![]() |
מבוא לתאוריות קולנועיותבני בן-דוד
יצא לאור ע"י הוצאת למדא - האוניברסיטה הפתוחה, בשנת 2016, מכיל 562 עמודים,
הזמנה לטעימה:
פרק מהספר
|
|
תקציר הספר
הספר מבוא לתיאוריות קולנועיות מציע מבוא נרחב ומקיף לגישות תיאורטיות קולנועיות מרכזיות. הוא פורשׂ בפני סטודנטים לקולנוע, ובפני כל מי שמתעניין בקולנוע, גוף ידע נרחב בדבר האופנים השונים שבהם אפשר לחשוב על מהות המדיום הקולנועי, על מכלול יחסיו עם אמנויות אחרות ועל אופי החוויה של הצופה באולם הקולנוע.
תיאוריות קולנועיות דנות לרוב בשתי סוגיות עיקריות: האחת מתמקדת בהיבטים הייחודיים של המדיום הקולנועי כצורה של תקשורת וכצורה אסתטית־אמנותית. הסוגיה השנייה עוסקת במנגנונים השונים המעורבים בתהליכי הצפייה בסרט. ספר זה כולל בעיקר תיאוריות הדנות בייחודיותו של המדיום הקולנועי דוגמת אלה של אנדרה בַּאזן, זיגפריד קְרַקַאוור, ז’יל דֵלז ושל הפורמליסטים הרוסים. בד בבד הספר גם מציע כמה מודלים של צפייה דוגמת הגישה הנאו־פורמליסטית של דיוויד בורדוול וקריסטין תומפסון והגישה הקוגניטיבית של נואֵל קָרול.
הידע התיאורטי שמעניק ספר זה על מגוון היבטיו עשוי לתרום לאלה המבקשים לנתח סרטים ולהבינם לעומקם, וכן להנאה המתלווית אל הצפייה בסרט. ידע זה מספק לצופה הבנה רחבה ומקיפה יותר של המדיום ושל ההקשרים השונים שבמסגרתם הוא פועל וכלים להבנת הממד הביקורתי של הסרטים עצמם. הקולנוע, במישרין או בעקיפין, לא אחת מותח ביקורת על המציאות החברתית, הכלכלית והאידאולוגית שבה הוא פועל. ואילו התיאוריה נועדה לסייע לצופה להבין כיצד הקולנוע מגיב על מציאות זו, בין שהוא מתגייס לשמֵר אותה ולהציגה כטבעית ומובנת מאליה ובין שהוא שואף לחשוף אותה ואת האידאולוגיה המונחת בבסיסה. ייתכן שהקולנוע אף מציע את עצמו כמציאות חלופית המתממשת בעת ובעונה אחת עם המציאות החוץ־קולנועית.
ד”ר בני בן־דוד עומד בראש התכנית האקדמית של המחלקה לקולנוע בפקולטה לאמנות, המכללה האקדמית בית ברל.
ד”ר סנדרה מאירי היא מרצה בכירה ואחראית אקדמית בתחום הקולנוע במחלקה לספרות, ללשון ולאמנויות באוניברסיטה הפתוחה.
תיאוריות קולנועיות דנות לרוב בשתי סוגיות עיקריות: האחת מתמקדת בהיבטים הייחודיים של המדיום הקולנועי כצורה של תקשורת וכצורה אסתטית־אמנותית. הסוגיה השנייה עוסקת במנגנונים השונים המעורבים בתהליכי הצפייה בסרט. ספר זה כולל בעיקר תיאוריות הדנות בייחודיותו של המדיום הקולנועי דוגמת אלה של אנדרה בַּאזן, זיגפריד קְרַקַאוור, ז’יל דֵלז ושל הפורמליסטים הרוסים. בד בבד הספר גם מציע כמה מודלים של צפייה דוגמת הגישה הנאו־פורמליסטית של דיוויד בורדוול וקריסטין תומפסון והגישה הקוגניטיבית של נואֵל קָרול.
הידע התיאורטי שמעניק ספר זה על מגוון היבטיו עשוי לתרום לאלה המבקשים לנתח סרטים ולהבינם לעומקם, וכן להנאה המתלווית אל הצפייה בסרט. ידע זה מספק לצופה הבנה רחבה ומקיפה יותר של המדיום ושל ההקשרים השונים שבמסגרתם הוא פועל וכלים להבנת הממד הביקורתי של הסרטים עצמם. הקולנוע, במישרין או בעקיפין, לא אחת מותח ביקורת על המציאות החברתית, הכלכלית והאידאולוגית שבה הוא פועל. ואילו התיאוריה נועדה לסייע לצופה להבין כיצד הקולנוע מגיב על מציאות זו, בין שהוא מתגייס לשמֵר אותה ולהציגה כטבעית ומובנת מאליה ובין שהוא שואף לחשוף אותה ואת האידאולוגיה המונחת בבסיסה. ייתכן שהקולנוע אף מציע את עצמו כמציאות חלופית המתממשת בעת ובעונה אחת עם המציאות החוץ־קולנועית.
ד”ר בני בן־דוד עומד בראש התכנית האקדמית של המחלקה לקולנוע בפקולטה לאמנות, המכללה האקדמית בית ברל.
ד”ר סנדרה מאירי היא מרצה בכירה ואחראית אקדמית בתחום הקולנוע במחלקה לספרות, ללשון ולאמנויות באוניברסיטה הפתוחה.
פרסומת
לקט ספרים מאת בני בן-דוד
שם הספר |
---|
הקומדיה הרומנטית האמריקנית - היסטוריה, אידיאולוגיה ומגדר |
הקומדיה הרומנטית: היסטוריה, אידיאולוגיה ומגדר - מקראה |
מבוא לתיאוריות קולנועיות |
חוויית הצפייה הקולנועית |
לצפיה ברשימה המלאה, עבור לדף הסופר של בני בן-דוד