ספר בסדר

הביקורת נכתבה ביום שישי, 6 באפריל, 2018
ע"י זוהר
ע"י זוהר
הספר "הרשימה" משתייך לז'אנר שבאנגלית קרוי Self-help books, ובעברית אכנה אותם: ספרי עזרה עצמית. ספרי העזרה העצמית לרוב מנוסחים על דרך החיוב ומטרתם לגרום לקורא להאמין בעצמו ולהגשים את משאלותיו תוך שינוי דפוסים לא מועילים. הספר יצא בעקבות פרוייקט מימון המונים בהוצאה עצמית של מחברו, יובל אברמוביץ', בשנת 2014. הוא ערוך בצורה ייחודית - עם פונט מרובע ומיוחד (ולא נוח לקריאה, בעיני), פרקים קצרצרים, איזורי טקסט מודגשים וגדולים, איורים ושאר פעלולי גרפיקה. אברמוביץ', בדמיון מפתיע לדן אריאלי, נפצע בנערותו ועבר תקופת שיקום ארוכה. במהלך תקופה זו הכין רשימת משאלות להמשך חייו מבלי להתחשב בנכות שהייתה רוב חייו באותם ימים. בסוף השיקום, הפתיע את כולם והיה מסוגל ללכת בכוחות עצמו. הוא תלה את הצלחתו ברשימת המשאלות שהכין כאשר עתידו עוד היה לוט בערפל.
אברמוביץ' מפציר בקוראיו: הכינו גם אתם רשימות והגיעו רחוק. הוא נותן טיפים כיצד להכין רשימה שבאמת תצליח ו(בעיקר) חולק מנסיונו. למעשה, רוב הספר עוסק בדרכים של אברמוביץ' להשיג את מטרותיו, ואצלו זה תמיד נשמע מאוד פשוט. אחד האמצעים שאברמוביץ' מאמין בהם הוא "תצעקו את החלומות שלכם". אם יש לכם חלום, אל תסתפקו בלכתוב אותו ברשימה פרטית, אלא חילקו אותו עם חבריכם ברשתות החברתיות ואמרו אותו לכל מי שמוכן לשמוע. האינפורמציה שאברמוביץ' משמיט מספרו היא ההשקעה הכספית שלו ביחסי ציבור, גיוס עוקבים, השגת לייקים וראיונות בכלי התקשורת. יחסי ציבור עולים כסף, וללא ההשקעה הכספית בעוקבים, לא היה ליובל אברמוביץ' בפני מי לצעוק את חלומותיו.
אתן לכם דוגמה לשיווק האגרסיבי (ולטענתי - לא כל-כך מוסרי) של יובל אברמוביץ'. היה הייתה פעם חנות נחמדה ושמה made in tlv במתחם התחנה בתל-אביב. בחנות מכרו דברי אמנות ועיצוב ישראליים והיא מצאה חן בעיני, אז עשיתי לייק לדף הפייסבוק שלה. לאחר כשנה, קיבלתי הודעת מערכת מפייסבוק: הדף שאותו חיבבתי, made in tlv, החליף את שמו ל"הרשימה של יובל אברמוביץ'". לא ידעתי על מה מדובר ולכן נכנסתי לדף, שהיה פעם דף החנות. להפתעתי, כל המוצרים המעוצבים הוסרו וממנו, ולפתע גיליתי שאני מעניקה בעל-כורחי את הלייק שלי ליובל אברמוביץ', מחברו של הספר "הרשימה" המציע להעביר הרצאות של "הרשימה" לכל המעוניין. נזעמת, הסרתי את הלייק שלי מדף העמוד כאשר אני תוהה איזה חוק פייסבוקי איפשר את המהלך הבלתי-תקין הזה. רק כשקראתי את ספרו של אברמוביץ', הבנתי שהוא היה אחד הבעלים של החנות שנסגרה. אך הוא לא סיפר לקוראיו איך השיג בן רגע אלפי עוקבים לדף "הרשימה" תוך שהוא מנצל אלפי לייקים שניתנו לחנות שהקים.
לסיכום, ולגופו של עניין, הספר בהחלט מניע לפעולה ומעודד לפרו-אקטיביות. הוא מאוד קריא, אם כי אין סיבה נראית לעין להתפרסותו על פני 287 עמודים. ההתלהבות של אברמוביץ' מדבקת וכשקוראים אותו, הכל נראה קל ופשוט. חלק גדול מעצותיו כבר נאמר על-ידי אחרים (לדוגמה -אם יש לכם מטרה, כתבו אותה על נייר והניחו במקום בולט) וחלק נוסף הוא מובן מאליו. ואולי זהו המתכון להצלחה של אברמוביץ' (לפחות בעיני עצמו), להפיץ עצות שהוכיחו את עצמן כמוצלחות.
ועכשיו, ברשותכם, אני אצעק את אחד החלומות שלי - אני רוצה לטייל ליפן, עם עדיפות לתקופת הסאקורה (פריחת עצי הדובדבן)!
20 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
רץ
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
זוהר בדיוק
|
|
נעמי
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
אם אני מבינה את המטרה של לצעוק את החלום, אזי אין צורך בשיווק אגרסיבי. מספיק להתחייב בפני הסביבה הקרובה, אפילו המשפחה, ולתת לאנרגיה החזקה של הרצון להוכיח לעשות את שלה. ואם תצעק את זה לאנשים שאתה פחות מחבב, הדרייב רק יגדל.
|
|
זוהר
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
3. עושים ולא משווקים
4. לא עושים ולא משווקים (רץ - תקן אותי אם טעיתי) |
|
סבטלנה כהן
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
אהבתי את הבקורת כמו גם את התגובות. ושאלה קטנה לרץ?
דיברת על 4 חוזקות של החוזקות,
1. עושים ומשווקים 2. לא עושים ומשווקים. 3. ? 4. ? אשמח להשלמות. סוקרנתי לגבי החלוקה. |
|
אלון דה אלפרט
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
לגבי דודו טופז, אני לא משוכנע שזו דוגמה מדוייקת.
ובכל מקרה, מומלץ מאוד לצפות ממרחק הזמן שעבר בסרטו של דורון צברי, "מלך הרייטינג" כדי להבין משהו ממה שהיינו בסוף המילניום. הזייה מוחלטת. https://www.youtube.com/watch?v=p6GPk_NqC9A |
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
יסוד אגוצנטרי, אם תשאלי אותי.
|
|
שונרא החתול
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
זה לא סתם שההבדל בין facebook ל-fakebook היא אות אחת קטנה.
מאוד אהבתי את הביקורת שלך ואת ההנמקות והדוגמאות. ולכבוד הספר 'הרשימה' אייסד רשימה בשם 'אפילו לא עם מקל'. צעקתך נשמעה. עלי והגשימי וספרי איך היה. בינתיים אני ממליצה על הסרט המצויין 'פריחת הדובדבן'. |
|
לי יניני
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
מסכימה עם אלון...
|
|
אלון דה אלפרט
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
אילו רק היתה נוסחה לחיים מוצלחים ולהגשמת חלומות.
|
|
זוהר
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
יעל, כל-כך נכון. לדעתי יש יסוד מגלומני במחשבה ש"אם אני הצלחתי, גם אתם יכולים. התחילו מלקרוא את הספר שלי ואבק הכוכבים ידבק גם בכם". דודו טופז סיפק דוגמה נהדרת. הוא ניסה לנתב את ההצלחה שלו כדי לעזור לאחרים. הטיס ילדים לדיסנילנד וקנה אוטו לאנשים נזקקים. אבל בסופו של דבר, כל התרומה שלו הייתה עוד גילגול של ניפוח עצמי, וכולנו יודעים איך זה נגמר.
|
|
dina
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
החנות הזו- made in tlv היתה אחת החנויות השוות בתל-אביב, ולדעתי (האישית בלבד,כן?) אחד מהמיזמים היותר מעניינים של אדון אברמוביץ.
|
|
yaelhar
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
הביקורת מעניינת מאד.
לדעתי (בלי לקרוא את הספר) הוא שייך לתת-ז'אנר של ספרי עזרה עצמית שאקרא לו "זה מה שקרה לי. זה יקרה גם לכם אם תלכו בשביל שהתוויתי". הספרים מהסוג הזה מתארים סוג של נס שקרה למחברם: הוא נרפא ממחלה קשה או הרוויח המון כסף או זכה בתפקיד בו חשק וכו'. המון אנשים שקוראים את הספר (שיש להניח שהם סובלים מהבעייה שמתאר המחבר) עוברים לדייטת יוגורט-זיתים או מפקידים שקל כל יום בצנצנת או מתחילים לתכנן מסעות - כל אחד לפי הבעייה שהספר מתאר) ונכנסים לסוג של מנזר כדי להגיע למטרה הראוייה. הבעייה בזה היא שהנס שקרה למחבר הספר התאים לו ולדרכו, לא בהכרח מתאים לדרכם של מאמיניו. וכך קורה שאחרי כמה שנים היא עדיין סובלת מסרטן לא יודעת איך לחיות כמו שמתאים לה. אבל זה שחיבר את הספר לא רק שהוא עשיר משהיה - הוא גם זוכה בתואר "צדיק". |
|
רץ
(לפני 7 שנים ו-6 חודשים)
היה לי מנכ"ל - שניתח את אישיות המנהלים שלו לארבעה סוגים: כמו הריבוע של החוזקות והחוזקות,
כאלה שעושים ומשווקים את עצמם, וכאלה שלא עושים אך משווקים את עצמם, וכמובן עוד שני מצבי ביניים. אני חייב לומר שאת הרחבת את הרבוע הזה, לשיווק אגרסיבי, לא מידתי, ולעתים גם לא מוסרי, עוררת בי חשיבה, לבנאליות של הקיום ברשתות החברתיות.
|
20 הקוראים שאהבו את הביקורת