'במלכודת ההיסטוריה' נכתב בהזמנה אישית, כמו תמונת פורטרט מימי הביניים של אציל אשר שילם הון עתק לצייר מפורסם שיאייר אותו, כמו רכב אספנות שמיוצר ביד עבור מעושרת בעלת ממון. 'במלכודת ההיסטוריה' לא נכתב עלי אבל אם הייתי יכול להזמין עלי סיפור אז הייתי בוחר בסיפור הזה. לכאורה אין קשר בין עלילת הסיפור לסיפור חיי; גיבור הסיפור הוא סטודנט לתואר מתקדם באוניברסיטה העברית, בשנים שלאחר מלחמת יום הכיפורים, אשר ידידתו לחוג נרצחת בנסיבות מסתוריות בספריית מדעי הרוח ובגלל אזלת היד של משטרת ישראל הוא מתבקש לנהל חקירה משל עצמו ובמהלכה הוא נחשף לעולמם של אנשי האקדמיה הבכירים באוניברסיטה ובדרך האם הוא מגיע לפתרון התעלומה? מה היא התעלומה?.
את הספר קראתי לראשונה בשנות נעורי ובעשור האחרון חיפשתי אותו כמעט בכל דרך אפשרית אלא שאז הופיעה משום מקום ובחמש דקות פתרה לי את התעלומה ולנצח אני אהיה חייב לה חוב.
בקריאה המחודשת אני קורא ולא מאמין, גיבור הספר - ששמו לא נאמר לאורך כל הסיפור ועל כן יקרא 'הגיבור' הוא תושב ירושלים שלומד בחוג להיסטוריה של עם ישראל לתואר מתקדם וכך גם אני. 'הגיבור' מתמחה בעת החדשה ועל כן עוסק בכתביהם של בובר, דובנוב וכך גם אני. הגיבור אוהב לקרוא את אליסטר מקלין וכך גם אני. הגיבור נוהג בבואו לבתי חדשים לעיין ראשית במדף ספריהם וכך לומד על תחומי העניין של בני שיחו וכך גם אני...אני גם מסתכל על התקליטים והדיסקים וככה מעריך את טעמם המוזיקלי..הגיבור נהנה לשבת בספריית מדעי הרוח ולקרוא שעות בתחומי עניין רבים וכך גם אני. הגיבור בחר בחיי אקדמיה והוראה ואני בחרתי בחיים מקצועיים אחרים שאותם אני מוקיר מידי יום ויומו..
עבודת הרקע של הסופר במתחם האוניברסיטה נותנת אותותיה לאורך ציר הזמן של הסיפור, עלילת המתח פשוטה ומתחכמת, תקופת הרנסאנס של סופרי המתח טרום פרוץ האינתיפאדה (הספר פורסם בשנת 1985) כשעוד הייתה אופוריה על דו קיום ולויאליות של אזרחיה הערבים של המדינה והאויבים הקלאסיים של מדינת ישראל הם שירותי הביטחון של ברית המועצות.
