“"שם הוורד" הוא לא ספר שאתה יכול לצפות להתמצא ברקע שלו. נראה לי שאקו מצפה ליותר מידי מהקורא של הספר הזה (אני לא מתנשא, גם אני לא הבנתי כמעט מה קורה ובגלל זה נהנתי מהסרט הרבה יותר. מרוב שהחוויה הייתה גדולה, עוד זכור לי שזה היה בקולנוע כפיר ירושלים של שנות ה 80). הקורא הרגיל מוצא את עצמו בתוך ימי הביניים, מקום זר לחלוטין עבור רוב הקוראים המודרניים. בוודאי ישראלים כמונו.
רציתי לכתוב פה על הרקע ההסטורי , האפיפיור, כניסת לואי לאיטליה ופיליפ מלך צרפת. קראתי קצת אבל הסתבכתי בעצמי אז אדלג על זה.
מטרתו של ויליאם מבסקרוויל ללכת למנזר מלקו היא כשליח של התיאולוגים הקיסריים לנהל משא ומתן על פגישה בין נציגויות שמונו על ידי האפיפיור ולואי כדי לפתור את הסכסוך בין האפיפיור, המסדרים הפרנציסקנים ולואי.
אבל המשימה של וויליאם מתעכבת. כי עם הגעתו, הוא מגלה שנזיר במנזר מת בטרם עת. האם זה היה רצח או התאבדות? מותו של נזיר שני, מעיד בבירור שמישהו בחברה הסגורה של מנזר מלק הוא רוצח.
מלווה בעוזר שלו, אדסו, ויליאם יוצא לחקור את מותם של שני הנזירים. התעלומה רק מעמיקה ככל שמתרחשים יותר מקרי מוות.
אקו ממשיך לסבך את העובדות של המקרה של וויליאם בכך שהוא מגלה שהמנזר מכיל את אחת הספריות הטובות ביותר הידועות בעולם העכשווי. מעניין לציין שאף אחד מלבד הספרן, עוזרו או מישהו באישורו של אב המנזר עצמו לא יכול לקבל כניסה לספרייה, המוגנת במבוך.
ויליאם מבסקרוויל הוא המקבילה לשרלוק הולמס. הוא מסוגל להסיק באמצעות ההיגיון, והוא מגלה את סודות המבוך בחיפוש ספר שכאילו טומן את המניע לגופות המצטברות. עם זאת, הם לא מצליחים לפענח טקסטים המובילים מכתב יד אחד לשני.
בסוף וויליאם ואדסו יפתרו את תעלומת המבוך, את כתב היד הסודי שהוא מכיל ואת זהות הרוצח. לא אקלקל בגילוי של הסוף.
"שם הוורד" הוא מבוך בעצמו.
קראתי במקום אחר ברשת כי בימי הביניים, לשושנה הייתה משמעות ברורה. בזמנים ההם, כשדיון חשאי נערך, נתלתה ורד מעל השולחן. כל מה שנדון "מתחת לשושנה" היה סודי וכל הצדדים שנפגשו במסגרת זו הסכימו שנושא הדיונים שלהם חסוי. ניתן לפרש זאת גם כסודות שהיו בסיפור העלילה של הספר הזה, וגם אי ההבנה של כוונות המחבר על הפענוח הנכון של הסדות, כך שכל קורא נשאר עם חלקים לא ברורים גם בסוף הספר (בסרט זה אולי פחות מורגש כי בסוף יש פיתרון. הסרט יותר מונגש ולכן אני אישית יכולתי להנות ממנו יותר).”