ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שני, 29 ביולי, 2019
ע"י עמית לנדאו
ע"י עמית לנדאו
הרומן המאוחר הזה (1983) איננו אחד מהגדולים של מחפוז, גדול סופרי מצרים, אבל הוא ללא ספק מעניין בחזון האנושי שהוא מציג. השם הוא טייק-אוף על ספר המסעות של אבן בטוטה, אחד מהנוסעים המפורסמים ביותר של ימי הביניים. הרומן מתאר מסע של צעיר מארץ מוסלמית אנונימית אל מספר ארצות אגדיות המשמשות כמשל לשלבים שונים בחברה האנושית; החל מחברה פאודלית-פגאנית בה מקובלות אהבה חופשית ואורגיות ריטואליות בלילות ירח מלא, ובה הנשים נהנות מעצמאות וכוח, דרך ממלכה עשירה יותר אך מושחתת, דרך חברה קפיטליסטית פסאודו-מערבית ורב-תרבותית בה החופש הוא העקרון העליון עד כדי כך שאימאם מוסלמי מקומי מגן על נישואין חד-מיניים ושותה יין (אם כי במתינות!), ועד חברה קומוניסטית שמתגאה בהיותה ארץ הצדק המוחלט, ואשר מוחצת באכזריות את כל המעז לערער על סמכות האליטה המייסדת. מעניין שהתחנה האחרונה אותה בוחר מחפוז לתאר, כביכול הדרגה הגבוהה ביותר, היא חבל ארץ קסום ושליו בו כל התושבים מבלים את זמנם במדיטציה במעין אשרם, ומכינים את עצמם אל המטרה הסופית שאליה מכוון גם אבן פטומה- הארץ הפלאית ג'בל, אליה איש מעולם לא הגיע. הניסיונות לתיקון החברה מסתיימים בתיקון עצמי (אווה אילוז כנראה לא היתה אוהבת..). מחפוז מציג פה מעין מסע עליה לרגל חלופי לחאג' המוסלמי המסורתי למכה. אבל, הוא אינו מסתפק ברמיזה על דרכי חיים אחרות מאלה המקובלות בארצו: הביקורת על מצבו של העולם המוסלמי מוטחת בספר באופן ישיר וחריג בעוצמתו, בעיקר משום שהגיבור עצמו הוא אדם תם וישר ומוסלמי מאמין.
ספר מעורר מחשבה ויפה בדרך הסיפור הארכאית והנאיבית-כביכול.
5 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה גם על הביקורת.
וגם על התשובה המעניינת. כן שאלתי את עצמי אם הסופר (המצרי) לוקח דפוס מערבי, מה זה אומר. כנראה ניסה כאן אחרת.
|
|
עמית לנדאו
(לפני 6 שנים ו-2 חודשים)
תודה עמיחי ומושמוש. נכון, התכוונתי לכך שאווה אילוז כסוציולוגית ביקרה לא מעט את הנטיה בת זמננו לעיסוק אינטנסיבי בפסיכולוגיה בתרבות הפופולרית. היא תיארה תהליך שבו התיקון האישי משמש מעין בלם זעזועים לחברה- הוא "מרגיע את הזועמים" וכך פוטר אותה מהצורך להשתנות.
מושמוש, לשאלתך לגבי החסרונות של הספר, אני חושב שבסופו של דבר הוא קצת סכמטי: למחפוז היה רעיון ברור מה המסר שהוא רוצה להעביר, והוא יצר סביב השלד האידאולוגי הזה גוף רזה מדי. הכל קצר מאד, אין מספיק זמן לפתח את דמויות המשנה, עשרות שנים חולפות ביעף. קראתי שברומן הזה מחפוז נטש את המסורת המערבית בה כתב ופנה למודלים ערביים ימי-ביניים, כמו אלף לילה ולילה. למי שמחפש רומן על פי הדגם המערבי, כפי שהורגלנו בספריו הקודמים, זה קצת חסר. |
|
מושמוש
(לפני 6 שנים ו-2 חודשים)
תודה רבה!
יופי של ביקורת. רק חבל שלא פירטת מה החסרונות של הספר. לעמיחי: לדעתי הכוונה שאילוז רוצה תיקון חברתי ולא תיקון אישי.
|
|
עמיחי
(לפני 6 שנים ו-2 חודשים)
מעניין מאד. תודה.
למה התכוונת בדברים שכתבת על אווה אילוז? |
|
משה
(לפני 6 שנים ו-2 חודשים)
שווה לקרוא את ספר מסעו של איבן בטוטה, עד כמה שידוע לי קיים רק בתרגום לאנגלית.
|
5 הקוראים שאהבו את הביקורת