הביקורת נכתבה ביום שני, 10 באפריל, 2017
ע"י עינתי
ע"י עינתי
אדישות היה הדבר האחרון שקיבלתי, כשאמרתי לשומעים שונים שאני קוראת את כמעיין המתגבר (the Fountainhead.- האם זה התרגום לעברית הכי טוב לספר הזה?) של איין ראנד: כל (ממש כל) אדם ששמע את השם הזה הגיב. לפעמים אנשים רק הגיבו ב"אווו" או, "כמובן"... וחלקים זרקו הערה קצת יותר מפורטית על מה הם חשבו על הספר ועליה. ומה אני אגיד לכם, שבוע אחרי סיום הספר, ו- איין ראנד גרמה לי לחשוב.
איין ראנד פירסמה את ספרה זה, המצליח ביותר שלה ובין הנמכרים בעולם, בשנת 1943. קריאה קצרה אודותיה וקונטקסט היסטורי לא דורשים חכם גדול כדי להבין את הרעיון מאחורי הספר, רעיון שיישמה גם בתורה פילוסופית בשם "אובייקטיבזם". ראנד חיה בתקופה בה העולם חווה את כוחה המרסק של התאגדות שיוצאת מכלל שליטה, או יש היגידו בדיוק להיפך: התאגדות שנשארה בשליטה מלאה, גם כשכוחה גדל באופן בלתי פרופורציונאלי מעבר לסכום חלקיה. הנאציזם, הקומוניזם, פאשיזם לכל צורותיו - כל אלו חגגו באירופה ובמקומות אחרים בעולם בעשורים הללו, והריפרורים שחיכיתי להם כל משך קריאת הספר (הדי ארוך הזה) ומבססים את הפירוש שלי, אכן מגיעים בפרקים האחרונים עם אזכורים קצרים אך ברורים למתרחש באירופה.
אבל יש שני דברים גדולים מאוד שעמדו ביני ובין המסרים של ראנד בספרה:
1.אנחנו בשנת 2017. אובר-קפיטליזם, הסגידה לאחד, לעצמנו, לסלפי שלנו, לפוסט האינסטגרם שלנו, ללייקים שלנו, פערי המעמדות העצומים בין שכבות בחברה - כל אלו שולטים כיום בתרבות המערבית והפכו את המסרים על אינדיבודאליזם וקפיטליזם לשחוקים במקרה הטוב ומאיימים במקרה הרע.
2.ראנד היא מטיפה. כמו על סופרים אחרים וספרים שלהם שקראתי וכתבתי עליהם ביקורת כאן (כמו מורקמי), ראנד כתבה ספר ארוך מדי שבקלות היה יכול להיסגר ולהיות מושלם עם מחצית מכמות המילים בו. זה מתיש וזה מיותר בעיני. אבל מעל לכל היא לא מפסיקה להטיף בשורות שבספר ולהלל את גיבור הסיפור, רורק המוכשר, המבודד, האדיש, המסור אך ורק לעבודתו - איש כמעט לא אנושי מרוב שהוא מרוכז, הזוכה כמובן גם לתיאורים פיזיים מחמיאים, לעומת אלזוורת טוהי , התולעת, עם מוח קודח ויכולות מניפולציה מרשימות ומפחידות אשר כל תכליתו היא שליטה והנעה של אנשים בינוניים ("האנשים המתווכים", מושג שנכנס לי קצת מתחת לעור בימים האחרונים) לכדי כוח אחד מאוחד עליו הוא שולט. ראנד היא עולם של קיצון, ושני הגיבורים בספרה הם אנשי קיצון: רורק הוא מחונן שאינו מייצג את החברה וגם לא חלקים קטנים ממנה, טוהי גם. העולם והמציאות יותר עגולים, יותר בין לבין.
אבל סוף הספר הוא הוא, המקום בו ראנד גרמה לי לחשוב. בפרקים האחרונים הגיבור והנבל מגיעים לשלב הסיכומים בו כל אחד שוטח את משנתו לגבי החיים. גם אם מדובר בטקסט צפוי לגיבורים שבינינו שהצליחו להחזיק מעמד לאורכו של הספר, נאמרות שם מילים חשובות:
ראנד בעצם אומרת לנו שהחשיבות שלנו, *המשמעות* שלנו, היא היצירה העצמאית שלנו. לא רק חשיבה עצמאית וביקורתית, אלא ממש היצירה שלנו. בין אם אתה מוזיקאית, אדריכלית, מנהלת, גננת, מזכירה, נהגת אוטובוס, לא משנה -היכולת שלנו ליצוק תוכן עצמאי לחיי היומיום הם אלו שמגדירים אותנו והם התרומה האמיתית לחברה שלנו. הקונפורמיזם, הרצון להתחבב על סובביך על ידי חיקוי הפופלארי והעתקה - הם המובילים את החברה לכיליון.
ראנד גרמה לי לחשוב כמה ימים בחיים שלי העברתי עם או בלי ליצוק תוכן עצמאי ליצירה הזו שנקראת החיים שלי. מהי היצירה שלי, מהו המקום בו אני מבטאת עצמי - זה באמת לא משנה איפה או איך או האם אני מקבלת עבור זה כסף או כמה זמן זה לוקח לי במהלך היום. אלו יכולות להיות כמה דקות של כתיבה בסוף היום, או על הגיטרה בסופש, או כל דבר אחר. כמה ימים אנחנו קמים בבוקר, הולכים לעבודה שלנו, רק רוצים לעבור את היום, חוזרים הביתה, חדר כושר/טלויזיה/חברים, א. ערב ולישון? הרבה. אין רע בכך, אבל אני לוקחת מהספר של ראנד את הקול הקטן הזה בתוכי ששומר עליי המקורית ולא מתיישר לחלוטין ולגמרי עם שגרת היום הקולקטיבית.
ויחד עם זאת חשוב לי לכתוב שכמו כל מטיף, בין אם הוא פאשיסט קומניסט קפיטליסט או "אובייקטיביסט", ראנד נלקחת אצלי בערבון מוגבל. סה"כ זה מה שהיא עצמה גם מטיפה לו :) אינני אדם "מתווך", או לפחות אינני רוצה להיות כזו.
חג חירות שמח.
17 קוראים אהבו את הביקורת
טוקבקים
+ הוסף תגובה
עינתי
(לפני 8 שנים ו-2 חודשים)
תודה פפריקה, מסכימה אתך ועם דני בנושא השם במחשבה שנייה ושלישית ויחד עם קריאת הפרשנות שהתייחסת אליה (וגם אני בזכותך מהפירוש שמצאתי ברשת: מי שידיעותיו מרובות מאוד, בעל כישרון גדול מאוד וכד'); שמתחדש ומתעצם כל העת; שלא ניתן למצותו עד תומו; שלא ניתן לעצור את שטפו.) - אכן הבחירה מתאימה ואף טובה מאוד!
|
|
פֶּפֶּר
(לפני 8 שנים ו-2 חודשים)
הנה הביקורת שלך! חיפשתי אותה בדף הספר של ההוצאה הישנה...
כתבת יפה מאוד. אני חושבת ש"כמעיין המתגבר" מאוד מתאים - במשמעותו המקורית, החז"לית: נובע ומחדש משֶלו. |
|
עינתי
(לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
תודה לכולכם
על תגובותיכם. שמחה לשתף ושמחה שאתם משתפים בחזרה.
|
|
רץ
(לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
עינתי - ביקורת מרתקת - שיח בין הדור שלנו, או של ההורים שלנו, לדור הילדים שלנו, על משמעות, אישית וסולידריות של קהילה, עיר מדינה, מקום עבודה
האם תל אביב נותנת היום תחושה שחלק מגלאי ה- 30, הם דור שהולך לאיבוד, ולא מוצא את מקומו? תוצר של תרבות ופוליטיקה קפיטליסטית שלאורה מתנהלת המדינה? יש לי הרבה שאלות, לא בהכרח תשובות, שמחתי ששיתפת במחשבות שלך, שהם המחשבות שלנו על עתיד ילדנו.
|
|
דני בר
(לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
ביקורת טובה שאכן מנסה להבין מה הספר הזה עשה ועדיין עושה לקורא שלו.
אני חושב שהבחירה לקרוא לו בעברית: "כמעיין המתגבר" הייתה מבריקה..והיא נתנה לו משמעות נרחבת יותר. עינתי- לא במקרה שמעת תגובות מעורבות על הספר. לדעתי, חלקן תלויות גיל. אני חושב, גם אם הרבה יחלקו עליי, שהספר מתאים לתום שבנעורים, לתקופה הצעירה של חיינו, לעידן של תמימות ונחרצות, כשיש משקל גדול יותר לאנשים על חיינו(מורים, סופרים, הורים) וההשפעה הזו הולכת וקטנה עם השנים, ועם הציניות שמתפתחת, הספקנות, וגם מה לעשות, כשלפעמים אותם דברים מתבררים כריקים..אפילו ריקניים. איין ראנד מאבדת מקסמה עם השנים האישיות שלנו, היא מתחילה להתפוגג כמו ערפלי בוקר, אבל עדיין היא נהדרת בעיניי. |
|
yaelhar
(לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
מסכימה איתך - הוא מעורר מחשבה.
אבל האובייקטיביזם של רנד אינו דומה כלל לסגידה לעצמינו, כדברייך. האינדבידואליזם המתואר בספריה אינו מיתרגם לסלפי, לקשקשנות ברשת, כמו שיש לנו היום. להפך. ההדגשה שלה היא על אדם הנאמן לעצמו ועושה מה שהוא (חושב שהוא) חייב לעשות. אני משערת שזו הסיבה שהספר מעורר גם היום - 60 שנה לאחר שפורסם - מחשבה ודיון. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
פיתחת וניסחת זאת בצורה מדהימה, בוב.
אני חותם על כל מילה.
|
|
בוב
(לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
חשיבות הפרט המועצמת בחברה של ימינו או כמו שציינת
בהסגידה לאחד, לעצמנו, לסלפי שלנו, לפוסט האינסטגרם שלנו, ללייקים שלנו ופערי המעמדות העצומים בין שכבות בחברה- נובעים מקפיטליזם. הם לא נוצרו למען טובתו של הפרט אלה הובחנו כצורך של רבבות מאיתנו על ידי חברות כגון פייסבוק, אינסטגרם, טוייטר שעושות מן האשליה שהפרט אכן חשוב המון כסף. היצירתיות שהעניקה תהילה בעבר היא לא העניין המרכזי היום, אלא התהילה עצמה. בזכות מה? "בזכות היותי גדול/ה ומדהים/מה"
בדרך זו מגיחים מתוך האפלה דמויות נלוזות מתוכניות כגון האח הגדול ובטוחות כי הן השאירו חותם על העולם. אולי הם צודקים במידה מסויימת, סימן אכן הושאר, אות קין על החברה שלנו. |
|
Pulp_Fiction
(לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
תודה, ביקורת מעניינת.
אני גם חושב שאובר-קפיטליזם, אובר-אינדיבידואליזם והסגידה לטכנולוגיה,יש בהם יסודות הרסניים.
|
|
Command
(לפני 8 שנים ו-4 חודשים)
כתבת יפה, אבל אני חושב שהמשמעות שלי היא טיפה יותר מלהיות הייטקיסט כל חיי.
אני חושב שה"היצירה העצמאית" שלנו היא יותר מתחביב נחמד. |
17 הקוראים שאהבו את הביקורת