|
1.
|
|
מה עומד מאחורי הצלחתה המתמשכת של הקומדיה הרומנטית? בעיני חוקרים רבים, היא מייצגת, יותר מכל ז'אנר אחר, את השינויים שהתחוללו ביחסים החברתיים והאינטימיים בחברה המערבית במרוצת המאה ה-20.
ספר זה מציע ניתוח היסטורי, אידיאולוגי ומגדרי של הז'אנר הקומדיה הרומנטית האמריקנית, שנוצר בהוליווד בין 1934 ל-2000, ההיבט ההיסטורי בספר מתייחס הן למושג הז'אנר עצמו והן להיסטוריה הספציפית של הקומדיה הרומנטית. ההיבט המגדרי נידון בעיקר דרך העיסוק בשאלת יחסי הכוח הדינמיים בין המינים ובסוגיות של זהות מינית, הקוראות תיגר על גבולותיו ההטרוסקסואליים והנורמטיביים של הז'אנר. .
ד"ר בני בן-דוד עומד בראש התכנית האקדמית של המחלקה לקולנוע במדרשה לאמנות, המכללה האקדמית בית ברל....
|
3.
|
|
הספר מציע מבוא נרחב ומקיף לגישות תיאורטיות קולנועיות מרכזיות. הוא פורש בפני סטודנטים לקולנוע, ובפני כל מי שמתעניין בקולנוע, גוף ידע נרחב בדבר האופנים השונים שבהם אפשר לחשוב על מהות המדיום הקולנועי, על מכלול יחסיו עם אמנויות אחרות ועל אופי החוויה של הצופה באולם הקולנוע. תיאוריות קולנועיות דנות לרוב בשתי סוגיות עיקריות: האחת מתמקדת בהיבטים הייחודיים של המדיום הקולנועי כצורה של תקשורת וכצורה אסתטית-אמנותית. הסוגיה השנייה עוסקת במנגנונים השונים המעורבים בתהליכי הצפייה בסרט. ספר זה כולל בעיקר תיאוריות הדנות בייחודיותו של המדיום הקולנועי דוגמת אלה של אנדרה באזן, זיגפריד קרקאוור, ז'יל דלז ושל הפורמליסטים הרוסים. בד בבד הספר גם מציע כמה מודלים של צפייה דוגמת הגישה הנאו-פורמליסטית של דיוויד בורדוול וקריסטין תומפסון והגישה הקוגניטיבית של נואל קרול" ; הידע התיאורטי שמעניק ספר זה על מגוון היבטיו עשוי לתרום לאלה המבקשים לנתח סרטים ולהבינם לעומקם, וכן להנאה המתלווית אל הצפייה בסרט. ידע זה מספק לצופה הבנה רחבה ומקיפה יותר של המדיום ושל ההקשרים השונים שבמסגרתם הוא פועל וכלים להבנת הממד הביקורתי של הסרטים עצמם. הקולנוע במישרין או בעקיפין, לא אחת מותח ביקורת על המציאות החברתית, הכלכלית והאידאולוגית שבה הוא פועל. ואילו התיאוריה נועדה לסייע לצופה להבין כיצד הקולנוע מגיב על מציאות זו, בין שהוא מתגייס לשמר אותה ולהציגה כטבעית ומובנת מאליה ובין שהוא שואף לחשוף אותה ואת האידאולוגיה המונחת בבסיסה. ייתכן שהקולנוע אף מציע את עצמו כמציאות חלופית המתממשת בעת ובעונה אחת עם המציאות החוץ-קולנועית.
ד"ר בני בן-דוד עומד בראש התכנית האקדמית של המחלקה לקולנוע
בפקולטה לאמנות,המכללה האקדמית בית ברל.
ד"ר סנדרה מאירי היא מרצה בכירה ואחראית אקדמית בתחום הקולנוע במחלקה לספרות,ללשון ולאמנויות באוניברסיטה הפתוחה.
...
|
4.
|
|
ממה חשש צ'רלי צ'פלין בעקבות המעבר מראינוע לקולנוע? מה דומיננטי יותר בעת הצפייה בסרט, העיניים או האוזניים? ועם מי מזדהות הצופות, עם הגיבורות או אולי דווקא עם הגיבורים?
הספר חוויית הצפייה הקולנועית בוחן את המתרחש אצל הצופים והצופות במהלך הסרט, חושף את התחבולות שבהן הקולנוע משתמש כדי ליצור אשליה של התרחשות בהווה ומדגים כיצד המצלמה לא רק מראה אלא גם רואה. יש בו דוגמאות מסרטים מודרניים כמו פורסט גאמפ, ראן לולה ראן והארי פוטר, לצד קלאסיקות מוקדמות, כגון אורות הכרך ושיר אשיר בגשם, והוא מנתח אותן מנקודות מבט אידיאולוגית, פסיכואנליטית ופמיניסטית. בספר מוצגות גם תיאוריות של פסקול ושל תפיסה חושית בסרטים. הקולנוע בעידן הדיגיטלי זוכה בספר להתייחסות מיוחדת.
ד"ר סנדרה מאירי היא מרצה בכירה לקולנוע במחלקה לספרות, ללשון ולאמנויות באוניברסיטה הפתוחה. ד"ר בני בן־דוד מלמד קולנוע במכללה האקדמית בית ברל, באוניברסיטה הפתוחה ובאוניברסיטת תל אביב....
|
5.
|
|
הספר מבוא לתיאוריות קולנועיות מציע מבוא נרחב ומקיף לגישות תיאורטיות קולנועיות מרכזיות. הוא פורשׂ בפני סטודנטים לקולנוע, ובפני כל מי שמתעניין בקולנוע, גוף ידע נרחב בדבר האופנים השונים שבהם אפשר לחשוב על מהות המדיום הקולנועי, על מכלול יחסיו עם אמנויות אחרות ועל אופי החוויה של הצופה באולם הקולנוע.
תיאוריות קולנועיות דנות לרוב בשתי סוגיות עיקריות: האחת מתמקדת בהיבטים הייחודיים של המדיום הקולנועי כצורה של תקשורת וכצורה אסתטית־אמנותית. הסוגיה השנייה עוסקת במנגנונים השונים המעורבים בתהליכי הצפייה בסרט. ספר זה כולל בעיקר תיאוריות הדנות בייחודיותו של המדיום הקולנועי דוגמת אלה של אנדרה בַּאזן, זיגפריד קְרַקַאוור, ז’יל דֵלז ושל הפורמליסטים הרוסים. בד בבד הספר גם מציע כמה מודלים של צפייה דוגמת הגישה הנאו־פורמליסטית של דיוויד בורדוול וקריסטין תומפסון והגישה הקוגניטיבית של נואֵל קָרול.
הידע התיאורטי שמעניק ספר זה על מגוון היבטיו עשוי לתרום לאלה המבקשים לנתח סרטים ולהבינם לעומקם, וכן להנאה המתלווית אל הצפייה בסרט. ידע זה מספק לצופה הבנה רחבה ומקיפה יותר של המדיום ושל ההקשרים השונים שבמסגרתם הוא פועל וכלים להבנת הממד הביקורתי של הסרטים עצמם. הקולנוע, במישרין או בעקיפין, לא אחת מותח ביקורת על המציאות החברתית, הכלכלית והאידאולוגית שבה הוא פועל. ואילו התיאוריה נועדה לסייע לצופה להבין כיצד הקולנוע מגיב על מציאות זו, בין שהוא מתגייס לשמֵר אותה ולהציגה כטבעית ומובנת מאליה ובין שהוא שואף לחשוף אותה ואת האידאולוגיה המונחת בבסיסה. ייתכן שהקולנוע אף מציע את עצמו כמציאות חלופית המתממשת בעת ובעונה אחת עם המציאות החוץ־קולנועית.
ד”ר בני בן־דוד עומד בראש התכנית האקדמית של המחלקה לקולנוע בפקולטה לאמנות, המכללה האקדמית בית ברל.
ד”ר סנדרה מאירי היא מרצה בכירה ואחראית אקדמית בתחום הקולנוע במחלקה לספרות, ללשון ולאמנויות באוניברסיטה הפתוחה. ...
|
|