ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום חמישי, 8 בספטמבר, 2011
ע"י י. קליש
ע"י י. קליש
חנה קורן קיבצה את הידוע בעולם הגרפולוגיה (בשנת 1983) והביאה לנו, הקוראים, את מבוכי כתב היד בצורה פשוטה וברורה.
דבר בולט בספר היא העובדה שבהביאה כתבי יד רבים, כולל של ידוענים, היא מתמקדת בפרמטר מסוים, ואין היא מנתחת את כל כתב היד, בשלמותו, כך שחסרות לנו תכונותיו המושלמות (עד כמה שניתן) של הכותב.
לדוגמה, כשברצונה להראות את מידת הקישוריות שבכתב, או המהירות בה נכתבו השורות – אין היא מתייחסת לדברים נוספים המופיעים בכתב – שפעמים רבות עומדים בניגוד מוחלט לתכונות שמובאות בנושא שאותו בחרה להראות. לשם כך, אף מספיקות לה מספר שורות מצומצם מאוד, כדי להבהיר את כוונתה, דבר שמאפשר לה "לדחוס" לספר כמות גדולה של כתבי יד – לטובתנו.
מובן שיש בכך יתרון, ובעיקר בכתב ידם של ידוענים, מאחר שביכולתה לבחור את השורות שברצותה להגיש, חפות מכל פגם, שאילו הייתה ממשיכה לנתח את כל הכתב, היו נחשפים כל "הסודות המלוכלכים" לעיני כל עם ישראל...איזו פאדיחה.
מספר מילים בנושא נטיית הכתב חסרו לי, שהרי מרביתנו כותבים עם נטייה ימינה.
ואולי כאן ההזדמנות לעשות מעט סדר ולמנות מספר דברים שלא נאמרו, ובאפשרותם לתרום לגרפולוג המתחיל.
1. נטיית הכתב ימינה נובעת, בעיקר, מתוך זה שרובנו המכריע כותב ביד ימין ומחזיק את הדף בחלק הימני של הגוף. בעיקרון, כל אות מסתיימת לכיוון הגוף שלנו, ליתר דיוק – כמעט למרכז הגוף, כך שרק "טבעי" הוא שהכתב יהיה עם נטייה ימינה.
2. יורשה לי לחלוק על קביעתה ש"הכי טוב זה לא להעתיק מטקסט מוכן". המחברת שואפת לכתיבה ספונטנית שתהיה ללא מחשבה (דבר העשוי להאט את מהירות הכתיבה, ונימוקיה מובאים בעמ' 67). אחת הטענות שלה היא ש"בזמן ההעתקה ייתכנו הפסקות לצורך עיון בטקסט ממנו אתה מעתיק...
ושאלתי היא: מה קורה בעת הגשת כתב יד למקום עבודה? האם אין אנו כותבים קודם כל "לא מסודר" את כל מה שנראה לנו לכתוב, ואז "מעתיקים לנקי" כדי להרשים?
אני משוכנע שרק בהעתקה, ללא עצירות, יתקבלו הדברים החשובים באמת בנושא אופיו של הכותב.
3. ניתן להסתפק בכמחצית מהשורות שהיא מציינת (כעשר במקום כעשרים) ואין בכך כדי לפגום בניתוח. יש להניח, מן הסתם, שמספר רב של שורות, יותר מעשרים, ייתן תוצאות מדויקות יותר, והשאלה היא עד היכן נרחיק?
4. כמובן שצריך להראות את הסימביוזה (התלות) בין כתיבה מהירה, לחץ על הדף, קישורי אותיות ועוד, דבר שלצערי לא הודגש, אם בכלל.
5. חשיבות האביזרים – בחירת העט חשובה מאד, מאחר והיא תקבע לנו אם הכתב (הקו) יהיה חד, שמן או אולי בצקי.
ומכאן ניתן לקבוע דברים נוספים על הכותב (שהרי מן הסתם בחירת העט הייתה בחירתו ותוצאות הכתב – יעידו על אופיו, מובן שבצורה לא מודעת).
6. ואולי הדבר החשוב ביותר, שלא נאמר בספר – אנו בודקים את סטיית הכתב מהכתיבה התמה הנלמדת בביה"ס. ככל שהיא רבה וחריפה יותר, כך "החגיגה" של הגרפולוג מתעצמת...
לסיום, יפה עשתה חנה קורן שעקפה מכשולים שניקרו בדרכה, וכפי שכבר ציינתי, לא התייחסה אליהם, ואביא רק שתי דוגמאות: האחת מהן הוא לובה אליאב האבהי, והשנייה היא כרמית גיא החביבה (בהוספת התואר לשניהם, ישנה רמיזה מסוימת שלי...).
ועוד 'שאפו' גדול מגיע לקורן על כי לא חששה להכניס את כתב ידה לתוך הספר, למען הקוראים (עמ' 168).
בס"ה הספר כתוב יפה, לא מעמיק בפרטים שאינם חשובים למתחיל – ובעיקר, את שאהבתי- היא אינה פוגעת באיש. פשוט, להתאהב בה.
רק הערונת קטנטונת לפני סיום:
משעשע הקטע "צורת האות והפירוש" שנמשך ע"פ 15 עמודים, ואיני בטוח שהדבר נחוץ.
אם תרצו להתקדם שלב, תצטרכו לקרוא את ספרו של ד"ר שמואל יוגב: "גרפולוגיה מעשית" ובעיקר את ה-ספר בתחום, של רפאל פוקורני: "גרפולוגיה שיטתית" – ספר למקצוענים שבחבורה. אולם אליה וקוץ בה – הוא פחות ידידותי (בקריאה) למשתמש.
בס"ה נהניתי.
6 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
גולי
(לפני 12 שנים ו-6 חודשים)
גרפולוגיה
תוך כדי חיפוש אחר ביקורת לסיפרו של אמנון אלוני.מצאתי את אתרך. אתה כותב מעניין נוגע איפה שצריך. לא חשובה לי דווקא ביקורת של סופר או מבקר ספרים. אני קורא מגיל מאוד צעיר. את סיפרו של הארוקי מוראקמי "דרומית לגבול מערבית לשמש" קראתי לפני כמה שנים. כותב טוב בפשטות.וזכור לי עד היום התאור הטוב של מורקאמי על האהבה הראשונה שלו.
אני אוהב גרפולוגיה. נרשמתי לקורס לגרפולוגיה בהתכתבות דרך מכון גלבוע בגיל 18. שרתתי אז במחנה אריה בבקעה. רציתי להתייחס לזווית הכתיבה. מובן שזווית הכתיבה תהה נוטה ימינה. נוח מבחינת התנועה שזווית הכתב תהה ימנית. אודם בסיפרו "האדם וכתב ידו" מסביר בפירוט למה. כדאי לקרוא. יום טוב שחר |
|
ליzוש
(לפני 14 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת יפה.אהבתי!
|
|
ליzוש
(לפני 14 שנים ו-1 חודשים)
תודה לך על המלצתך מר יעקב קליש
אני חייבת למצא את הספר.התחום הזה הוא מאד מעניין אותי בפרט שאני עובדת עם תלמידים.גאון!
|
|
י. קליש
(לפני 14 שנים ו-1 חודשים)
תודה לנוריקוסאן ול Dushka .
|
|
י. קליש
(לפני 14 שנים ו-1 חודשים)
תודה יעל, וכמובן גם לאפרתי.
|
|
yaelhar
(לפני 14 שנים ו-1 חודשים)
גרפולוגיה
מצליחה לאבחן בערך במחצית הפעמים...כמו, אגב, מבחנים אחרים המבוססים על פסיכולוגיה.
בכל שיטה בה מנסים לאבחן יש אלמנט חזק מאד של פרשנות. כלומר - לא מדע אלא טיב המאבחן. אבל זה נכון גם לתחומים אחרים בחיינו. הביקורת שלך מעניינת. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 14 שנים ו-1 חודשים)
אצל איזה גרפולוג. לא יודע.
גרפולוגיה, אסטרולוגיה, אירידיולוגיה. שיהיה. :-)
|
|
י. קליש
(לפני 14 שנים ו-1 חודשים)
נו, הזדמנות טובה לשמוע את דעתו על מה שכתבתי.
הא בהא תליא - זה לא מדע מדויק ו"הגרפולוגים לא יהיו אחידים בדעתם". אגב, היכן הוא למד?
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 14 שנים ו-1 חודשים)
נו טוב, זה לא שאפשר לעבוד על גרפולוג
הטענה העיקרית במאמר הוא שגרפולוגיה היא לא יותר מסוג של עבודת ניחוש מלומדת. ואבא שלי למד גרפולוגיה כמה שנים, כך שאני זוכר את עצמי מתרשם מכך עמוקות, אבל בכל זאת אני מטיל ספק
|
|
י. קליש
(לפני 14 שנים ו-1 חודשים)
היי אלון,
תודה על הכתבה, היא אכן מאירה פנים. ברור שאפשר לעבוד על גרפולוג, אם אתה מצוי ברזי המקצוע – ולכוון זאת למקום שאליו ברצונך להגיע (לדוגמה, אם אתה מועמד למשרד הבטחון, למשרד רגיש – תוכל להשתמש באותיות סופיות כמו ה' ו- ת' בצורה שתראה שאתה "שומר סוד"), והדוגמאות רבות. בהתאם לכתבה, ובניגוד לדעתה של קורן, כתבתי שעדיף לכתוב טקסט מוכן (מהעיתון, הדגשה עכשווית) כך שגרפולוג, ממילא לא אמור לקרוא את קורות חייו של מועמד. אישית נראה לי שלהסיק בצורה גורפת שכל המקצוע הוא "חארטה" מוגזם, וכרגיל כמו בכל מקצוע יש את הבינוניים, המקצוענים והמעולים...מה שעשיתי בחוות הדעת שלי הוא ניתוח עבור הקוראים איך אני התרשמתי מהספר, וכפי שזכור לי לא הבעתי דעה, למרות שאיני פוסל את הגרפולוגיה על הסף. ושוב, אלון ידידי, תודה!
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 14 שנים ו-1 חודשים)
גט א לייף, קליש :-)
הכיוון השני:
http://bloggershuni.blogspot.com/2011/09/blog-post.html |
6 הקוראים שאהבו את הביקורת