ספר טוב

הביקורת נכתבה ביום רביעי, 12 בספטמבר, 2018
ע"י רץ
ע"י רץ
רומן מרוקאי
למירי רגב יש טענה למאיר שלו המעז לכתוב את ספריו, כמו רומן רוסי ולספר בו על נהלל, מבלי להזכיר את מגדל העמק השכנה שלה. שלו בציניות האופיינית לו השיב, גברתי כשאני מספר על נהלל, אני מספר על שנות העשרים של המאה הקודמת, ואילו מגדל העמק הוקמה בראשית שנות החמישים.
למרות שמירי רגב משתמשת בקונפליקטים בתרבות הישראלית, בכדי להצית מחלוקות פוליטיות, יש גרעין אמת בטענתה כי מגדל העמק ונהלל, מייצגות שתי תרבויות שנות במרקם הישראלי השברירי.
גרעין האמת של רגב, יצר בי פתיחות לספרות אחרת, המספרת על עיירות פיתוח ומושבי עולים, זנוחים ומאובקים, השונים מהמושבים הוותיקים להם מעמד מיוחס בתרבות ובמיתוסים הישראליים.
גלית דהן קרליבך, בספרה סופה של אליס, לקחה אותי למסע קסום, למושב נידך ודמיוני של יוצאי מרוקו, בשמו המשונה אבריים שרכבת המשא החולפת לידו, היא רק תזכורת עגומה ועצובה לפרפריה נשכחת, למושב המאוכלס בטיפוסים הזויים וזנוחים, החיים בשוליים חברתיים, בבועה כבעיר מקלט מסוגרת האוספת אותם לחיקה.
אליס האם וביתה סופה, חיות לבדן. האם מיילדת פיראטית וסוג של מכשפה. ביתה סופה צעירה חנונית התקועה בכפר בגלל פחדי אימה, האמתיים או המדומים, שתכליתם למאן לשחרר את סופה מחיבוק הדוב שלה. האם מסדרת לה עבודה כדוורית המושב, מי שכותבת את מכתבי התושבים, בענייני אהבה, מריבות על אדמה, או בקשות מהשלטונות. סופה מציצה למכתביהם ובכך היא הופכת להיות האדם שכל צפונות הישוב גלויים בפניה. היא לא מסתפקת בכתיבת מכתבים, אלא מבקשת להיות סופרת. סופה שולחת את כתב ידה להוצאות ספרים, אך נידחת. גם את המשאלה הזאת מנסה האם לקלקל בטענה, כי לסופה אין כישרון ספרותי. האם הכתיבה מהווה לסופה סיכוי לחיים אחרים?
לסופה שתי מערכות יחסים, האחת עם מיכאל בן גילה יליד המושב, שאותר כמחונן, ובגיל עשרים הוא דוקטורנט להיסטוריה, העומד לקראת פוסט דוקטורט ברומא. הוא מציע לסופה להצטרף אליו. מערכת היחסים שלהם היא על יסוד היכרות ארוכה של שני צעירים בישנים ואצורים, כי אימה תמיד טענה שגברים הם מטרד וסכנה פוטנציאלית.
כמו במערבון, לעיירה שכוחת האל, מגיע זר מסתורי, על פניו צלקת, עברו אפוף מסתורין, הרוכש בית ומשפץ אותו בחוסר טעם. הוא מביא אתו שומר ראש וכלב, ונוסע ברכב מנקר עיניים. מיהו הזר, הבוגר מסופה בעשרים שנים? סופה מרגישה משיכה למירון הזר. איך ייפתר המשולש הרומנטי בו מעורבת האם המנסה להשפיע על סופה בבחירת הגבר שבחייה?
הספר הזה מכשף לכל אורכו, בשפתו המיוחדת, במבנהו הספרותי, ובשם המושב אבריים, שהוא מטפורה וחידה למי שמבקשים אתגרים כנדבך נוסף לספר.
מהו מקור השם אבריים, ומה משמעותו לסיפור העלילה? אני ניסיתי לחפש משמעות לשם הספר.
אברה, היא כנף ציפור. האם מדובר באנשים הכמהים לפרוס כנף ולצאת למרחבים הרחק ממקום הולדתם? אני סבור שההסבר מורכב יותר וניתן למצוא אותו דווקא בשרכים השייכים למשפחת האברתיים, המאופיינים בעלים גדולים דמוי נוצת ציפור - אברה, הידוע שבהם שערות שלומית מצויות.
על שערות שולמית קיימת אגדה. לפני שנים רבות שלומית היפיפייה, בת המלך, התאהבה ברועה צאן. המלך ששמע על כך, אסר עליה להיפגש אתו. שלומית ברחה לאהובה, והמלך שלח אחריה את חייליו. במנוסתם הם הגיעו לפתח מערה וקפצו לתוכה, מה שגרם לשערותיה להיתפס בפתח המערה. חיילו של המלך עדיין מחפשים אחר זוג האוהבים. כך נבראה אגדת שערות שולמית, כביטוי לאיסור הורה את אהבת ביתו.
שלומית, היא הנערה בשיר השירים שאת יופייה מהלל הנער המאוהב - הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי, הִנָּךְ יָפָה. שלומית מתוארת לא פעם כמקבילה של ונוס ואפרודיטה מהמיתולוגיה היוונית, אלת אהבה והיופי שנולדו מתוך קצף הגלים. כך סופה נולדה מתוך חול הים. האם אימה של סופה יכולה לעצור את אהבת ביתה בה היא רואה התגלמות אסון. האם סופה לנצח תישאר עקודה לכפרה, כמו אנדרומדה הכפותה לסלע, ללא יכולת לממש אהבה? האם הגורל והיעוד חזקים מרצונה של האם?
לספר הזה יש יסודות מיתולוגיים, ואזכורי אגדות על אהבה, כישוף, קללה וגורל, הם רק ממתינים לעיתוי בו הם יופיעו. האם האגדה ועולם המסתורין מרמזים על הגאולה אותה אנו מייחלים לסופה?
30 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
בר
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ביקורת נפלאה לספר שנשמע מסקרן ומסתורי
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
רויטל.ק -תודה. אני חסיד של מטפורות וסמלים, להם אני מאוד אוהב לחפש משמעויות, אני חושב שזה רובד נוסף של חוויה אותה מנסים להעביר לנו חלק מהכותבים, כמו יהודית קציר.
בעיקר אני אוהב ומאותגר מסמלים הקשורים במיתולוגיה היוונית, בספר הזה אהבתי את החיבור המשולש, למקורות היהודיים, ולתרבות העממית של יהדות צפון אפריקה שלה רבדים עמוקים של מסטיקה.
|
|
רויטל ק.
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
וואו, איזה ניתוח מעמיק עשית לשמות בספר!
אוהבת את הכתיבה המיוחדת של גלית דהן קרליבך, אבל את הספר הזה משום מה לא הצלחתי לסיים. |
|
חני
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אחפש את הספר.
עוזי ההבדלים פשוט הרבה יותר עמוקים.
זה דורש התערבבות בצד המרוקאי בכדי להבין. תלוי בסביבה שממנה באו ועלו לארץ. בכל מקרה הסקירה יפיפיה ורואים בה התעניינות אמיתית וחיבור. |
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
תודה חני, ספר בהחלט ראוי בכתיבתו הייחודית.
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
עמיחי -תודה, אני מקבל את התייחסות המעניינת שלך לעלייה של שנות החמישים, על האופן בו היא מוצאת ביטוי בספרות, אני בהחלט חושב שכותב כמו סבתו מבטא את המגמה של
עולי עלייה זאת הכותבים על החוויה הקשה של העלייה.
|
|
חני
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סקירה נפלאה
נשמע ספר טוב. או שהכנסת אותנו לאווירה של הספר
שעושה חשק לקרוא. |
|
עמיחי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ראשית - תודה, רץ, על הסבת תשומת הלב לספר הזה.
לא מזמן היה לנו כאן דיון בקשר לספרים שהנושא שלהם הוא עליית ההמונים של שנות ה-50'. בהתחלה אשכנזים כתבו על כך, כגון חנוך ברטוב ואהוד בן עזר (אולי גם יהודית הנדל? לא קראתי...), ואחר כך הצטרפו לשורות הכותבים בני עדות המזרח, כגון שלמה קאלו, שמעון בלס, סמי מיכאל, אלי עמיר, והרשימה מתארכת. בספר שסקרתי כאן בבוקר - "אמת מארץ תצמח" של חיים סבתו - יש עוד איזכור מזווית מסוימת של העלייה הזו. |
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
Pulp_Fiction - תודה לתגובתך, אני חלק מאגף תרבות, השיח שלנו הוא בהחלט על המדינות של מרי רגב לגבי התרבות, המחשבות שלנו מתחלקות לשניים, על הסגנון שלה
שלבטח לא מבטא שיח תרבותי, אבל אין ספק שיש גרעין אמת בדבריה. תמיד הייתה אליטה תרבותית, שניסתה ומנסה לקבוע את הטעם התרבותי. כעת זה עובר שינו, גם בגלל החשיבה שמרי רגב מעוררת בקרב אילו שאמורים להיות קובעי הטעם הטוב. אני לא קורא בגל מירי רגב, אבל השיח שמתקיים גורם לי לפתיחות לגבי דברים שונים מאלה שקראתי.
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
אני חושב שאנשים כמו מירי רגב עושים עניין מדברים שלא צריך לעשות בהם עניין.
צריך פשוט לקרוא את הספרים שאתה רוצה לקרוא. מה זה משנה אם הם אשכנזים או מזרחים? |
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
ז.ש.ל.ב, אצלי במשפחה יש בוסתן ספרדי, מצד רעייה שהיא נצר לס.ט של ירושלים, וגם אב שנולד במושבה ישראלית. והוא אהב ספרות מאוד מסוימת שביטאה את נוף ילדותו.
לכן, אם נרצה או לא, לכולנו העדפות, מודעות או שלא, על פיהם אנחנו עושים את הבחירות לספרים ולתרבות שלנו, כעת אני באמת משתדל לקרוא גם דברים אחרים ושונים.
|
|
רץ
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מחשבות, נכון קראתי את אלי אמיר, את סמי מיכאל, ועוד, חלק אהבתי וחלק לא, ואני עדיין אומר בגלוי לב שרק כעת יש בי פתיחות לספרות שהיא ההפך, מיודע חקלאי פיקח שאת הזן יש....
|
|
Pulp_Fiction
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
רץ, סקירה יפה.
הפתעת אותי הפעם. הייתכן שקראת את הספר בזכות מירי רגב?
|
|
זה שאין לנקוב בשמו
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
מסכים עם מחשבות.
|
|
מורי
(לפני 6 שנים ו-11 חודשים)
סאאמממקקק, שזה לא באידיש, לא צריך טובות של אפ'חד. קראתי את סבתו, עמיר, מיכאל
ולא הרגשתי כי שווארצע בא אל קרבי. ספרות טובה טובה בכל צבע.
|
30 הקוראים שאהבו את הביקורת