הביקורת נכתבה ביום ראשון, 12 באוגוסט, 2012
ע"י אהוד בן פורת
ע"י אהוד בן פורת
כמי שמכיר ואוהב את המוסיקה של פטי סמית ברור שאני מברך על צאתו לאור של הספר הזה ועוד בתרגום לעברית, עובדה שנתנה לי להינות מהספק, כששאלתי את המוכרים בחנות הספרים, 'איפה הספר של פטי סמית?' אם הם בכלל יודעים מי זו. התלבטתי אם לקנות את הספר או לא, אני לצערי נמצא בתקופה שמאלצת אותי להיות בררן, אבל כשעלעלתי בספר וראיתי בין התמונות שבו גם תמונה אחת שצולמה במוזיאון (ארתור) רמבו לא נותר לי כל ספק, ידעתי שאני חייב לקרוא אותו וקרוב לודאי שלא תהיה לי דרך אחרת לעשות את זה אם לא ארכוש את הספר בעצמי, ולא שהיו מקרים אחרים בעבר שהוכיחו לי שגם אחרי ששאלתי ספרים מסויימים בסופו של דבר הלכתי לרכוש אותם בעצמי.
אני חלילה לא רוצה לקלקל לאלו מכם שעוד מתכוונים לקרוא / לקנות את הספר אבל אני לא יודע אם לסמן הנאה מקריאת הספר, מכיוון שפטי סמית מרבה (הייתי אומר דיי בהגזמה) לספר על יחסיה עם הצלם, רוברט מפלטרופ ופחות על היצירות שהקליטה אבל מה ש"מציל" את הספר הוא שהספר נותן לקוראים / למאזינים שלה כמעין הצצות מאחורי הקלעים מאיפה צמחו הדברים, אבל אני באמת צפיתי שזה יהיה בחלקו הראשון של הספר ולא ימשך לכל אורכו. לדוגמא אם אני באופן אישי יודע על הערצתה למשורר הצרפתי, דרך הספר אני למד איך זה בא לידי ביטוי, פרט לעובדות שהתוודעתי אליהם במשך השנים. כמו הפואמה שלה שנכללה בפרוייקט "סהרה בלו" של הקטור זאזו (שיצאה בחברת ההקלטות הבלגית "קרמד דיסק") בו אמנים מרחבי העולם מבצעים משיריו של רמבו. לא ידעתי איך היא קשורה לזה, וכמו עובדה אחרת והיא יצירת "עונה בגיהנום" (שנחשבת לגולת הכותרת של יצירותיו) במהדורה מיוחדת המלווה בתמונות של רוברט, ידעתי שהוא בן זוגה של פטי אבל לפני קריאת הספר שלה לא היה לי כל דרך לדעת שהערצה למשורר היתה חלק מהשפה המשותפת שלהם. ברור שעכשיו הכל מתקשר לי ביחד. פטי סמית מספרת על התחושות שלוו אותה עד לידי יצירה ראשונה משלה, ואם כבר הזכרתי בביקורת הקודמת שלי משהו מהחוויות האישיות שלי היו עם מוזה, אז הדברים שלה הזכירו לי איך בין השאר ביום שמלאו מאה שנים למותו של רמבו, אני חשתי שאני גוסס במקומו במיטה שלי. (מתוך היומנים שלי שאולי ייצאו לאור יום אחד אבל הם כמובן לא העניין כאן).
הספר לימד אותי כמה דברים על פטי סמית, שהיא העבירה תקופה מסויימת במלון צ'לסי המהולל וזכתה להכיר כמה אושיות מוסיקליות שסיימו את חייהם בגיל צעיר. אם פטי סמית נחשבה בתחילת דרכה כזמרת שלוקחת את בוב דילן כמודל שלה, ואכן בספר היא לא חוסכת כמה מילות הערצה, אני מוכרח לומר שמזל רק שאם היא מציינת את ספרו "טרנטולה" כמקור השראה מזל שאת הספר הזה היא לא כתבה בצורה סוריאליסטית, למרות החיבור המשותף שלהם כמעט לאותן מקורות (בהתחשב שגם משורר הביט, אלן גינזברג לקח חלק מחייה), ולספר שמוגדר על ידי שחקן הקולנוע כ-"יצירה מופת פואטית" יכולים להתחבר אלו שמכירים ואוהבים את היצירות שלה וגם אלו שלא, רק שאלו מהקבוצה הראשונה מצפים למשהו שכאמור, באופן מובן מאליו ישפוך קצת יותר אור על יצירותיה.
ראוי לציין שהספר תורגם על-ידי אורטל אריכה ונעשה לו ייעוץ מוסיקלי מאת איש הרדיו מ-88 אף.אם, בועז כהן.
11 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
אהוד בן פורת
(לפני 13 שנים)
נטעלי, לגביי יש אמנים
שאני מסתפק בלשמוע אותם ביצירות שלהם, ולא ממש מושך אותי ללכת לראות אותם על הבמה. כך שפטי סמית כבר הופיעה בארץ אבל לא ממש דיבר אליי ללכת לראות אותה.
|
|
נטעלי
(לפני 13 שנים)
רונדו - איזה כייף לך שראית אותה בהופעה...
מקוה מאוד שהיא תגיע לארץ מתי שהוא, היא מדהימה. והספר, כפי שכבר כתבתי בכמה מקומות, גם בפייסבוק - כ"כ יפה ומרגש מאוד. ממליצה בחום.
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 13 שנים)
לגבי התגובות לביקורות
אני לא יודע איך זה קורה אצל אחרים, אחרי שאני כותב ביקורת אני מביא קישור אליה בעמוד הפייסבוק שלי כך שהתגובות שאני מקבל הם לא רק מהאתר אז אני מבקש להודות על כל התגובות, תמיד מחמיא לדעת שיש כאלה שקוראים.
|
|
רונדו
(לפני 13 שנים)
רץ לקנות! זמרת ויוצרת אדירה, ראיתי אותה בהופעה קטנה בוולאג' שהוקדשה לבעלה שנפטר
כריסטמס 1995 בניו יורק, קור איימים, עמדתי שעה בחוץ כדי להיכנס להופעה קטנה ואינטימית של פטי סמית במועדון בווילאג' (ששכתי את שמו). היה זה אחד מכמה הופעות שאותם הקדישה פטי סמית לבעלה, פרד סוניק סמית מ-MC5 (אבי אבות הPאנק), שנפטר כמה חודשים קודם לכן. היה נהדר! השירים הופיעו לאחר מכן באלבומה Gone Again. תודה על הסקירה, רץ לקנות!!
|
11 הקוראים שאהבו את הביקורת