ביקורת ספרותית על בית גרמני מאת אנט הס
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 24 בנובמבר, 2021
ע"י יוסי נינוה


ספר מרתק, המבוסס על אמת היסטורית - השואה, מחנה אושוויץ-בירקנאו, ואשמת הגרמנים. זוהי ספרות של הכאה על חטא של הדור הצעיר, שהוריו לקחו חלק בביצוע השואה.
לא אוסיף מעבר לכך, גם דברי קודמי מבטאים היטב את אשר יש לי לאמר.
תוך כדי הקריאה נזכרתי בביקורי בברלין לפני כ - 20 שנה. בכל פינה הייתה מצבה קטנה או אנדרטה לציון העוול הנורא שנעשה ליהודים. ראיתי את אנדרטת השואה של האדריכל פיטר אייזמן, את המוזיאון היהודי ואת אנדרטת ההנצחה של קדישמן, אנדרטת שריפת הספרים של מיכה אולמן ועוד... הרושם היה שהנצחת השואה בברלין רבה יותר מההנצחה בארצנו.
למרות זאת הייתה תחושה של ניכור שבין התושבים לבין אחריותם למה שהתרחש. כאילו הנאצים הופיעו ב 1931 מן החלל , והם אינם שייכים למקום, עשו את שעשו, ונעלמו בחלל בחזרה למקום שממנו הם באו. כלומר: זה לא הגרמנים אלא הנאצים !!
בביקורי בארמון ואנזה, המקום בו מונו האחראים לביצוע הרצח, לא התאפקתי, ובלורד שחור כתבתי במחברת הביקורים על שני עמודים:
"זה לא הנאצים עשו את השואה אלא - אתם !!!"

ובחזרה אל הספר - מומלץ, הן כספרות טובה, והן בשל נגיעתו בנקודה אחת מתוך כל השואה, ומבוסס על עובדות שנאספו ונבדקו ע"י הסופרת.
13 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
יוסי נינוה (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
תשובה לעמיחי:
אני בא ממערכת החינוך, ומכיר היטב את תוכניות הלימודים. לנושא השואה יש הרבה יותר מקום מכל פרק היסטורי אחר בתולדותינו. יש פרקים שלמים בהיסטוריה של עמנו וארצנו שאין להם זכר בלימודי ההיסטוריה לעומת שפע השעות בנושא השואה.
הייתי מדריך לפולין במשך של כ 25 שנים והדרכתי קרוב ל 120 הדרכות. אני יודע מתוך ניסיון אישי מה מטרות הנסיעות לפולין ומה הם המסרים שמשרד החינוך דורש.
עד היום אינני מבין מדוע צריך לנסוע לפולין, כדי ללמוד על השואה, מדוע להטיל על משפחה הוצאה כספית גבוהה, כשאפשר ללמוד הכול על ספסל הלימודים בכיתה, תוך ביקורים וסיורים במוזיאונים בארץ.
ואלה רק שתי דוגמאות.
השואה הפכה "סלע קיומנו", והצדקה לעוולות שאנו עושים לאחרים.
עמיחי (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
תודה על הסקירה. מסקרן.

על סמך מה כתבת שהעצמת השואה בישראל (ועוד שאלה - מי מעצים?) היא יצירת הצדקה לעוולות שאנחנו עושים?
יוסי נינוה (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
ראשית, תודה על ההמלצה, לא קראתי את "רומנטיקה מפלדה" - אקרא.
שנית, בהמשך לדברים - אין בברלין ובגרמניה כולה תופעה של הכחשת השואה. בברלין כמעט בכל פינה יש תזכורת. בבתים שגרו יהודים, יש ליד הבית אריחי הנצחה ("אבני נגף") מצופות זהב (כ - 5000) עם שמות היהודים שגרו שם. בקלן יש הנצחה כזו לגרוש הצוענים, בהנובר יש הנצחה באנדרטה מיוחדת לגירושם והשמדתם של יהודי הנובר. יש לבני זיכרון ליד ביתם של משפחת גרינשפאן - הרשל גרינשפאן, ואחותו, ועוד...
כך שיש בגרמניה ניגודים רבים בין לוקחי האחריות (בעיקר בשלטון הגרמני), לבין כאלה שאולי כבר נמאס להם מן העבר, או מטילים את כל האחריות על דור הנאצים.
אך אין תחושה בכלל של הכחשה.
מה שקורה במדינתנו הוא ההיפך המוחלט. יש תופעה כל העצמת השואה , כאילו זה הפרק החשוב ביותר בהיסטוריה שלנו. אירוע של כ 12 שנים בלבד מאפיל על הכול. יצירת הצדקה לעוולות שאנחנו עושים. אני, שהייתי מדריך קבוצות בפולין, גם של בני נוער וגם של מבוגרים, חשתי זאת, מן המסרים של משרד החינוך שקיבלתי. הנסיעות לפולין של בתי הספר הפכו לאבן יסוד בחינוך, כאילו שאי אפשר ללמוד על כך בבית הספר.
הנוער והציבור שלנו אינם יודעים מאומה על אסונות אחרים בתולדות היהודים, ועל תולדות עמנו בכלל. השואה הפכה לאירוע המכונן של המדינה.
gigi (לפני 3 שנים ו-10 חודשים)
נכון הניכור של הדורות שאחרי מגיע מחינוך להשתקה והסתרה. הם רוצים רק לשכוח מזה ולדעתי העובדה שישראל שוקדת , בצדק, לא לשכוח ולהנציח כמה שיותר ודורשת מגרמניה ומהעולם לקחת בזה חלק מייצרת טינה ושנאה. זה עומד בהתנגשות ישירה לגישה הגרמנית, לגישה של רוב מדינות אירופה. יפה מה שכתבת! כשאגיע לשם אכתוב משהו בסגנון הזה , בשפתם שלהם. כרגע אני קוראת ספר על האמנות והפוליטיקה באותה תק' ("רומנטיקה מפלדה"). קראת? ממליצה לך!





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ