פורומים » יהדות
גמרא, שולחן ערוך, אגלי טל, ראשונים ואחרונים וכל מה שביניהם.
כתיבת הודעה חדשה בפורום יהדות
» נצפה 9431 פעמים מאז תחילת הספירה.
-
לפני 13 שנים למיה יהלי-חשוב ומסקרן-הרחבה לגבי שלוחי מצוה... וכ"ו-חלק א דן-1
ראיתי את שאלתך ואת תגובות חברי סימניה לנושא.לעניות דעתי התשובות נכונות מאד.
בדרך כלל המספר שש מציין שפע.ולא רק צדקה (כמו בסיפור שהבאת לנסיעה לחו"ל) מסוגלת לבטל גזירה קשה.
ורמז לכך יש בתפילות שנאמר:ותשובה=צום,ותפילה=קול,וצדקה=ממון מעבירים את רוע הגזירה.
גם ממון- גימטריא-136 גם קול-136 גם צום-136.כולן 136 בגימטריא.מהי משמעות 136? זאת גימטריא שמורכבת מפעמיים המילה"חיים=68".
כלומר ברמז ,במילה ממון (צדקה) יש פעמיים "חיים" כי ממון=2*חיים.ואותו דבר לגבי צום(תשובה) וקול(תפילה).
יש לנו בעצם שש פעמים "חיים" חבויים בתוך "תשובה,תפילה וצדקה".בקיצור אנחנו מבקשים שפע של "חיים" או שש פעמים חיים.ואגב לא רק חיים גשמיים גם חיים רוחניים.
ועכשיו יותר ברור הפסוק: "וצדקה תציל ממות" שהביאו אנשי סימניה.
אני מקווה שזה לא היה מסובך מדי ומאחל לך ולכל הקוראים חיים טובים וארוכים.
בברכה והרבה אהבה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים חלק = 138 = מצח <a href="http://www.mysticall8.com/174838/%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%94">קבלה</a>
כִּי חֵלֶק (138) ה' עַמּוֹ יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ
ונאמר וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב, אֶל-רִבְקָה אִמּוֹ: הֵן עֵשָׂו אָחִי אִישׁ שָׂעִר, וְאָנֹכִי אִישׁ חָלָק (138)
וגם גמטריא מצח שהוא מצח הרצון העליון המתעורר עקב קול, צום, ממון. וכידוע ישנם 400 בתי דינים במצח שהם כנגד ארבע מאות איש שנאמר וַיָּשֻׁבוּ הַמַּלְאָכִים אֶל יַעֲקֹב לֵאמֹר בָּאנוּ אֶל אָחִיךָ אֶל עֵשָׂו וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ וְאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ שכנגדו יעקב איש חלק
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים מוקדש לבת 8- הטוב מול הלא טוב ב- 400 דן-1
הטוב מול הלא טוב ב"400":
1.בסוד לבישת השק,
דע כי הלובש שק להתפלל לפני השי"ת ושואל ממנו שאלתו קורעים ומבטלים כל גזירות רעות שבעולם, וזה סגולת לבישת שק שאין תפילתו חוזרת ריקם. וכדי לאמת זה כי ש"ק בגימטריא ד' מאות, וזהו סוד ד' מאות כיתות הטומאה שנברא בעולם. ולזה ויירא יעקב מאד, וכולם היו עם עשו, כי היה עשו כסא לכל אחד ואחד מד' מאות כתות הטומאה שנברא בעולם וכו'. ולא נעלם מיעקב לבישת ש"ק שהוא חוץ לגופו לשקו של עשו שהוא עורו וגו', וזה שאמר השקיפה, רוצה לומר הש"ק יפ"ה.
2.קניית מערת המכפלה אברהם שילם 400 שקל כסף לעפרון.
רמז אחד: "מהי ביני ובינך" . אמצע שם אברהם "ר"=200 אמצע שם עפרון "ר"=200.סה"כ "ביני ובינך" בין שמי לשמך בדיוק 400 שקל.
רמז שני:עפרן בכתיב חסר.עפרן=400.מכיוון שאמר הרבה ועשה מעט נחשב עפרן=400=רע עין.כלומר יש כאן רמז לעין רעה.
3.לפי רבנו בחיי 400 מורה על כוח עין הרע.לאברהם נאמר":ועבדום וענו אותם 400 שנה".
4.לגבי עשו כבר נאמר: ו-400 איש עימו.מורה על עשו וחילותיו שבאו להרע ליעקב. ידי עשו=400 בגימטריא.
5.לפי המדרש עמלק בא ממרחק 400 פרסה להלחם בעם ישראל.עמלק הוא בחינת מצח הנחש –שורש חוכמת הטבע-שאורב לעם הקודש עם ההצעה המפתה שקבלה האשה מהנחש:"לא מות תמותון".בכל פעם שיש חולשה בקדושה מייד הוא מופיע.ואז בהמשך מתגבר המן –עמלק כאשר נדמה לו שעם הקודש נשכח ע"י מלכו של עולם.
6. בגוליית נאמר "ומצח-ת נחושת על רגליו" .גוליית היה בטוח בנצחונו ותלה את בטחונו במצח הנחש-כלומר מדרך הטבע הוא חייב לנצח.כלומר "מצח הנחש"-רוצה להטיל ספק ברצון העליון שמעל הטבע.(עמלק=ספק בגימטריא).
בפסוק הנ"ל יש מצח –ת (400) ,כלומר הוא תולה את כוחו בטבע-רגליו=סיבות טבעיות.
ומולו אומר יעקב:"ויברך השם אותך לרגלי" –בסיבתי.יעקב תולה את הברכות מעל הטבע.בכוח השם.
7.נזכיר כאן את הטוב:
במגילת אסתר:"ותכתוב אסתר המלכה" כתוב באות "ת" גדולה.(ת רבתי).שנצחה את המן ששורשו בעמלק. כמו שנאמר:"ותכתוב אסתר המלכה" התיו רבתי.אשר התגברה ב"תיו" שרומז 400 מאות שקל כסף מעלמין כדאיתא בזוהר.ובזה התגברה על 400 כוחות של השטן שיניקת המן היתה מהם.היא ומרדכי הצליחו להפוך "תיו" של דם (מיתה) ל"תיו" של טיט (תחיה).
וכן כנגד עמלק יש את אליהו וחילותיו שבאים מרחק 400 פרסה להציל את ישראל. ורמז לכך-
אליהו הנביא זכור לטוב"=400 בגימטריא.אליהו מסמל עין טובה.יש אומרים 130 מזמורים על אליהו (עין=130) במוצאי ש"ק.
8.המילה מרצע =400 בגימטריא.ובו רוצעים את אוזנו של העבד שרוצה להמשיך להיות עבד.יש ביטוי יצא המרצע מן השק" כלומר נתגלה משהו שהיה מכוסה. ואגב גם "שק" וגם מרצע" בגימטריא כל אחד בדיוק 400.
הערה נוספת לגבי 136
136="במזל דגים" וגם "פי מאה" וכבר הארכתי על השפע בנושא. (צום,קול,ממון).
הערה נוספת לגבי מצח=138 ("חלק" כפי שהביאה בת 8 מסימניה)
138=הצלחה.
ולעניות דעתי שאומרים "הצלחה" מכוונים לכך שהכל "ילך חלק" בע"ה.
התערבות ואריכות ימים:
ההתערבות לגבי מי יכעיס את הלל הנשיא הייתה על 400 זוז....שלילי-כעס
רבי אבא לפי המסורת שחיבר תפילה לחיים ארוכים האריך ימים בצורה מופלגת-400 שנה...חיובי-אריכות ימים.
בברכה
והרבה אהבה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 13 שנים הי בת 8- קל"ח פתחי חוכמה לך... דן-1
-
לפני 13 שנים לגבי 136 ו-138 <a href="http://www.mysticall8.com/174838/%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%94">קבלה</a>
-
-
לפני 13 שנים אינדיאני נועדו להאמין ליאב סגל יחיד סגולה UnknownGuest
כולם בגימטריה 136. תמצא לזה איזה פירוש אקזוטי.
אתה לא לוקח בחשבון אקראיות ועל הדרך גם מחפש דפוסים שיתאימו לדעות הקדומות שלך (הטיית אישור) איפה שאין (כשל הצלף הבודד). אין משהו שלא יכול להישמע משכנע עם הסטנדרטים האלה של הגיון.
זה פוסט מקסים בעניין בבלוג פסיכולוגיה פופולרית, "אתה לא חכם כל כך":
http://youarenotsosmart.com/2010/09/11/the-texas-sharpshooter-fallacy/
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים באמת פוסט חביב... חזקי
נראה לי שאני מסכים עם מרבית הדוגמאות שהובאו, אך כל קשר בין זה לבין אמונה דתית הוא בעיני זניח.
המאמינים, בעצם אמונתם הם שיוצרים בעולם מבנה משמעותי. מבנה זה אכן לא קיים, שהרי אלוקים אין סופי וכולל כל הוא, אך בני אדם בעל כרחם יוצרים רבדים שונים של משמעות על מנת לתת פשר לקיומם. אנשים מחפשים משמעות, הם מחפשים סיבה לחיות, אין בכך כל פסול. כשם שהמדען מחפש נוסחאות שיטיבו לתאר את העולם ויתנו מקום להתפתחות אנושית, כך מחפשים בני אדם סדר במעשיהם, זאת על מנת ליצור מערכת של מוסר וצדק, מערכת שבעולמנו יותר ויותר קשה למצוא אותה.
כבר כתבתי כאן בעבר שהמשתמשים במערכת זו על מנת להרבות חוסר צדק בעולם, אלו שמאנישים את אלוקים על מנת להצדיק את מעשיהם, אינם אלא נוולים ברשות התורה. אם נתשמש בסלנג' דתי - לא לכך כיוון אלוקים כשנתן את התורה...
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים מעניין UnknownGuest
שוב. זה בהחלט מעניין לראות איך תופשים את הקונספט של אלוהים ומה התוצאות של קונספט כזה. רוב המאמינים שאני מכיר הם פאגנים יוונים לכל דבר, רק שהם עובדי אליל ולא אלילים. וספק אם אמונתם אמונה, כי אני לא חושב שאמונה כזאת יכולה להיות אמונה במובן המלא יותר הצהרה עלייה, אמונה באמונה.
בכנות, אם יש משהו אחד ברטוריקה דתית שהייתי בוחר להיפטר ממנו, אלה אנלוגיות. מדען מחפש נוסחאות לתאר את העולם, כי הוא רוצה. כי אולי זה משתלם אחרי כל השיקולים.
אולי כדאי אחרי כל השיקולים שאנשים יפסיקו לחפש משמעות "שם בחוץ" וימצאו את זה בקהילות שלהם ובמעשים שלהם, ואלו דברים זמניים. אין לי שום חרדה אקזיסטנציאליסטית אחרי שהתיידדתי עם הרעיון, אני חושב שזה משתנה חברתי. שזה דיי מסתדר עם מה שאנחנו יודעים בפסיכולוגיה, אנשים בסופו של דבר מתרגלים להכל. עד כמה שזה טרגי או חיובי אני לא יודע.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
לפני 13 שנים גימטראות פרפראות לחכמה <a href="http://www.mysticall8.com/174838/%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%94">קבלה</a>
קיימת משמעות לערך המספרי של מילה, היא מאפשרת להגיע להשגה רוחנית לגבי פירוש המילה.
למה ללכת רחוק? מאיר זה בדיוק אותיות רמאי, רשע זה בדיוק עשר.
הקשרים האלה מרמזים על שורשים רוחניים משותפים ובעל השגה רוחנית יכול לגלות אותם ע"י רמזים אלה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים חבל שאת בוררת את "הקשרים" האלה מראש ואז מוצאת "משמעות" UnknownGuest
מאוד סיסטימטי והגיוני.
הסברים מיסטיים רק נשמעים עמוק. האמת היא שהם אפילו לא מגרדים אפילו את פני את השטח.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 13 שנים משמעות המילה דן-1
באתר סימניה קשה למצוא משמעות למילה.הבעיה היא באתר לא במילה.בכל מקרה תשובתך באה במקום הנכון לעניות דעתי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 13 שנים אז כנראה שלי אין שום השגה רוחנית what so ever כי כל מה שאני רואה זה קשקוש אחד גדול אתה יודע שקבלה זה בדיוק בקלה? שיווה (ל"ת)
-
לפני 13 שנים כל הפוסל במומו פוסל דן-1
מי שרואה בלימוד תורת עם ישראל בדרך של רמז לגבי תשובה תפילה וצדקה קשקוש אחד גדול!!! צריך להתחיל לעבוד על ה"ראיה" שלו.כנראה שראייתו הרוחנית מחייבת תהליך החלפת משקפיים וכן טיפול רפואי.בדרך כלל אני לא מגיב לאמירה "קשקוש אחד גדול "כאשר היא נשלפת מהשרוול ללא שום נימוק הגיוני.כל הפוסל במומו פוסל.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים מזכיר לי טקטיקה אפולוגטית ("התורה לא יכולה לטעות, כי התורה צודקת.") UnknownGuest
"אם יש סתירה, כנראה שלא הבנת את התורה, כי היא תמיד צודקת".
התורה תמיד צודקת גם אם נראה שלא! זו טאוטולוגיה. פלסטלינה חסרת צורה ומשמעות קבועה,
שדתיים מעוותים כרצונותיהם. התורה לא יכולה לטעות, כי התורה צודקת. אם נכניס את זה לשולחן אמת (שבוחן את כל האופציות) נראה שהמשפט תמיד נכון. מה הבעיה עם זה? זה או מוביל למעגליות או סתירה. ראשית זה מעגלי. אם זה הנושא הנדון, אתה מניח את המבוקש. בנוגע לסתירה, אם יש לנו סיבה טובה לחשוב שתורה טועה ולא נומק למה ואנחנו עדיין מחזיקים בכך שהתורה נכונה - זו סתירה.
שנית, אם משפט מדבר על דברים בעולם אפשרי (אפשרי שהקולה תיהיה על השולחן או שלא), איך משהו שלא יכול להיות שקרי יכול להיות נכון? המשפט בסה"כ חוזר על עצמו אבל לא מדבר על שום דבר בעולם.
אירונית, אלה שנותנים הקשר קבוע ולכן משמעות קבועה הם חוקרי המקרא החילונים.
אולי זה מסביר למה רבנים לא מלמדים הגיון או הסתברות, חלילה שלא יוכלו ליצוק כל מה שיעלה על דעתו לתוך מוחם של הקורבנות שלהם על מנת שיסגדו להם, יאדירו אותם אותו ולעתים יהפכו אותם לעשירים ובעלי כוח.
ושניה, מי שראייתו ההגיונית מקולקלת, מה היית רושם לו?
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים אמונה היא היפך ההגיון <a href="http://www.mysticall8.com/174838/%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%94">קבלה</a>
-
לפני 13 שנים הגיון בוחן תקפות UnknownGuest
קרי אם דבר נובע מדבר. לוו דווקא קשור לביסוס, שזה כביכול העניין באמונה (עיוורת, קרי לא מוצדקת). מעכשיו אני אתייחס למילה אמונה כמילה שמתייחסת לאמונה מהסוג שאת מרמזת עלייה וזו אמונה לא מוצדקת.
אמונה שרירותית היא סתירה (או לפחות בעלת איכות של סתירה), לא רק שהיא לא הגיונית, היא גם פועלת בניגוד להגיון. אם האמונה השרירותית שלי שיש שדון ירוק, אז באותה מידה גם אין שדון ירוק.
הגיון עוזר לך לשמור על עקביות. מה הערך של עקביות? זה מתיישב בצורה מאוד בסיסית בניסיון שלנו. הוא דואג לכך שהמערכות הקונספטואליות שלנו, הדרך שלנו להתמודד עם העולם, make sense. בגרסא קצת אחרת, הכל זה "הגיון", כל המערכות הקונספטואליות שלנו נבחנות כל הזמן, כנגד הניסיון שלנו עם העולם. כל אמונה במובן הרגיל של המילה, יוצרת ציפייה (או לתופעה ניסיונית או לראיות).
עכשיו, אני צופה עוד טקטיקה אפולוגטית, אבל גרועה יותר מהקודמת. וזה להגיד שהכל מבוסס על אמונה ולכן הכל הולך.
זו לא עמדה עקבית.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים כדבריו של שלום חנוך: "זה לא גברת זה אדון" והוא מוכר את מרכולתו המיסטית. שיווה
הכל קידום מכירות עסקי. הוא מוכר ראיית הנסתר, הוא וחבריו יעזרו לאנשים הפשוטים כמוני וכמוך להבין מה טומן בחובו העתיד או מדוע לא שפר עלינו מזלנו, והכל יעשה ע"י מיסטיקנים הקוראים בקלפים, מבינים בקבלה, נומרולוגיה, אסטרולוגיה, תקשור, טיפשולוגיה וניצולוגיה.
אין בין כל זה לבין אמונה דבר וחצי דבר.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
-
-
לפני 13 שנים הי אינדיאני דן-1
סהכ נתתי קצת רמזים.זה לא פרושים.הנושא של מצוה ושל שלוחי מצוה נדון בתלמוד.המושג אקראי לא רלבנטי לנושא.אגב בעברית מקרה פרושו הנכון -מוזמן מראש.אורחים קרואים,מוזמנים מראש.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים חשבת פעם לחפש חוכמה, אני לא יודע, בספר לוגיקה או הסתברות? UnknownGuest (ל"ת)
-
לפני 13 שנים אין לי בעיה עם הסתברות לוגיקה ומדעים. דן-1
לך יש בעיה עם התורה שבכתב וקל וחומר עם התורה שבעל פה.הבורות שלך מפריעה לך בנושא.תלמד דף תלמוד ואז תסביר לי אם חזל ידעו לוגיקה והסתברות.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים למדתי והבנתי כמה זה טפל UnknownGuest
להתפלפל במשפט העברי ולשמוע לעלילות של רבנים. תענוג.
בוא תגיד לי אתה איזו לוגיקה ואיזו הסתברות אם אין לך בעיה איתם חז"ל ידעו בדיוק.
הם ידעו, איך לא, את הידע של זמנם וגם את זה בצורה דיי גרועה.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים לימוד תלמוד זה לא הפקולטה למשפטים. דן-1
כל דור יודע את הידע של זמנו.גם ההשגים הטכנולוגיים העדכניים ביותר-הם די מוגבלים.
למשל קח את "מדע הרפואה" . לעיתים קרובות מדי רופאים טועים בקביעה בסיסית האם חולה יחיה או ימות.יש חולה שהרופא פסק לו "מוות" ותוך זמן משוער ובסוף הוא מאריך ימים ומדע הרפואה "מגמגם" הסברים מדעיים לנושא.
לא עליך או עלי לקבוע האם התלמוד טפל או לא.
באותו מידה אפשר לקבוע שמדע כזה או אחר הוא "טפל".זאת קביעה שקובעת עדיפויות-אבל לא ברור על סמך מה?
לגבי חוכמה אתייחס רק בקצרה:
"החכם באדם" (לא אינשטיין) אמר פעם: "החוכמה מאין תמצא" אתה מסוגל להסביר?
בספר דניאל כתוב: "יהיב חוכמה לחכמים"-אתה מסוגל להסביר?
יש פסוק נוסף: "אמור לחוכמה , אחותי את"-יש לך ידע בנושא?
לבורות יש פנים רבות.החוכמה ה"אמיתית" קיימת-אבל יש לי תחושה שאתה די רחוק ממנה.
בברכה
והרבה אהבה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים שלמה מימון על התלמוד UnknownGuest
שהיה עילוי בתלמוד, מתאר בספרו האוטוביוגרפי את התלמוד: "בחדר למודו של אבי עמד ארון מלא ספרים, אמנם הוא אסר עלי לקרוא ספרים אחרים חוץ מן התלמוד, אלא שלא הועיל כלום…העניינים היבשים של התלמוד…דמיונות הבאי רבניים משונים מאין כמותם וחקירות תפלות עד מאוד נידונים בהם בהרבה כרכים בחריפות דקה מן הדקה ובאמוץ גדול ביותר של כוחות הרוח. למשל: כמה שערות לבנות אינן פוסלות את הפרה האדומה מלהיות פרה אדומה? אם מותר להרוג כינה או פרעוש בשבת? אם לשחוט בהמה מן הצואר או מן הזנב? אם היבם נופל מן הגג ונתקע ביבמתו [איבר מינו נכנס באיבר מינה של היבמה] נפטר בכך מזיקת היבום ואם לאו? השוו נא, הריני אומר, אם המטעמים הנאים הללו, שמעלים על שולחנם של הצעירים ומלעיטים אותם על כורחם עד לגועל נפש, עם ספר היסטוריה, שמאורעות טבעיים מסופרים בו בדרך מחכימה ונעימה, עם ספר ידיעת בנין העולם, המרחיב את חוג השקפתו של אדם על הטבע – ומבוטחני, שתצדיקו את הבחירה שלי"[מתוך: "ספר חיי שלמה מימון" הוצאת "לגבולם" בהשתתפות מוסד ביאליק, תל אביב, תשי"ג]
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 13 שנים לעוסקים במדעי הרפואה יש גבול ליומרנות UnknownGuest
וחוסר צניעות שלהם. אף אחד בפילוסופיה של המדע או בקהילה המדעית מתייחס למדעי הרפואה כמו לפיזיקה או שלא נדבר כמו "אמת מוחלטת" דתית שלא יכולה לטעות. האנשים היהירים ביותר בעולם הם הדתיים.
התלמוד יכל להיות פיסת תרבות מעניינית אם לא היו עושים לה מיסטיפיקציה או פשוט משקרים בנוגע לטבעה. מה ששם אותה במקום זר והופך אותה לטפל. אין שם באמת פילוסופיה, אין שם הגיגי חוכמה על ימין ועל שמאל אבל יש הרבה התפלפלויות משפטיות. יש לנו משאבים מוגבלים, כמו זמן מוגבל בשביל להעדיף לקרוא ספרים כאלה על פני אחרים ולבורות באמת יש הרבה פנים. ספק אם אתה מכיר קטעים בע"פ משר הטבעות. ושוב, ההשוואה הזאת לא נחוצה, אבל אתה מביא את זה לידי כך.
לרבנים כמו הרב יובל שרלו או הרב סליפקין (the Zoo Rabbi, פגשתי אותו בעצמי בבית שמש), רבנים אורתודוכסים, אחד דתי-לאומי והשני חרדי אין בעיה להתייחס ברצינות לתלמוד ולנהל דיון תרבותי סביבו.
לצורך העניין
הספר של הרב סליפקין Sacred Monsters: Mysterious and Mythical Creatures of scripture, Talmud and Midrash
ספר על המפלצות החביבות בתלמוד ומדרש. כאן ההשוואה לשר הטבעות דווקא תופס.
הרב יובל שרלו כמובן, אמר "מדבר שקר תרחק" מהפירושים החביבים עלייך מבית מדרשו של אנשים כמו זמיר כהן ותולעי הלייזר (שמיר) שלו.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
-
-
לפני 13 שנים למיה יהלי-חשוב ומסקרן-הרחבה לגבי שלוחי מצוה...חלק ב דן-1
ראיתי שקוראי סימניה הביאו את הנדר של יעקב בנושא שלוחי מצוה...
קבלי משהו נוסף בנושא לגבי יעקב מזווית יותר רחבה לנושא.
בפסוק: "וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען. אלה תולדות יעקב, יוסף בן שבע עשרה שנה…" (בראשית ל"ז א'). רש"י על המקום אומר בין השאר "ביקש יעקב ליישב בשלווה, קפץ עליו רוגזו של יוסף". מוסיף רש"י ואומר "צדיקים מבקשים ליישב בשלווה, אומר הקב"ה - לא דיין לצדיקים מה שמתוקן להם לעולם הבא, אלא שמבקשים ליישב בשלווה בעולם הזה". לכן קפץ עליו רוגזו של יוסף.
נשאלת השאלה – וכי מה איכפת לקב"ה שצדיקים יישבו בשלווה גם בעולם הזה? ושאלה נוספת – מדוע דווקא המקרה של יוסף הוא זה שהטריד ביותר את יעקב? הרי ידוע שרוב חיי יעקב היו מלאי צער וסבל – חייו אצל לבן, הסכסוך עם עשו, מלחמתו עם שרו של עשו, מות רחל בדרך, מקרה דינה בשכם, מותם הפתאומי של שני נכדיו מיהודה, מקרה תמר ויהודה שנקרא בהמשך הפרשה, ועוד מקרים רבים.
הרי לא סתם אמר יעקב לפרעה "ימי שני מגורי שלושים ומאת שנה, מעט ורעים היו ימי שני חיי…" (בראשית מ"ז ט'), אז איך זה שדווקא מקרה יוסף הוא שהטריד אותו ביותר, ועל מקרה זה נאמר בהמשך הפרשה שיעקב "מאן להתנחם"?
אומר הרב יצחק הכהן הוברמן זצ"ל – 'הצדיק מרעננה', הסבר מעניין הקושר ביחד את שתי השאלות. בספר פנינים יקרים נאמר שיעקב מאן להתנחם על אובדנו של יוסף, מאחר שהוא חשב בלבו – "עד עתה הייתי חושב שאני צדיק ועכשיו רואני שאני רשע". הסבר זה הינו תמוה ביותר. וכי מותו כביכול של בן בחיי אביו מצביע על היות האבא רשע? והרי ידוע שלרבי יוחנן בן זכאי היו עשר בנים וכולם מתו בחייו רחמנא ליצלן, והוא ודאי לא חשב את עצמו לרשע, ולמה החליט יעקב שמותו כביכול של יוסף, מצביע על כך שהוא רשע?
הדבר מוסבר על פי דיברי המהרש"א ששואל – איך בכלל עלה על דעתו של יעקב לשלוח את יוסף לאחיו, הרי הוא ידע שהם שונאים אותו, וודאי טוב לא ייצא מכך?
מתרץ המהרש"א ואומר – שמאחר שיוסף אמור היה לקיים בשליחותו מצוות עשה של כיבוד אב, ובידוע שלוחי מצווה אינם ניזוקין (פסחים ח' ב') אזי לא היה צריך להיגרם ליוסף שום נזק. יתרה מזו, יעקב ציווה ליוסף – "והשיבני דבר" כך שגם חזירתו מאחיו ולא רק הליכתו אליהם תהייה על פי ציווי יעקב ומאחר שהוא יהיה שלוח מצווה הוא לא היה אמור להינזק כלל.
כל זאת מאחר שיעקב הינו צדיק שאז מחויב יוסף בכבודו, ולכן לא יקרה לו דבר. עתה מאחר שיוסף נהרג כביכול, זה מוכיח שהוא לא היה שליח מצווה בכלל, וזאת בגלל שיעקב בעצם אינו צדיק אלא רשע, וזהו השבר הגדול, ועל כך מאן יעקב להינחם. בעוד שבכל שאר האסונות והצרות שקרו ליעקב, התלבטות שכזו לא הייתה רלוונטית כלל.
ובכל זאת, מה אכפת לקב"ה שצדיקים יישבו בשלווה גם בעולם הזה? אלא אומר הרב הוברמן זצ"ל, שמנהגו של עולם הוא שכל רשע חושב בלבו שבודאי הוא זכאי לעולם הבא, ואילו הצדיק תמיד חושש שהוא אינו זכאי לכך. ידוע המקרה של רבן יוחנן בן זכאי שבאו תלמידיו לבקרו לפני מותו והם שאלו אותו מדוע הוא בוכה אז הוא ענה "יש לפני שני דרכים, אחד לגיהינום ואחד לגן עדן ואיני יודע באיזה דרך מוליכין אותי…".
לכן הרשע זוכה לשלווה בעולם הזה ובכך הוא מקבל את המעט המגיע לו, ובמותו הוא יורש גיהינום. הצדיק לעומת זאת, אם היה בטוח בעולם הבא שלו, אז הוא לא ירגיש בכלל בייסורי העולם הזה המגיעים לו "כי אין צדיק בארץ אשר לא יחטא", ולא יתכפרו לו חטאיו ובסוף הוא עלול שלא לזכות לחיי העולם הבא שלו. לכן כש"ביקש יעקב ליישב בשלווה, קפץ עליו רוגזו של יוסף". כך גרם הקב"ה שיחשוב יעקב שהוא רשע, שהרי ניזוק יוסף בשליחותו, וזאת על מנת שיזכה יעקב במה שמגיע לו בעולם הבא.
בברכה והרבה אהבה
שנה טובה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים מיה אליה (ל"ת)
-
לפני 13 שנים הבל הבלים הכל הבל אמר קוהלת דן-1 (ל"ת)
-
לפני 13 שנים מיה אליה (ל"ת)
-
לפני 13 שנים קריאת כיוון... חזקי
כך מספרת הגמ' בתמיד:
עשרה דברים שאל אלכסנדרוס מוקדון - את זקני הנגב ... אמר להן: מה יעביד איניש ויחיה? אמרו ליה: ימית עצמו. מה יעביד איניש וימות? יחיה את עצמו. (תלמוד בבלי מסכת תמיד דף לא עמוד ב)
על מנת למצוא משמעות בעולם הזה על האדם למצוא סיבה שלשמה הוא מוכן למות. האדם המציב לעצמו מגמה אליה הוא שואף. מגמה זו שבה ומאירה את חייו באור של משמעות. אדם הרוצה להתהלך בעולם הזה כמת, כל שעליו לעשות הוא להחיות את עצמו, לשים את עצמו לפני כל מטרה ולפני כל תכלית, כך מובטח לו שלחייו לא יהיה משמעות ומטרה. האם חיים ללא מטרה הם אכן חיים?
אגב, גם חז"ל פחדו מהמוות, וגם הם העריכו את החיים ואת העולם הזה. התכלית היא העולם הזה, בעולם הבא רק מקבלים שכר על מה שהספקת לעשות כאן. "היום לעשותם ומחר לקבל שכרם"; "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא".
חזקי.
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה -
לפני 13 שנים כרמת הציפיות כן רמת האכזבות. דן-1
יש אנשים שעושים חיים בעולם הזה,אבל בעצם הם מתים.ואת מכירה היטב את התופעה.
בברכה והרבה אהבה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים מיה אליה (ל"ת)
-
לפני 13 שנים הי מיה דן-1
את מחפשת את הכאב-לא אני.
את מאוכזבת מתשובות שאת מקבלת-לא אני.
את טוענת לדממה-אבל זה לא נכון.
את מחפשת את הכעס שלי-תמשיכי לחפש.
את מחפשת את הבריחה שלי-אני לא "אהוד ברח"....
את שואלת את השאלות וגם נותנת לעצמך את התשובות- זה לא אני.
אקצר וארמוז בדרכי הרגילה:
* יש קונה עולמו בשעה אחת,ויש מי שמאבד את עולמו בשעה אחת....
** אם תלמדי לעומק את הסיפור של רות המואביה תביני למה סבלה אבל גם זכתה ויצא ממנה דוד המלך...
בברכה והרבה אהבה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים תשובות - מיה אליה
אני לא נותנת ,אני מחפשת למען ....
את הכאב אני לא מחפשת -הוא פשוט שם
אינני מסכימה עם שכתבת ,אבל לא אתווכח ,
הובלת את דבריי למקומות שבחרת -כי לבטח לא לזה התכוונתי -
תמורות לא יצאו מהדיון הזה -רק הטחות שאינני מבינה -
וצדקת ,יש הקונה את עולמו בשעה אחת ויש מי שמאבד אותו בשעה אחת -
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
לפני 13 שנים בשבילך, דן - חזקי
עשרה דברים שאל אלכסנדרוס מוקדון - את זקני הנגב ... אמר להן: מה יעביד איניש ויחיה? אמרו ליה: ימית עצמו. מה יעביד איניש וימות? יחיה את עצמו. (תלמוד בבלי מסכת תמיד דף לא עמוד ב)
חזקי
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים הי חזקי דן-1
לי הנושא ברור.
השאלה אם מיה הבינה? והשאלה היותר קשה אם היא רוצה להבין?והשאלה העוד יותר קשה גם אם היא רוצה להבין איך מיישמים?
בברכה
והרבה אהבה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים מיה אליה (ל"ת)
-
לפני 13 שנים הי מיה-זכותך לפרש את דברי כעלבון אבל את יכולה לעשות זאת עם נמוקים הוגנים... דן-1
נא לא לשים בפי דברים שמאד נוחים לך.
זכותך לשאול וזכותי לענות.
הרגשתי כעת שהשאלות שלי כן היו נכונות.
בעצמך כתבת שלא הבנת,בעצמך כתבת שאני שופט-ואני לא שופט,מעולם לא כתבתי שתחזרי או לא תחזרי בתשובה.
ההפך הוא הנכון לדעתי.אני צריך להעלב מדבריך ללא קשר לימי הסליחות.אבל לא נעלבתי.
מה שברור שהתעלמת ממה שכתבתי וסימנתי ב-* וגם ב-**.
בכל מקרה אני מקבל את דעתך באהבה ומכבד אותה.
בברכה
והרבה אהבה
דן-1
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה-
לפני 13 שנים דן יקר - מיה אליה
מה התורה אומרת על אדם המשתמש בדבר סוד כנגד חברו -
האם הנימוק הזה מספק אותך -או שמה עלי להמשיך .
"כרמת הציפיות כן רמת האכזבות.
יש אנשים שעושים חיים בעולם הזה,אבל בעצם הם מתים.ואת מכירה היטב את התופעה."
לפני כן הטחת בי את דברי קהלת .
גם שניסיתי לישר את הדברים -ענית לחזקי
"לי הנושא ברור.
השאלה אם מיה הבינה? והשאלה היותר קשה אם היא רוצה להבין?והשאלה העוד יותר קשה גם אם היא רוצה להבין איך מיישמים?"
דן יקר - שכתבתי אלו ימי סליחות -כתבתי זאת לעצמי בלבד
ולו רק בכדי להגיד לך ,שאכן נפגעתי ומאוד אבל דווקא בימים אלו עלי להימנע מלהיכנס לעלבונות -ולסלוח
וכן ,כתבתי שאינך שופט ,בהקשר למה שענית לחזקי -(ומדוע ענית כך ???? כאילו חיפשת עוד פתח לעלבון...)
אם הנך רוצה לדבר בקודים ,אל תחפש הבנה ,אנשים לא מבינים את השפה הזו -לפחות לא אני .
ראה ,קם חזקי וניסה להסביר -בלי להסתובב סחור סחור...
לא התעלמתי מהסיומות שלך -לא מצאתי בהם ברכה באותו הרגע -
בפרט שענית לי ב " יש קונה עולמו בשעה אחת,ויש מי שמאבד את עולמו בשעה אחת."
אינך יכול לבטל את רגשותיי-כפי שאיני יכולה לבטל את שלך
רציתי להבין ,ומצאתי את עצמי בפינות קשות מאוד ,ככל שניסיתי לישר את ההדורים
דבר לא עזר -ודבריי הפכו לבטלה וחסרי ערך -
בכנות גמורה - לא רציתי או חשבתי להעליב ,אלה להפך -ואם כנות -
-כרגע אני כועסת על עצמי בלבד -
ואם בקשה לי אליך -
ואל תקבל את דעתי בשרשור הנ"ל "כנעשה ונשמע "
ראה הנה כבר מחר -
ומחר - יום חדש .
הוסף תגובה | קישור ישיר להודעה
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-