ביקורת ספרותית על מצב חירום מאת נלסון דה-מיל
ספר בסדר דירוג של שלושה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום ראשון, 11 ביולי, 2021
ע"י פרל


לספר "מצב חירום" מאת נלסון דה־מיל ותומס בלוק (הוצאת נירם, 1998), הגעתי בעקבות הנאתי מספר המתח (יותר נכון רומן) האחרון שהוציא, "לבד בקובה" שמו. דה־מיל הוא אחד מסופרי המתח החביבים עליי וגם ספריו המוקדמים יותר "בית-הספר לקסם אישי"ו"מילת כבוד" היו מותחים ומרתקים וניכר כי בכתיבתם נשען על תחקיר מעמיק כמו גם על נסיונו האישי. הפעם כתב דה־מיל עם חברו, הטייס תומס בלוק, ספר על מצב חירום אווירי.

עלילת הספר נפתחת כאשר מטוס נוסעים חדיש ומפואר נפגע מטיל אוויר־אוויר שירה סגן פיטר מאטוס, טייס קרב בצי האמריקני ממטוסו, מטוס קרב 18־F, בעת ניסוי טילים. המטוס, סטה בטעות לשטח האש שבו התקיים הניסוי מעל האוקיינוס השקט. "פגענו במטוס נוסעים" (עמוד 59), דיווח מאטוס לקומנדר סלואן, מפקד הניסוי,. סלואן הוא קצין חסר מצפון או מעצורים שהבין מיד כי אם המטוס ישרוד ויצליח לנחות הקריירה שלו בצי הסתיימה. כתוצאה מפגיעת הטיל נפער חור בגוף המטוס והשינוי בלחץ האטמוספרי פגע כמעט בכלל נוסעי המטוס, זולת ארבעה שסבלו מנזק מוחי בלתי הפיך. בין הנוסעים ששרדו ישנם שרון קרנדל, דיילת, וגיבור הספר איש מכירות בשם ג'ון ברי, טייס חובב. ברי הוא האיש שיידרש להנחית את המטוס. "האחריות שבהטסת ובהנחתת המכונה האדירה הזאת לא היתה משהו שציפה לו בכליון עיניים. אבל הוא רצה לחיות" (עמוד 81).

"תראו, אני טייס ויש לי ניסיון בדברים האלה" (עמוד 87), הסביר ברי. אבל כלל לא בטוח שהניסיון הבסיסי שלו כטייס, יספיק בכדי להטיס מטוס נוסעים מסחרי. בעוד ברי נאבק לתפוס שליטה על המטוס מתברר לבכיר בחברת התעופה כי העלות הביטוחית של תמיכה במרבית הנוסעים שסובלים מנזק מוחי ברמות משתנות תהיה כזו שהחברה, כמו גם חברת הביטוח, לא יעמדו בה. לכן, במקביל לניסיונות של קומנדר סלואן להפיל את המטוס, מבקש סגן נשיא חברת התעופה, אד ג'ונסון, להטעות את ברי בכדי למנוע ממנו להנחית בשלום את המטוס.

עם סיום לימודיו באוניברסיטה התגייס דה־מיל לצבא ארצות הברית, הוסמך כקצין חי"ר ונשלח לווייטנאם בשלהי 1967. לימים סיפר בריאיון שתמיד רצה להיות קצין מודיעין ואף לעבור בהמשך לסוכנות הביון המרכזית, ה־CIA. הצבא חשב אחרת והציב אותו כמפקד מחלקה בדיוויזיית הפרשים המוטסת הראשונה, במחוז קוואנג טרי, רגע לפני מתקפת הטט שבינואר 1968. דה־מיל (למרות פחדיו) פיקד על חייליו באומץ ועוטר בכוכב הארד, שמקביל לצל"ש הרמטכ"ל בצה"ל. בלוק, שותפו לכתיבה הוא קברניט וטייס מסחרי מנוסה. הספר שכתבו חלש בעובדות, כמו גם בדמויות והגיבורים שתיאר, מנגד העלילה שבה מנסה טייס נואש להנחית את המטוס ולהתגבר על שני כוחות עוינים שמבקשים להפילו ועל מטוס מקרטע ופגוע דווקא מותחת במיוחד, וגרמה לי שלא להניח את הספר מידי עד שסיימתי אותו.
5 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה



5 הקוראים שאהבו את הביקורת




©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ