שחר פלד

שחר פלד

סופר

סופר ומתרגם. עוסק בשניות היסודית של כל קיום אנושי ובחיפוש אחר סינתזה בין העולמות - מתוך הכרה פסיכולוגית ותיאולוגית שלא כל חלקי הפאזל גלויים לעין ושהאיזון הדינמי ביניהם מחייב הדחקות ותעתועים עצמיים לרוב.
המסר הכללי: היה טוב, אך אל תהיה טובין.
1.
2.
מתוך תמהיל מרתק של פילוסופיה גרמנית וכריזמה רבנית, מנצנצת לה "תורת הבחורילות" וקוראת לנשים לוותר על אישיותן, חירותן ומימושן העצמי, בשם הנשיות, בשם "נצח ישראל", בשם "רוח האומה". ספר זה מהווה חיבור שיטתי ראשון המציע סקירה מעמיקה של משנת הרב יוסף קלנר, מרבני "הקו" הבכירים, ומי שעמד במרכזה של הסערה הציבורית סביב "פרשת הבחורילות". ...

3.
פתאים הם אלו שמאמינים לכל מה שאומרים להם. אמנם, גם מאמינים בני מאמינים, מאמינים למה שאומרים להם. אם כך, במה נאמין? האם יש אפשרות לאמונה שתיישב את דעתנו כבני עידן הספק? האם נוכל להחזיק באמונה ללא סתירות פנימיות וללא כאב? מתוך מרחב קיומם-של-אחרים אורג לעצמו היחיד את פסיפס האמת שלו, והכלי המרכזי שלו לבירור האמת היא אמונתו באמינותם של אחרים. אין ספק בעולם כלל. רק נרטיבים חלופיים....

4.
יש הדוחים את האבולוציה בשם הדת. יש הדוחים את הדת בשם האבולוציה. אולם הראי"ה קוק כתב: "כשחודרים בתוכיותו של יסוד ההתפתחות המתעלה, אנו מוצאים בו את העניין האלוהי מואר בבהירות מוחלטת". מתברר שתורת האבולוציה היא היסוד לכל אמונה והיא זו שמובילה אל הבנת הקשר הגדול בין אלוהים, עולם ואדם. חי עולמים מציג תפיסה חדשה ורדיקלית של האבולוציה כיסוד לכל אמונה. חי עולמים מסביר כיצד מהווה האבולוציה את היסוד לכל אמונה, עד כי אמונה דתית ללא אמונה באבולוציה, היא ככפירה. הספר לוקח את הקורא דרך עיקרי האמונה של היהדות, דרך המהלך הארוך של ההתפתחות האבולוציונית של היקום, ועד לעם ישראל ומשמעותן האבולוציונית של התורה והמצוות. ספר אמונה לתאיסטים ואתאיסטים גם יחד. ...

5.
ספרי מסע והדרכה לתיירים נדמים כמעוז איתן של האובייקטיביות הקיומית. מה יותר אובייקטיבי ממפת גוגל המובילה אותך אל הכתובת? מה יותר אובייקטיבי מצילום שמראה לך את המקום. וכשאתה מעתיק את מקום ישיבתך על פני רצף של אמצעי תחבורה שונים (בדרך כלל בסדר של מונית רכבת, שאטל, מטוס, ריקשה, וכו') ומתיישב לבסוף באותו מקום, האם אין עצם הגעתך בבחינת מימוש ואימות לממשותו-ממש של העולם האובייקטיבי הנמצא שם בחוץ – העולם בר המיפוי, בר הצילום, ולבסוף בר-ההגעה – עת אתה עומד שם בבשר – והגעת למקום שהראו לך מרחוק. "יליברה לפלנד" נכתב כדי למלא את החלל של הסוביקט – למלא את החלל שמשאירה האוביטקיביות הריקנית – האוביקטיביות שאינה אלא "פרוסת מציאות אומללה" שרק הסובייקט בעל ההכרה מסוגל למלא אותה נפח וחיים – רק הסובייקט שתפיסתו יכולה להפוך עצים שאינם קיימים ביער לקיימים. המסע האישי צבוע באישיות. הארצות אינן רק קיימות שם בחוץ, אלא בתודעה התופסת אותן – בחווייה של המפגש בין המציאות הפנימית לחיצונית – ובמקרה זה מדובר במפגש בין סובייקט מחפש, סובייקט שואף לבין האובייקטים השונים של המציאות. במעגל החיצוני מדובר במפגש עם מקומות אקזוטיים (ובמובן מסויים כל המקומות הם אקזוטיים מצד הסובייקט באשר הם חיצוניים וזרים לו במהותם) ובמעגל הפנימי: ההגיגים, המחשבות, השאיפות, הרעיונות של הסובייקט הנע דרך הנוף החיצוני. סובייקט מודרני הנע בתוך סביבת ניכר, הוא סוביקט מיוחד במינו בממשקים שלו עם המציאות, עם הנוף הפיזי והאנושי שלתוכו הוא חודר, שעליו הוא גולש, שאותו הוא סופג – ולא ניתן לנתק באמת את הבאובב של הנסיך הקטן מעצי הבאובב הממשיים בעולם – משום שאותה תודעה חווה את שניהם באותה זירה, והמעגל החיצוני והפנימי מתלכדים יחד בסוביקט. הסוביקט הוא המרכז. בכרך זה נצפין ללפלנד בקיץ – אל הנופים הירוקים והלחים של ארץ מופשרת – וענני היתושים הבלתי מזיקים החוסמים את עין השמש, ושם, שם נחשוב על אלוהים, ועל אמנות הכתיבה, ועל מה קורה לאנשים שחושבים על אמנות ועל אלוהים, ומה הסדר הנכון במציאות האלוהית ובמציאותו של אדם שחושב שהמציאות היא אלוהית, ואיך כל זה דר בכפיפה אחת עם התווך המודרני החדש הזה שבו אנו חיים, ומה קורה לסינים, שגם הם חיים בתווך הזה, ושאר הגיגים התוכפים על מי שעיתותיו בידיו והוא מוזר לסביבתו. ...

6.
בית חב"ד ורנה בולגריה. מה מקומו של בית חב"ד בעיירה מזרח-אירופית נידחת? באתנוגרפיה זו נעשה נסיון לבחון את תנאי ההפקה של "הקודש" כפי שהיא מתבצעת בידי שליח חב"ד ורנה בהקשר הרחב של זמננו. אין צורך להיות שותף לאמונה (או אפילו להבין אותה) כדי ליהנות מתוצריה או לסבול מהשלכותיה, ובלב האתנוגרפיה עומד התוצר המעשי שהשליח מפיק, והרשתות השונות שבהן יש לתוצר זה משמעות. ...

7.
״אי אפשר לברוח מבשורה קשה, חשבתי לעצמי. אפשר לנסוע רחוק או להתחבא מתחת למיטה, אפשר לסתום את האוזניים ולצעוק חזק־חזק, אפשר לקרוא לזה מלאות או גל נוסף של דיכאון או סתם בחילה כי הזדקנתי, אפשר להפריח טבעות עשן במרפסת ולפספס את הטלפון ואת הדפיקות על הדלת ואפשר אפילו פשוט לבקש שלא יגידו לך כלום. אבל היא שם, אם נרצה ואם לא. היא תדפוק על כל דלת, תחכה בפינת כל רחוב ותיגרר אחרי כל רכב, תביט מבעד לתריסים המוגפים, תציץ בין צנצנות הריבה וסלי הירקות שבמדף העליון של המקרר. היא תהיה שם.״ אסף הוא רופא צעיר. כבר שנים הוא מאוהב בסתר בשרון, אחותו של חברו הטוב ביותר, יניב. רגע לפני שמתחילה ההתמחות, אסף מנצח את יניב בהתערבות: ההחייאה שהוא משתתף בה מצליחה. הוא מתקשר ליניב לספר לו, אבל יניב לא עונה. כשהטלפון של אסף מצלצל, הוא בעצם כבר יודע: יניב מת בתאונה. כואב, מאוהב, משתדל, נלחם עד הסוף, מתאכזב ולפעמים מצליח – אסף פוגש במטופלים שלו חלקים מעצמו. כשהוא מתחקה אחר תהליך האשפוז – מהקבלה, דרך סיפור הרקע ועד השחרור – הספר מכתבי שחרור הוא יצירה מקורית, מעוררת מחשבה ורגש, שנקראת כמו ספר מתח ומלווה את הקורא גם זמן רב אחר כך. שחר פלד גם הוא רופא צעיר, שהקדיש את רוב השנתיים האחרונות לטיפול בלוחמים בעזה. מכתבי שחרור הוא ספרו הראשון. ...


רופא צעיר מתחיל התמחות במחלקה פנימית בבית חולים גדול, בדיוק כשהחבר הכי טוב שלו, יניב, נהרג בתאונה. אסף כותב את סיפורי המטופלים שהוא פוגש ב... המשך לקרוא
9 אהבו · אהבתי · הגב
בשבועיים האחרונים יצא לי לקרוא לא מעט ספרי ביכורים מספרות מקור משלנו , ונחשפתי להפתעות של ספרים טובים ומשובחים שכמובן ואכתוב עליהם בקרוב ... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מדהים! הכותב עשה מחקר במשך שנים ויצא ספר מאלף בו הוא יוצא בחדות נגד האקדמיה הלשון קולחת ומשעשעת ומסביר את התגבשות התרבות היהודית- ישרא... המשך לקרוא
1 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ