|
|
|
תקציר הספר
זרה בגן עדן הוא סיפור אהבתן הממגנט והמתעתע של שתי נשים אמניות: פאטי, ציירת נופים ישראלית, ואנדריאה, משוררת גרמנייה. זהו סיפור גורלי (שמו של הבושם שבו משתמשת אנדריאה הוא "קיסמט", שפירושו בטורקית גורל) ובלתי אפשרי. כנפיו של מלאך ההיסטוריה אינן יכולות להיסגר, כי ביניהן מקננים זיכרונות על חורבן ועוולה, רצח-עם וריח גז, ששתי הנשים אינן מצליחות לחסום אותו למרות מאמציהן הכבירים לעשות כן.
ההיסטוריה בזרה בגן עדן משפיעה על כל מהלכיהן של פאטי ואנדריאה, זורעת הרס בקשר ביניהן ופוגמת קשה ביציבותן הרגשית ובשלמותן הנפשית. תופעה זו, המתגלה בעיקר אצל אנדריאה, שדמותה מתפוררת לנגד עינינו, משתקפת בטשטוש מסחרר בין פרטים ביוגרפיים עובדתיים לפרטים בדיוניים, השאולים מהסיפור ההיסטורי. לדמויות - ובעקבותיהן גם לקוראים - מתברר שאי אפשר להבחין באורח חד-משמעי בין הביוגרפיה הפרטית ובין "הביוגרפיה הקולקטיבית".
אל תוך הסיפור הגורלי של שתי הנשים, שתיהן זרות בסביבתן, נארגים סיפורים נוספים מתקופות שונות בחייה של הגיבורה הישראלית: סיפור ביקורה הראשון והטראומתי ב"ארץ הגזירה" (כשם אחת מהנובלות הראשונות של רות אלמוג); סיפורו של אוטו בקר, רוצח אביו; סיפורו של פאול, המתכחש למוצאו ומנסה, בלא הצלחה, למצוא תיקון בקשר שלו עם הגיבורה הישראלית, ועוד. בין הסיפורים הללו שזורים "ערכים" אנציקלופדיים קצרצרים וקטעים מיומנה של פאטי, שנכתב בתל אביב, שנימתם הכמו-אוטוביוגרפית מטשטשת ביתר שאת את ההבחנה בין היסטוריה לבדיון.
בזרה בגן עדן הגיעה אמנות הסיפור של רות אלמוג, הגברת הראשונה של הסיפורת הישראלית, המחברת של "שורשי אוויר", "מוות בגשם", "תיקון אמנותי" ועוד עשרות יצירות ששינו את פניה של הספרות העברית, לפסגתה הגבוהה. זהו, לעניות דעתי, סיפורה השלם והבשל ביותר.
יגאל שוורץ
ההיסטוריה בזרה בגן עדן משפיעה על כל מהלכיהן של פאטי ואנדריאה, זורעת הרס בקשר ביניהן ופוגמת קשה ביציבותן הרגשית ובשלמותן הנפשית. תופעה זו, המתגלה בעיקר אצל אנדריאה, שדמותה מתפוררת לנגד עינינו, משתקפת בטשטוש מסחרר בין פרטים ביוגרפיים עובדתיים לפרטים בדיוניים, השאולים מהסיפור ההיסטורי. לדמויות - ובעקבותיהן גם לקוראים - מתברר שאי אפשר להבחין באורח חד-משמעי בין הביוגרפיה הפרטית ובין "הביוגרפיה הקולקטיבית".
אל תוך הסיפור הגורלי של שתי הנשים, שתיהן זרות בסביבתן, נארגים סיפורים נוספים מתקופות שונות בחייה של הגיבורה הישראלית: סיפור ביקורה הראשון והטראומתי ב"ארץ הגזירה" (כשם אחת מהנובלות הראשונות של רות אלמוג); סיפורו של אוטו בקר, רוצח אביו; סיפורו של פאול, המתכחש למוצאו ומנסה, בלא הצלחה, למצוא תיקון בקשר שלו עם הגיבורה הישראלית, ועוד. בין הסיפורים הללו שזורים "ערכים" אנציקלופדיים קצרצרים וקטעים מיומנה של פאטי, שנכתב בתל אביב, שנימתם הכמו-אוטוביוגרפית מטשטשת ביתר שאת את ההבחנה בין היסטוריה לבדיון.
בזרה בגן עדן הגיעה אמנות הסיפור של רות אלמוג, הגברת הראשונה של הסיפורת הישראלית, המחברת של "שורשי אוויר", "מוות בגשם", "תיקון אמנותי" ועוד עשרות יצירות ששינו את פניה של הספרות העברית, לפסגתה הגבוהה. זהו, לעניות דעתי, סיפורה השלם והבשל ביותר.
יגאל שוורץ
רות אלמוג (סופר על המוקד)
|
רות אלמוג מהבכירות שבסופרים הישראלים של ימינו, זכתה על יצירתה למבוגרים בפרס ברנר (1987), בפרס היצירה מטעם ראש הממשלה (1995), בפרס עגנון (התשס"א) ובפרס ניומן (2004).
כמו כן, זכתה רות אלמוג, על יצירתה לילדים ולנוער - בפרס זאב (1985, 2000), בפרס מטעם אוניברסיטת חיפה לספרות נוער (1986), בפרס יד ושם (... המשך לקרוא
|
לקט ספרים מאת רות אלמוג
| שם הספר |
|---|
| רקפת, אהבתי הראשונה - קריאה לגובה # |
| בארץ גזירה - ספריה לעם #162 |
| כדור הכסף - דן חסכן #123 |
| גילגיל |
| צוענים בפרדס - ספרית קפוד # |
לצפיה ברשימה המלאה, עבור לדף הסופר של רות אלמוג
©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ
צור קשר |
חנויות ספרים |
ספרים משומשים |
מחפש בנרות |
ספרים שכתבתי |
תנאי שימוש |
פרסם בסימניה |
מפת האתר |
מדף גדול מדף קטן |
חיפוש ספרים