ספר טוב
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 24 באוגוסט, 2025
ע"י yaelhar
ע"י yaelhar
#
בשנת 2045 – הספר פורסם ב 2008 – העולם הוא מקום עלוב ומפחיד. עוני רב והזנחה סביבתית, ביריונות, פשע והזנחה. וייד, שבעולם האמיתי הוא תלמיד תיכון חנון, עני ושמן, עם התלהבות שאין לה סוף למשחקי מחשב, הוא גיבור הסיפור הזה ומספר אותו בגוף ראשון. ילד שהוריו מתו והוא חי אצל אחות אמו הנרקומנית שאינה רוצה בו ומזניחה אותו. הוא חי בעיקר בעולם הוירטואלי, כי מי חי בעולם האמיתי, שכל מה שהוא מאפשר זו עליבות טבולה ברוע? אנשים פשוט ויתרו על העולם האמיתי והזניחו אותו לטובת חיים וירטואלים טובים יותר. אואזיס הוא עולם וירטואלי, יצירה של שני גאונים. הוא התחיל ממשחקי מחשב והתרחב לעולם מלא אפשרויות, כל מה שאדם בשנת 2045 זקוק לו. אפשר לשחק שם. אפשר להתעשר שם. אפשר ללמוד שם. והעיקר – אתה יכול להיות שם מי שאתה רוצה. חתיך גבוה ומושך, דוכס עשיר, יפהפייה, סבתא חמודה... מה שתרצה.
הגאון שתכנן את אואזיס מת – לא בשיבה טובה, אך בעושר אסטרונומי – והותיר צוואה בה הוא מוריש את כל רכושו לזה שימצא את "האפיקומן" (ביצת איסטר) שהוא הטמין איפושהו ביקום הענק שפיתח. מיליוני משתמשים שאפתנים, פותחים במירוץ להשגת הפרס הענק. בריתות נכרתות, חברות ענק מגייסות המוני "חיילים" שיעשו את העבודה. הספר עוסק במירוץ להשגת הפרס הגדול, שהוא למעשה משחק מחשב רחב-יריעה, הכרוך גם בהיכרות מדוייקת של חיי יוצרו ושנות השמונים של המאה העשרים (העשור בו התבגר הסופר...) על התרבות, המוזיקה, האלילים (בלי האופנה. הספר נכתב בידי גבר...)
יש סיבה, אני חושבת, לעובדה ששחקני משחקי המחשב שכוללים דמיון ותפקידים היו ברובם חנונים בודדים, צעירים ששילמו מחירים חברתיים על העובדה שהם מה שהם. הם היו זקוקים לאפשרות הדמיונית להיות מישהו אחר: נראה טוב, מחזיר מכה למעניו, מצליח לנצח את "מלך השיכבה" (ובהתאמה – מצליחה לנצח את מלכת הכיתה הנקמנית). זו היתה דרכם לפצות על מה שחסר להם בעולם האמיתי בעזרת דמיון. המשחק החליף את החיים האמיתיים העלובים, הנצחונות והפרסים את מה שלעולם לא יהיה להם בעולם האמיתי.
רובם התבגרו והשאירו את העולם הדמיוני מאחוריהם. חלקם גילו שהעולם האמיתי אינו כה מאיים כמו שהם חשבו, אם כי הוא שיגרתי ומשעמם יותר ממה שהם חשבו. קליין הצליח להעביר את החווייה של שחקני הסייבר פאנק האלה גם לקוראת שהעולם הזה אינו חלק מעולמה, והצליח לכתוב ספר מעניין ומותח על דברים שבעולם האמיתי בו אני חיה, משעממים אותי למוּת.
24 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
|
yaelhar
(לפני חודש)
תודה רבה, רץ.
כמעט אף אחד לא מוכן להביט במראה ללא ריטוש... |
|
|
רץ
(לפני חודש)
יופי של ביקורת- זוכר שהאוצרת שלנו בגלריה, עשתה עבודה על העולם הווירטואלי - זה היה מדהים וחדש, ויחד עם
זאת, זו הייתה אחת הסיבות שהיא סיימה את עבודתה, לא כולם מוכנים להביט אל המראה.
|
|
|
yaelhar
(לפני חודש)
תודה רבה, גלית
מה שכתבתי לשין שין. |
|
|
yaelhar
(לפני חודש)
תודה רבה, שין שין
רוב האיזכורים לשנות השמונים חלפו לי מעל הראש. אני לא טיפוס נוסטלגי במיוחד ורוב העשורים שאני מכירה הם בעיני, טוב, החיים האמיתיים (המשמימים) |
|
|
גלית
(לפני חודש)
בדיוק מה ש -שין שין
|
|
|
שין שין
(לפני חודש)
קראתי מזמן ואני זוכרת לטובה את האזכורים הרבים והנוסטלגיים/משעשעים לשנות ה 80 בהם גם אני התבגרתי.
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני חודש)
יעל. עולם השדים/מלאכים והמושיעים המסטיים
יש להם גם מקום בדתות כמובן.אבל הניסיון מראה שעבור בני האדם דת זה משהו שהם כנראה אינסטינקטיבית זקוקים לו . ההסטוריה מלמדת כי כשכשחברה זונחת דת ממוסדת אחת היא מאמצת דת אחרת, לעתים הרבה יותר מסוכנת. אבל התרבות והמורשת המפוארת כבר אובדות לבלי שוב כשהתחליף יכול להיות נוראי, מה שלרוב קורה.
|
|
|
yaelhar
(לפני חודש)
תודה רבה, Pulp_Fiction
הקסם של משחקי המחשב נעוץ, נראה לי, ביכולת להיות מי שאתה רוצה. לשפר את הופעתך, יכולת המשיכה שלך, הכוח שלך ואף הכריזמה. לאנשים שמרגישים דחויים ונחותים זה הרבה מאד. והתגובות שהם מקבלים משחקנים אחרים - שעושים אותו דבר - מאשרות את בחירתם. המין האנושי המציא דתות כדי שאנשים לא ירגישו חסרי אונים ולבד. אבל דתות מגיעות עם פרקטיקות מפורטות ועם הצדקות לאל שמאמינים בו אבל לא עשה את מה שהתבקש לעשות. סיפורי המכשפות, השדונים, ורוב המיתולוגיות - עושים משהו אחר. הם גורמים פחד קל למי ששומע אותם ומאפשרים לו להתגבר על הפחד. את זה עושים גם סרטים/ספרים בז'אנר האימה. |
|
|
yaelhar
(לפני חודש)
תודה רבה, דן
|
|
|
Pulp_Fiction
(לפני חודש)
סקירה יפה.
אנשים תמיד שאפו בעיניי לוותר על העולם האמתי מהסיבות שמנית.משחק מחשב הוא רק דרך אחת לעשות זאת.שם זה פשוט נראה הכי obvious.כבר בעולם העתיק- מסיפורי מכשפות, שדונים ועד מושיעים מיסטיים כמו ארתור ואבירי השולחן העגול. גם סיפורים אמתיים תמיד מקושטים במרכיבים שלא מן העולם הזה. בימינו כולנו מכורים לסדרות, ספרים, רשתות חברתיות, חדשות, עולם הכלכלה... וכמו משחק מחשב הם מוכרים לנו כאילו מציאות שמישהו אחר בונה מסיבותיו. ואנחנו מזריקים לוריד בשקיקה.
|
|
|
דן סתיו
(לפני חודש)
YEALHAR
אהבתי את הסקירה וההסברים. נראה שאסתפק בכך.
|
24 הקוראים שאהבו את הביקורת
