ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 4 בפברואר, 2012
ע"י suddenh
ע"י suddenh
[מתנצל מראש - אני כותב באופן מאד אישי, יומני, ואולי יש שיראו בזה חוסר כבוד לספר או אליהם כמי שרק רוצים לדעת אם זה ספר שווה או לא. אבל אני לא יודע לכתוב אחרת. סליחה].
כמים חיים בצום הנורא
~~~~~~~~~~~~~~~~
את הספר מצאתי בספריה הקטנה בבית ההארחה של רפיק בבית אורן, לשם הגעתי ברוב פזיזותי לצום מיצים.
תמיד סקרן אותי לקרוא את "כשניטשה בכה", שכולם דיברו עליו, גם בעת שהיה רב מכר, וגם שנים אחרי.
התחלתי לקרוא באחת ההתכנסויות שלנו באולם הקטן, בו היינו מחכים לתורנו, רעבים ומוכי כאב ראש (לפחות במקרה שלי), לקבלת מיץ הפירות והעשבים או המרק. ההמתנה הזו היתה מביכה – לא הכרתי איש מסביבי – והבריחה אל הספר היתה טבעית, מה עוד שמן ההתחלה הוא משך אותי ומאד מצא חן בעיני, כך שזנחתי את הספר הישן שהבאתי איתי לקרוא (משהו של קונארד, בטח מדכא אימים. אני לא יודע כי הנחתי אותו בצד עד היום).
הספר הזה היה הדבר הטוב בסופשבוע הארוך של צום המיצים, שהפך במהרה לסיוט עלי אדמות.
כיוון שמצבי הגופני הדרדר במהלך הצום האכזרי, עד שהתקרב לזה של ניטשה (כמוהו, סבלתי בעיקר מכאבי ראש בלתי נסבלים, שמעולם לא תקפו אותי בדרגה כזו, וגם כדורים לא עזרו כאן) - לא הצלחתי אפילו לסיים את הספר, ושאלתי אותו בסופו של דבר מספריית האוניברסיטה.
יש בספר, מצד אחד, התעסקות לא קלה ברעיונות פילוסופיים ופסיכולוגיים (ואחת השאלות שיכולות לעלות בעקבות הקריאה בו, היא האם בכלל יש הבדל בין רעיונות פילוסופיים לפסיכולוגיים? האם ניטשה ופרויד אומרים אותו דבר בעצם, במלים אחרות? האם פרויד הוא עוד פילוסוף בשרשרת, או – כפי שהוא נהג לראות עצמו – מדען ורופא? ומדוע בעצם לא עסק יותר ברויר, משלב מסוים, ב"ניקוי ארובות", כלומר בפסיכואנליזה, אלא התרכז ברפואה? לדעתי אחת ממעלותיו של הספר היא שהוא משאיר את השאלות הללו פתוחות ). גם החומרים המובאים בו מדכאים, לעתים: שתי הדמויות הראשיות שרויות במשבר – ברויר במשבר אליו התוקף אותו דווקא בעמדה של הצלחה כבירה, אליה הגיע במו ידיו; וניטשה, לכאורה ניגודו של ברויר, דמות חולנית ואומללה, במשבר תמידי.
מצד שני, יש בספר תקווה שהדברים יסתדרו, והיא זו שעוזרת לקורא לצלוח את החומרים הכבדים הללו. מה עוד שבסופו של דבר מגיע הספר לסוג של סוף טוב.
לטעמי,הצליח כאן יאלום להנגיש להמוני בני אדם נושאים חשובים, מבלי לוותר על עומק. אין לי מושג איך הוא עשה את זה. אני לדוגמא, ככותב (כמובן, למגירה בעיקר), מוותר מראש על הקהל הרחב, על העלילה, על הדמויות המרתקות – כל הדברים שיאלום בכשרונו מצליח לברוא.
משהו שעבר לי בראש כשקראתי את רשימת התודות הארוכה של יאלום בסוף הספר:
בזמן שקראתי את הספר, למדתי על ניטשה ופרויד באחד מהקורסים שאני לוקח באוניברסיטה.
אבל בעוד שאת הספר אהבתי, הלימוד בקורס עורר בי אנטגוניזם: שוב השרלטנות הזאת, העיסוק העקר במה שמישהו אחר כתב, הטפילות הזאת, "החוקר" איש מדעי הרוח כעלוקה על גב האמן /ההוגה/היוצר, ועלוקה מסוג מיוחד: כזו שחושבת שהיא טובה וחכמה מהגוף ממנו היא יונקת. וזאת, למרות שהתוצרים של אותה עלוקה אקדמאית הם תמיד משמימים יותר, חשובים פחות למרות הדרת חשיבותם בעיני עצמם, תמיד עקרים, בסופו של דבר. [כמובן שאני מקצין מאד את האכזבה שאני חש מהאקדמיה. אין לקחת את דברי ברצינות גמורה ואין להעלב מהם. סליחה מראש].
והנה , יאלום הוא גם פרופסור בסטנפורד (הוא נעשה תחילה רופא פסיכיאטר, ורק אחר כך פסיכותרפיסט , שתרם רבות לטיפול הקבוצתי , ואחר גם פיתח את מודל משלו לפסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית). רשימת התודות שלו כוללת יותר מעשרה מרצים בסטנפורד, תלמידים ("חברי הסמינר הביוגרפי של סטנפורד בהנחיית ברברה באבקוק ודיאן מידלברוק"), וכן את "בטי וודבונקר, ספרנית הספריה לתולדות הרפואה בסטנפורד, שהרימה תרומה רבת ערך למחקר".
כלומר, אנחנו רואים כאן שהאוניברסיטה כן סייעה ליאלום לכתוב את היצירה הזאת, שהיא כל כך עליונה על תוצרי מדעי הרוח מבחינת עניין, איכות, חשיבות וכו' (בעיני, כמובן).
אז איך הופכים את האוניברסיטה למקום פורה? האם היא יכולה להיות כזאת גם עבורי?
אחד הדימויים שאשאר איתם כנראה גם הרבה אחרי שקראתי את הספר, הוא הדימוי של ברוייר הממלמל לעצמו בלילה כשאינו נרדם את משפטו של אפיקורוס:
"במקום שבו אני קיים, המוות איננו; ובמקום שהמוות קיים, אני אינני"
ממלמל ואינו נרגע...
כי ברגע של כאב ראש מתמשך, ברגע שנזכרים בחולשת הגוף והנפש, ב"חידה המכאיבה הקרויה מוות, אשר כנגדה לא נמצאה עדיין כל תרופה, וכנראה עדיין לא תמצא" (כניסוחו של פרויד ב"תרבות והדת" בתרגום א.קנטור, ספריית פועלים) – שום מנטרה לא עוזרת.
וצום מיצים ממש ממש לא עוזר.
16 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עולם
(לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
ל-suddenhh - יתכן שיותר ממה שהעניין תלוי בחוג הוא תלוי במרצים
ובכל חוג יש מרצים המלמדים באופן מרתק ואחרים שעושים לך חשק לתלוש את השערות. אם יצא לך לשמוע את פרופ. אניטה שפירא, אני ממליץ מאד, לקחתי בזמנו סמינר שלה כשומע חופשי וזו הייתה חוייה. |
|
suddenh
(לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
לעולם
אני מחפש משמעות, הנאה, דברים כאלה. פרנסה יש בתחום אחר, ובו אני מרוצה, אבל לא אלך ללמוד אותו. מה שכן, אני שוקל ללמוד משהו ראלי. ביולוגיה, אולי. אבל זה אומר להתחיל תואר ראשון מהתחלה, כשכבר יש לי אחד יותר מעשור. וזה יהיה ממש מוזר ולא מתאים.
|
|
suddenh
(לפני 13 שנים ו-6 חודשים)
שין שין
sudden_h
h פתאומית. עכשיו יותר ברור הכינוי, אני מקווה. אולי אעבור אליכם להיסטוריה. הבעיה היא שהיסטוריה כללית זה על זמנים ומקומות רחוקים, והיסטוריה של עם ישראל זה חוג מעפן, לפי מה שאמרו לי. צר לי על ההורים שלך. ואף פעם לא מוקדם מדי למשבר גיל! |
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
ל-suddenh, מדוע, בעצם, האקדמיה מייאשת אותך?
והאם אתה יכול להגדיר במדויק מה אתה מחפש בלימודים אקדמיים?
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
היי חמדת, ידעתי שהנקודה הזו עלולה למשוך אש...
ואני בהחלט בעד מדעי החברה והרוח. אבל עדיין, למיטב התרשמותי, הבעייה שציינתי קיימת: בהיעדר קריטריונים ברורים מה נכון ומה לא, הערפול עלול להתחזות לעומק, והאידאולוגיה של החוקר עלולה להתחזות לתיאוריה "מדעית".
|
|
שין שין
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
suddenh (אוף, כינוי קשה) אולי תעבור אלינו לחוג להיסטוריה?
משבר גיל? זה לא קצת מוקדם?
גם ההורים שלי ביחד מיליון שנה אז מה, הם סובלים מכל רגע. |
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
אולי האו"פ?!
|
|
suddenh
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
תודה לכולם. שין -
האוניברסיטה בעיקר מייאשת אותי. אני תופש את זה ככישלון אישי, ומחפש את החוג שכן ילהיב.
צום מיצים - פזיזות לשמה. נכנסתי לקטע כזה של טיפוח הגוף. אולי זו איזו תגובה למשבר הגיל התמידי בו אני שרוי. קראתי בראיון עם יאלום שאשתו מרצה ושהוא מת עליה. (לדעתי זה ייתכן. ההורים שלי ככה, והם ביחד איזה 48 שנה). אני הולך לחפש מה כתבת על ספרה. |
|
שין שין
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
ביקורת מיוחדת ומעניינת. האוניברסיטה באמת יכולה להיות משמימה. אבל מבחינתי היא בעיקר מנגישה לי חומרים שאחרת לא הייתי מכירה.
חוץ מזה שהחיים האמיתיים יכולים להיות לא פחות משמימים...
צום מיצים באמת נשמע כמו כאב ראש נורא. למה לעשות את זה לעצמך???? אגב, גם אשתו של יאלום היא חוקרת, מרצה וסופרת בתחום חקר התרבות. והם נשואים באושר איזה חמישים שנה, מרשים, לא? קראתי את ספרה "תולדות הרעיה" ואהבתי. כתבתי עליו גם כמה מילים. |
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
לעןלם-אני מוחה על הוצאת הדיבה
ללימודי הרוח והחברה ,בלעדיהם היינו רובוטים.
|
|
עולם
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
יופי של ביקורת. לכתיבה האישית/יומנית שלך דווקא יש ערך מוסף.
ואשר לאקדמיה - אכן יש שם לא מעט בינוניות, ולדעתי, בעיקר במדעי החברה והרוח, שם אין ממש מדדים מדוייקים למה נכון ומה לא. כאשר אין מדדים כאלו, קל יותר לערפול להתחזות לעומק. במדעים מדוייקים, ככלל, ניתן יותר לקבוע מה נכון ומה לא ולכן קשה יותר "לחרטט".
|
|
חמדת
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
אלום להנגיש להמוני בני אדם נושאים חשובים, מבלי לוותר על עומק. למעשה,
זוהי מעלתו/ייחודו של הסופר.
לגב לימודים באונ-אתה יכול לראת זאת כמקפצה שביך,המרציםחשובים רק לתקופת הלימודים ,חלקם הגדולמתנהגים כמ פקידים שבאים לעבודה ,אבל יש יוצאי מהכלל. |
|
suddenh
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
תודה רבה, קיסרית, יפה מצידך לאמר זאת
|
|
הקיסרית הילדותית
(לפני 13 שנים ו-7 חודשים)
|
16 הקוראים שאהבו את הביקורת