ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום ראשון, 23 במרץ, 2014
ע"י omers
ע"י omers
בברלין ביקרתי לפני כשנתיים בערך.זה היה בחופש הגדול בין י' לי"א.הייתי במשלחת נוער לגרמניה,בה פגשנו תלמידים גרמניים מאיזו עיירה שכוחת אל ליד הגבול עם הולנד.חבורה של 12 ישראלים שישנו אצל 12 גרמנים,עם המשתמע מכך.בשלושה ימים האחרונים של המשלחת נסענו כולנו ברכבת לברלין.זאת הייתה נסיעה מייאשת ומייגעת,בעיקר כי לא היה מזגן (!) ולא היה אפשר לפתוח חלונות,וככה נידונו לארבע שעות של סבל,נוסעים בקופסאת סרדינים עם גלגלים.כשהגענו לגרמניה הותקפנו ישר על ידי מדריך מתולתל,עם סנדלי שורש וכובע טמבל,שלמרבה ההפתעה בכלל לא היה ישראלי.המדריך היה,טוב,היפסטר,בלשון סלנג אם יותר לי להשתמש.הוא עשה לנו סיור בבברלין,אבל לא בברלין הצפויה והמוכרת,זאתי של מלחמת העולם השנייה והשואה,אלא בברלין הבוהמית,ברלין של האמנים.כל סמטאה וכל רחוב היה מעוטר באיזה ציור רחוב,מדרכה מצוירת או איזה בית קפה מיושב על ידי אמנים.
כריסטופר אישרווד כותב ב"פרידה מברלין" שזה לא ספר אוטוביוגרפי,ושהשימוש בשמו הוא רק לשם הנוחיות והוא רק כלי קיבול,ושכל דמות שמוזכרת אינה אמיתית.אבל בדיקה מהירה באינטרנט מגלה שאישרווד כן חי בברלין ובאותן שנים שהוא מתאר,אז מהי האמת?
אישרווד מתאר את ברלין שלו,שלא כל כך שונה מברלין שיצא לי להכיר.אותה ברלין של האמנים,של הזרים,הייתה קיימת גם אז.רק שברלין של אז סבלה מצד אפל,ולכל אורך הספר יש התעוררות פוליטית חשאית,מתחת לפני השטח.
אישרווד מתאר בעזרת קובץ של סיפורים קצרים בעלי קשר עלילתי את קורותיו בברלין ואת חייו כמהגר בעיר התוססת.בילוי במועדונים,נופש באגם,החיים בבית דירות והשיעורים הפרטיים באנגלית לתלמידות גרמניות עשירות.הספר כמעט ולא עוסק ביהודים ובשואה,ומעט מאוד בהיטלר.רק לקראת סוף הספר,בעשרים העמודים האחרונים,מוזכר היטלר בפירוש,כאילו המחבר ידע שמרגע שהשם מוזכר כל הספר יועב במין עננה שחורה,ובכוונה בחר לומר את השם לקראת הסוף.התעוררות הנאציזם לא מתוארת בדייקנות היסטורית,אלא במבט של אדם שחזה במקרים,אך נותן להן פרשנות אישית משל עצמו.לא תיאור יבש כמו בספרי ההיסטוריה,אלא תיאור ספק אמיתי ספק בדיוני של המאורעות.
התיאורים בספר הזכירו לי ספרים אחרים שקראתי על התקופה,בעיקר את ספריו של האנס פאלאדה כמו "מי שאכל פעם מצלחת פח".
בקיצור,ספר חביב.לא נפלתי.
6 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
omers
(לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
אוקי-חילופי התלמידים התבצעו עם תלמידים מהעיירה גרונאו (נזכרתי בשם ברגע פתאומי).בברלין טיילנו שלושה ימים,ומלבד הסיור ברובעי האומנתיים של העיר היינו גם ברייכסטאג,בשני קניונים,במוזיאון היהודי וגם עשינו גיחה קצרה למחנה דכאו.בגלל שהשיח בינינו לבין בני הנוער הגרמנים לא היה במיוחד בנושא השואה,לא יצאתי עם כל כך הרבה תובנות בהשוואה לתובנות איתן יצאתי מהמסע לפולין.
|
|
(לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
סקירה יפה. סביר שהתארחתם אצל הנערים הגרמנים בעיירה קמפרפנן ? (איתם לרוב יש חילופי נוער בגבול הולנד). ומעניין, הביקור שלכם בברלין, התמקד בעיקר
רובעי האמנות או שהספקתם לראות פנים נוספות של העיר?
בדר"כ בני הנוער מסיימים מלאי תובנות מעניינות, מגוונות ואחרות מאוד זה מזה אחרי שתי החוויות: חילופי הנוער בגרמניה והמסע לפולין והתחושות של המסע אל מול הביקור. |
|
omers
(לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
רץ-ידעתי שהמחזה ״קברט״ מתבסס על הספר,ואפילו הייתי בהצגה הזאת מטעם בית ספר,אבל הספר והמחזה כל כך שונים עד שהיה לי קשה לעשות את הקישור ביניהם
|
|
רץ
(לפני 11 שנים ו-6 חודשים)
עומר - אין יפה מספר שמתקשר לפיסת חיים חשובה, במקרה שלך המסע לגרמניה וברלין, ההבדל בינך וביני
שבשבילי פרידה מברלין מאת כריסטופר אישרווד, הוא הסרט קברט שהתסריט שלו מתבסס על הספר הזה, הסרט במישחקה ליזה מינלי, מתאר את התקופה בין המלחמה - הריפובליקה של ויימר, בה הייתה אנרכיה חברתית ומתירנות מינית, שהיוותה רקע חברתי ופוליטי לעלית הנאצים לשלטון, הסרט משקף זאת בצורה נפלאה.
|
6 הקוראים שאהבו את הביקורת