ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום שישי, 29 ביולי, 2022
ע"י סקאוט
ע"י סקאוט
לפני חודשים רבים, כאשר התחלתי בקריאת הספר. הנחתי אותו והחזרתיו אל הספרייה כלעומת שבא.
דבר מה בו לא משך אותי, לא הצלחתי לעבור את מכסת העמודים הראשונה. עם זאת, הרגשתי שאחזור אליו ביום מן הימים והתחושה תהיה שונה בתכלית.
היום הזה הגיע. כל מחשבותיי הראשוניות, הבוסריות אודות הספר, התפוגגו בערפל השיממון והותירו אותי הלומה. הלומה מכאב ותדהמה.
כמה שספר יכול לנגוע באדם. לעורר בו תנודות רגשיות שונות- משמחה ועד דכדוך ואפילו כעס. מנעד רחב של רגשות הספר הזה עורר בי.
אחטא אם אומר שהעמודים הראשונים היו קלים לי. תיאורי מין פרטניים שאינם אופפים לאלי עמיר גדשו אותו. תיאורים שלא היו מביישים סיפורי זימה.אך מהכרותי עם יצירותיו של עמיר, ידעתי שמתחת לכל ההוללות הקדחנית והטובענית הזאת מסתתר עומק רב ובעיקר כאב.
כאב על מה שהיה ואיננו. על אלה שהיו ואינם עוד. הגיבור, שאול בר אדון, עורך חשבון נפש לכל אורכו של הסיפור. הוא משתף אותנו בימיו כבחור צעיר לאחר הצטרפותו ליחידת השחורים הנבחרת אשר הוקמה בעמל כפיים של מודי אדלמן ואבשי קהתי, מפקדו אך גם חברו הקרוב.
את הסיפור מספר שאול כאשר הוא כבר בן 52. אי שם בתחילת שנות התשעים העליזות, כאשר במבט לאחור אנו חכמים יותר כשאנו בוחנים בדקדקנות את רגעי העבר.
אותו שאול מספר על אהבתו לחיה ניצולת השואה, אהבה שליבלבה בתחילת שנות ה-60 ולמרות השנים הרבות שעברו והנשים שהחליף, לא נמחה מתוכו רישומה ועדין הד קולה או שמה מעביר בו רטט קל של עונג וחרדה כאחד.
הסתכלותו של שאול אל העבר מחדדת את העובדה שהזמנים עוברים ומשתנים בלי שנשים ליבנו לשינויים אלה. בהנדף עפעף מהיר אנו עדים למגוון שינויים, חלקם טובים וחלקם רעים אך זכרונם של אלה שהיו חלק מאיתנו, מבשרנו, לעולם יוותר בעינו.
השנים רצות ושאול בר אדון עושה חיל בארצות הברית, הוא איש עסקים ממולח ועשיר כקורח שזכות ראשונים לו על התחום שהיה בשנות ה-60 עוד בחיתוליו, מדעי המחשב.
למרות כל הצלחותיו הפצע השותת דם בדמותה של חיה אומנם כבר פסק מלשתות דם אך הצלקת נותרה במקומה וכל ברגע נתון הוא נזכר בנוכחותה. כאב ליבו התכהה עם השנים, עוקץ הדבורה דעך אך לא נעלם. חיה עודנה חלק מחייו בהווה, חלק מעברו ותהיה חלק מעתידו.
כאב ליבו בימים האלה של העבר עורר בי את השד שלי עצמי, כמאמרו של עמיר, שד שיצא מרבצו וחורץ לשון, להזכיר את קיומו הנאלח. זה שאני מכמינה בתוך גופי עמוק אך מתפרץ מפעם לפעם, בצחוקו המרושע, חושף את שיניו הצחורות כאבן חלב ואומר לי נחרצות: חשבת שתוכלי להעלים אותי? לעולם לא. אני כאן על מנת לחיות.
סיפרתי בעבר על אהבתי לאדם שהיה קרוב לי מאוד ומאילוצים כאלה ואחרים, למרות אהבתנו, הדבר נגדע באיבו. כל חלומותיי התרסקו באחת. לאחר שנים של כמיהה, של אמונה וייאוש כאחד. ברגע אחד נגדע חבל הטבור ועימו החיים חישבו להסתיים.אומנם מאז השתקמתי אך הכאב עודנו בתוכי ולעולם יהיה שם, למרות כל השנים שלא יחלפו.
כך שהימים הראשונים, מעוררי הרחמים של שאול, על חיה שנפרדה ממנו, וההחלטה הנואשת לעבור לארה"ב בעקבות הצעתו של לופו, התגלו כדבר חיובי כי בעזרתם פילס לעצמו דרך שבארץ לא התאפשרה לו אך כל דרך חתתחים זו הייתה רצופה קשיים בדרך ליהלום שבכתר.
על שהותו המתמדת בחוץ לארץ, שאול לא פוסק מלהגיע לחופשות ארצה, לבקר את הוריו וחבריו ואף מגדיל ראש ובימות המלחמה, מלחמת ששת הימים, הכיפורים וההתשה הוא משתתף ואף נפצע. אהבתו לארץ וציונותו מבית אבא. ימנקותא, הקסימו אותי ועוררו את רוחי.
ציונות כזאת קשה למצוא כיום. אחוות חיילים וחברים כזאת קשה למצוא היום. נדמה שהיום כל אדם לעצמו. כל אדם שולף טפרים כאשר השני רק מרחרח את האזור בו הותיר חתיכת בשר. האחים אנחנו או כל אדם לאדם זאב? מדוע להשתנות כך? ברור לי שגם בימי ראשיתה של המדינה הדרך לא הייתה סוגה בשושנים אך ניכר שהאכפתיות, הפטריוטיות, אהבת ישראל והאחווה בין יהודי ליהודי היו חזקות מנשוא.
היום, לפי מה שאני רואה, אנו מתרחקים מהמקום הזה. מעטים הילדים כמו אבשי, שברגע הצלחתו בעסקים, הוא קודם כל מעניק להוריו ולאחיו ומוציא אותם אט-אט ממעגל העוני. גם שאול כך. היום? היום ילדים לא שמים על הוריהם. אחים מתנכלים לאחיהם, אב רוצח את בתו. בן רוצח את אמו. אח מתנכל לאחיו בשל ירושה. טסים לחוץ לארץ על מנת לנקר עיניים. לאן הגענו? איפה ימי ישראל הטובה והישנה? כל ישראל חברים זו רק סיסמא שחוקה?
לאן הגענו, תגידו לי? מה זה האבסורד הזה? ניכר יותר ויותר שלאנשים אכפת רק מכספם שלהם, מהנאותיהם וממונם. מעטים הרגעים שראיתי אחווה ישראלית אמיתית. אחווה אנושית. זאת אני מספרת מנסיוני האישי. אלה שלא האמנתי, אלה שהיו הקרובים ביותר, נעצו ראשונים את הסכין.
בצדק אמרו שהספר הוא בלילה של נושאים רבים: שואה, אפליה בין מזרחים לאשכנזים, ישראליות, מלחמה, חוץ לארץ, אך הם שכחו דבר מה אחד: הספר תואם את החיים עצמם מכיוון שגם החיים אינם הולכים בקו אחד ישיר אלא הם פסיפס של דברים רבים מספור שמחוברים להם יחדיו כנגד כל הסיכויים.
21 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מרגש - אהבתי את תובנות החיים שלך המשולבות בתובנות והרגשות שעלו בך מקריאת הספר.
|
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
חני- תודה רבה, יקרה!
הייתי שמחה לפגוש בו. האמת, שיכולתי, בשבוע הספר, אבל בסוף לא יצא :( אלי עמיר ודומיו הם אנשי מסורת ורוח במלוא מובן המילה, הבעיה שהם מתמעטים והולכים. |
|
חני
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
יופי כתבת, אלי מאוד אותנטי בכתיבה שלו.
ראיתי אותו בהרצאה בתמול שלשום כשדוד עוד היה בחיים וכינס שם אנשי רוח כמיטב המסורת.שמחה שאהבת. |
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מוריה- תודה רבה! צודקת מאוד. הגענו למצב שאנשים היום לא יכולים לחיות חיים טובים באופן מינימלי. טיפולים רפואיים מסוימיים עולים כסף כך שאדם שידו אינה משגת לא יכול להרשות לעצמו זאת. מוצרים בסיסיים כמו לחם עולים כסף, לקנות בית נהפך לחלום רחוק...אני כבר לא מדברת על חופשות בארץ או בחוץ לארץ שזו מותרות אלא דברים בסיסיים שבלעדיהם אין חיים. זה פשוט אבסורד.
למה השתלות שיניים, לדוגמא, עולות יקר? ומי לא יכול נאלץ להשתמש בתותבות...הרי לא כולם אייל גולן שיכול להרשות לעצמו השתלה של כל הפה. |
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מורי- אם הדלק יקר אז שלא יהיה לאנשים אוטו. מי שאין לו יכולת לא קונה אוטו. אוטו זו מותרות. נקודה. מי שידו אינה משגת אז שלא ירכוש.
אתה צודק, התחבורה בישראל על הפנים. ואני מדברת בתור מי שיום יום משתמשת בה, בעל כורחי. |
|
מוריה בצלאל
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
ודאי שיוקר המחיה עולה לנו באושר, וגם בבריאות. מי שחושב שלא, חי בבועה.
סקירה מצוינת, סקאוט. הקוראים בדמעה ברינה יסקורו. |
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
במקומות רבים האוטו יוצא מהאופנה: אין חניה, הדלק יקר ויש תחבורה ציבורית נאותה, לא בישראל.
וכן, אני יודע שאי היכולת לשחרר מורידה את הנפש השאולה.
|
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
סאנשיין- תודה.
לדעתי, לא מעט יסכימו איתי. בלי ברירה הדאגות מכרסמות באושר. מורי- קשור וגם קשור. אוטו, משמע, נוחות בסיסית. כשאין אותה זה יכול ליצור אצל הרבה אנשים הרגשת חוסר נוחות. |
|
סייג'
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
בקשר ליוקר המחיה, אני חושבת ששניכם צודקים.
אי אפשר להגיד שיוקר המחיה לא קשור, כי יש אנשים שמחכים לכך שיהיה להם יותר קל בחיים כדי להיות מאושרים, אבל גם אי אפשר להגיד בעיות יוקר מחיה מונעות אנשים מלהיות מאושרים, כי בסופו של דבר - אושר לא דורש כל כך הרבה, הוא בסך הכל רגש.
לדעתי האושר לא בררן, אלא אנחנו אלה שלא מרשים לעצמנו להיות מאושרים עד שלא נשיג א' ולא ייפתר לנו ב'. את יכולה להיות מאושרת ברגע זה, אם תחליטי שיש לך סיבה טובה. אבל אם את לא מסוגלת לשחרר, כי הראש שלך עסוק בטרדות, והוא פשוט לא מסוגל להפסיק לדאוג - אם החלטת שיוקר המחיה הוא סיבה לדאגה - אז זה קשור לאושר. לא כי זה באמת קשור לאושר הכללי, אלא כי ככה החלטת עבורך עצמך...אז שניכם צודקים. |
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
אושר הוא עניין חמקמק ואין לו קשר עם מצב האוטובוסים.
|
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מורי- בטח שזה נכון. כשאתה עסוק כל היום באיך לקנות בזול מבלי להעמיק עוד את המינוס בבנק. כשאתה מייגע את המוח במחשבות על המחר, איך לשלם את המשכנתא ואת השכר דירה, כשאתה נסחב באוטובוסים בחום המהביל והחופשה האחרונה שלך הייתה לפני שנים רבות, אז איפה האושר כאן?
|
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מה הקשר בין יוקר המחיה לאושר? מי שחושב כך, בחיים לא יהיה מאושר.
|
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
קיבונציק- מקווה שאתה נהנה מהקריאה.אנשים לא מאושרים, אין ספק, וזה מתחיל בדברים "קטנים" כמו יוקר המחייה.
מה שמצחיק הוא שלפני כמה חודשים ראיתי כתבה בחדשות שישראל ממוקמת במדד האושר במקום התשיעי. אני תוהה איך? מלחמות, יוקר מחיה, טרור... |
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מורי- לגמרי. כל מה שעמיר כותב הוא זהב.
|
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
כרמלה- תודה רבה.
|
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
זשל"ב- תודה רבה.
בפוליטיקה רק הזאבים שורדים. מי שיש לו כוונות טובות באמת לא שורד הרבה וגם אם כן, ממררים לו את חייו. אתה יודע את סיפורו של הדוד שלי שהתברג אט אט לפוליטקה ומה עשו לו. |
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
כתבת יפה, מתאים לך להיות לא רק סופרת אלא גם פוליטיקאית... מה שכן, יש סיפורים על אנשים שעוזרים ולא מסתכלים רק על עצמם, תמיד תשתדלי להסתכל גם על הטוב ולא רק על הרע בחיים
|
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
ראיתי שמוזכר. גם אותו אקרא. במיוחד שהוזכר שם.
|
|
arnon
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
סקאוט,
את מסע באב אהבתי מאוד, אהבתי גם את עשהאל, את הגמל המעופף ודבשת הזהב, את העטלף ועוד כמה. את יום האור טרם קראתי. אבל קראת את החי על המת?? (הוא אפילו מוזכר באהבת שאול.) |
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
ארנון- אצלי יש את עשהאל, הגמל ודבשת הזהב, מסע באב, יום האור של ענת. התחלתי את מסע באב.
|
|
arnon
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
סקאוט, לפני 'אהבת שאול' קראתי את 'פנים צרובי חמה' של שמעון אדף.
בשניהם הופיעה ביקורת באתר בזמן שאני קורא. שמעתי על 'אהבת שאול'. ושאלתי את עצמי איך יכול להיות שלא קראתי אף ספר של עמיר. לא יודע – יש כ"כ הרבה ספרים שלא קראתי, וגם לא אספיק לקרוא בימי חיי את כל הספרים שאני רוצה. למשל – כרגע מונחים במדף שמול עיניי שני ספרים את אהרון מגד: 'עוול' ו-'דודאים מן הארץ הקדושה'. נראה לי שאעדיף להשקיע בהם את זמני. |
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
וסקאוט, אלי עמיר אדם מבוגר, את פרסומו קנה לפני עשרות שנים עם תרנגול כפרות והוא לא צריך
את הטובות שלנו יותר.
|
|
כרמלה
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
תדה סקאוט.
את הספר קראתי לפני שנים רבות. מסכימה עם כל מה שכתב קיבוצניק. יחסים משפחתיים מורכבים, כולל מריבות וסכסוכים על כסף ורכוש היו תמיד. פחות היינו חשופים אליהם בתקשורת. גם היום יש לא מעט מצליחנים שעוזרים להוריהם. מכירה כאלה. היו הרבה דברים יפים בעבר שאינם כיום, אבל גם העבר היה רחוק מלהיות מושלם. |
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מפריח היונים הוא ספר המופת של עמיר והשקנאים יתפגרו בצורה מכוערת במיוחד.
|
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
ארנון- איזה ספר הוא הראשון שאתה קראת וראית ביקורת עליו?
אני חושבת שכדאי לא לפסול את עמיר עדיין. לדעתי כדאי להמשיך עם מפריח היונים. הוא שונה בעליל וטוב יותר. גם תרנגול כפרות זכור לי כחוויה טובה ושונה. |
|
arnon
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
זה הספר השני ברציפות (!) שאני קורא ורואה עליו ביקורת תוך כדי קריאה.
מעניין אם זה יקרה גם בספר הבא. זה הספר הראשון של עמיר שאני קורא. אני בספק אם אקרא עוד. אני מוצא שהוא פשוט לא מעניין במיוחד. שוב: אישה שנקרעת בין אהבה לשני גברים בירושלים של שנות השישים, דמות הצנחן, התפקחות מהפנטזיה על ארץ ישראל השלמה – את כל אלה כבר קראתי (ולא רק פעם אחת). |
|
קיבוצניק
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
סקאוט-אני באמצע הקריאה של הספר והיטבת לתאר. דווקא תיאורי המין לא נראים לי בוטים מדי אם כי גם בלעדיהם הסיפור היה חזק באותה מידה. לגבי החברה שלנו, אכן העושר והקידמה היטיבו את חיינו וטורפים את נשמתינו. אבל אני רואה הרבה אנשים שעושים טוב, בשקט ובלי כותרות. זה לא מתאים לאג'נדה הקפיטליסטית שהעיקר למכור משהו, חפץ, תשומת לב, או את הנשמה עצמה. אבל מתחת לפני השטח האנשים אינם נראים לי מאושרים ולכן זה ישתנה. מן הסתם רק בעקבות משבר גדול.
מורי-בין קפיטליזם חזירי לקומוניזם טוטליטרי יש עוד אפשרויות. צריך להחלץ מהשבלונות הללו. |
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
מורי- בטח שלחטוף. אני מקווה שהוא יכתוב ויפרסם עוד ספרים בשנים הקרובות.
דרך אגב, מורי, האם קראת משהו משל אהרן מגד? |
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
תודה, זאבי. עליי לדייק: תיאורי המין כלשעצמם לא הפריעו לי אלא הכמות. אם זה היה בכמה שורות או עמוד בודד, מילא, אבל זה נמשך ונמשך...אבל בשל הכרותי עם יצירתו של אלי עמיר שמעולם לא הכזיב, החלטתי להמשיך ולא התאכזבתי. תיאורי מין זה בסדר כשזה במינון ולא בהגזמה. כאן הרגיש לי שהקשר בין חיה לגיבור התבסס על מין וזה גרם להפחתה בהזדהות שלי עם רגשות הגיבור, אבל רק בהתחלה.
|
|
זאבי קציר
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפה סקאוט, תודה לך.
באשר לתיאורי המין אני מסכים עם מורי. לא צריך להיבהל או להירתע מזה רק כי חינכו אותנו ש"לא מדברים על זה"... האמת שממש נמאס לי שמנסים להחביא את המין, להכניס אותו לארון כאילו הוא לא קיים, אבל תיאורי אלימות למשל עוברים חלק... זו לא ביקורת עלייך סקאוט אלא על התקופה הזו, בה ה"פוליטיקלי קורקט" מחלחל כמעט לכל פינה בחיינו ומתחיל להזכיר לי את הסגנון האמריקאי הדוחה והצבוע. תיאור מין הם לגיטימיים, וכמובן שצריך לבחון כל ספר לגופו בפאן הספרותי ובהקשר הנכון. |
|
סקאוט
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
באיזה ספרים מדובר?
אתה יכול לכתוב בפורום. אולי יהיה להם דורש. לספרים בטוח פה יהיה דורש. |
|
אושר
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
תודה סקאוט - יש בגדים שכבר לא עולים עלי, ספרים שכבר קראתי. אני מחפש מי ירצה בהם או שהכול ילך לפח?
|
|
מורי
(לפני 3 שנים ו-1 חודשים)
סליחה שלא קראתי הכל. כשאלי עמיר כותב, אני חוטף וקורא כמו וולבק. כל שאר הדיבורים מיותרים.
וכן, אנשים בצדק דואגים לעצמם ולממונם. אחרת זה קומוניזם.
חוצמזה, תאורי מין הם לגיטימיים, שבלעדיהם לא היינו קיימים. |
21 הקוראים שאהבו את הביקורת