ביקורת ספרותית על לתפוס את הדג הגדול - הרהורים על מדיטציה, תודעה ויצירתיות מאת דיוויד לינץ'
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 9 ביולי, 2025
ע"י המורה יעלה


איך סרט נולד? כמו הדג, זה מתחיל בכיור, ומתגלגל החוצה...
אני אוהבת ספרים עם שמות מעניינים, על כך יעידו רשימות הקריאה שלי: "שמות מסקרנים" ו"ספרים עם שמות מוצלחים".
פתחתי את רשימות הקריאה האלה בעקבות קוראת סימניה שהתעניינה בשם ספרי והגיבה עליו בצורה מצחיקה. והאמת שהיא לא לבד. השאלה שהכי הרבה נתקלתי בה בקשר לספרי "להיות מקובלת או לאמץ אוגר" - היא מה הקשר בין מעמד חברתי לחיית מחמד פופולרית?

זה הגיע לרמה כזו שגם אנשים שקראו את הספר ואהבו אותו - עדיין התחבטו בשאלה.
כשכתבתי את הספר עוד לא היה לי שם מוכן בראש, חיפשתי משהו "פיקנטי", לא שם שמגלה את הכול בהתחלה אלא הקשר לא ברור כזה, אולי משהו שאפשר לחשוב עליו במהלך מדיטציה?
זה מה שניקר לי במוח בזמן הקריאה בספר - מה הקשר לדג, איפה כבר מופיע פה הדג?
הספר מדבר בעיקר על עבודת הבמאי, דיוויד היה במאי מאוד מוערך בתעשיית הסרטים בקליפורניה ארה"ב.
הוא מספר בצורה חושפנית על תהליכי העבודה הייחודיים שלו, וגם על חלק מהטעויות כמו ללהק שחקן אחרי שכבר "התאהבת" ברעיון שהוא יגלם את הדמות, ולהיות סגור לשחקנים אחרים.

הוא משתף בפתיחות על הפחד שהרבה אומנים יזדהו איתו - הבריאות לעומת היצירתיות, ובמקרה הזה - הפחד מקבלת טיפול נפשי.
האם השליטה שנותנים לאדם אחר בחיים שלך (גם אם זה למטרה טובה) משתקת בנוסף לפחדים גם את מעיינות היצירה?

הנטייה לפעול לפי תחושות ואינטואיציות מגיעה כאן לרמה של כמעט מקודשת... ובניגוד גמור למה שהמערכות שאנחנו משתייכים אליהן בחיים מלמדות אותנו, בית הספר והצבא, ולאחר מכן גם עולם העבודה מכוונים אותנו ללמוד משהו כדי לדעת, וכאן הגישה היא שאתה כבר יודע, כל אחד יודע.

ואיך מסתדרת כתיבה על נושאים אפלים, ואפילו זכיה בהוקרה על פועלך זה - ועיסוק יום יומי במדיטציה?
ספר בנוסח קליל מאוד, שנותן פתח לעולם הקולנוע האמריקאי.
ממליצה
7 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
המורה יעלה (לפני חודש)
אודי וגם זו דרך להתייחס לתנ"ך, גם אם היא לא הדרך שבה הרוב מתייחסים
אודי (לפני חודש)
חחחחחחחח
לקרוא למלהולנד דרייב מותחן פסיכולוגי זה כמו לקרוא לתנ"ך רומן היסטורי.
המורה יעלה (לפני חודש)
מותחן פסיכולוגי זה פחות הז'אנר שלי, תודה
אודי (לפני חודש)
הסרט הטוב ביותר של דיוויד לינץ' זצ"ל - ולדעתי הטוב אי-פעם - הוא "מלהולנד דרייב".
מסע מתעתע ומהפנט לחצר האחורית של הוליווד.
סרט רב פרשנויות ומבויים בגאונות.
כמובן שיצאו עוד מלא מוצלחים: סאגת טווין פיקס המדהימה, סיפור פשוט, כביש אבוד (מפחיד עד מאוד), לב פראי וקטיפה כחולה.
ממליץ בחום רב גם על סרטו האחרון "אינלנד אמפייר" על אף שהוא מתסכל נורא (לא מתיישב טוב על אף הסבר למרות שלינץ התעקש שהוא "סופוס טו מייק סנס"), הוא מהפנט ומלא בסצינות בלתי נשכחות.
המורה יעלה (לפני חודש)
roeilamar האם התכוונת ללב פראי?
אם כן אז זה כנראה הסגנון שאני אצפה בו, אני לא רוצה משהו מוזר מדי שיעשה לי סיוטים.
המורה יעלה (לפני חודש)
תודה, זה אכן היה בתכנון שלי
roeilamar (לפני חודש)
הסגנון העיצובי, המוזיקה, העיסוק בתת מודע, בשבריריות של המציאות, בשולי החברה, בשבירה של דימויים מתרבות הפופ ("לב אמיץ" הוא הכי בולט בהקשר הזה), היכולת לבנות מתח מוזר ומגרה, כמו להביט לחור שחור ולהימשך אליו.. פשוט גאוני ומקסים.
אם לא צפית מעולם בסרט של לינץ' אז אני מאוד מאוד (מאוד!!!) ממליץ לך לתקן את המחדל הזה בהקדם. הוא מסוג הבמאים שאו שאוהבים מאוד או ששונאים מאוד, אבל כמאמר הקלישאה, קשה להישאר אדישים לעבודתם.
המורה יעלה (לפני חודש)
roeilamar מעניין, תרצה להרחיב?
roeilamar (לפני חודש)
דיוויד לינץ' זצ"ל, מהקולנוענים הגדולים ביותר בהיסטוריה.. הסרטים שלו הם מההשפעות הכי גדולות עליי.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ