ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 9 באוקטובר, 2014
ע"י רץ
ע"י רץ
היום בו מכשפות וכישופים עוררו בי גיחוך וכעס
היה כאשר א.חברי לעבודה, שבדרך כלל נחשב לאדם מאוד רציונאלי, פנה למכשפה, מחזירת אהבות ישנות, בכדי להחזיר לו את אהובתו ששברה את ליבו. היא העניקה לו קמעות, ושיני שום נגד עין הרע, ובקשה ממנו לפזרם לאורך מסלול הליכת אהובתו.
במחשבה שנייה, חשבתי שהפתיח הזה, מתנשא ולועג לחולשת חברי, כעת בזיכרוני עולה אירוע עבר, אותו הדחקתי, שהוכיח לי שגם אני נזקקתי לסיועם של כוחות האופל, היה זה כשבני שכב בבית החולים פצוע אנוש. בלילה אחד של בדידות, וחוסר אונים, מצאתי את עצמי מעלה מהאוב בעיני רוחי את קורות סבי שבשנות העשרים של המאה הקודמת, נפל על מחרשתו, ונפצע אנושות בראשו, סבתי והוא עלו לירושלים, לחפש עזרה במסע של ייסורים שספו לא מנע את מותו. מצאתי את עצמי פונה בתחינה, לאבותיי המתים, כמו שמאן אינדיאני המעלה מהאוב את נשמות הקרובים, בקשתי מהם להילחם עבור בני, הנכד שלהם, כתיקון להם ולעצמי, בכדי שהפרשה הזאת לא תישנה, איני יודע אם זה מה שעזר לבני להחלים ולי לשרוד חודשיים בטיפול נמרץ, אבל אותו לילה העניק תחושת שייכות לשושלת שורדים הנאבקת על החיים שבקצה, הפעם אנחנו נעבור את זה לחשתי לעצמי ולבני.
א. ואני לא היינו הראשונים שבצר לנו פננו לכוחות על טבעיים, ממש כפי שאנשים אחרים במשך אלפי שנים, מצאו את עצמם, בחרדה או מצוקה מול עולם מפחיד וכאוטי ופנו למכשפה וכישוף בכדי לגייס כוחות מסתוריים שיסיעו בידם לשרוד את אי הוודאות, ולהעניק לעצמם עידוד בעולם מלא פחדים.
ספרו של ראסל מנתח את תופעת הכישוף לאורך ההיסטוריה, החל מעת העתיקה ועד לכישוף העכשווי, כתחום מרכזי בהוויה האנושית.חלקו הראשון של הספר עוסק בכישוף הקדום, תקופה בה האמונה הדתית התקיימה בהשלמה עם הכישוף שהיווה חלק מהפגאניות - אלילות קדומה, כנענית, יוונית, או אלליות אחרת כמו דיאנה האלה הרומית. בימי הביניים, תחומים כמו האסטרונומיה והאסטרולוגיה, חייו בהרמוניה כתחום אחד שבהמשך נפרד, למדע ולכישוף.
התזה העיקרית של ראסל היא הגדרת הכישוף וצייד המכשפות ברנסאנס ותחילת העת החדשה, תקופה של מתח בין דת לחילוניות שהולידה את רדיפת המכשפות והעלתם על המוקד, באשמת התחברות לכוחות הרשע ולשטן. הכנסייה במלחמתה במכשפות התגוננה מול העולם המשתנה, באמצעות רשע האינקוויזיציה, שהמשכה באידיאולוגיות רשע מודרניות, נאצית או סטליניסטית. כול תקופה של שינוי, ושל התפרקות מוסדות מסורתיים היא סוג כאוס, שהמציאה שטן משלה שהיה צריך להשמידו, בכדי ליצור שנאה קמאית כמכנה משותף להמונים.
החלק המבריק של הספר הוא תיאור הכישוף בעת החדשה, ראסל מעלה תפיסות כמו של מארי, לפיהן הכישוף הוא שריד לטקסים פגאנים של אלילות, או את גרייבס משורר וסופר שכתב את האלה הלבנה, הטוען כי הכישוף הוא שריד לדת האלה שנושלה על ידי התרבות הפטריאכלית. למעשה הכישוף המודרני קשה להגדרה, קיימים בו הבדלים רבים אותם ניתן להגדיר על דרך השלילה, כישוף המאופיין על ידי שונותו והתנגדותו לדתות המערביות המבוססות על הנצרות.
ספרו של ראסל מתחקה אחרי היסטורית הכישוף, בסיוע מחקרים אנתרופולוגים, וניתוחי תרבות ודתות משווים. הספר כולל הגדרות מחקריות חשובות, אך יחד עם זאת הוא קל לקריאה, מלווה בתמונות רבות ואנקדוטות ההופכות את הקריאה בספר למרתקת.
לא פעם חשבתי על החוויה הנוראית מדהימה שעברה על שאול המלך ערב מלחמתו בגלבוע, עת בשרה לו בעלת האוב מעין דור את אחריתו. בעידן המודרני קיימות מכשפות שחוזות את העתיד כמו בעלת האוב מעין דור, בטכסים המשמרים תרבות פגאנית אללית מרתקת שחשבנו שנעלמה מהעולם.
34 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
אוקי - תודה - התגובה שלך רגשה אותי משום שהיא כול כך נוגעת - אני אכן פנתי להרהורי לבי - ונחשפתי לכוח אחר
כזה שלא תלוי באמונה שצצה רק לעת צרה.
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
שין שין - ספר בהחלט ראוי - הביוגרפיות של צוויג מרתקות - ובהחלט מלמדות היסטוריה דרך בני האדם כבשר ודם, מציגות את ההיסטוריה כדרמה על
בימת התיאטרון.
|
|
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
האמונה הדתית היא חזקה ומסייעת להתמודד עם המון מצבים.. אין מה לעשות, המון פעמים,
במצבי מצוקה כאלו או אחרים - הלא-מאמינים פונים אל המכשפה הזו או האחרת בדמות מכשפה עושה כשפים או לזו שנמצאת בתוך הרהורי לבם..
רץ, ביקורת מרגשת. אני חושבת ששנינו מכירים את זה מאותו המקום, כמעט. |
|
שין שין
(לפני 10 שנים ו-10 חודשים)
סקירה מרתקת על נושא מעניין מאוד.
בהחלט נכנס לרשומות...
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
לא שהטלתי בזה ספק, רץ.
ואני מקווה שהסיכוי הזה גדול. |
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
בת - יה - תודה - אני מסכים , אך ההצדקה או התרוץ היא קיום הכישוף - והנושא הנוסף
הוא המלחמה בין נשים לגברים במסגרת קונפליקט דתי - הגברים כמובן השתייכו לנצרות.
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
זשלב -תודה - אין ספק שבזכות הספר הזה למדתי להכיר את הקסם שבכישוף - יש סיכוי שאקרא את הארי פוטר,
באשר לסיפור הפותח את הסקירה, תמיד הסיפורים שלי אמיתיים, במקרה הזה מדובר בסיפור מכונן עבורי ועבור משפחתי - הסבר נוסף בסקירה שלי - אם יש גן עדן, בה אני מסביר את הרקע לפציעת בני.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
יופי!
ועכשיו, הגיע הזמן שתקרא את 'הארי פוטר'... ושאלה: הסיפור הזה שלך, הוא אמיתי? |
|
בת-יה
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת טובה, אלא שבנושא רדיפת המכשפות הייתי מציינת שראסל חקר ומצא שיותר מרדיפת הכנסייה רדפו את המכשפות אנשים בעלי אינטרסים כלכליים. כאלה שרצו לגזול בית או אדמה מנשים אלמנות או זקנות בודדות.
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
גלת - תודה - אני הייתי במקום של מצוקה, ובחרתי לא להתפלל, ולא ללכת לרבנים, אלא רק להאמין שהכחות שלי נובעים מתוך ההיסטוריה המשפחתית שלי,
מספיק לו לאדם שיש אמונה קטנה חיובית המסייעת לו במצוקה, והוא מרגיש תקווה וחושב חשיבה חיובית, ולכן למדתי להתייחס ולכבד תפילה וגם כישוף.
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
חני - תודה - נגעת בנקודה מעניינת הדו משמעות של מכשפה מחזירת אהבה, זה נוגד את הגישה שרודפי הכנסיה
יצרו למכשפות, זקנות, מכוערות, ורעות, כאלה שמחוברות לכחות השטן, בעוד שבעצם הן היו מחוברות למגוון הרגשות האנושי.
|
|
רץ
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
נעמה - תודה - אני חושב שהצבעת על סוגיה יסודית, תקופת האלה - היא נקבית - תוך התייחסות לאלת הפריון. התקופה המונותאיסטית
היא תקופה - של גברים, המדכאים את בסיס הכוח הנשי בעיקר - המכשפות שעסקו בכישוף, מתוך חשש לכוח מתחרה בהגמוניה הגברית, בהחלט את צודקת, יש לי אוסף של ספרי היסטוריה, חלקם עוסק בתקופות, וחלקם בנושאים שונים - כמו הכישוף, הסתכלות בדרך זאת על ההיסטוריה מהווה נקודת מבט יחודית לסיפור האנושי והמורכבות שלו.
|
|
גלית
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
הנטיה שלנו להאמין או לא הוא תלוי חיים, אם אנחנו בטוב והכל פחות או יותר זורם אנחנו איתנים בדעתינו
כאשר אנחנו במצוקה קלה או קשה אז הפיתוי להאחז בכל עזרה אפשרית מחלחל...
|
|
חני
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
מכשפה שמחזירה אהבה נשמע כמו אחד מהסדרות העכשוויות שמככבות לבני הטיפש עשרה.
גם אני חושבת שמדהים שעל המדף שלך יש ספר כזה. אפשר להבין בהחלט את הצורך כשנמצאים במצוקה לעזוב קצת את הרציונליות הצרופה ולהתבונן במטאפיזי. כל מה שעוזר לשרוד דקות מצוקה הוא טוב.
|
|
נעמה 38
(לפני 10 שנים ו-11 חודשים)
וואו! רץ כותב על כישוף!
גם אני נוטה להסכים עם התיאוריות הטוענות שזהו שריד לתפיסה מטריאכלית. והדימוי השלילי מקורו בשלטון הפטריאכלי שחשש על מקומו על כס השלטון וחשש מנשים חזקות בכלל. ואת כל הספרים האלו יש לך בבית? וואו!
|
34 הקוראים שאהבו את הביקורת