ביקורת ספרותית על השלישי - ספריה לעם #701 מאת ישי שריד
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 31 ביולי, 2025
ע"י קורנליוס


דיסטופיות עתידניות על מדינת ישראל הן מצרך דיי נדיר. היצירה המוכרת ביותר אולי היא "הדרך לעין חרוד" של עמוס קינן, יחד עם יצירות מוכרות פחות כמו "פונדקו של ירמיהו" או "מנדט" (שנכתב לא כדיסטופיה עתידנית אלא דווקא כזו המשלבת היסטוריה אלטרנטיבית).
כיאה לדיסטופיה (ולאו דווקא ישראלית), הספר מתאר את ישראל כמדינה נחשלת, הנשלטת על ידי חונטה צבאית. כיאה לישראל - החונטה הזו היא בעלת מאפיינים דתיים-משיחיים. אביו של גיבור הסיפור הוא יהועז - גיבור מלחמה שלאחר השמדתן של ערי החוף הישראליות באמצעות פצצות אטום הקים בירושלים את ממלכת יהודה. הוא לוקח את תפקיד הכהן הגדול והמלך. בנו, יהונתן, שנפצע בגיל 4 מרימון שפגע באיבריו המוצנעים, מתאר את עלילות עליית אביו לשלטון והטירוף הדתי שמלווה אותו.
הספר מתאר בציניות רבה את בית המקדש השלישי, את השכנוע העצמי הדרוש כדי לקחת על עצמך את תפקיד הכהן הגדול (התיאורים הגובלים באירוטיות על הדרך שבה אביו של יהונתן יוצר קשר עם "השכינה", למשל, בעיקר מדגימים את כוחה של הזיה כזו גם על "צופה מהצד" כדוגמת הדמות המספרת), ואת קריסתו של חלום משיחי מעין זה.
לספר מסר ברור לגבי ההרסניות של מדינת-דת שכזו, מהחלום שלעתים נראה כאילו הוא נמצא בהישג-יד - של בית מקדש כאן ועכשיו, בית מקדש שלכאורה אמור להגיע עם ניסים ונפלאות, כשבפועל - בני-אנוש משתמשים בסמל הזה כאמצעי להגשמת חלום של המונים באקסטזה דתית. מי שלא מתחבר אל המסר הזה - יסלוד מהספר ולבטח ישמיץ אותו.
עבורי, באופן אישי, לא רק שהמסר הזה צריך להדהד באוזני הציבור החילוני-ליברלי (שוב, זה כבר עניין של השקפה פוליטית), הקריאה היתה מהנה בגלל העולם הבדיוני שבנה הסופר. אני לא חושב שהכתיבה שלו היתה מייגעת כפי שראיתי בביקורות אחרות פה, לפחות לא במובן שהסופר (כן, בנו של יוסי שריד) כתב בצורה משעממת, אלא שהיא בהחלט מעבירה את ההרגשה המזוויעה, הגיהנומית, המייאשת כל כך של חיים בצל בית מקדש שלישי שנבנה על-ידי ספק שרלטן ספק פסיכופט עם שגעון גדלות.
14 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
אור שהם (לפני חודש)
סקרת נהדר, ספר שאני מחכה לקרוא
yaelhar (לפני חודש)
לא קראתי את הספר הזה. אם כבר דיסטופייה - אני מעדיפה רחוקה מאד חכאן.
אולי מיעוט דיסטופיות ישראליות מוסבר כי יהודים חוו דיסטופיות מציאותיות שהספיקו להם? התחלתי את "כתר זמני", דיסטופייה של יהונתן גפן והפסקתי כי הוא היה מציאותי מדי בשבילי...
וויליאם מאני (לפני חודש)
לא קראתי, אבל לא אהבתי את 2 הקודמים שלו: סרן ארז ולימסול. אבל אני כן אוהב דיסטופיות ישראליות. 'אל נקמות 2' מטורף, 'גיבור' וכמובן 'הכריש'. כולם חזקים מאוד לטעמי.
אנקה (לפני חודש)
דווקא אהבתי את הספר ואני די חוששת מהתגשמות הדיסוטופיה הזאת.
עמיחי (לפני חודש)
נשמע גרוע.
strnbrg59 (לפני חודש)
אני מציע שלספרים כאלה (כשמקום של כבוד שמור ל"דרך לעין חרוד") מגיעה תת-סוגה בשם "דסטופיות פרנואידיות".
מורי (לפני חודש)
מצאתי את הספר קלוש במיוחד והמלצתי להמנע ממנו.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ