הביקורת נכתבה ביום ראשון, 11 באוגוסט, 2024
ע"י המורה יעלה
ע"י המורה יעלה
איך להפוך במאה שמונים מעלות את מה שנהוג לחשוב על נושא מסוים, ובכך למשוך תשומת לב לנושא שעד כה הייתה אליו אדישות?
נזכרתי בספר הזה של אסנת לאחר שכבר תקופה אני מאזינה עם אחותי, ועם עוד רבים אחרים וטובים לפודקאסט של נורית גפן ודילן הנכד. השיחות עוסקות בנושא הקשר בין נכדים לסבים וסבתות, נושא שכנראה מאז שנות צוונציק לא היה בכותרות...
אז איך מחליטים מה מקבל כותרת בתקשורת המונים?
היום, בעידן היוטיוב והפודקאסטים, הרי יש שפע של תכנים חינמיים. אליה וקוץ בה - לא כל יוצרי התוכן למדו כיצד לרתק קהל.
מתחילים וחסרי ניסיון - הולכים ישר על "הגביע הקדוש", נושא שכולם ממילא בחרדות ובמתח כלפיו, ויהיה קל "להבעיר את השטח"...
אך יש הבדל בין לגרום לכולם להקשיב לך כשאתה צועק, לבין לגרום לכולם להקשיב לך כשאתה מספר סיפור.
בהבדל הזה עוסק הספר, והוא עלה גם במהלך לימודי ההוראה שלי. למדתי הוראת מוזיקה (מוזיקה כהתמחות ראשית, לימודי קודש כהתמחות משנית), והבעיה העיקרית היא: אין הרבה שעות מוזיקה לכל כיתה שאת מלמדת. אלא אם כן יש לך אישיות בימתית נדירה - את לא יכולה ליצור קשר אישי עם התלמידים.
מה שאומר שמוזיקה בישראל זו לא התמחות רגילה, וגם המנחה של העבודה המעשית שהכינה אותנו הבינה לאן אנחנו כ"פרחי הוראה" באות, לכיתות ולבתי הספר בישראל שלא השכילו להבין את חשיבותם של מקצועות המוזיקה (והספורט! כמה אירוני). היא לא ציירה לנו מציאות ורודה, יאמר לזכותה (היו בעיות אחרות ורציניות אך לא נמנה אותן...)
בקיצור - היא שמה הרבה דגש על הקטע הזה של "עד כמה השיעור מעניין או משעמם" (אני עדיין זוכרת שכל פעם שמישהי הייתה חופרת מדי לתלמידים היא הייתה צועקת עלינו "מלל!", לאחר שהילדים הלכו ושיעור הסטאז' נגמר. כי עבור ילדים - מלל רב מדי ותכלס "חפירות" זה כמו לצעוק עליהם, זה לא מעניין אותם אלא רק מה שמעניין זה איזה עונש הם יקבלו אם לא יספיקו להעתיק למחברת...)
אבל מן הצד השני של החוויה הלא נעימה של לשמוע שתהיי מורה משעממת יש גם חירות של מורה במערכת מאוד מגבילה, לתת להם כלא או לתת להם חופש. ואני רציתי לתת לתלמידים חופש, זו הייתה המטרה העיקרי שלי בלימודי הוראה, היות שעברתי כל מה שעברתי - ולכן גם בחרתי במוזיקה.
אך בעבודה המעשית הבנתי שאני כמתחילה מחקה דפוס של מורים שהיו לי, באופן טבעי. אך אני מחקה את המורים שהיו פופולריים, למקצועות החשובים. במקצועות כמו אזרחות או היסטוריה שהיו לי בתיכון, רצוי ואף מגניב לחפור. אבל במוזיקה אין מקום לחפירות! כל דקה בשיעור צריכים לנגן או ליזום הרכב או לרקוד או לשיר או להקשיב לנגינתי או לנתח שירים או להתעניין באיזשהו משהו מגניב שקשור לשירים שהם מכירים או לכתוב שירים וכו'.
אז יש אקסטרה שלב שאת צריכה להידרש אליו כמורה למוזיקה, ולכן זו גם נחשבה ההתמחות הכי קשה.
אני לא מלמדת בסופו של דבר במערכת החינוך, אבל התאהבתי בנושא כשהבנתי כמה הוא חשוב, לא רק לתלמידי ישראל.
התחלתי להמשיך את מורשתה של המורה לעבודה מעשית ולכן אני תמיד מחפשת את אנשי התקשורת שהם כמוני בבסיסם, אין להם אישיות בימתית יוצאת מהכלל - אבל הם למדו איך לעניין ורכשו ניסיון עד שהגיעו לעניין אפילו יותר ממי שזה בא לו טבעי!
(ובמקרה הזה אולי כן יש לנורית גפן אישיות כריזמטית אבל לפחות היא לא שולפת אותה בכל הזדמנות ומשאירה מקום גם לאחרים)
מה שאהבתי בפודקאסט זה את המקום שנורית נותנת לדילן ולמאזינים, מה שנקרא בחז"ל "אל תיבהל להשיב".
כי אנשים מתבלבלים בין ספונטניות, שהיא תכונה רצויה, לבין "לשלוף מהמותן".
ספונטניות זה לא לחפש את המילה שישר תעורר את התגובה שאתה רוצה להוציא מהקהל, אלא לאפשר גם לך וגם לקהל להתנהג בספונטניות, ואז כמנחה לרתום זאת לתגובה שרצית.
זה כמו בסטנדאפ, יש מי שיודע לקום מבדיחה שלא הצליחה ויש מי שמאשים את הקהל.
הספר מתיימר ללמד אותנו איך ליצור תוכן שכזה, כמו הפודקאסט הנ"ל, שיפתה את המאזינים להשלים *בעצמם* את המידע המועבר בו, ובכך ליצור מדורת שבט.
זו משימה לא פשוטה, אך מחברת הספר עוסקת שנים רבות בתחום הסטוריטלינג, תחום שתפס תאוצה בחו"ל ומגיע ומחלחל לאט-לאט גם לארצנו הקטנטונת.
ובמקרה הנ"ל של יצירת פודקאסט מעניין - מישהו חשב על אסטרטגיה של "איך מקיימים ריאיון?", ויישם אותה. לכן הפודקאסט יוצא מעניין (או משעמם), כי נעשתה חשיבה איך ליצור אותו ככזה, ולאו דווקא בגלל שהנושא מעניין (ובדיוק לכן הבאתי את הנושא ש"מעניין לי את הסבתא" כדוגמא)
ריאיונות מעניינים הם הרבה פעמים לא על נושא שמעניין, הם גם יכולים לעסוק במשחק ברידג' בבית אבות. אבל הראיונות המעניינים שמסקרים את אירוע הברידג' הם אלה שיוצרים את הרושם שהם ממש קורים עכשיו, יש שני אנשים שבאמת יושבים עכשיו ודנים מה כדאי לעשות במקרה כזה וכזה שאולי יתרחש במועדון הברידג'! הריאיונות בפודקאסט הם לא איזשהו דיקלום מעל לראשנו כי אנחנו הציבור המטומטם שישלם.
אנחנו הקהל - רוצים להרגיש בעניינים. אם נשווה את הנחשף החדש לפודקאסט שלנו לעולה חדש - הוא רוצה לדעת מה הדברים החשובים פה! הוא מוצף במידע שלא תמיד ישרת אותו. הוא שומע בחצי אוזן על אופני ניהול מלחמות, על ההישגים בתחרויות בחו"ל, על מאבקים פוליטיים, חידושים בתחום הטכנולוגי ושערוריות ואסונות.
אבל מה הוא, הקטן, באמת אמור לדעת? מה יהיה ב"מבחן"?
אם אתה העולה החדש ואם נותנים לך את הרמז הזה אתה באמת מרגיש שמצאת חן בעיני מישהו, שאתה אחד מהחבר'ה שזוכה למידע כזה פיקנטי, בעיקר אם זה לא בא בנוסח הרצאתי ומנומנם.
אסנת מחלקת את הסיפורים הפיקנטיים לקטגוריות יצירת העניין. כל מי שעוסק בכתיבה מכיר את הקונספט הזה - איך בדיוק עניינו את הקוראים, כי זה צהוב ורכילותי? כי זה הכרחי שנדע? כי זה מעורר השראה ונותן תקווה בימים טרופים אלה? כי אולי נוכל להשפיע בנושא? כי זה חדש? כי זה בלתי נתפס???
לאחר הסבר קצר על כל אחת מהקטגוריות וסיפור אישי בעל הומור עצמי - אסנת מפנה לכל מיני דוגמאות ברשת שמראות איך בפועל מיישמים כל אחת מהנושאים שדיברנו עליהם.
ובנימה אישית - כמו שכבר ציינתי, מאז ימי במכללה מרחפת מעלי התחושה שאני עלולה להיות מרצה משעממת סטייל שירה שטיינבוך ולא מגניבה סטייל שירה גפן.
כי את מי התלמידים יעדיפו כמורה למוזיקה שלהם, אותי או את אחות של אביב?... תחרות קצת לא הוגנת, לא תחרות שבכלל חשבתי שאכנס אליה, אבל גם זה כבוד, להתחרות על תלמידי ישראל עם משפחת גפן.
התחרות שלא ידעתי שקיימת - אבל עכשיו אני חייבת להשתתף בה וגם לנצח אותה!!!
למה?
כי כידוע בשנת הלימודים דאשתקד מר אביב נכנס לבית הספר של דילן במסווה של מורה מחליף (סתם חח... מי האמין לזה?) אך בפועל קידם את אירועי המחאה, ולאחרי תקופת האופוריה... נחשו מי חזרה לכיתה? השירה שטיינבוך הזו! "שכחנו כבר שהיא המחנכת שלנו", אמרו הילדים בבדיחות הדעת... אבל הם ילדים, הם עדיין חושבים שאשר לשנות, ולכן...
אני מתערבת שלקראת שנת הלימודים תשפ"ה גדודי תלמידים והורים ואולי גם סבים שמעריצים את הפודקאסט ואת נורית היקרה צובאים על משרדי מנהלת בית הספר שלהם ומתחננים ששירה גפן תהיה המורה בשנה הבאה.
שירה איך אני אראה את הפרצוף שלי בכיתה עכשיו?...
את מרוצה מעצמך?!?!
4 קוראים אהבו את הביקורת
» ביקורות נוספות של המורה יעלה
» ביקורות נוספות על התחילו לספר! - הסיפור ככלי אסטרטגי לקידום אג'נדה, מטרות ויעדים
» ביקורות נוספות על התחילו לספר! - הסיפור ככלי אסטרטגי לקידום אג'נדה, מטרות ויעדים
טוקבקים
+ הוסף תגובה
המורה יעלה
(לפני שנה)
מורי
תתפלא אבל כילדת אור ירח לא רשמית אני יודעת דווקא לא מעט על המשפחה, ולא אזרוק סתם מות מטעמי צנעה אבל בוא נגיד שיש לי אולי מידע שלך אין
|
|
מורי
(לפני שנה)
וואו כמה את מעורבת. בדילן ודילן צפיתי דווקא בדקות נבחרות בטיקטוק.
כאדם המאוהב בעצמו, אני, מה שאנשים אומרים בכל מקום מתקבל בקילוגרמים של מלח.
דילן בוודאי לומד בתיכון של מיוחסים והוא לא ייפגע בשום צורה גם ולמרות משפחתו המיוחסת. |
|
המורה יעלה
(לפני שנה)
מורי אתה פותח פה חתיכת דיון...
אבל בקצרה: זה בדיוק העניין לדעתי, התגובה שלך רק מוכיחה את הטענה שלי. הפודקאסט נותן את הפוקוס על דילן, שהוא רק ילד! הציבור מכיר את נורית ולא את דילן, זאת חשיפתו הראשונה לציבור כאדם נפרד. הציבור בעצם מגלה אותו לראשונה, ויכול להגיד עליו כל דבר. בגלל הייחוס צריך לדעת להתנהל נכון תקשורתית. הרבה בנים של ונכדים של "נשרפו" בתעשייה הזו בגיל צעיר. אם זה כי התבטאו בצורה לא נכונה למעמדם, או סתם היו נעדרי כריזמה ונזרקו למים העמוקים בתקווה שהצליחו ללמוד שחייה בהתכתבות עד גיל חשיפתם לציבור.
וברור שאם היינו נתקלים באקראי בפודקאסט של דילן גפן - בלי שום קונוטציה והכנה מקדימה למאזינים - היינו קופצים ומכריזים ש"מדוע פונים אלינו ומטריחים אותנו במשנתו של נער בגיל ההתבגרות בזמן שאנחנו מגדלים/סובלים חמישה כאלה?" וזה בהנחה שבכלל זיהינו מי זה, וקישרנו דווקא למשפחת גפן הזו ולא הנחנו שהוא וואנאבי גפן ומכנה את עצמו גפן, ובאותה מידה יכול לכנות את עצמו "דילן ביבר" או "דילן המסוורת' ". וגם אחרי שזיהינו זיהוי ודאי יכול להיות שנשפוט אותו על כך שהוא אומר דברים שכבר למדנו מזמן ומעכב את כולם פה או פוגע בפרות קדושות מתוך בורות של גיל הנעורים, ואנחנו נשארים פה לתקן את הטראומה שהוא גרם. ואין את מי להאשים כי הוא בא כדי ללכת. הוא רק הנער עם המיקרופון כרגע, והוא זה שיחליט אם לחזור. גם הפודקאסט של שירה גפן בוטל... וצריך גם לזכור שלגיל הנעורים אין יח"צ כזה טוב בישראל. ולכן נורית צריכה לשמור שבעתיים ולהיזהר על דילן שכרגע עבר טראומה נוראית. טראומה כזו לפעמים גורמת לצעירים וגם למבוגרים יותר שעברו התהפכות של החיים ומחפשים להיאחז - להימשך לנאום לאומה על טראומות של אנשים אחרים, או לצייר את סיפורם סטייל סיפור איוב, שנשארו לו שלושה חברים וגם הם שנאו אותו, וזה לפני שעוד עשה משהו בחייו. ובפרט כשמערבים ילדים אז צריך לדעת מי הילד ומה המטרה. אצלי למשל שכתבתי שיר לפסטיגל בילדות ובסופו של דבר נכוויתי ולאורך זמן ככל שהחמיאו לי בהגזמה על השיר חשבתי שזה יתפוס גם לבגרות ושאכתוב שירים והם יתפרסמו וטעיתי. אנשים התרחקו. דוגמא להתנהלות תקשורתית נכונה - נועה קירל. היא שיתפה שהחברות התרחקו והקהל הגיב באמפתיה ושנא את החברות ולא אותה. כי הקהל מכיר בתרומה של נועה. לי זה לא קרה. וזה יהיה יותר מסוכן אם זה יקרה לדילן, שחברים יתרחקו, שיגידו שהוא חסר כישרון - כי המשפחה לא אנונימית. יהיה לו קשה עד בלתי אפשרי להתחיל מחדש בישראל אם יתברר שהוא לא ניחן במה שהמשפחה ניחנה. ובנוסף כולם מכירים את תופעת ה"ילדים כוכבים" בחו"ל, שהרסה משפחות, שחיסלה את הטובים ביותר בגיל צעיר והשאירה את האדישים. אביב עובד בעיקר עם חו"ל. כאן בארץ זו איזו שלוחה קטנה, הוא צריך גם להשאיר את המעריצים בארץ על אש קטנה. אז כאן בפודקאסט זה נעשה בצורה יותר צנועה, הוולוג הזה עוסק רק בענייני המשפחה, ודרך דילן ודעתנותו שציינתם רוב עוקבי הפודקאסט וכמובן אתה ואני - רואים מי זאת נורית. אותה נורית שחלק מהציבור מכיר דרך שערוריות - עכשיו אנחנו זוכים להכיר בפן אחר, יותר תורם. זה מה שעושה את אפקט התקווה - אם נורית יכולה לעשות שינוי אז גם אני יכולה. |
|
מורי
(לפני שנה)
על מה בעצם דיברת?
בפודקסט של דילן ונורית גפן, לפעמים דילן נותן לנורית לדבר. ילד דעתן ביותר.
בעניין המוזיקה, משרד החינוך הוציא בעבר את מעט שעות המוזיקה והפך אותן לשעות קרן קרב. המוזיקה היתה בחינם, קרן קרב, הונאה לשמה, בתשלום. זה עבד ביישובים פרימיטיביים, רחובות למשל. אני הקמתי אתר המגלה לעם מהי קרן קרב ההונאתית. בכלל, חינוך בישראל לא באמת קיים. |
4 הקוראים שאהבו את הביקורת