הביקורת נכתבה ביום רביעי, 19 באוקטובר, 2022
ע"י יוסי נינוה
ע"י יוסי נינוה
לטעון באופן גורף כי התנ"ך היה באמת, היא תפישת עולם דתית ולא מחקרית-אקדמית. המחברת צריכה ראשית להציג מה היא דעתה על התנ"ך: אמונית או מחקרית. אי אפשר לקפוץ מדעה אחת לשנייה ולהפך. לטעון כי התנ"ך היה באמת זה כמו לטעון, כי ספרי עמוס עוז, דוד גרוסמן, מאיר שלו, א. ב. יהושע ועוד.... היו באמת, בשל עובדות היסטוריות או מנהגים אמיתיים הנזכרים בספריהם.
התנ"ך הוא בחלקו הגדול - "רומן היסטורי" - כלומר סיפורים פרי דמיונו של הכותב, שגיבוריו מסתובבים במציאות קיימת. העובדה שנזכרים מנהגים שונים ומקומות אמיתיים אינה הופכת את הסיפורים לעובדה שהתרחשה.
מניין ידע הסופר המקראי: מה אמר אברהם לשרה באוהל? מה אמרה שרה לבעלה על הגר? מה אמר אחאב לנבות היזרעאלי? על מה שוחחו תמר ויהודה בהיותם לבדם בחדר? על מה שוחחו יעקב ולאה במיטה, מה אמרה דלילה לשמשון כשהם לבדם בחדרם???? ומה אמרה זרש לבעלה המן בביתם? ומה היה נושא שיחתם של רות ובועז בגורן???
אינני מפחית מגדולתו של הסופר וגדולת יצירתו הספרותית, אבל הוא סופר בעל דמיון מאוד פורה. אבל הוא איננו היסטוריון, וחלק גדול מסיפורי התנ"ך הוא ספרות יפה מאוד, אך לא ההיסטוריה האמיתית של עם ישראל.
ולכנות דעה אחרת בכינוי "השמצה זולה" ??!! - זו השמצה !!
8 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עמיחי
(לפני 3 שנים)
לא כתבת סקירה על הספר. כתבת טוקבק.
|
|
יוסי נינוה
(לפני 3 שנים)
ומניין לך שלא קראתי את הספר.
זה אינו ספר חדש, קראתיו מזמן ברגע שהופיע. אני קורא כל מה שקשור לתנ"ך. הבנתי כבר אז שהספר איננו שייך לתפישת עולמי המחקרית. אף שמעתי לא אחת את הרצאותיה של הכותבת. בעיני, הספר "פוסח על שני הסעיפים": גם מנסה להציג פנים של תפישת עולם אקדמית, שהרי הכותבת היא דר' למקרא, וגם לקחת את האגדות ולהפכן לממשיות בדרך לא אקדמית. התייחסתי לספר ולא לדברי קודמי. |
|
עמיחי
(לפני 3 שנים)
חושבני שעדיף היה שתכתוב זאת בתור תגובה לסקירה של בועז מאתמול.
הרי לא קראת את הספר ואף אינך מתייחס אליו אלא רק לכותרת שלו (גם לזה התייחס בועז בסקירה שלו). |
8 הקוראים שאהבו את הביקורת