ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 19 באוגוסט, 2023
ע"י Pulp_Fiction
ע"י Pulp_Fiction
חסיד גור עושה אהבה עם אשתו (יותר נכון "משמיש" אותה במונח החרדי המקובל). זה קורה בחדר חשוך, שלא יבחין חלילה בקימורי גופה. עליו להיות לבוש בציצית ולבצע את ה"תשמיש" כמה שיותר מהר, כדי שייהנה מהאקט כמה שפחות. ההתייחדות לא מותרת לו בכל עת שיחפוץ, אלא הוא מוגבל לפעם – פעמיים בחודש. אנשי הרב יעקב אריה אלתר, האדמו"ר של גור עושים לו תשאול באופן קבוע בנוגע למעשיו עם אשתו בחדרי חדרים. באם האברך עובר על "התקונעֶס" (תקנות) הללו, יבולע לו מהאדמו"ר, שבמקרים חמורים במיוחד אף יימחץ את אשכיו (כך ממש!).
בנוגע לאשה זה עוד יותר מעניין: בזמן מעשה האהבה, עליה לדמיין בעייני רוחה את האדמו"ר הקדוש, כאילו הוא זה שמתנה עמה אהבים. אגב, לבעלה אסור לקרוא לה בשמה ולה אסור לקרוא לו בשמו לאורך כל חייהם המשותפים. למה? ככה.
האם כל חסידי גור מקפידים על התקנות הללו שלא ברור לשם מה הן קיימות? כנראה שלא, אך ידוע שרבים כן מקיימים אותן או לפחות עושים השתדלות לקיים.
החסידים רואים באדמו"ריהם התגלמות האל עלי אדמות ממש. בחסידות גור אף יוצאים פשקווילים, בהם מוכרז כי "הרבי הוא השם", לא פחות. בני כל החסידויות חווים התעלות רוחנית בזמן "טישים", כשהם צופים ברבי שלהם נוגס בחלה או לוקח ביס מהגפילטֶע שלו. זכות גדולה היא לאכול מהשאריות שהוא מותיר ורבים נלחמים על האפשרות לאכול מהם או לפחות ללקק את הצלחת אחריו. אחד מעמודי התווך של תנועת החסידות בכלל היא ביטול עצמי כמעט מוחלט בפני הרבי, שהוא הופך למרכז חייו של החסיד, אפילו יותר מ"השם", מושג אבסטרקטי ואמורפי מדי. לחסידים לבוש מיוחד, הכולל קפטַן שחור בימי חול או לבן – זהוב בשבתות, גרביים לבנים או שחורים ושטריימל. מהו השטריימל? אותו כובע פרווה שנגזר על היהודים לחבוש כדי להשפילם אי שם במאות ה16 – 18. במקור היה עשוי מזנבות חתול, אך בימינו הוא מיוצר מצובלים ומחירו נע בין אלפי לעשרות אלפי דולרים. מדהים כיצד פריט לבוש שנועד לבזות את בעליו ואת הקהילה כולה הפך בימינו למושא גאווה וסימן היכר לקדושה.
גם הליטאים כיום , או בשמם העתיק "המתנגדים", חסידי הגאון מווילנה, לא מה שהיו פעם. בדומה לחסידים הם אימצו להם רבנים שהם סוגדים להם. אולם את חוש ההומור שיש לחסידים הם לא הצליחו ללמוד וגם לא להכין קוגל.
בעולם החסידי והחרדי בכלל, נראה כי הייחוס הוא הכל. מי שיורש את הרבי הוא בנו ואם אין לו, אז בן משפחתו. קרוביו של הרבי זוכים לכבוד מיוחד בכל עת. חסידויות לא מתערבבות ביניהן. גורבי גרביים לבנים מקפידים לא להתחתן עם גורבי גרביים שחורים, אם כי רבניהם יכולים לכבד זה את זה באירועים מיוחדים. בעלי תשובה הם בגדר סוג ב' שלא נאה להסתובב איתם. היחס לגֶרים המצטרפים לחסידות יכול להיות מחפיר ממש, כפי שמצטייר מהספר כי לדידם שורש נשמת הגר אינו קדוש מספיק. מה עם ציווי אהבת הגר? להשם פתרונים. הגזענות של החרדים האשכנזים מתגלה במלוא "הדרה" בספר . חלקם אף נוקטים בטריקים ושטיקים למיניהם כדי שהספרדים לא יפקדו את הטישים שלהם. להתחתן עם ספרדייה? רק אם האברך פגום איכשהו וגם זה יש לשמור בסוד ככל הניתן, כי מדובר בבושה גדולה.
חסידות גור היא הגדולה ביותר בישראל והרב יעקב אריה שעומד בראשה מחזיק נכסים בשווי מאות מליוני שקלים. גם האדמו"ר של וויז'ניץ לא פראייר בכלל וגם הוא יכול להתגאות (או שמא להצטנע) בסכומים דומים בחשבון הבנק. כשעושר כה מופלג מונח על הכף, מן הסתם מתעוררות מחלוקות איזה "בעל ייחוס" קדוש דיו להחזיק בו. קמים רבנים אחרים מהחסידות שמתמרדים לנוכח ההתנהלות הטייקונית של אדמו"ריהם, פורשים מהחסידות ועל הדרך מושכים איתם כמה חסידים. מעשה מעין זה הוא עילה של ממש למלחמת חורמה. כך קמה לה למשל חסידות "גור תורה" של הרב שאול, שהיא למעשה חסידות גור ב', אשר האברכים שלה מסתפקים במועט כמשקל נגד ל"גור נדל"ן" בראשותו של הטייקון והרודן יעקב אלתר. בוויז'ניץ קרה דבר דומה. החסידים של החצרים גור וויז'ניץ המקוריים מצוּוים על ידי אדמו"ריהם לרדוף ולפגע בכל דרך בפורשים. התקפות אלה, שנגמרות במקרים רבים באשפוזים בביתי חולים, לא זוכים לאזכור בתקשורת החרדית ובטח שלא בזו החילונית.
העיסוק במין, צניעות ושפיכת זרע לבטלה אלה נושאים שהיחס אליהם הוא אובססיבי בעולם החרדי. נשים שלא מתלבשות צנוע מספיק (הדוק מדי) גם אם מכוסות הן מכף רגל ועד ראש, על פי דעת הרבנים מביאות למחלות ותאונות, לא חלילה רדיפת הבצע של הרבנים עצמם. רבנים - הן האשכנזים והן הספרדים עוסקים רבות בעניין שפיכת הזרע , שזהו חטא שאין עליו כפרה כמובן. על כן, הם נוקטים בכל האמצעים האפשריים למנוע כל אפשרות להכשלת האברכים הצדיקים. אם כי תמורת סכומים מכובדים, המשולמים לאדמו"רים ומר"נים ייתכן ואפשר לקנות ישועה בעולם הבא, גם אם עינגת את עצמך ושפכת. "מעוכבי שידוך" - בנים ובנות, מתפללים ובוכים בתפילות המוניות, אך חלילה להם להיפגש והתחינה לזיווג אמורה להיעשות בהפרדה מוחלטת. בקבר עמוקה, אליו באים לבקש חתן/כלה, הכניסה ולגברים ונשים נפרדת. איפה כתוב בתורה/ משנה שאסור להביט על נשים? אף חרדי לא ממש יודע. שלא לדבר על נביאים וכתובים, אותם החרדים לא לומדים כלל, בשונה לדעה הרווחת. אולם טוביה טננבום מראה שהלך מחשבה חסר הגיון אינו אופייני ליהודים חרדים בלבד. "הליגה נגד השמצה" בארה"ב (ADL), שמי שמנהלים אותה בימינו הם יהודים פרוגרסיביים, הוציאה לאחרונה מכתב חריף. המכתב עוסק בתחפושות לחג ה-Halloween. פרנסי הליגה רואים בחומרה את התופעה שהבנות המתחפשות לחג נראות יפות ונשיות מדי. בכך הן "מנציחות את התפיסות המגדריות" והדבר עשוי לפגוע מאוד בטרנסג'נדרים, לא מוגדרים מינית וא –בינאריים. .. על כן, דורשת הליגה לאסור את התחפושות הנשיות ובמקומן למכור מכנסיים שלא מדגישות את המיניות יתר על המידה בעיניהם. טוביה חושב שהפרוגרסיבים והחרדים יכולים להסתדר נהדר יחד.
כמובן שלצד הרבנים, המנצלים את עוצמתם לרעה, ישנם לא מעטים אשר מתנהלים בצניעות הראויה והם אנשי שיחה נעימים. במאה שערים, התושבים הם מסבירי פנים ומכניסי אורחים נדיבים, לפחות כל עוד אתה יהודי דובר יידיש. האוכל שלהם לדעת טוביה טננבום, שמוזמן לארוחות וטישים רבים הוא הטעים ביותר בעולם. גם הבגדים שלהם יפים מאוד בעיניו והנשים נראות מפתות וסקסיות. טוב, על טעם ועל ריח...
בבני ברק אגב הקהילה מנוכרת יותר. אבל גם במאה שערים וגם בבני ברק יש הרבה מן המשותף, כמו מלחמות החצרות והבוז לציוניים. "ציוניים, סופכם קרוב" או "דורשים שואה לציוניים" מכריזות כתובות גרפיטי במאה שערים, שלפעמים נמחקות ולפעמים לא. בבתי כנסת מסוימים אף מסתייעים ב"שעון עמאן" כדי לא לתת גושפנקא לשלטון הציונים. אם הם מקבלים מספיק כסף, אז זה מעשה "השם" ובמקרה של "גזרות" כמו שהיו בימי ממשלת השינוי, זה הציונים שגונבים להם פרנסה. האבסורד הוא שבלי המשטרה הציונית, החסידים שנוסעים לקברים לא יכולים לעבור בשכונות הערביות בירושלים, שם הם נרגמים באבנים ומותקפים. אבל בעולם החרדי ההיגיון עובד אחרת...
עת שקראתי את הספר, נוצרה בי התחושה שיש בעולם הזה אווירה בולשביקית משהו. האיסור על שאלות מאתגרות, הוקעת אלה שחושבים אחרת, סודיות מיותרת, טאטוא נושאים כואבים מתחת לשטיח. אברכים באים להפגין מול ביתו של עיתונאי שקרא תיגר על רב נצלן, רק כי ציוו עליהם, גם אם הם עצמם תומכים בעיתונאי. בנוסף יש את תופעת "האנוסים" שממשיכים לחיות בקהילות החרדיות שלהם, אף שבסתר ליבם לא חשים שום חיבור אליהם. ממש מרתק היה לקרוא על זה.
אני חייב להודות שאני קצת מקנא בטוביה טננבום. היכולת שלו לחדור לעומק החברות שהוא כותב עליהן היא פנומנלית. איש משכיל, שיודע מספר שפות, נועז ובעל חוש הומור למכביר. העיסוק שלו באוכל קצת אובססיבי, אך זה רק מוסיף עניין. ספריו שקראתי מצליחים להסיר את המסכות שלא ידוע שבכלל קיימות, להגיע לאמת המזוקקת ביותר. אף על פי שהתמונה אודות החרדים יצאה בסקירה שלי פחות מחמיאה, אין לטוביה ודבר וחצי דבר נגדם. להיפך, הוא מקפיד ללמד זכות עליהם לכל אורך הספר, מספר בחן על מרכיבים רבים בחייהם, מדבר באהבה על הילדים שלהם היפים והמחונכים, על הנשמה גדולה שלהם, על התמימות והטוהר של רבים מהם, על אווירה מיוחדת של כניסת שבת במאה שערים. הוא בעצמו יצא מהעולם הזה פעם ומודה כי חלק ממנו עודנו שם, ביניהם.
בעיניי החרדיות היא וורסיה מאוד מסוימת של היהדות שעוצבה בעקבות הגלות הארוכה והתפתחה בתנאי חשדנות ופחד מתמידים. האם הדעה שלי על החרדים השתנתה בעקבות הספר? לא ממש. זו אוכלוסייה, שגדלה במהירות ומשפיעה על עתיד המדינה והחברה שאנו חיים בה. בגדול, אני מגנה כל שנאה כלפי כל חברה באשר היא והכללות גסות. אולם אני מודה שקשה לי להתמודד עם המחשבה, שציבור זה, המייצג כמובנים רבים אנטיתזה למה שאני מאמין בו מהווה מרכיב הולך וגדל בחברה. אני לא יכול להשלים עם היעדר השכלה כללית ולמידת שפות, דחיית המדע. לא יכול לקבל את הבטלה, את הדרישה לפטור גורף מהגנה על הארץ. ומעל לכל בשום אופן לא מסוגל לאמץ פגיעה ( לא משנה איך מסובבים את זה) בנשים ומעמדן בחברה, בהפרדה מגדרית וחוסר חירות מחשבתית ומצפונית.
הספר הוא תענוג לקריאה, רווי הומור וגישה פתוחה. דווקא בהיעדר השיטתיות של טננבום מצאתי חן מיוחד. הספונטניות של התחקיר שלו, יש בה האנושיות אשר היא היא זו שאפשרה לו לצייר תמונה כה מהימנה וחודרת של העולם הזה, שמרכיבים כה רבים שלו לא הכרתי לפני כן. מומלץ בחום וסליחה על האורך.
אז האם חרדי טוב לו? תלוי איזה חרדי שואלים...
29 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
תודה לך, בתיה.
ייתכן מאוד. בכל מקרה זה מעניין ומזעזע כאחד.
|
|
בת-יה
(לפני שנתיים)
תודה על הביקורת. ובשנים האחרונות הבנתי שהעיסוק הזה שלהם במיניות בחדר המיטות זו הגירסה שלהם לפונוגרפיה.
ככה פרויד הצליח 'להכניס' את המין למסיבות חברה במסווה של פסיכולוגיה, וככה החרדים מנהלים את חיי המין שלהם עם מסווה של צניעות, כשהצורך המציצני הפוך לגמרי. |
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
תודה, זשל"ב
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
מוריה, תודה רבה.
את כמובן צודקת, כשחסידויות גדולות הן בעלות משקל כה רב בפוליטיקה הישראלית ומהוות למעשה לשון מאזניים, מעטים הפוליטיקאים שיש להם אומץ להתערב בנעשה. אבל לא הייתי שם את כובד המשקל רק על גור, היא מייצגת תופעה רחבה יותר.
גם אצל הליטאים והספרדים יש תופעות בעייתיות. בספר יש פרק על אנוסים, אנשים שנאלצים לחיות בקהילות שלהם בסבל גם כשכבר איבדו כל קשר רוחני או אמוני עמן. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני שנתיים)
ביקורת מעניינת ומרחיבת ידיעה, תודה
|
|
מוריה בצלאל
(לפני שנתיים)
תודה, פאלפ, על הביקורת המרתקת. זהו נושא מביך ומדכא, ואני מזדהה עם דבריהם של זאבי ומוש.
הכת הזו יותר בלתי נתפשת מכתות אחרות, כי את האנומליה הזו המדינה, באטימותה, מעגנת בגבולות הקבילות. לשם פונה הכעס, כלפי המנרמלים וכלפי ההנהגה הבובנאית האלימה. האנשים המסכנים שנולדים לתוך המציאות המעוותת הזו הם קורבנות שרובם לא רוצים להנצל. |
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
תודה, סקאוט.
בצדק, זה באמת עולם אחר.
|
|
סקאוט
(לפני שנתיים)
מעניין.
ואני עוד גרה בשכנות אליהם ולמרות הכול מרגישה שזה עולם אחר משלי. |
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
אכן מוש כהן, מתחבר לדבריך
תודה.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
כרמלה יקרה , תודה רבה
לא מכיר את התכנית, אבל הספר נתן לי הצצה טובה אליהם, ממש גילה לי המון. די הזדעזעתי.
אמנם לא רק גור היא בעייתית. אבל היא הכי גרועה. |
|
מוש
(לפני שנתיים)
טננבוים מעולה בכל כתביו. וללא ספק מטורף לחלוטין הסיפור הזה של גור.
מסכים עם זאבי אם אפשר היה לתת לכת הזה טייטל רשמי של כת ולהוציאה מחוץ לחוק ולעצור לה את התקציבים מהמדינה. סגידה לאיזה רב סוטה (עליו הן צריכות לחשוב כשהגבר משמיש אותן?!? (אלוהים ישמור אם זה לא היה אמיתי כמה בולשיט במשפט אחד) והגישה לאישה כאילו היא כלום ושום דבר (סליחה היא כן כלום - סיפורה של שפחה)
|
|
זאבי קציר
(לפני שנתיים)
נראה לי שבהחלט אקרא, תודה לך
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
זאביק היקר, אם היו שואלי אותי,
הייתי משנה פה כל כך הרבה, לא יודע מאיפה להתחיל אפילו.
מה שכתבת על גור בהחלט נכון, אבל היא לא היחידה שיש לה מאפייני כת. בעולם החרדי יש כל מיני קטעים מעניינים ולא ממש מסתדרים עם השכל הישר. כדאי לך לקרוא את הספר.תודה רבה. |
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
עמיחי, תודה לך.
אני בטוח שחלקם מרוצים מאוד על החשיפות שלו. מה גם שהוא לא כתב את הספר במטרה "ללכלך" על החרדים, כאמור הוא משבח אותם בכמה וכמה הזדמנויות.
כנראה יהיו גם כאלה שלא יאהבו את זה, אבל אין מה לעשות. |
|
זאבי קציר
(לפני שנתיים)
המלצה מרתקת, תודה לך פאלפ.
חסידות גור זו כת לכל דבר והבעיה הכי גדולה היא שבניגוד לרוב הכתות האחרות היא מונה המונים, מקבלת תקציבי עתק מהמדינה והשפעתה עלינו חורגת בהרבה מהגודל שלה. אם זה היה תלוי בי, הייתי מוציא אותה מחוץ לחוק, אבל מי שואל אותי?… |
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
Yaelhar, תודה רבה.
אני לא בטוח שישנם גימיקים של ממש בספריו, יותר עניין של הומור מסוים, שלא תמיד אנשים מתחברים אליו.וככל שישנם, אין הם משפיעים על התוצאה. מה שבטוח, הוא מביא את האמת ומסיר מסכות של הגינות מעושה וצביעות. אנשים רבים מאוד, אולי הרוב, לא ממש אוהבים לגלות את אמת, את זה אני אומר מנסיון מר. בטח כשזה לא מסתדר עם ראיית עולם שהם אימצו לעצמם. אז הפתרון שלהם הוא לפסול את זה שמבשר אותה,נטפלים לקטנות, מה שנקרא. מורכבות לא באה לאנשים בטוב, במיוחד כשזה נוגע לנושאים פוליטיים וחברתיים, זה מעורר רגש פבלובי. גם לי לא תמיד קל לגלות את האמת לגבי אנשים/ארגונים/קהילות שהערכתי . אבל העניין הוא לדעת לקבל את המורכבות ולא להתעלם מעובדות לא נוחות.
|
|
עמיחי
(לפני שנתיים)
סקירה מרתקת, תודה רבה.
מעניין היה לשמוע מה חושבים חרדים מהקבוצות שציינת על מה שנכתב עליהם בספר הזה. |
|
yaelhar
(לפני שנתיים)
מורי, זה הרושם שנוצר אצלי ממה שכתבו אנשים על ספריו.
אני כמובן יכולה לטעות לגמרי בפרשנות שלי, כי לא קראתי. |
|
מורי
(לפני שנתיים)
יעל, אף ספר שלו אינו גימיקי. הוא עוסק בעניינים ברומו של עולם.
|
|
yaelhar
(לפני שנתיים)
ביקורת מצויינת ומסקרנת לגבי הספר.
לא קראתי שום דבר של טננבום. אולי אתחיל בסר הזה, שעושה רושם שהוא פחות "גימיקי" מכל מה שקראתי על האחרים. |
|
כרמלה
(לפני שנתיים)
סקירה מצויינת. תודה פאלפי.
בראייתי, חסידות גור היא כת של ממש, שנתיניה חיים תחת דיקטטורה אמיתית.
גם הגברים, וגם הנשים שמושפלות בצורה נוראה. בחסידות גור, אישה תמיד תלך ברחוב אחרי הגבר ולא לצידו. אם צריך למסור את התינוק אי אפשר להעבירו מיד ליד. יש להניח אותו במקום ניטרלי ומשם יקחו אותו האב או האם. כאילו היה התינוק חפץ כמו סכין או מספריים, שיש המאמינים כי אין להעביר אותם מיד ליד, שמא יקרה אסון. שלא לדבר על ההדרכות המיניות שעוברים הגבר והאישה כמובן בנפרד. לפני כמה שבועות היתה תוכנית טלויזיה על הפיצול בחסידות גור ועל ההתעמרות והאלימות כלפי הפורשים. ילדות נחטפו מבית הוריהן שפרשו. נורא. |
|
אושר
(לפני שנתיים)
הביקורת הזאת הציפה אותי. היה לפני שבועיים צעיר שהתאבד והחברה קדישה דרשה 43,000 שקל לקבורה
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
טוב, זה עניין של גישה.
אני חושב שזה מרתק ויכול להסביר הרבה תופעות.
|
|
חני
(לפני שנתיים)
באמת לא קראתי. נראה לי שזה העניין שלהם מה קורה שם.
חוץ ממקרים שקשורים לפדופליה
או מיזוגניה או התעללות של נישואין לקטינות. אז הייתי רוצה לדעת כי זה חריג ואסור. |
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
אגב מורי, מודה לך שוב.
במידה רבה בזכותך קראתי
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
חני, אני כלל לא חושב שזו מציצנות.
מין הוא חלק מהחיים ולא מסופר כאן על חיי סקס של אדם ספציפי נגד רצונו, אלא על תופעה בכללותה המתקיימת בינינו שיש שיאמרו שיש לה מאפיינים של כת.
תודה רבה, יקרה. |
|
מורי
(לפני שנתיים)
חני, לא זה, אף לא זה. מרגישים שלא קראת אף ספר שלו.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני שנתיים)
תודה, מורי.
אני חושב שלטוביה נותר הסנטימנט מהילדות שלו שעברה בעולם החרדי. וקל להתאהב באנשים שמאכילים אותך קוגל, וויסקי ודיאט קולה. אולם זה לא מנע ממנו לכתוב את האמת ואת כל האמת עך מה שהוא ראה. וגם אני פגשתי חרדים שקל לאהוב אותם.
|
|
חני
(לפני שנתיים)
סקירה מרתקת.
באופן אישי לא נכנסת לאף אחד
לחדר מיטות. שואלת בקול האם זו לא מציצנות להיכנס למקום הרגיש הזה? האם זה סוג ספר של מידע,דע את החרדי? אני לא בטוחה לגבי מטרות הספר. אם ההצצה לעולם הזה תגרום למישהו לפתח רגש חיובי כלפי אותה קבוצה או ההפך. |
|
מורי
(לפני שנתיים)
מסכים עם כל מילה שלך. טננבום, שזה ספרו השישי, יצא מאוהב במושאי כתיבתו. אולי הוא רואה
משהו שאנחנו לא רואים?
אוכלוסיית החנות אצלי מתחלקת, גם, לדתיים כאלה ודתיים אחרים. היה מעניין להשוות. אצלי אני דוחף את הספר במרץ. גם באפריל... אתה כיכבת יותר ממני. מבין אותך. |
29 הקוראים שאהבו את הביקורת