ביקורת ספרותית על ויהי מה - מאיר הר ציון - חייו ופועלו מאת משה גבעתי
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 2 ביולי, 2020
ע"י עומר ציוני


ראשית חשוב להבין שהספר נכתב על ידי "שכיר עט" (על משקל שכיר-חרב). העובדה הזו מובלטת וברורה, וכל הכבוד להוצאה שהבליטה שהספר מוזמן על ידי מוקירי זכרו, ואינו מסמך היסטורי מחייב. כשמורדכי נאור משכיר את עטו חשדות לבקרים ומוציא ספרים על כל מיני דברים הזויים, הוא אינו מציין זאת ומטעה את הציבור. לכן - כל הכבוד למשה גבעתי וההוצאה.
מטבעו, ספר שהוא מוזמן, משבח את גיבורו, ממעיט בחולשותיו וכשליו ומפאר תכונות אופי חיוביות ומעשים מיוחדים. מאיר הר ציון עשה כל כך הרבה דברים מיוחדים, שקל להסתיר את הדברים הפחות מפוארים שלו (כעדות בתו - "הוא היה אדם קשה ומרוכז בעצמו").
יאמר לזכותו של גבעתי שהוא סורק את כל חייו של הר ציון, בלי להשמיט פרט, כולל ההזדהות הפוליטית שלו בערוב ימיו. כמו בני מחזורו וידידיו מאיר הר ציון לא שינה את השקפתו מיום בחרותו ועד יום מותו. כמו שרפול אמר פעם: "אני מפאי"יניק ודוגל בעקרונות. אני לא זזתי. המפה הפוליטית זזה". וכך מצאנו שיקירי הישוב היהודי הצעיר של שנות המדינה הראשונות הפכו להיות משוקצים לאחר מלחמת ששת הימים - אלתרמן, משה שמיר, רפול, גנדי, אריק שרון, מאיר הר ציון, חברי חוג עין ורד ועוד רבים וטובים.
חשוב גם לשים את הדברים בהקשר היסטורי- ה101 פעלו במדינה ללא גבולות פיזיים, בעולם שבו ה סי-אי-איי והק-ג-ב השתוללו בעולם ורצחו אנשים, שלא לדבר על היחידות הצרפתיות והבריטיות. הפלשתינאים לא הכירו בגבולות ועודדו על ידי צבא מצרים וצבא ירדן לחדור לישראל, לרצוח אנשים ולחבל ולגנוב ציוד. על רקע זה הוקמה ה101. חוליית חיסול והפחדה, שלוחמיה לא לבשו מדי צה"ל, לא השתמשו בנשק צה"לי ולמרות זאת היה ברור מאיפה הגיעו ומה המסר שרצו להעביר. ישראל הרשמית התנערה מהם ולא אישרה את רוב הפעולות. וצריך לזכור שצה"ל עצמו היה צבא מבולגן שלא נשלט על ידי דיין שקרא לעצמו רמטכ"ל, תוך שהוא מאמץ לעצמו הצלחות ומתנער מכשלונות. בצבא ההוא מאיר הר ציון יכול היה להגיע לדרגת סרן בלי לבקר בבה"ד 1, לוחמים גויסו ליחידה בקריאה חברית כשהם נוטשים את יחדותיהם, ובגלל שרובם היו קיבוצניקים - אפילו לא חתמו על הסכם צבא קבע ולא קיבלו שכר (או שקיבלו בחצי שנת איחור).
הר ציון היה הבנדיט שהסעיר את דימיונם של היהודים הגלותיים שהיו רוב-רובה של ישראל הצעירה: הוא היה פרוע, ענה רק למי שרצה, חצה את הגבול ונכנס לכפרים והרג את מי שהרג. בנדיט. למעשה - חלומו של כל יהודי גלותי "שגם בצד שלנו יהיו כאלה. שהערבים יפחדו". ולכן אימצו אותו בחום דיין ובן גוריון, גנדי ושרון. ההסתייגויות של שרת היו נרפות וברוב המקרים הוא לא עמד בלחץ.
חשוב מאד לקרוא את הספר כי הוא מאיר לנו מספר שנים בחיי מדינת ישראל הצעירה. למעשה הצבא והממשל התחילו להתנהג כמו מדינה רק אחרי מבצע קדש. אבל השורשים שלנו הם בעשר השנים הראשונות.
טוב שאנחנו מעריצים והערצנו אדם שידע לכתוב (ולכן הופיע הספר פרקי יומן ב1968) ושמר את מכתביו. מעניין ולא יגונה הרעיון שהדמות האידיאלית היא של אדם שלא הכיר מעולם בגבולות של מדינות (מצרים, ירדן, סוריה ולבנון) ולכן חצה אותם בקלילות. אדם שאהב את ארץ ישראל והכיר את כולה על בוריה - נופיה, דרכיה, צמחייתה וחיי הבר שלה. לוחם שידע לתקוף ולהסתער ולא התבצר בבונקים ומאחרי חומות. סגולותיו אלה חיפו על אופיו המרדני והיכולת שלו "להסתדר עם חברים" - לעלות ולבנות את אחוזת שושנה ולקבל סיוע בלתי פוסק מהיחידות שעליהן פיקדו חבריו.
בין כל מייסדי מדינת ישראל, למאיר הר ציון שמור מקום של כבוד.
16 קוראים אהבו את הביקורת
אהבת? לחץ לסמן שאהבת




טוקבקים
+ הוסף תגובה
מושמוש (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
הוא לא עשה את זה במסגרת הצבא. לא שמעתי מחיילים בדימוס שהכרתי ולא מכותביי קורות עד עתה, שלא היה ציות וניהול סביר לגמרי של הצבא, ובכלל הצבא ציית להנהגה האזרחית באדיקות. למרות הקשיים של הצבא בתחילתו ועם תוצאות השואה, המאורעות (1920,1921. 1936-1939) מלחמת השחרור שבה בקושי ניצחו, והמגמה של החיילים לעזוב הביתה לשדות כי מעכשיו לא יהיו מלחמות. לפי כפר קאסם - זה יותר מדי ציות עד שבמקרה מצער זה המפקד וויתר על כול שיקול דעת עצמאי סביר, ובמשפט של החיילים ( משמר הגבול) השופט קבע שיש פקודות בלתי חוקיות בעליל שמעליהן מתנופף דגל שחור ואסור לציית להם. כמו במקרה של כפר קאסם. הפרופ' ליבוביץ הסביר את מה שקרה בכפר קאסם בכך שאנשים שמאמינים שהמדינה היא חזות הכול עלולים להיגרר למילוי פקודות לא שקול מסוג זה. הפקודה הייתה לכפות עוצר, אבל לא על אלו שהיו בשדה ולא שמעו שהוכרז עוצר. העוצר היה בגלל החשש שהערבים המקומיים יתקפו או יפריעו במלחמת סיני ולדעתי החשש נבע גם מהמאורעות שקדמו למלחמת השחרור, ממלחמת השחרור, מהטרור שנמשך אחריה עד שהוקמה יחידת 101 ועזרה מאוד להפסיק אותו, ומהשואה שעשו הנאצים, אבל הערבים המקומיים לא כולם אך רבים מהם היו פרו נאצים במל' העולם. היישוב היהודי היה חבול ושבור מהעבר הזה. את זה פרופ' ליבוביץ לא הביא בחשבון בהסבר שלו ולדעתי בצדק כי הכול נכון אבל אתה חייב שיקול דעת וחיבור למציאות, מה שכנראה התנתק שם - מעודף ציות. ככה שהסיפור על עשו מה רצו והשתוללו - זה רק סיפור.
Rasta (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
רצח שושנה והתגובה שלו בהתאם רק מחזק ומראה כמה אנשים עשו מה שבא להם באותה תקופה ואני לא שופט... ובכל זאת, אם זה היה קורה היום הוא היה יושב בכלא הרבה שנים.
מושמוש (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
תודה על הביקורת אבל האמירות שהצבא היה בשנים הראשונות בלגן אחד גדול ואנשים עשו מה שבא להם לדעתי זה מומצא במידה רבה. הכרתי וותיקי צבא סדיר וקבע - אז כולם רצו רק לחזור הביתה לכפר ולהיות חקלאים, מעטים ש
נשארו בצבא. כך מסבירים את חולשת הצבא עד הקמת יחידת 101 - הרוב עזבו, גם האמינו שמלחמת השחרור היא המלחמה האחרונה והשתחררו הביתה. כן.. אבל בלגן השתגעותי כמו נגיד קאובויס או מה - ממש לא.
yaelhar (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
ביקורת מצויינת.
מסכימה שאי אפשר להחיל את תפישתנו, המוסר שלנו ואפילו החוקים שלנו על אלה שפעלו בתקופה אחרת. ומאיר הר-ציון הוא הוכחה לזה. בתקופתו הוא נחשב גיבור, מושא לחיקוי. לו פעל היום יש להניח שהיה מבלה את ימיו מאחורי סוגר. כל תקופה מייצרת את הגיבורים (ואת המנהיגים) שהיא צריכה.
משה (לפני 5 שנים ו-2 חודשים)
את פרקי יומן קראתי לפני שנים רבות והספר הזה על המדף מחכה לתורו. תודה לביקורת.
כל פוליטיקאי או איש ציבור הוא שנוי במחלוקת בקרב אוכלוסיה זו או אחרת, רק מי שיושב על הגדר ולא עושה כלום, גם אין כלום להגיד עליו. עדיין עדיף לטעמי להיות בצד העשייה השנוי במחלוקת מאשר בצד היושב על הגדר עם אצבע מאשימה לכל אלו שהיו שותפים לעשייה.





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ