פורומים » יהדות
גמרא, שולחן ערוך, אגלי טל, ראשונים ואחרונים וכל מה שביניהם.
כתיבת הודעה חדשה בפורום יהדות
» נצפה 14741 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים הכל לחנוכה-דן1 דן-1
חנוכה - הכל על חג החנוכה
למה חוגגים את חג החנוכה? למה מדליקים נרות? למה משחקים בסביבון? מהם הברכות? מהם מנהגי החג ? מה פשר השמות חשמונאים ? איך נכון לכתוב מקבים או מכבים ? חנוכה נקבע בימי הבית השני והוא נמשך שמונה ימים לזכר אותו נס פח השמן. מה שדווקא מעניין הוא הסמליות של המנורה... עם החורבן בית המקדש, נלקחה המנורה לרומי בתהלוכת ניצחון המצויירת על שער טיטוס ביוון. דווקא מנורה זו שציינה את תבוסת היהודים, היא שנבחרה כסמל למדינה, כסמל לתקומתנו
חג החנוכה
חג החנוכה הוא חג יהודי ובו שמונה ימי הודאה, שתיקנו חכמי ישראל בזמן בית המקדש השני לזכר הניצחון במרד החשמונאים, חנוכתו מחדש של בית המקדש ונס פך השמן, ומצוין בעיקר בהדלקת נרות חנוכה.
תאריך החג - מתי נחגג החג?
החג מצוין בשמונת הימים מכ"ה בכסלו עד ב' בטבת או ג' בטבת. הסיבה לאפשרות הכפולה היא שלעתים חודש כסלו הוא בן 30 יום ולעתים בן 29 יום, לפי שינויים בקביעות השנה בלוח העברי.
מהו מקור שמו של חג חנוכה?
מקור שמו של חג החנוכה הינו - בשמם של ימי החנוכה הוא כנראה בחנוכה מלשון חנוכת המזבח, שנערכה לאחר כיבושו וטיהורו של בית המקדש על ידי המכבים, שלזכרה ובתאריך בו התרחשה נחגג החג. היו שדרשו את שם החג כראשי תיבות - ח' נרות והלכה כבית הלל. (הלכה כבית הלל שבכל יום מוסיפים נר, ולא פוחתים, כשיטת בית שמאי).
שמות נוספים לחג החנוכה
שם נוסף לימים הללו, מקובל פחות, הוא "חג האוּרים", שאותו תיעד לראשונה ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו. לחג שמות נוספים: "חג הגבורה" - לזכר גבורת המכבים, "חג הניסים" - לזכר נס פח השמן , "חג המכבים" - לזכות ניצחון המכבים, "חג האור" - למשמעות האור.
למה חוגגים את חג החנוכה ?
בשנת 167 לפני הספירה החלו החשמונאים להנהיג את ההתקוממות נגד השלטון הסלאוקי בארץ ישראל, שכונתה "מרד החשמונאים", על רקע גזירות השמד, איסורים שהוטלו על ידי השלטון הזר על קיום מצוות יהודיות. בשנת 164 לפנה"ס (שנת ג' תקצ"ז בלוח העברי) הצליחו המורדים לשחרר את ירושלים ובית המקדש משלטון היוונים והמתיוונים, שתחת שלטונם שבת בית המקדש מפעילות כשלוש שנים.
חנוכה מוזכר לראשונה בספר נחמיה בפרק י"ב בפסוק כז. "ובחנוכת חומת ירושלים, ביקשו את הלויים מכל מקומותם, להביאם, לירושלים-לעשות חנוכה ושמחה ובתודות ובשיר, מצלתיים נבלים ובכינורות." האירועים שבגללם אנו חוגגים את החנוכה אירעו כאמור, על פי ספר מכבים בשנת 164 לפני הספירה, יותר ממאתיים שנה לאחר חתימת המקרא. לפי התיאור בספר מכבים א' בסוף פרק ד' חג החנוכה נקבעה לזכר הניצחון על האויבים ולזכר חנוכת המזבח.
מנהג הדלקת נרות - למה מדליקים נרות בחנוכה?
אנו מדליקים נרות לזכר נס פח השמן הכשר היחיד שנמצא בהיכל בית המקדש. "שכשנכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים שבהיכל, וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום, בדקו ולא מצאו אלא פח אחד של שמן שהיה מונח בחותמו של כהן גדול, ולא היה בו אלא להדליק יום אחד, נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונה ימים" מתוך ספרו של יוסף בן מתיתיהו. יש לציין אף שהמרד לא נגמר, והלחימה בארץ ישראל המשיכה כעשרים שנים נוספות, נקבע תאריך החג בימי השיא של המאבק - ימי שחרור המקדש וירושלים.
היכן נהוג למקם את החנוכיה בבית?
הדלקת נר חנוכה היא המצווה העיקרית בחנוכה וזו המאפיינת אותו במיוחד, ולפיה יש להדליק נר בכל ערב מערבי החנוכה (החל מיום כ"ד בכסלו בערב, ואילך). ההדלקה היא בבית, במקום הנראה כלפי חוץ. המהדרין ימקמו את החנוכיה בפתח הבית בשל מצוות פרסום הנס . לחנוכיות אלו יהיו בדרך כלל דפנות זכוכית על מנת להגן מפני הרוח - שזו לא תכבה את הנרות. אך מחשש ממבקרים לא רצויים (גנבים), נהוג היום למקם את החנוכיה על אדן החלון או ליד החלון כך שהעוברים ושבים יוכלו לראות את אור החנוכיה. יהודים בגולה החוששים לגולרם בשל יהדותם ימקמו את החנוכיה בפתח אחד החדרים. לאחר הדלקת הנרות אסור להזיז את החנוכיה ממקומה.
איך ממקמים את הנרות בחנוכיה ומהו סדר הדלקת הנרות?
מניחים את הנרות מצד ימין לשמאל ומתחילים להדליק משמאל לימין. לפי כלל חז"ל – "כל הפינות שפונים צריכות להיות לצד ימין". ולכן ההדלקה משמאל לימין - כלומר הנר שנדליק ביום הראשון ראשון תמיד יהיה הנר שנדליק אחרון - לאחר היום הראשון.
באיזה שעה מדליקים את נרות חנוכה ? וכמה זמן הנר צריך לדלוק ?
את נרות חנוכה מדליקים כ 20 דקות לפני צאת הכוכבים.. בערך ב 16:40.
נר חנוכה צריך לדלוק בין 30 דקות ל 50 דקות.
ברכות להדלקת נרות חנוכה
ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר חנוכה
ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה
בלילה הראשון בלבד (גם מי שמדליק נרות בפעם הראשונה)
ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה
בזמן ההדלקה או אחריה אומרים
הנרות הללו אנו מדליקין על הנסים ועל התשועות ועל הנפלאות שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה, על ידי כהניך הקדושים. וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קדוש הם ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותם בלבד, כדי להודות ולהלל לשמך הגדול על ניסיך ועל נפלאותיך ועל ישועותיך.
מה הנרות מסמלים?
נר ראשון - מכיל את עקרון התגברות האור מן המעט אל המרובה מן האחד אל השמונה, בבחינת "מעלין בקודש".
נר שני - מאיר את מושג הגבורה, גבורת הציבור וגבורת היחיד גבורת הדורות וגבורת דורנו, בבחינת "על הגבורות".
נר שלישי - עוסק במופלא מאתנו, בדברים היוצאים מגדר הטבע ובמעשי ידי אדם שהם בבחינת "על הניסים".
נר רביעי - נוגע באור הנראה לעין והנסתר בלב האדם, במשלי האור הזוהרים הפתוחים לכולנו "שערי אורה".
נר חמישי - מנסה לבדוק האם החבל המתוח כגבול בין תרבות יוון לתרבות ישראל יכול להוות מיתר המפיק מנגינה ערבה בין "אתונה וירושלים".
נר שישי - מעמיק אל מסירות הנפש, אל המחיר היקר ביותר והאחרון שאדם בוחר לשלם על ייחודו ואמיתו, בבחינת "קידוש השם"
נר שביעי - מאזין לסיפור הנשי שבחג, לאש שבאישה, לגבורתה ולתעצומות נפשה של "בת ישראל"
נר שמיני - חוגג את הזדהותנו, יהודים אזרחי מדינת ישראל עם חירות אבותינו, את הקבלה שאנו מוצאים בין הימים ההם לזמן הזה בבחינת : "שוב יקומו המכבים" - "על החירות"
עוד מנהגי חג החנוכה - למה משחקים בסביבון בחנוכה ?
היוונים אסרו ללמוד תורה, והיהודים ישבו ולמדו תורה שבעל פה. כדי שהיוונים לא יגלו שהם לומדים בסתר היו התלמידים מחזיקים בידיהם את הסביבונים לשם הסוואה (הסתירו באמצעות המשחק את הלימוד).
הסביבון הומצא לפני למעלה מ 2000 שנים והוא נקרא אז בשמות שונים: כירכר, פרפרה, גלילון, דרייעדל, חזרזר, סבסב בשנות ה 30 ( לפני כ 70 שנה ) איתמר, בנו של אליעזר בן יהודה המציא את המילה סביבון שהיה אז בגיל 5 ( מתוך הספר "עם שחר עצמאותנו" ).
משחק בסביבון, שעליו מופיעות אותיות בשתי גרסאות: בישראל: נ,ג,ה,פ, שפירושן "נס גדול היה פה", בגולה: נ,ג,ה,ש, שפירושן "נס גדול היה שם" (שם = בישראל ).
איך מסמל הסביבון את חנוכה ?
הסביבון קם ונופל, נופל וקם, כמו החשמונאים במלחמתם נגד היוונים.
עוד מנהגים הנהוגים בחג החנוכה - דמי חנוכה ואכילת לביבות וסופגניות
מתן "דמי חנוכה" לילדים, באופן מסורתי מטבעות בשווי נמוך, או מטבעות שוקולד עטופות בעטיפת מתכת דקה בצבע זהב או כסף, שמשמשים לפעמים כתחליף למטבעות.
אכילת לביבות וסופגניות: מאכלים אלה מטוגנים בשמן רב, ויש בהם כדי להזכיר את נס פך השמן. קישור - מתכון קל ומהיר להכנת סופגניות והכנת לביבות לחנוכה.
מה מקור השם חשמונאים?
מקור השם חשמונאים הינו על פי מוצא המשפחה בנגב יהודה. "חשמון" ישוב בנגב יהודה (יהושע ט"ו, כ"ו). בשובה מן הגולה התיישבה המשפחה בחשמון; ברבות הימים עברה המשפחה הגדולה לירושלים, ומשפחה קטנה אחת ממנה, משפחת מתתיהו, התיישבה במודיעין, מאז נדבק בה הכינוי חשמונים (= חשמונאים). ("ארץ יהודה" עמ' .248-247 פרופ' שמואל קליין).
מקבי או מכבי , מקבים או מכבים ?
בספר החשמונאים כינויו של יהודה היה: מקבי מין המילה מקבת שהיא פטיש גדול. צורת ראשו של יהודה הייתה דומה לפטיש דמוי קרדום - שראשו משוך לפניו ולא לאחוריו וזאת על יסוד הוראות השם "מקבן" בלשון חז"ל (בכורות ז', משנה א' ). מכאן דבק בו ובמשפחתו השם מקבים.
השם מכבי אינו מופיע בתלמוד ובתפילה והשתרש מאוחר יותר בפני הנוכרים שזה היה שמו של יהודה בנו של מתתיהו. מאוחר יותר אף יחסו לשם מכבי - את הפסוק מי כמוך באלים י' (שירת הים שמות ט"ו, י"א).
אם כן מקור השם הינו מקבים ולימים הפך למכבים.
מה הקשר בין מנורת בית המקדש לחנוכיה ופרדוקס המנורה
החנוכיה מסמלת את נס השמן שהספיק להדלקת הנרות בבית המקדש בימי החשמונאים במשך שמונה ימים. לעומתה מנורת בית המקדש היתה בעלת שבעה קנים כפי שצויין בספר התורה "ויעש את המנורה זהב טהור, מקשה עשה את המנורה, ירכה וקנה, גביעיה, כפתוריה ופרחיה ממנה היו. וששה קנים יוצאים מצדיה, שלושה קני מנורה מצדה האחד, ושלושה קני מנורה מצדה השני. שלושה גביעים משוקדים בקנה האחד כפתור ופרח... וכפתור תחת שני הקנים ממנה... כולה מקשה אחת זהב טהור" (שמות ל"ז י"ז-כ"ב).
אם כן, יתכן כי החנוכיה היא בת שמונה קנים מפאת האיסור בהלכה לעשות מנורה הדומה למנורת בית המקדש (תלמוד בבלי, ראש השנה כ"ד ע"א).
לסיום משהו מעניין על סמליות המנורה, קראנו לסמליות זו "פרדוקס המנורה" - חורבן בית המקדש מול תקומת מדינת ישראל. עם החורבן בית המקדש, נלקחה המנורה לרומי תהלוכת ניצחון המצויירת על שער טיטוס ביוון. דווקא מנורה זו שציינה את תבוסת היהודים, היא שנבחרה כסמל למדינת ישראל, כסמל לתקומתנו. סמל המנורה מופיע על כל מסמך רישמי של מדינת ישראל ובכל מוסד ממלכתי המייצג את ישראל.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים זמן הדלקת נרות החנוכייה לביא
בקיצור שולחן ערוך (הלכות חנוכה סימן י) נכתב:
"זמן הדלקתן, מיד בצאת הכוכבים, ולא יאחר. ואסור לעשות שום דבר קודם ההדלקה, אפילו ללמוד".
אז חוץ מכך שזה זמן לילדים לחגוג במקום לעשות שיעורי בית (כי אסור ללמוד), נראה שזמן ההדלקה הינו לאחר צאת הכוכבים ולא 20 דקות לפניכן כפי שכתבת.
דהיינו: 17:00 לתושבי חיפה.
מהיכן הבאת את הזמן המוקדם שציינת?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים זמן שקיעה מול זמן צאת הכוכבים להדלקת נרות חנוכה!!! דן-1
כידוע, ישנם שני מנהגים לגבי זמן הדלקת נרות החנוכה: בשקיעה, או בצאת הכוכבים. מה המקור לשני המנהגים הללו, והאם ישנה עדיפות לאחד מהם?
מתי זמן הדלקת נרות חנוכה?
כידוע, ישנם שני מנהגים לגבי זמן הדלקת נרות החנוכה - בשקיעה, או בצאת הכוכבים. מה המקור לשני המנהגים הללו?
בגמרא (שבת כ"א, ב) נאמר: "מצותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק". לכאורה הדברים פשוטים - הזמן הוא בשעת שקיעת החמה.
אולם הטור (או"ח סי' תרע"ב) כותב: "מצותה מסוף שקיעת החמה". ומבאר הבית יוסף: "ונראה שדקדק רבינו לכתוב מסוף שקיעת החמה, משום דתחלת שקיעת החמה עדיין היום גדול, כמו שכתבו התוספות בפרק במה מדליקין".
מנין לקוחים המושגים הללו של "תחילת שקיעה" ו"סוף שקיעה"? - הדבר מתבאר בתוספות שמזכיר הבית יוסף, שם מופיעה שיטת רבנו תם הידועה לגבי זמן השקיעה וצאת הכוכבים. נזכיר את עיקרי הדברים: לפי ר"ת, תהליך השקיעה נמשך זמן רב מאד. השקיעה שלנו היא "תחילת השקיעה" ולאחריה עדיין זהו יום גמור. רק לאחר זמן של שלושה ורבע מילים (לחשבון המקובל: כ-58 דקות) מתחיל בין השמשות, ולאחר ארבעה מילין (72 דקות) מתחילת השקיעה נגמר תהליך השקיעה, וזהו צאת הכוכבים.
על פי דעה זו, אין מקום להדליק נרות חנוכה בשעת השקיעה שלנו, שהרי "עדיין היום גדול" - זמן זה הוא עדיין יום גמור, ושייך ליום הקודם. למשל, מי שמדליק נרות בשעת שקיעת החמה של כניסת כ"ה בכסלו, הרי שלפי ר"ת זהו עדיין הרבה לפני סוף יום כ"ד בכסלו, ורק בעוד כשעה יתחיל חג החנוכה. ולכן יש לאחר את ההדלקה עד לסוף תהליך השקיעה.
[גם בתוך שיטת ר"ת נחלקו הראשונים, האם יש להדליק בתחילת בין השמשות שעל פי דעתו, או בסופו, בצאת הכוכבים (דהיינו - האם להדליק 58 או 72 דקות אחר השקיעה שלנו). המחלוקת מופיעה במשנה ברורה סי' תרע"ב ס"ק א.]
אולם לפי שיטת הגאונים והגר"א, שעל פיה אנו נוהגים, אין כלל תהליך מתמשך של "תחילת שקיעה וסוף שקיעה", אלא ישנה רק שקיעה אחת - השקיעה הנראית לעינינו. לפי שיטה זו אין מקום לפרש את הגמרא על צאת הכוכבים, שהרי "משתשקע החמה" משמעו כפשוטו, בשעת השקיעה שלנו. אז מתחיל חג החנוכה, ואז מדליקים את הנרות.
מתוך כך עולה, שכיוון שאנו נוהגים כשיטת הגאונים, שהרי אנו מכניסים את השבת בשקיעה ומוציאים אותה הרבה לפני זמן רבנו תם, מסתבר גם להדליק נרות חנוכה בשקיעה ולא בצאת הכוכבים.
לא באתי בזה לבטל את המנהג של הדלקת נרות בצאת הכוכבים, אולם מי שאין לו מנהג מבורר, מסתבר שעדיף שיאמץ את הדעה להדליק בשקיעה.
יש שנתנו נימוק אחר מדוע להדליק בצאת הכוכבים - משום שבחשיכה אור הנרות מאיר היטב, בעוד שבזמן השקיעה עדיין יש לא מעט אור ואין הנרות מאירים. אך כידוע, נרות החנוכה לא נועדו להאיר, אלא להיראות, וגם באור החלקי של השקיעה, בולטים הנרות ונראים לעוברים ושבים.
ואולי ניתן למצוא כאן גם רמז רוחני - אנו צריכים להעלות אור לא רק בזמן שכבר השתרר חושך מוחלט, אלא להקדים ולהאיר גם במצבי דמדומים שבין אור לבין חושך.
בברכת חנוכה שמח ללביא ירום הודו
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים תודה דן, זה ממש במקום לנדן פארק-ליין (ל"ת)
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים איזה כיף! בדיוק רציתי לראות אם יש פה משהו על חנוכה דובה
אני זוכרת שקראתי או ראיתי סרט על נושא פח השמן והסתבר שזו אגדה עליה מבססים את הדלקת הנרות.
אבל זה רגע שבו כל המשפחה מתקבצת יחד, ואדם סנדלר שם עם הגיטרה מזכיר לנו שכריסטמס זה אאוט- להיות יהודי זה הכי סבבה בעולם בחנוכה.
חג שמח.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים חנוכה מהאגדות דן-1
הי
גם אני ראיתי סרט דומה על אגדת השואה שארעה לעם ישראל.
בעריכה ובאדיבות ממשלת איראן.
סה"כ כל קיומו של עם ישראל הוא אגדה.ואפילו אגדה לא חוקית.
בברכה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים במקרה הזה מדובר בתחקיר קצת פחות אינטרסנטי. דובה
אני עוקבת אחרי גילויים, בעיקר ישראלים, סביב מציאת גילויים של מזבחים, ערים וכו' שמוכיחים את היהדות, את התקופות וכו'.
לגבי התוכן האיראני- אמרתי לקהילה מסוימת שסבלה הרבה מהצקה תיקשורתית שאוכל להפוך את חייה של הכתבת השקרנית לגיהנום. כמה תמונות, שילוב עם צילומים של אנשים לא טובים, דיבוב אנשים שיגידו עליה דברים נוראיים בתוספת עיוות קול וטישטוש פנים והרי לך בשדיוק מה שהיא עושה להם.
הם לא רצו. יש להם כבוד.
בעריכת וידאו, וגם בעיתון- הכל אפשרי. זה כבר לא עובדות.
אם אתה רואה את כל חומר הגלם, גם אז משארת השאלה מי ליקט ואסף.
אז איראן, אם כל הכבוד (ואין הרבה) זו אמנם מדינה שמצהירה שהיא שונאת יהודים, משמיצה ורוצה להשמיד את ישראל. אבל זה שאנחנו מתרגשים... זה כבר משהו אחר.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים חנוכה מהאגדות דן-1
מכחישי שואה קיימים בכל העולם.
זה מזכיר גם את ההכרזה של מפלגה מסויימת בארופה שיהודים אינם חוקיים וכולם היו צריכים להשבע לה אמונים!!!
בקרי שוב במוזיאון יד ושם בירושלים ותביני כמה הטענה שחג החנוכה הוא אגדה - מגוחכת.
בברכה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 14 שנים ו-11 חודשים ואת חושבת שאין ממה להתרגש? panyola (ל"ת)
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים הייתי שם, ראיתי את האופן בו ישראל שמה את חיי האזרחים בעדיפות ראשונה דובה
לפעמים על חשבון הצבא שלנו.
מי שלא נמצא בתוך המערכת הזו- רל לו להאמין שזה כיבוש. לא נוכל לסכן חיי אדם רק בגלל שבעיתון זה נראה רע.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים בדיוק כך. לא מבינה את כל אלה שיוצאים בביטויים מעין אלו panyola
ובעצם מחזקים את אלה שרוצים בהשמדתנו. לא ידוע לי על עם אחר
שמלקה את עצמו ומבקר את עצמו בעוצמות כאילו הם לא חיים פה
במזרח התיכון הקשה והולכים ללכוד פרפרים בשדות פרחים באביב
חיים בספרה אחרת. אבל יש אימרה מהרסך ומחרבך מתוכך יבואו.
ורואים כמה זה נכון איך זה מכרסם כל חלקה טובה, במישור
המדיני, הכלכלי, והחברתי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים דובה, את עורכת וידאו? לנדן פארק-ליין (ל"ת)
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים קורה דובה (ל"ת)
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים איזה קטע, גם אני! (בדימוס) לנדן פארק-ליין
לאנשים מחוץ למקצוע זה נראה כמו תפקיד שולי בפס היצור, אבל תכל'ס זה יכול להיות אחד התפקידים הכי משמעותיים, זה שבכוחו להפוך חומרים טובים ליצירה גרועה וחומרים גרועים ליצירה בינונית.
הידד לנו!
דרך אגב, על איזה תוכנות את עורכת (אני יודע אויד ופרימייר)
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים גם אני פרימייר דובה
למרות שבגלל המעבר לHD ניסינו לראות מה עוד יש.
אדיוס וneo עד שלמדתי והתרגלתי- היצוא ממש מעפן. וחבל כי זו תוכנה זולה ולא צריך משאבי מערכת וכרטיס מיוחד.
עכשיו עם העדכון של הCS5 הכל ורוד :)
אני חושבת שאנשים חושבים שצלם ובמאי הם האנשם המרכזיים. הם שוכחים שהלוגאין חשוב הרבה יותר.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים פרימייר הכי נוחה לעבודה לנדן פארק-ליין
לפחות מהשתיים שאני מכיר.אימפורט, אקספורט ומה שאתה רוצה, הכל קורה בקלות בתוכנה הזאת. אויד יותר מסורבלת ונוקשה, אבל יש לה את היתרון של הטרים שאפשר לעשות פריים ביי פריים לכיוונים הפוכים בלי לגעת בסאונד ועוד כל מיני יכולות מיוחדות. המורה שלי לעריכה אמרה שזו תוכנה שמתאימה לעריכת שתיקות ארוכות ומלאות משמעות.
החסרון בלהיות עורך זה שעם הנסיון אתה נהיה רגיש וכל דיסולב סאונד לא מושחז צורם לך, כל קאט לא מדויק. כבר קרה לי לא פעם שישבתי עם חבר'ה וראינו סרט והם נהנו ולא הבינו על מה אני מדבר כשאני אומר שאין המשכיות בין השוטים,למשל. אתה פתאום מגלה עד כמה טלוויזיה זו אשליה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים אני צופה בתוכניות מטומטמות ומעתיקה בכיף דובה
פעם צפיתי בתוכנית על כדורגל של גדי סוקניק,גם כוכב נולד וטקס מלכת היופי- יש רעיונות כבירים ופתרונות לכל מיני מבים.
וכן, גם אני שמה לב למעברים גרועים בחדשות, לשקרים של כולבוטק, אפילו למדתי לקרוא עיתון ולהבחין בשקרים.
התפקיד שלנו טוב ביסודו- לקחת משהו משעמם וארוך ולעשות אותו מעולה וקצר.
התפקיד של הטלויזיה זה לבלבל את המוח, רצוי במעט חומר שהופך להיות ארוך יותר וצילומים שלא קשורים.
למדתי לחפף מתוך הידיעה שמי שלא עורך ואפילו אלו שעורכים לא יודעים מה יכול להיות, הם יודעים רק מה הם קיבלו.
אני לא יכולה לשנוא את עצמי על סרטים שהגשתי אם לא היה לי אז את הידע על איזה טריק שפותר את הכל.
יוצא שאני יודעת מתי מורחים אותי, צילומי נוף ומבט ממסוק... אבל לומדת איך למרוח גם אצלי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים אס איך נאמין לך? את לא יודעת שהנחתום לא מגלה סודותיו? panyola (ל"ת)
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים לא יודע אם ראית את זה לנדן פארק-ליין
אבל בתוכנית 'אגלי בטי' היו הקאטים הכי מושקעים ומגניבים בין סצינה לסצינה. את אשכרה יכולה לראות שבתסריט כבר היה מפורט איפה כל דבר יהיה בפריים האחרון ואיך זה יתחבר לפריים הראשון בסצינה הבאה.
מה שאמרת על התפקיד של טלוויזיה (לבלבל ת'מח וכו') זה ממש נכון, הנה סרטון שצוחק על זה:
http://www.youtube.com/watch?v=YtGSXMuWMR4
בתור עורך חדשות לשעבר (לא משהו זוהר,כולה המהדורה המקומית) אני רק יכול להגיד שכל מה שהסרטון הזה מראה הוא אמת לאמיתה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים וואי זה קורע! דובה
בשלב מסויים (הצינור בחלון) כבר נפלתי מהכסא
מדהים כמה אנשים קונים את זה כי הקול שמקריא הוא סמכותי והמילים מוצגות יפה... וסרטון התעמולה הבא שלי בטח יהיה בנוי בדיוק כך :)
לפחות המטרה טובה
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים יופי, שמח שאהבת לנדן פארק-ליין (ל"ת)
-
-
-
-
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים איפה את עורכת? טלויזיה? קולנוע? גל
הרבה אנשים לא מכירים את הפוסט פרודקשן או את הפרהפרודקשן, ואי אפשר להאשים אותם.
אני מעריץ של כתיבה. תסריטאות.
בחיים אחרים הייתי תסריטאי פעיל, בחיים האלה אני מתסרט את המגירה בלבד
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים אני דווקא מתחברת לסטורי בורד :) דובה
בעיקר באנימציה. זה קומיקס בפני עצמו, יוצא שאני עוד עוזר, לאחרים אם הם רוצים מצגת מדהימה.
למעשה התחלתי בזה, אנימצית תלת מימד. אבל אין תהילה ואין חיים, ובשלב מסויים זה הצטבר וקבעתי לעצמי שאפילו תמורת סכומים עצומים, רק אם אוכל להקפיא את עצמי עם וולט דיסני ולדעת שיש לי נצח לחיות אחזור לזה.
אני עושה הכל חוץ מטלוויזיה. למרות שמידי פעם יש לי הזדמנות ללעוג להם :)
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים אולי בגלל שאני מצייר איש כמו שילד בן 3 מצייר אני פחות מתחבר לסטורי בורד גל
-
-
-
-
-
-
-
-
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים דובה. תפסתי אותך. Disraeli
מי שמכיר את חנכה סונג של אדם
חייב להיות מברוקלין.
אין דרך אחרת לדעת על זה. אים אני לא טועה זה היה בה SNL
שמה הכל היתחיל.
חג שמח.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים או שאני חובבת אדם סנדלר?... דובה
אין לי מושג איפה זה היה, אבל אני אוספת ונהנת מהומור בינלאומי, בעיקר עם זה צוחק על היהודים :)
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים הלוי...דובה. Disraeli
על זה לא חשבתי.
אבל לא יכול להיות שאני כל כך טועה.
יש בך משהוא אמריקאי.
http://www.youtube.com/watch?v=Vrd9p47MPHg
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים יש בי בעיקר קרע בין הארץ לארה"ב דובה
המדינה דופקת אותי, ואני נשארת. עוד עושה פלוסים מינוסים. יש לך חתן טוב להציע לי? אזה נימול חובב פאנק ביישן ופנוי? ;)
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים דובה 'לה מה עם החבר'ה הטובים מהארץ? אנקה
על יותנן שפירא שמעת או שהדשא של
טייסים האמריקאים ירוק יותר?
http://www.youtube.com/watch?v=Xoj2Wxm9p18
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים אוייש יונתן הזה אם אני רואה אותו הוא מקבל ממני בעיטה דובה
שיר מקסים.
יונתן שפירא... איזה בהמה סרוחה. אחד האפסים הכי גדולים.
איפה הוא עכשיו, עוד פולט סודות לאירגונים פרו פלסטינים או ממשיך להשחיט את מחנות ההשמדה בפולין?
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3915907,00.html
יש הבדל עצום בין הצבא שלנו לצבא ארה"ב, אולי בארה"ב הפריקים מתגייסים, אבל יש יחס מצויין לחיילים מהמדינה, לא כמו אצלנו, שחייל קרבי משתחרר ואין לו סיכוי לעבודה הגונה, רק מאבטח, ולימודים- צריך להשלים פסיכומטרי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים שיר מקסים על אידיוט אחד. אנקה
ם תפגשי אותו את תבעטי בו את ראשונה ותתפסי אותו
שגם אני אוכל לבעוט
למרות שלא בעטתי בחיי באף איש רק בכדורים.
ואם אני אתפוס את האדיוט המושלם אחזיק אותו שגם את תוכלי
לבעוט.
עשינו עסק?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים בכיף :) נצטלם איתו כפות עם כיסוי עניים ונעלה לפייסבוק דובה
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים נכון. כל מה שאמרת. אנקה
אבל זאת חוצפה שלא תתואר במלים.
מה קורה לאנשים?
נדפק להם המוח ממה? מפטריות הזיה?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים היה לי אחד פנטסטי. Disraeli
קודם כל.
יצא לי ליקרוא כמה מהכתבות שלך.
מאיפה הידע הנירחב על חיי האוננות של החסידים ?
מצאתי את זה למאוד מענין.
הוא בן גילך פחות או יותר אולי צעיר בשנה.
העינין הוא שהיכנסתי אותו לניווי. הוא עבר קורס צוללנים בניו לונדון קונטיקט.
סיים ראשון.
כרגע נימצא בקינגסביי שבקינגסלנד גורגיה.
בבסיס הצוללות הגרעיניות של האטלנטיק פליט.
עדין לא הוצב על אף צוללת ממשיך בקורסים גם שם.
היה בחופש בחג וניפגשנו בקרוליינס.
פנק הוא חובב. בישן. הוא מאוד בישן. פנוי. אף פעם לא היה נשוי.
נימול. אבל לא יהודי.
אבא איטלקי אמא מסקוטלנד.
ויש את אברשה. חסיד חבד. זה מה שהוא אומר על כל פנים.
ישראלי. חותך שווארמה במיקצועו.
יפה תואר. ביישן. נימול. פנוי.
רק שאני לא יודע בן כמה.
אבדוק גם אותו.
היתנדבת לקיבוצים ונישראת שם ?
אישתי עליה השלום כשהייתה צעירה היתנדבה לבית השיטה.
ולעוד איזה קיבוץ שעושה מלפפונים חמוצים.
לא זוכר מה היה השם שלו.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים כתבות? מה אני אשת חדשות? דובה
אני חושבת שלביא מחק את ההודעה הזו... אבל לא בגללי, בגלל מי שעניתי לו.
הכרתי כמה חוזרים בשאלה, ו"חטפתי" חוזר תשובה צעיר מאוד שנשאב,
איסור האוננות זה הדבר הכי מזערי עליו הם מתמודדים בין שאר פחדים ומאבקים. לא שהם ממהרים לספר על זה.
אשמח לפגוש את האיש צבא שלך, טוב שאין לאמריקאים את האגו של הלוחמים שלנו. צבא זה עניין רגיש אם הבחורה יותר קרבית מהבחור :)
השאלה היא רק איך אני תופסת אותו.
אני טסה לעבודה, אתה בטח ישן.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים איזה מין סרט ראית שהסתבר בו שזו אגדה? לביא (ל"ת)
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים משהו בBBC אני חושבת. לפני שנה שנתיים דובה
אבל זה לא משנה אם זו אגשה. זה עניין בעיקר בגלל העדויות שמצאו לחורבן והכיבוש ברומא.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים אחלה לביא
אם כך, לא "הסתבר" שזה אגדה, אלא הדובר בסרט של הBBC טען שזו אגדה.
וזה כבר הגיוני לחלוטין.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים לא, הראו את ההוכחות דובה
טוב נו, מן הסתם מחקתי מזכרוני מה שבזמנו הדהים אותי. אבל מבטיחה לך שאני יודעת לצפות בסדר, יודעת מתי זה קישקוש ורואה גם את העובדות כשהן שם.
הוכיחו, פרופסורים, גם ישראלים, על ההריסות,על הכתבים... אפילו במגילות החשמונאים לא מוזכר הנס.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים כד קטן, שמונה ימים לביא
הוכיחו, פרופסורים, גם ישראלים... .. אפילו במגילות החשמונאים
זו די בדיחה לא?
מי שחש צורך לחפש הוכחה לכך שמשהו לא היה - מובטח לו שימצא.
עושים זאת יופי מכחישי השואה, גם כשאדם שהיה שם במחנות מעיד מולם.
אם אינני טועה, זו בדיוק הסיבה לכך שהיתה "מצוקת שמנים" במקדש. מה פתאום רדפו היוונים ודאגו לטמא את כדי השמן? כי היה קנה אחד במנורה שתמיד דלק, והוא ציין שהשכינה שורה עם ישראל. ודווקא את הסממן הזה רצו אצו היוונים לקעקע. כמו אז גם היום מסתבר..
"והתקינו חכמים שבאותו הדור שיהיו שמונת ימים אלו, החל מכ'ה בכסל'ו, ימי שמחה והלל, ומדליקים בהם הנרות בערב בפתחי הביתם בכל לילה ולילה משמונת הלילות, להראות ולגלות הנס."
ומאז אנחנו מדליקים נרות בחנוכה.
וכעת מה?
רוצים לומר שעם ישראל התחיל להדליק חנוכיות בכ"ה בכסלו באותו הדור סתם כי שיעמם לו, וכל העם היה בשעמום גדול משותף?
יכול לעבוד טוב גם על קבלת התורה בסיני. יום אחד גזרנו על עצמנו איסורים לרוב.
נו - גם זה הסבר.
בואו נדליק את החנוכיות לזכר השעמום הגדול, וננוח בשבת לזכרם של גזרות שהמצאנו.
** אם שקלתם אם להדליק השנה חנוכיה או לא - שיהיה זה לכם סמל.
אם לא תדליקו, וגם בניכם לא ידליקו, באמת יוכלו לטעון שכל המהות שלכם היא פיקציה.
------
אגב, נניח ואני חוקר עוכר ישראל, ומחפש אני הוכחה לכך שנס כד השמן לא התרחש.
ונניח ועומדים לרשותי כל הכתבים והחפירות הארכיאולוגיות והידע המדעי בעולם.
איזו הוכחה אני יכול להביא לקיומו / הפרכתו של הנס?
א. שיהיה לוח חרס עליו מישהו כתב ש"הנס הזה של היהודים לא היה"?
ב. או אולי "אני יוסף בן מתתיהו דאגתי להוסיף שמן כל יום כשלא שמו לב, ולכן שמי יוסף"?
ג. ואולי נמצא ששמן מסויים מכפיל את עצמו (פי שמונה) בעת שיש קרינה קוסמית גבוהה
את חושבת שצריך לשנות משהו בשל כך?
מצא בורא עולם את שיטתו לדאוג שיהיה מספיק שמן. ה"איך" באמת לא משנה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים אני אומרת שהיחוס לנס הוא על הניצחון ולא על הפח שמן דובה
כפי שצויין בסרט. אם זה מה שהיה, אם יש סרט עם הוכחות לנס הזה ממגילות שלנו- סבבה. כנראה שהוא לא שודר או שפספסתי.
אותן גזרות שנגזרו לא היו קשורות למחסור בשמן או סיבה הגיונית לספיגת כל השמן, הרי עצי זיתים היה אז בשפע.
הבצורת נכפתה כי היה צורך לכפות דת ולפגוע ביהודים. היה איסור על הנוהג היהודי בכל הוויתו, אם זה לימוד תורה, קידוש, שמירת שבת וכו'.
ופח השמן הוא סמל ניצחון, חנוכה מסמל את נצחון החושך והאור. אתה יודע, מה שלימדו אותנו לשיר בגן.
במגילת החשמונאים לא הוזכר נס םח השמן ואם הרמב"ם דיבר על זה זה לא אומר שהוא היה שם, כמו שאני לא הייתי שם.
ושוב- לא ממש משנה לי מה היה, הדלקת חנוכיה היא יותר סימלית בעיני ממילא.
זה לא איזה מאבק שאני מנהלת להוכחה שהיה או לא היה באמת.
הרבה סיפורים ואגדות שמעתי, הרבה אמונות.
לפני שנה בערך כשעוד היה חורף איזה בחורה מבוגרת באה לישון אצלי כי היא פספסה את האוטובוס האחרון להוסטל בירושלים.
היא מכרה מה שהיה לה, נטשה את המשפחה ובאה לארץ כי היה לה תגלית בחלום, יש לה שליחות ירושלים.
תגיד לי, אני אעיר אותה מהחלום ואגיד לה ש... היא פסיכית? שהיא אבודה בארץ בלי שפה, בלי מקום להתאכסן בו וישנה על ספה פיצקית של איזה זרה מוחלטת כי היא אכלה איזה פטריה?
היה לה טוב בחלום הזה, אני מניחה שהיא לא תפגע באף אחד אם יש לה רגש שליחות כזה. למרות היותה מאוהבת באדמת הארץ אני מקווה שהתעוררה בשלב מסויים.
הרב אנשים עושים מהו כי זה נראה להם אמיתי ונכון ויש להם רגש שליחות מלמעלה. רוב התושבים בארץ מאמינים שהם ברי מזל שהם חיים הארץ ישראל, זה בדוק.
בקיצור- כל עוד חנוכה זה כיף ועושה טוב לכולם אין סיבה שאקלקל למישהו.
אל תיקח את הדברים אישית, אתה לא חייב להפוך אבנים לחפש שכד השמן היה או לא היה. מי אני שאערער לך את הביטחון?
אתה מאמין, אני אוכלת לביבות.
חג אורים שמח :)
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים עלית על הנקודה לביא
האם הנרות שאנו מדליקים הם לזכר נס הנצחון או לזכר נס השמן?
א. אם הנס הוא הנצחון, הרי 200 שנה לאחר מכן עם ישראל יצא לגלות - אז הנס הזה כבר פאסה, לא?
ב. ואם הנס הוא בשמן, מה נס בזה?
היה שם שמן נוסף, אך הוא לא היה טהור עם חותם של כהן גדול.
נו אז מה, ממתי זה מעקב הדלקה?
עם ישראל רצו להדר במצוות הדלקת המנורה אז נעשה להם נס שיהיה להם שמן מהודר?
איזה מין נס זה.
ג. ואם הנס הוא בשמן - אז מדוע הוא מוזכר רק בעקיפין, גם בדברי הרמב"ם?
שאלות טובות. יש להם כל מיני תשובות.
ובינתיים - אני בעד סופגניות.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים הרבה ניסים כבר בטלים, so what? דובה
הרמב"ם, הרמב"ן... דיברו על הרבה דברים. הפכו אבנים, המציאו סיפורים, ביקרו את המסקנות אחד של השני... כמו פילוסופים.
רק שאניחנו רואים בהם חכמי תורה.
סלח לי, אפשר להוציא אותם מהטיעון.
וגם את הנס. אמרתי לך, לא אכפת לי אם היה או לא היה, הדיבורים על שמן לא ממש עושים לי כלום.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים לא כמו פילוסופים - תיקון טעות לביא
ממש לא 'כמו פילוסופים'. ממש לא ממציאים סיפורים. תלמיד חכם ופילוסוף הם שני דברים מובדלים ואף מנוגדים בנקודות רבות. אל תבלבלי ביניהם.
מטיעוני הסרק של הסרט הגענו לשאלות מהותיות של מדוע אנו זוכרים נס מסויים ולא אחר, ומה בעצם אנו זוכרים בו.
השאלות שציינתי (הנס הזה כבר בטל לא? מה נס בזה? ) לא באו לקנטר, אלא לעורר את המחשבה. אנחנו יודעים שהיה נס שראוי לזכרון לדורי דורות. דרך השאלות אפשר לחדד את המחשבה ואת הלמידה לכיוון הבנה טובה יותר של המצב.
דיבורים על שמן לא עושים לנו כלום? זה אומר שאיננו מבינים את מהות הנס ואת חנוכה עצמה. שווה מתישהוא בחיים לעצור ולברר זאת.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים אוקיי, אז דיבורים על שמן עושים לי חשק לציפס דובה
פוסקי פסוקים הם פילוסופים בעיני. חכמים, מבריקים, מדברים הרבה ומפעילים את המחשבה.
אם הם עוסקים ביהדות או בשאלות קיום- בעני ואני מדברת רק בשם עצמי- אין הבדל.
חג שמח.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
-
-
לפני 14 שנים ו-11 חודשים סמנטיקה ידידי גל (ל"ת)
-
-
-
-
-