בזבוז של זמן

הביקורת נכתבה ביום שלישי, 18 בדצמבר, 2012
ע"י אבי
ע"י אבי
ספר הזוי מכוער ומיותר.
ספר השמצה חסר תקדים על היהדות ועל הציבור הדתי, ובמיוחד על הציבור המזדהה עם משנתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל.
הכותב המתימר להיות מומחה ומבין כולל בספר מסמך נאצה וגידוף, אנטי דתי ואנטי יהודי, יכול להתחרות (ולדעתי גם לנצח) בכל פרסום אנטישמי מהפרוטוקולים של זקני ציון דרך פרסומי הנאצים נגד היהדות או עלילות רוסיה הבולשביקית בימי סטאלין.
בין השאר מצטט ומביא מקורות רבים, חלקם הוצאו מהקשרם וחלק גדול כלל לא היו ולא נבראו, אולי רק במוחו הקודח של הכותב.
- - - - - - - -
מצורפת ביקורתו של פרופ' אסא כשר על הספר במוסף הספרים עיתון "הארץ" מנובמבר 1998 (ולידיעת כל, כשר אינו מוחזק כדתי לאומני ימני אלא די בצד השני של המפה -
ביד אמן מקלף אסא כשר את כל הקליפות של התיזות הללו, ובעיקר את ההוכחות המדומות שמביא המחבר וחושף אותו עירום ועריה. לא רק את בתו של נוח המציא רכלבסקי אלא גם ספר הלכות של הרמב"ם בשם "איסורי רואה" שלא היה ולא נברא. הוא גם ממציא הלכה הקובעת ש"מי שילך אחר בית שמאי דינו מוות". רכלבסקי איננו טורח לציין מקורות לקביעותיו ובמקום שהוא כבר מביא ציטוטים מגלה אסא כשר כי גם כשיש גרשיים כפולים אין המחבר מביא דברים במדויק מן המקורות.
לאור ליקוי יסודי זה בבסיס הספר ניתן היה לצפות שהמבקר הנכבד ישליך אותו ואפילו לא יטרח לכתוב עליו ביקורת. אבל לא. אסא כשר עושה הנחות. ואומר: נניח שהמחבר יוציא מהדורה מחודשת של ספרו ובה יתקן את כל הליקויים בהבאת המקורות ומראי המקומות. הבה נשאל האם המתודה בה הוא נוקט היא נכונה. אם גם זו לא תצא נקייה אולי בכל זאת התיזה נכונה – אחרי שהמחבר יוציא מהדורה שלישית ומתוקנת.
המסקנה הסופית אליה מגיע אסא כשר עגומה מאד לגבי האדון רכלבסקי: "דומה שאין מנוס מהערכה שלילית של הספר… הקליפה העובדתית שלו לקויה, הקליפה המתודית שלו רעועה, התיזה המרכזית שלו לא נכונה וגם התיזה המשנית(בדבר מעמדו של היהודי החילוני והתפיסה הקבלית המשיחית – ז.ג.) נגועה באי הבנה.
9 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עולם
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
"שזה" צ"ל "שזו". מה יסגר עם חוסר היכולת לשנות תגובות?
|
|
עולם
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
לסדן - כל הממעיט בשנאה הרי זה משובח.
יש שונאי ערבים ושונאי יהודים, שונאי חרדים, דתיים וחילונים, שונאי מזרחים ואשכנזים, שונאי שמאלנים ושונאי ימניים, והמכנה המשותף של כולם הוא שהם אוהבים לשנוא. אני מציע לא לשנוא שום מגזר. ואם רק אפשר - אני יודע שזה הצעה נאיבית - לא לשנוא איש.
|
|
סדן
(לפני 12 שנים ו-10 חודשים)
אני מבין שאתה דתי ואולי
גם חרדי. לא קראתי את הספר הזה ואין לי שום יומרות לגביו אבל אני חי פה מאז שנולדתי ואפשר לומר שהחרדים והדתיים בכלל הרוויחו ביושר את השנאה כלפיהם.
|
9 הקוראים שאהבו את הביקורת