ביקורת ספרותית על היום שאחרי המשבר מאת אלי וינוקור
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום שני, 9 באוגוסט, 2010
ע"י נולי


"היום שאחרי המשבר" אינו ספר שנכנס לקטגורית ספרי הקלאסיקות למיניהם, אינו עב כרס במיוחד וכריכתו אולי איננה מרשימה אבל לטעמי רואה את ההכרחיות להביאו לכאן.

כבר שוחחתי אודותיו מעט ב"קבוצת קשקשת" המקשקשת את דיוניה ברצינות רבה, ומכיוון שנמצאים אנחנו בפיתחה של שנת לימודים חדשה רואה את הספר ראוי לתשומת לב מיוחדת...
אלי וינוקור הוא דוקטורנט במדעי הרוח שעשה לימודיו באוניברסיטת ת"א, ומהכרות מעמיקה יודעת שמדובר באדם מבין עניין בתחום ובתחומים נוספים.

את המערכת החברתית הראויה הוא מדמה לגוף האדם. "תשאלו כל רופא מה גורם לגוף האדם לשמור על בריאות תקינה, והתשובה שלו תהיה: שתוף פעולה והרמוניה בין כל התאים. לא תמצאו אף תא שאומר לחבריו "טוב חברה לא בא לי לעבוד עכשיו". להיפך, כדי לשמור על בריאות הגוף כל תא פועל למען המערכת כולה, גם אם זה בא לפעמים על חשבונו האישי."

ומה איתנו? עוד כסף, עוד נכסים, אז מה אם זה בא על חשבון אחרים? אז איפה פה בדיוק היחסים ההדדיים?, מה היה קורה אילו תא מסויים בגופנו היה מחליט לדאוג לעצמו בלבד, לקחת כל מה שרק יוכל ולא להתחשב באף אחד? בשפה המקצועית היינו קוראים לו "תא סרטני". כשאדם פועל לטובתו האישית ומתעלם מטובת הכלל, הוא הופך לתא סרטני וגורם הרבה מאד צרות לכולנו ולעצמו...

אלי וינוקור כתב את הספר כדי לעזור לנו להבין את התקופה הקשה בה אנו חיים. הספר מדבר על הסיבות לכשלון שלנו כמעט בכל תחומי החיים. בכלכלה, בפוליטיקה, בבריאות והנושא שעליו כבר ספרתי מעט בקיר הדיונים של קשקשת- נושא החינוך והאווירה העכורה השוררת בבתי הספר...

מערכת החינוך מדרבנת את התלמיד להצליח לבד. ככל שהציונים גבוהים יותר כך גבוה יותר המעמד החברתי של התלמיד, לפחות בעיני המערכת. המערכת לא מסתפקת בבחינת הביצועים האישיים של התלמיד אלא בוחנת אותו גם ביחס לתלמידים האחרים. הדבר הזה גורם לתלמידים לא רק לרצות להצליח אלא באופן בלתי נמנע לקוות שהחברים לספסל הלימודים יכשלו. והגישה הזו שמושרשת בהם עוד מילדות ואחראית בין היתר גם למשבר שאנחנו חווים היום תמשיך ותלווה אותם כל חייהם.

והציטוט הנבחר: " אם אנחנו רוצים שיצמח כאן דור אחר, במקום לתת לילדים להתפתח כאינדוידואלים שלא רואים שום דבר מלבד הצלחה אישית, צריך להפוך את הכתה למיני חברה שבה כל תלמיד מבין ומרגיש את הרווח שלו מכך שהוא תורם להצלחת הקבוצה כולה. כך אפשר במקום ציונים אישיים אולי להתחיל לתת תרגילים, משימות וציונים לכתה כולה ולאפשר לכל אחד מהתלמידים לתרום לציון הכללי בתחום שבו הוא מסוגל לבטא את עצמו בצורה הטובה ביותר. כך כל תלמיד ירגיש שיש לו תפקיד ומקום מיוחד בהצלחה הכללית".

הכתה של היום מתוארת בספר כאוסף אקראי של תלמידים שמתחרים זה בזה. הכתה אמורה להיות כמו משפחה קטנה שבה כולם מרגישים קשורים ותלויים בכולם.

והמחנך? חוכמתו טמונה ביכולת שלו לבנות מכיתתו חברת ילדים שתשפיע לטובה על כל אחד מהחברים בה בשעה שהוא עצמו ישאר מאחורי הקלעים. גישה כזו לחינוך תהפוך אותו לדמות משמעותית בהרבה בעיני הילדים. רק שלא בשל הכוחנות והנסיון להשתלט עליהם, אלא בזכות חוכמת החיים שלו והכלים שהוא נותן להם לחיים והאהבה והאכפתיות שהוא משדר להם...

במקום לבזבז את הזמן על אמצעי ענישה וכפייה צריך להעביר את השרביט לילדים עצמם, רק לפקוח עיניים ולכוון מלמעלה או מהצד. כולם יודעים איזו חשיבות הילדים מייחסים לחברה שלהם בגיל הזה ולכן אין ספק שאם נפעל מכיוון הילדים התוצאות תהיינה מועילות בהרבה.

רק תארו לכם שמגיל צעיר הילד שלכם ילמד בצורה המוחשית ביותר שפעולות שפוגעות בחברה פוגעות בו ופעולות שעוזרות לחברה משתלמות לו מאד וזוכות להערכה.

ילדים מטבעם אוהבים ללמוד. הלימוד הוא החלק המהנה בחייהם. כל מה שאנחנו צריכים לעשות הוא להראות להם את הכיוון הנכון והם יובילו אותנו אחריהם.

אלי וינוקור לא מתעלם מהנקודה החשובה והידועה האומרת שעם כל הכבוד לבית הספר החינוך מתחיל מהבית ומדוגמא אישית. אם לא ניתן גיבוי בבית כל ההשקעה לשיפור בבי"ס תרד לטמיון. אי לכך מציין שכאשר ילדים חוזרים מבי"ס רצוי לדבר איתם על מה שלמדו ולחזק אותם כשהם עושים פעולה לטובת החברה.

היום הילד מבלה את רוב זמנו מול מסך המחשב או הטלביזיה. התוכן שמשודר מעצב את התנהגות ילדינו . כהורים חייבים לדרוש ולפעול לשינוי התכנים. התנגדות חברתית גדולה מספיק יכולה לחולל פלאים.

והנקודה האחרונה החביבה המועלית בספר בתחום החינוך הוא הרחוב הישראלי שלנו או על פי הפסיכולוגיה הסביבה. אנחנו יכולים לדבר בלי סוף על הצורך להיות טובים ונחמדים, אבל הם ימשיכו להרגיש שאלו מילים ריקות אם לא נראה להם דוגמא אישית. אנחנו חייבים לשנות את היחס שלנו אחד לשני אם לא לטובתנו אז לפחות לטובת הילדים.

"ספר סוחף שהפתרונות המוצעים בו פונים לכל אדם ומאפשרים לכל אחד לקחת חלק בשיפור המצב החברתי הגלובלי"
ד"ר יצחק אוריון, ראש התכנית האקדמית ללימודי פיזיקה רפואית באוניברסיטת בן גוריון

"היום שאחרי המשבר..."רצוף תבונה ואהבת האדם"
גדעון רייכר, עיתונאי, שדרן רדיו ומרצה.

ספר שכדאי לקרוא כדי להבין מה העיקר ומה הטפל בחיינו וכיצד ניתן לשפר את החברה ולהפוך אותנו לבני אדם - דוגמא לדור העתיד...
18 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אלון דה אלפרט (לפני 14 שנים ו-11 חודשים)
kלא נראה לי שזאת היתה "כוונת המשורר" או אולי כן יש בזה משהו, במשמעות הכפולה הזאת... אבל יש כאן לפחות שמונים אחוז לכוון המשמעות של הבאנג, אם אני מבין נכון :-)
נולי (לפני 14 שנים ו-11 חודשים)
הי אלון, אולי באמת הורדתי ראש במקרה, ותאמין לי שחשבתי לא פעם על שם הספר:"אבא הוריד ראש", לפעמים תהיתי אם זו היתה כוונת המשורר, להוריד ראש זה משתמע כמו לערוף, ולי נדמה שאילן חשב על להרכין ראש...אז אולי במהדורה הבאה של ספריו אשאל אותו אם לא חשקה נפשו לרכך קצת ולקרוא לספר אבא הרכין ראש...מה דעתך אתה?
האם זה חצוף מצדי?
אלון דה אלפרט (לפני 14 שנים ו-11 חודשים)
אולי הורדת ראש במקרה
נולי (לפני 14 שנים ו-11 חודשים)
אבא הוריד ראש, התכוונתי לכתוב אילן ויצא לי גילי!!! זה כנראה ענין של גיל.
נולי (לפני 14 שנים ו-11 חודשים)
מה שלומך גילי יקר? ומה שלום בנצ'ה המתוק? התרגשתי לשמוע ממך, אצלנו הכל בסדר תודה, מה שלום בקפה דה מרקר? יש רכילות מעניינת? תודה על השבח...זה תמיד מחמם את הלב...:)))
אבא הוריד ראש (לפני 14 שנים ו-11 חודשים)
שמעתי על הספר הזה מסתקרנתי לגביו גם בגלל הקשר של המחבר לאיזה ערוץ דתי רוחני
אשמח לקרוא אותו
וחוץ מיזה, מה שלומך נולי?
וד"ש חמה לבעל הנחמד שלך
ר י נ ת (לפני 15 שנים ו-1 חודשים)
בכייף ובשמחה רבה נולי היקרה
נולי (לפני 15 שנים ו-1 חודשים)
ושוב תודה רינת יקרה!!! על השבח ועל שהצטרפת לקשקשת.
נולי (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
וואו!!! איזו שפה יפהפיה!!! תודה לך shadowfax מירושלים, מקווה שאכן כך עשיתי...תודה רבה רבה על התאור המרגש שלך...
Shadowfax (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
יופי של ביקורת הביקורת לבדה פורשת ומעלה את הנושאים והרעיונות הכה חשובים וזורעת במציץ בה את הזרעים. תודה רבה.
נולי (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
תודה לך רחלי!!! אצלך השלום כבר שורה בבית אומנם לא על פי האמרה:"וגר זאב עם כבש" אלא וגר "כלב עם חתול"...(הסיפור המלא ב"קשקשת ברשת)
נולי (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
תודה ורד!!!
נולי (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
תודה ברי!!!קל לי להזדהות עם דבריך!!!
חובב ספרות (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
כתבת ביקורת פשוט מצוינת. החלטתי להגיב, משום שהפתיע אותי לראות, שרק בודדים מצאו לנכון להזדהות איתה.(לא כל יום/שבוע נכתבת ביקורת כזאת) ואני שואל! איפה אתם חברי סימניה ה"משכילים"? ואולי מה שמעניין אותכם זה רק ספרי מתח, אהבה, היסטוריה וכדומה? ולהם אתם נותנים את מרבית קולותיכם!
נולי (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
לאיציק שניר!!! לצערי אין אפשרות על פי קישורים לתת מידע לגבי דיונים שהתנהלו ב"קשקשת" בנושא חינוך. אולי בעתיד זה יתאפשר ינשאללה...
נולי (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
הלל הזקן תודה על ההערה!!! את אשר בקשת קבלת. פחדתי לעשות מרווחים שמא הבקורת תהפוך לארוכה מנשוא אבל החלטתי לאמץ את בקשתך החכמה...
נולי (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
תודה ליז!!!
ליז מאילת:-) (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת נהדרת נולי,עם מסר חשוב מאוד וזה העיקר..:-))
נולי (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
תודה הלל הזקן, תודה אורון אגב הילל, אלי וינוקור הוא בנו של סמיון וינוקור במאי טלביזיה ותיק ומוכר בטלביזיה שלנו...
הלל הזקן (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מושקעת ומחכימה ! מוצא חן בעיניי הוינוקור הזה...:)
נולי (לפני 15 שנים ו-2 חודשים)
תודה ברי!!!





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ