברירה, ועושים תכניות בחיפזון. לאף אחד אין סבלנות. אני מאמין שאם יש מישהו שבא למערכת כל כך מורכבת ודפוקה כמו מערכת החינוך ובמקום לדבוק במוכר מנסה לשנות וכוונותיו טובות, אז זה טוב, אפילו אם זה מהמותן, ואפילו אם זה פופוליסטי, ואפילו אם זה נכשל. זה נכון לגבי כל מערכת וכל מי שרוצה לשנות. לפעמים גם צריך לעבוד עם מה שיש ואין אפשרות להתחיל הכול מהתחלה "פרש". יש לכם רעיונות יותר טובים איך לשפר את המערכת? תעלו אותם. לרטון מהיציע כל אחד יכול.
|
|
|
אריאל
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אוקי: אני אבוא...
רפורמות יכולות להיות דבר נהדר, אבל כשהן נכפות על המערכת מלמעלה בלי עבודת שטח נוצרות בעיות. שני ההורים שלי מורים, ויש לי סבתא מנהלת, דוד ושש דודות עובדי הוראה. מכולם - מורי יסודי, חטיבת ביניים ותיכונים - אני מקבל רושם שהמדיניות החדשה לא מאוד מוצלחת. בלי יוצא מן הכלל. בקיצור, כרגיל, אני מסכים עם נצחיה. |
|
|
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
בפרספקטיבה של זמן אפשר יהיה לבחון את הדברים.
שנקבע שיחה בענייני החינוך היה הווה ועתיד - כאן, בבמה זו, בעוד חמש שנים ? :)
|
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
רק שהשינויים שלו, יותר מכל דבר אחר, הם פופוליסטיים.
יכול להיות שזה טוב, לנער את המערכת וכל זה, לשנות כיוון כל שנתיים כדי לא לקפוא על השמרים. אבל השינויים בפני עצמם הם שלופים מהמותן ולא טובים. וזה בלי להקטין בכהוא זה את אישיותו המופלאה של האיש, את מעשיו הטובים, ואת זה שהוא מרצה ומורה בחסד.
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
בכל פעם שמנסים לשנות, יהיו אנשים שלא אוהבים את השינויים. זה אנושי, וטבעי, וברור. הישן והמוכר חמים ונוח, אפילו אם הוא מסריח.
שי פירון נכנס למשרד החינוך על "טיקט" אחר. של רפורמטור, של מישהו שלא רוצה להשאיר את הקיים, ושדווקא כן מעוניין לנדנד את הסירה. אז אולי הוא מציק, ויורה מהמותן, ומשנה את דעתו, אבל אני משוכנע, שבניגוד להרבה אנשים אחרים שהשתמשו בתפקיד כדי "לסמן וי" ולא העיזו לעשות שינויים מפליגים כי זה לא פופולרי, שי פירון בא מחינוך ורואה בחינוך את ייעודו ולא רק שלב בדרך. הוא רוצה לעשות טוב, וזה מצויין בעיניי, ולא רק זה - הוא גם עושה דברים שאינם מתיישבים במיוחד באג'נדה האורתודוכסית ממנה צמח, וזה ראוי לשבח כפליים. אני מקווה שיישאר במשרד החינוך עוד שנים ארוכות ויוביל את השינויים שצריך לעשות וזקוקים לאורך נשימה.
|
|
|
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אלון, א. "הארץ" ואני לא קוראים זה את זו ולמען האמת חא נםגשנו כבר
ארבע וחצי שנים לפחות, לא שאני מתגעגעת (ממש לא), אבל בניגוד לחברו "ידיעות", שמידי פעם קופץ לביקור, הרי הוא אינו טורח להגיע לגלות. ולענייננו, ייתכן מאוד - לא ייתכן, בטוח, ששי פירון מחנך מופלא, רגיש, מבין אדם ואיש טוב. וייתכן שהיה טוב לו נשאר בחינוך ישיר (אין ריאיון שאינו מזכיר את בנו הפגוע המאומץ) ובאמת כל הכבוד לו ולמשפחתו. אבל - יש בעייה, עם שר החינוך. הוא "יורה" שינויים, תכניות חדשות, משנה אותן שוב, לא מאפשר למערכת להסתגל ומזעזע אותה שוב. אין ספק שלמערכת החינוך דרושים שינויים. אבל, יש להתייעץ, לשקול, להקשיב לקולות מהשטח, להתחיל תכנית לתת לה להתמע לבדוק אותה בפרספקטיבה של כמה שנים, להפיק לקחים ולהמשיך הלאה.. ולא באופן שנראה כמו איבוד שליטה תזזיתי להנחית תכנית, אחרי שנה לשנות, באוגוסט להחליט אחרת, לא להקשיב לתובנות של מנהלי גדולי בתי הספר התיכוניים בארץ, בקיצור "להשתולל" על המערכת. בקיצור - בעייה. ומאיפה היא יודעת את כל זה אתה שואל ובצדק, אז אני בקשר די קבוע של ייעוץ - חילופי נוער (גם את התכנית הזו הוא הוריד והחזיר) מול שלושה מנהלי תיכוניים בארץ, שלושתם מביאים דברים ברוח הזו ותסכול מתפקוד השר והמשרד.
|
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אלון, שי פירון באמת נשמע בן אדם צדיק לפי הדברים שאמרת. איזה צירוף מקרים שהוא היה המחנך שלך...
|
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
שי פירון היה המחנך שלי שנתיים בתיכון. החווייה שלי ממנו, אולי בניגוד לאחרים, היתה מצויינת.
איש קשוב, מחנך בחסד, ובוודאות רוצה לעשות טוב. לא הרבה יודעים שהוא ומשפחתו אמצו ילד נכה שננטש בבית החולים ומגדלים אותו כאילו היה בנם. הנה:
http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/670/610.html כמי שבחר להוריד את הכיפה עוד לפני סיום לימודיו, אבל להמשיך בישיבה התיכונית עד הסוף, היו לי אינספור הזדמנויות לחיכוכים איתו, והוא ניהל את כל הסיטואציה המורכבת הזאת, לא רק איתי, באנושיות וברגישות ובהומור. אני סומך עליו לגמרי כשר החינוך, למרות שהפך להיות שק החבטות של כל מי שהשקפותיו אינן נראות לו, ובראשן עיתון הארץ על שלוחותיו והאג'נדה המובהקת שלו. אגב, גם בחרתי בו לערוך את טקס כלולותיי עם אשתי, וגם את זאת עשה במחוייבות וברצינות ובהתנדבות, וסרב לקבל אגורה מעל, או מתחת, לשולחן. איש דגול. |
|
|
yaelhar
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
לעתים למנות "כמנהל" אדם מוכשר,יצירתי, בעל מעוף הוא ירייה ברגל (שלו ושל הממנה)
כי אדם כזה צמוד ליצירתיות של עצמו, ומתקשה "לנהל נכון".
וכאן נכנס "העיקרון הפיטרי" האומר שאדם תמיד ייתקע בתפקיד הכי פחות מתאים לו, כי משם כבר לא יקדמו אותו... |
|
|
אריאל
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
שבת שלום...
אגב, דוד שלי עבד אצלו כמורה ולא היה מאוד מרוצה ממנו. |
|
|
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
:) לא נותר לי אלא לאחל שבת שלום לך, לאריאל ולכולםםם....
|
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אוקי, אני מסכימה איתך במאת האחוזים. לא אמרתי אחרת.
|
|
|
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
הסיפור נחמד מאוד. כמובן שהבנתי את הכוונה של נצחיה. ייתכן גם שהוא היה מנהל מוסד חינוכי טוב.
אולי חבל שלא נשאר שם. כשר חינוך הוא מתפקד בצורה גרועה ומזיקה מאוד למערכת.
נכון, נצחיה, הוא אומר המון. ייתכן שהוא סובל מיצירתיות יתר שמאוד לא במקומה במקום שהוא נמצא. |
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אני חושבת שהסיפור הזה אומר המון.
ובמיוחד הוא מסבר את האוזן ומספר מה קורה כשאדם מקורי, מעניין, ויצירתי מגיע לעמוד בראש מערכת. לא תמיד זה טוב. לפעמים זה רע מאוד.
|
|
|
אריאל
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
נצחיה לא רצתה להראות את בקיאותו של פירון באקורדים אלא דווקא את ההבנה החינוכית שלו.
ואולי היא גם ניסתה להוכיח שאנשים כאלה יכולים בהחלט להגיע רחוק. אז כן, גם אני לא מחבב כל כך את שי פירון, אבל הסיפור הזה מצא חן בעיניי. |
|
|
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
טוב לדעת שיש תחום בו הוא כן מבין - שי פירון - האקורדים לגיטרה. כי בניהול וחינוך והתנהלות ויחסי אנוש, והבנה חינוכית - אין לו שמץ...
אה, הוא יודע, מאוד טוב, להיות תזזיתי לא שקול ולא מחושב.
|
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אה, אז הנה התשובה.
קראו לו שי.
היום הוא הרב שי פירון, שר החינוך. |
|
|
אריאל
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אני נכנע. מי זה?
|
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אז הנה סיפור לשבת:
בבית ספר תיכון במרכז הארץ ישבה תלמידה בחדר המנהל, על כיסא המנהל, בידיה הגיטרה של המנהל, והיא מנגנת בה. ואז
נכנס מנהל בית הספר ואומר בקול חמור "לא!" היא נבהלך והוא ממשיך: "זה לא האקורד הנכון", ומדגים לה איך מנגנים את השיר כראוי. עכשיו אני משאירה לנחש מי זה מנהל בית הספר הזה, ומה הוא עושה היום. |
|
|
אריאל
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
את צודקת לחלוטין. אני מתנצל בפני הפרופסורה בכללה והפרופסורה העברית בפרט על ההאשמה הגורפת.
המנהל שלי בכיתה א', להבדיל אלף אלפי הבדלות, העמיד כיסא על שולחן המורה וטיפס עליו כדי להמחיש לנו מה זה "גבוה מעל גבוה שומר". והמפקח נכנס. כל מה שאני יודע הוא, שהוא ממשיך לנהל את בית הספר עד היום הזה. אז כנראה שהוא שרד את זה. ואם כבר נזכרתי, אז לפי ספר זיכרון שיש לי בבית, הרב הלל אונסדורפר מבית רימון התערב פעם עם ילדה מגן הקיבוץ שהוא יכול לעמוד על הראש, ואכן נעמד על הראש עם החליפה והכל באמצע המדשאה שלפני חדר האוכל. אז כן, יש אנשים כאלה גם בישראל. אני פשוט נתקפתי לרגע בהלך הרוח העגמומי הזה, איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא... וכו' וכו'. |
|
|
נצחיה
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
פיינמן נהדר, ומיוחד במינו.
על זה אין חולק. אבל דווקא בקרב פרופסורים, בפרט לפיזיקה ומתמטיקה, יש די הרבה אנשים מעניינים ומקוריים, שהם גם "שטותניקים", שלא שמים על לבוש מיוחט או אופנתי, או מראה חיצוני בכלל, ושמוכנים להתנסות כל הזמן.
|
10 הקוראים שאהבו את הביקורת
