שני נביאים לפחות נבאו על הבית השלישי:יחזקאל וחגי.
צריך קצת סבלנות לקרוא לגבי שאלתך המלומדת והרי היא לפניך:
בנין יחזקאל- בנין העתיד
בנין הבית שראה יחזקאל במחזה הנבואה נקרא על שמו והוא שונה הרבה מבנין שלמה וגם מבנין הבית השני. חז"ל אמרו שראה בנין השלישי העתיד לבוא, ובאמת רחוקים הבנינים והמדות אלה מאלה ורק בהיכל יש שהם שווים, וגם בו יבדלו בכמה פרטים וביחוד בהפסק המחיצה של שתי אמות בין ההיכל וקה"ק, אשר בבית שני היה אמה טרקסין מכוסה בשתי פרוכות.
הנביא התחיל בחצרות שהן העזרות ואח"כ בא אל הבית הוא ההיכל, ולא ביאר החצרות בתחילה כראוי, כי אם להכרח דרך הלוכו עם האיש המראה אותו במחזה מחוץ לפנים. ובאמצע עזב ביאור החצרות עד אשר גמר ביאור הבית, ואחר כך חזר על הראשונות וגמר בחצרות. מידת הנביא היא "קנה" או "קנה המדה" של שש אמות והאמה היא של קודש בת שישה טפחים=אמה בת חמישה טפחים וטפח של חול.
הר הבית שראה יחזקאל בנבואה היה מוקף חומה, ושטח ההר היה גדול שלושים ושש פעמים מאשר היה בבית ראשון ושני: ת"ק אמה על ת"ק אמה=250.000 אמות מרובעות, כי שטח הר המוריה לעתיד במידת יחזקאל יכיל חמש מאות קנים מכל רוח או שלושת אלפים אמות מכל צד=תשעה מיליון אמות מרובעות.
מרחוק ראה החצר החיצונה היא עזרת נשים שהייתה במזרח הבית, ועלה אליה בשבע מעלות, כי מקום המקדש היה גבוה בראש ההר. כנראה שמספר השערים היה כמו בבית ראשון ושני, אך לכל שער היה אולם ולכל אולם שני אילים (כמו מזוזות עגולות דומות לעמודים) בשני צדי פתח השער מבחוץ, ותאים אצל השערים על הכתלים מחוץ לעזרה ולשכות מבפנים. מידת רוחב אולם השער מבחוץ שש אמות ואילים שתי אמות, ובליטת האולם מבפנים הייתה שמונה אמות, כי חסר מקום האילים.
חלל הפתח של כל שער בעזרת נשים היה עשר אמות ברוחב ושלוש עשרה אמות באורך. אחרי רווח של אמה אחת מפתח השער היו שלושה תאים בכל צד מהשער, עובי כותל העזרה שש אמות ועובי התאים חמש אמות.
שטח העזרה מאה על מאה אמות. חצר הפנימי היא עזרת ישראל ועולים שם בשמונה מעלות. בבית שני היו עולים בט"ו מעלות והשער נקרא בית ניקנור. השער הזה במראה יחזקאל היה חמישים אמה אורכו וכ"ה אמה רוחבו וגם לו אולם ואילים ותאים, ובה לשכה אשר ידיחו את העולה. ושם ארבעה שולחנות לשחוט עליהם העולה החטאת והאשם, ועוד שמונה שולחנות לקורבנות וארבעה שולחנות מאבן גזית אשר עליהם הניחו הכלים. בעזרה הזאת לשכות שרים ולשכות לכוהנים שומרי משמרת הבית. מידת העזרה גם כן מאה על מאה אמות.
הזוהר הקדוש מספר על מפגש מרתק שהתקיים בין רבי אליעזר הגדול לאפיקורס גוי, ששאל על יסודות האמונה היהודית:
ההסבר בישיבה של מעלה
כשנרגע רבי אליעזר מכעסו, סיפר לתלמידיו שאותן שאלות הוא עצמו שאל את אליהו הנביא, ואליהו סיפר לו ששאלות אלו נידונו "בישיבה של מעלה" לפני הקב"ה, וזה המענה עליהם:
הקב"ה עצמו בנה בשמים שתי בתי מקדשות [ככתוב "מכון לשבתך פעלת ה'" - זה בית המקדש הראשון שה' פעל ועשה אותו, "מקדש ה' כוננו ידיך" - זה בית המקדש השני, שה' כוננו ועשאו בידו]. ומה שכתוב "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון", אין הכוונה לבית המקדש הראשון והשני שנבנו על-ידי בני ישראל, שלמה ועולי בבל, אלא לשתי בתי מקדשות אחרים - עליונים ונשגבים שלא נבנו בידי בשר ודם, אלא הקב"ה בכבודו ובעצמו עשאו, והם נמצאים בעולמות העליונים ולא בארץ.
כאשר בני-ישראל יצאו מארץ מצרים רצה הקב"ה לעשות את ישראל כמו המלאכים הקדושים בשמים (כמו שאדם הראשון לאחר שנברא היה בגן עדן עם המלאכים), ולהוריד עבורם לארץ למטה, לארץ הקודש, את המקדשות שבנה בשמים.
אבל בגלל חטאי העגל והמרגלים כעס הקב"ה והחליט לגנוז את המקדשות בשמים ולא להורידם לארץ, ובני ישראל נצטוו "ועשו לי מקדש גו'" לבנות בעצמם את בית-המקדש, ואכן המשכן שבנה משה רבינו במדבר והמקדש שהקים שלמה המלך בירושלים, נבנו בידי בני אדם בשר ודם ולא זכינו בבנין שהקב"ה עצמו בנה, על כך אמר שלמה המלך: "אם ה' לא יבנה בית - שווא עמלו בוניו בו", אם הבית לא ייבנה בידי ה' אלא בידי בשר ודם, הרי עבודתם תהיה לשווא - מפני שלא תחזיק מעמד נצחי, ואכן המקדש שבנה שלמה לא שרד לנצח והוא חרב אחרי 410 שנה.
גם כשעלו מגלות בבל 70 שנה אחר חורבן הבית הראשון, רצה הקב"ה להוריד משמים את המקדש, אבל בגלל שחטאו והושיבו נשים נוכריות, שב הקב"ה וגנז את המקדשות בשמים, וישראל בעזרתו של כורש המלך בנו את המקדש בעצמם, לכן אף הוא לא החזיק מעמד לנצח והוא חרב אחרי 420 שנה.
ואילו לעתיד לבוא בגאולה האחרונה, הקב"ה יוריד משמים את בתי המקדשות שהוא בנה, ומקדשות אלו יתקיימו לנצח נצחים ולא יחרבו. לא רק את בית המקדש ה' יבנה, אלא גם את ירושלים עיר הקודש, ככתוב "בונה ירושלים ה'", והוא אף ישמור ויגן עליה - "ואני אהיה לה נאום ה' חומת אש סביב".
לבנין המקדש וירושלים בידי ה' אנו מחכים ומצפים בכליון עינים, ולא לבנין בידי בשר ודם, שאין לו קיום נצחי.
אז לא מתאבדים ולא בטיח-עם ישראל הוא עם הנצח!
דן-1
הוסף תגובה |
קישור ישיר להודעה