ספר מעולה

הביקורת נכתבה ביום שבת, 24 ביולי, 2021
ע"י Pulp_Fiction
ע"י Pulp_Fiction
אני חלש. מה לעשות, פשוט לא מסוגל לעמוד בפני הספרים שלו. אני יודע היטב מה הולך להיות בפנים. כתיבה "סמיכה", המורחת משפטים על פני מספר עמודים, צלילות מזדמנות אל תוך מעמקים פילוסופיים וציניים, סיבוך מסוים המצריך לקרוא את אותו המקטע יותר מפעם אחת לעיתים לא רחוקות. אני מודה – מדובר כאן במזוכיזם. לא ניסיתי צורות אחרות של הסטייה הזו, פרט לזו הספרותית, אך מן המפורסמות כי המתמסרים לה חווים הנאה בסופו של דבר. ואכן היא לא איחרה לבוא.
דמותו של ישו במחוזותינו זוכה ככלל ליחס שלילי הנע בין בוז קל לשנאה של ממש ובמקרים רבים מסתכמת ב-"יימח שמו וזכרו". בהתחשב במה שהדת אשר דמותו עומדת במרכזה עוללה לעם ישראל במהלך הדורות, הדבר מובן במידה מסוימת. אולם בעיניי לגמרי לא מוצדק. מי היה ישו? בחור תימהוני ושאפתן בו זמנית, לא משכיל במיוחד, אם כי קרוא וכתוב ידע והיה בקיא בכתבי הקודש (היהודיים בלבד כמובן). באשר לניסים המיוחסים לו, איננו יכולים לדעת לבטח, אולם גם בימינו ישנם מנטליסטים למיניהם שמבצעים פעלולים מרהיבים וגם קוסמים מוכשרים.
בתקופה שהוא חי בה, בחורים כמוהו, טהרנים ומבשרי "מלכות שמיים" היו נפוצים מאוד. אז מדוע לכבודו נבנו קתדרלות נפלאות בהשקעת הון עתק ואילו אחרים שקעו אך תהום הנשייה? סברה אחת גורסת כי מדובר בעבודת יח"צ מצוינת של ממשיכי דרכו. הנציב הרומי, פונטיוס פילאטוס שדן את ישו למוות, נשאל אודותיו בערוב ימיו, אך אף לא ידע להיזכר במרדן היהודי שלא מצא בו שום ייחוד. בסופה של VIA DOLOROSA היה לו, לישו מזל, הגם שקצת איחר לבוא.
על פי סאראמאגו היה ישו בנו של נגר פשוט. יוסף הנגר, התנה אהבים עם אשתו הטרייה מרים כדרך הטבע וכמקובל לאחר תשעה חודשים בא לעולם גיבורנו כמו גם עוד שבעה ילדים בריאים שבאו אחריו. בשל מפקד אוכלוסין רומאי נצטווה יוסף לחזור עם משפחתו לעיר אבותיו בית לחם. אז הוא אסף את מרים ההריונית, הושיבה על חמור עם מטלטליו והוליך אותה אל היעד. במערה שליד בית לחם (בית לא היה להם שם) נולד מי שעתיד להיות סמלה של הדת הגדולה בעולם. יוסף מצא עבודה זמנית בירושלים בבית המקדש ההולך ונבנה.
יום אחד שמע יוסף את חייליו של הורדוס השוכב על ערש דווי כי נצטווו על ידו להרוג את כל העוללים הזכרים בעיר שגילם פחות משנתיים, מכיוון שמצא בספר 'מיכה' נבואה מבעיתה מבחינתו. יוסף, עזב את עבודתו ורץ אחוז אמוק למנהרתו, כיבה את האורות והתפלל שהחיילים שבינתיים החלו לטבוח בילדי בית לחם לא יחשבו לחפש במערות. הוא לא הזהיר את ההורים המסכנים בעיר איזו טרגדיה צפויה להם וזה אכל אותו כל חייו ולבסוף גם הרס אותו.
לאחר מות אביו בזמן המרד של יהודה בן חזקיה(יהודה הגלילי) נגד הרומאים, שמע ישו את סיפור תינוקות בית לחם מאמו. עד מהרה הסתכסך עמה והחל לנדוד בארץ. תחילה עבד כשוליה של רועה צאן בסביבת ירושלים (מדריכו עוד יופיע בהמשך הספר בדמות מפתיעה ואימתנית). הוא חוזר לגליל אך לא מצליח להשלים עם משפחתו. בשלב מסוים הוא פוגש ביישוב מגדל את מרים העוסקת במקצוע העתיק בעולם. היא מתאהבת בו, זונחת את עיסוקה לנצח והם מתחילים לחיות בחטא מענג. בכלל, ישו מופיע כדמות מהפכנית שמנהיגה דווקא את דלת העם, את החלכאים והנדכאים - את הדייגים, העניים, החולים הזונות, עבורם הוא עושה את מירב הניסים ואותם מוביל. דווקא האריסטוקרטיה של עם ישראל דאז ברובה מתעבת אותו. לאחר מעשי ניסים רבים בגליל הוא מוליך את מרים המיגדלית לבית עניה, עיר מולדתה שם היא משלימה עם אחותה ואחיה.
הדיאלוגים והתיאורים הנוגעים לבני האדם המופיעים בספר מאוד עוצמתיים וחודרניים. יכולתו של סאראמאגו לזקק בכמה מילים את מהותם של כל כך הרבה דברים, ההבחנות הגאוניות שלו, הפעימו אותי בכל פעם מחדש. השיחות של ישו עם אלוהים ו"השטן" הם משהו שאי אפשר לתאר, זה פשוט מלאכת מחשבת של פסיכולוגיזם ספרותי. המבט אל תוך הלבן של העין של האמונות המונותאיסטיות, הפשטתן מכל הפירושים והכיסויים שלהן, עמידה על מהותם של האלוהים, השטן ושל הקיום האנושי בכללותו השאירה אותי ממש פעור פה. בחלקים של רומן ניכרת השפעה דוסטוייבסקאית ובכלל רוסית קלאסית על המחבר שהצליח להביא אותה בלי "החפירות" האופייניות לה. הספר גם מביא הרבה תיאורים טובים אודות החיים באותה התקופה, הלכי הרוח, האווירה ומעבודת המקדש בירושלים.
"הבשורה על פי ישו" רחוקה מלהיות מדויקת היסטורית כמו רבים מספרי הדת. למשל כל המפקד הרומאי ומסע לבית לחם לא היו ולא נבראו, הוא פרי המצאתם של חסידיו של ישו אשר רצו לחבר את גיבורם איכשהו לשושלת בית דוד . כך גם טבח התינוקות הוא בדיה מכיוון שהורדוס מת ארבע שנים לפני הולדת ישו. ישו עצמו לא כתב דבר וכל עלילותיו נכתבו כשניים – שלושה דורות אחרי מותו. אבל "הבשורה" של סאראמאגו תואמת בכך את רוחן של שאר הבשורות בברית החדשה וכתבי קודש בכלל.
העוצמה הפרובוקטיבית של הספר מעט פחותה עבור הקורא הישראלי מכיוון שישו לא נתפס כדמות שמיימית כאן. אולם הוא מתעמת עם תפיסותיה של כל דת מונותאיסטית באשר היא ותובע מהקורא – לא משנה אם הוא דתי או אתאיסט התמודדות עם סוגיות לא פשוטות. כמובן שעבור קורא מאמין יהיה זה הלם גדול יותר, ללא ספק. לא בכדי נאלץ סאראמאגו לעזוב את ארצו לכמה שנים בשל זעם הכנסייה. יש מקומות שבהם לא היה יוצא בזול כל כך.
אני חוזר רגע לנושא שדובר בו כאן פעם באשר להנאה מספר מול אהבה אליו והכרה בגדולתו. מי שמחפש הנאה צרופה, הרי שאין זה ספר עבורו. אבל יש בו עומק בהרבה ממדים וקטעים מסוימים אכן מסבים עונג מהסוג שרק ספרי עילית מסוגלים לספק.
32 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
רץ, תודה רבה.
באשר לזהותה של מרים המגדלית יש כמה גרסאות. בכנסיות האורתודוקסית והפרוטסטנטיות נהוג להפריד בין דמויותיהן של כמה נשים, ששמן "מרים". במסורת הקתולית לעומת זאת, נהוג לחבר אותן לדמות אחת . באופן כללי קיים חוסר בהירות ממשי בעניין הזה בנצרות.סאראמאגו כתב ברוח הקתולית שבה מחברים את כל "המגדליות" באישה אחת, הוא מודע לבעיה ואף לועג לתפיסה הזו בספר.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, אברש
אכן, הצדק איתך:).
אומרים שקבלת הבעיה היא השלה הראשון בטיפול, אבל במקרה הזה הוא לא דחוף. |
|
רץ
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
יופי של ביקורת - אגב מרים המגדלית - יש שלוש דמיות - לאחת ישו הוציא את הדיבוק. והיא הפכה תלמידתו המסורה מרים המגדלית.
|
|
אַבְרָשׁ אֲמִירִי
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
סקירה יפהפיה.
השלב הראשון הוא הודאה בבעיה, אבל אם בסאראמאגו אמורים הדברים, אולי בכל זאת יש לך בעיות דחופות יותר. (: |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
שוער לילה,
החיים לימדו אותי לפקפק בהרבה דברים אך בו בזמן להבין שהבלתי ייאמן הוא אפשרי. אז כנראה שהייתי מאמין לך:).
תודה רבה לך, שמח שאהבת. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
אב"פ, רוב תודות לך.
אם קנית את כל ספריו, אשריך.
אחרי שאני מסיים ספר של סאראמאגו, שאם כל גדולתו קריאתו מהווה אתגר מסוים, אני אומר לעצמי שיעבור בטח פרק זמן מכובד עד אשר אאחוז באחת מיצירותיו שוב. אולם עד מהרה אני מגלה שאני בלי שאני שם לב מתעניין ומחפש את ספריו עד שאחד מהם מצליח ללכוד אותי. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
עמיחי, תודה רבה.
אחת הסיבות להצלחתו של ישו זה ידיעותיו בתחום התנ"ך והיכולת לצטט פסוקים מתאימים לסיטואציה. הסצנה הזכורה לך היא באמת המאורע שהביא אותו אל מותו, שם הוא פעל בהשפעת הנביא ירמיהו.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, zek
|
|
אהוד בן פורת
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
אתה חלש? מה אני צריך
לומר להגנתי על זה שהלכתי ורכשתי את כל הספרים שלו. פשוט כייף להתנתק
מכל מה שסובב אותנו בעולם ולהתמסר לקריאה בספריו של סאראמאגו שלדעתי אין שני לו ולא שאין עוד סופרים שאני אוהב לקרוא אבל בכל זאת כמו סאראמאגו יש רק אחד ופאלפ, כמובן תודה על מה שכתבת. |
|
עמיחי
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מעולה, פאלפ.
זה הספר היחיד של סאראמאגו שקראתי, ואכן הוא היה מעניין מאד, אבל רק בשליש מדפיו... בשני השליש הנותרים (תחושה כללית, לא ספרתי עמודים) - בירבורים. מסכים איתך שזה באמת ספר מעורר עניין, ותיארת יפה את ההבחנות הקולעות והטענות מעוררות המחשבה. זכור לי במיוחד התיאור של ישו בתור קנאי דתי שמתעורר בו זעם קדוש לנוכח מיסחור בית המקדש ומבואותיו. יופי של סקירה לספר מעניין אך גם די מתיש. |
|
שוער הלילה
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
אם הייתי מספר לך מה קרה לי בדיוק כשהתיישבתי לכתוב עד כמה נהדרת סקירתך, לא היית מאמין לי.
אז רק אומר שנהניתי לקרוא. סקירה מצויינת לספר טוב מאד, שהשפיע עלי עמוקות בימים שהייתי עול ימים. אולי בזכותך אקרא בו שוב, רק להזכר. שבוע טוב.
|
|
זאבי קציר
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
סקירה מופתית, תודה לך
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, פרפר.
אחד ההוגים המוקדמים של הנצרות אמר Credo quia absurdum- "אני מאמין כי זה אבסורד". אז כל מה שלא מסתדר היסטורית רק מוסיף ללהט האמונה. ואיך היהודים כל השנים הואשמו בהמתת ישו אף שצליבה אינה עונש יהודי, אלא שיקוץ רומאי?זה אינו ספר היסטורי בכלל ולא מתיימר להיות כזה, הוא משתמש בפרטים היסטוריים נחוצים כדרך אגב. אבל במהותו הוא ספר עם מסר מאוד חד. והוא טוב מאוד, האמן לי.
|
|
פרפר צהוב
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
יופי של סקירה, פאלפ.
אני פחות מתחבר לספרים סמי-היסטוריים, המוסיפים אירועים מומצאים. מעניין איך ישו הפך ל"הצלוב", למרות שזה היה עונש נפוץ ולא מיוחד לו, כפי ששתיית כוס הרעל במקרה של סוקרטס לא היתה ייחודית, אבל הוא הפך לנציג המפורסם של שיטת ההמתה הזאת. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, כרמלה.
בהצלחה. אני מאחל לך להנות ממנו לפחות כמוני.
|
|
כרמלה
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה פאלפי. אוהבת את סקירותיך.
לא חשבתי לקרוא את הספר. הצלחת לשנות את דעתי. אקרא! |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, Yaelhar.
כל אחד מאיתנו בוחר מה ברצונו לקרוא וזה נהדר. בספר הזה כפי שציינתי קיימת הנאה מרובה, ויש בה מורכבות ואתגר כפי שכתבת. כמובן לא כל אחד מחפש את אותו סוג של הנאה בספרות שלו וזה בסדר גמור. מה שאני יכול לעשות כקורא וחבר באתר הזה זה רק להביא את תובנותיי הצנועות .
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
חני, תודה רבה.
תודה על מחמאותייך. מחמם את הלב.
אני מבין מה את אומרת, אבל קיים אנטגוניזם כלפי דמותו בציבור, ללא ספק. אני לא שופט את זה, רק "הנחתי את זה כאן" כמו שאוהבים להגיד היום. בעיניי הוא וכל מה שהביא אחריו זה מרתק מכל בחינה. |
|
yaelhar
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
ביקורת מעניינת.
הנאה מספר, לדעתי, מורכבת יותר מאשר הנאה מגלידה. היא כוללת גם אתגר למוח. אבל אם איננה - לא אקרא, לא משנה כמה "עילית" הוא יוגדר. |
|
חני
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
אתה הורס את הלב עם הסקירות שלך. ואם אתה חלש
מול סופרים שאתה מעריך אז כולנו כאלה.
אני לא חושבת שיש שנאה כלפי הפרסונה של ישו.אנחנו פשוט לא רואים אותו כמו שמאמיניו רואים אותו.זו הייתה תקופה אחרת ואם נתאים את הסיפור לתקופה נצליח אפילו להאמין בכל הניסים שחולל. תודה תודה....שהבאת |
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה לך, מוריה.
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה רבה, מורי.
אני לא בטוח שאני משתבח, אבל ספרות טובה יכולה לשבח הרבה דברים חסרי תקנה ולו זמנית.
|
|
מוריה בצלאל
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
תודה, ביקורת מצוינת.
|
|
מורי
(לפני 4 שנים ו-1 חודשים)
סקירה להלל. אתה רק הולך ומשתבח יחד עם ספרים נפלאים שאתה קורא.
|
32 הקוראים שאהבו את הביקורת