» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (7):
כחדש,
מוסיקה שלי,
רוצה לקרוא,
רוצה לקרוא,
שירה, מחזות, כתיבה, ביקורת ספרות, מוסיקה ומוסיקאים למכירה,
ספרות מקור ,
ספרים שצריך לקרוא,
|
2.
|
|
שוברט הוא רומן ביוגרפי מרתק, ראשון ויחיד מסוגו בעברית, המחיה את סיפור חייו של פרנץ שוברט - המלחין שבטהובן אמר עליו כי "יש בו ניצוץ אלוהי", ועל אף זאת לא זכה לתהילה בימי חייו הקצרים.
פרנץ שוברט, הצעיר החביב, נעים ההליכות והתמים, שנוצל על ידי מו"לים ממולחים ושרד רק בזכות ידידיו ואוהביו, עד מותו בגיל 31 והוא עני וחולה - היה מראשוני המלחינים הגדולים של התקופה הרומנטית. כיום הוא נחשב לגדול המלחינים המלודיסטים לצידו של רוסיני, וידוע כאביו מולידו מעצבו של הליד, השיר האומנותי, שלמילותיו גילה יחס של קדושה. ברוח זו הלחין את יצירותיהם של גתה, היינה ואחרים. המגע עם שירתו של גתה, כבר בראשית דרכו כמלחין לידר, סייע בידי שוברט ליצור את המודל של הליד. מודל זה שימש אבן דרך לבאים אחריו: שומאן, מנדלסון, ברהמס ואחרים.
שוברט, המבוסס על מחקר תיעודי רחב היקף ועל מאות מקורות היסטוריים, מזמן מפגש נדיר עם המלחין הגאון הנחבא אל הכלים הזה, וחושף את אישיותו הרומנטית המיוסרת והמאושרת כאחד - על רקע התקופה שחי בה.
צבי צרי הוא מחנך מוזיקלי שהעמיד תלמידים הרבה, ובהם מנגנים, מלחינים, מוזיקולוגים ומורים למוזיקה. בין ספריו נמנים "יסודות התאוריה של המוסיקה", הוצאת המחבר (לתלמיד, 1975; מדריך למורה, 1992); "דרכים בהוראת הסולפג" (הוצאת המחבר, 1996); "יומנו של מוצרט" (אור תו, 1999).
"... ספר זה, הנסמך על הביוגרפיה הדוקומנטרית הנרחבת של אוטו אריך דויטש, פורס לפנינו את קורותיו של שוברט, למן לידתו ועד מותו, בעוד העובדות הביוגרפיות היבשות של מהלך חייו הופכות לנגד עינינו לסיפורים מרתקים מלאי עניין. אנו מובלים לבית הוריו של שוברט, מתלווים אליו למוסד שבו רכש את השכלתו המוזיקלית, מתוודעים לווינה שלו, לחבריו המוזיקאים והאמנים, משתתפים איתו בשוברטיאדות, שומעים את הרהוריו וחולקים עמו את העליות והמורדות בחייו."
פרופ´ יהודית כהן, החוג למוזיקולוגיה, אוניברסיטת תל אביב....
|
4.
|
|
שוברט הוא רומן ביוגרפי מרתק, ראשון ויחיד מסוגו בעברית, המחיה את סיפור חייו של פרנץ שוברט - המלחין שבטהובן אמר עליו כי "יש בו ניצוץ אלוהי", ועל אף זאת לא זכה לתהילה בימי חייו הקצרים.פרנץ שוברט, הצעיר החביב, נעים ההליכות והתמים, שנוצל על ידי מו"לים ממולחים ושרד רק בזכות ידידיו ואוהביו, עד מותו בגיל 31 והוא עני וחולה - היה מראשוני המלחינים הגדולים של התקופה הרומנטית. כיום הוא נחשב לגדול המלחינים המלודיסטים לצידו של רוסיני, וידוע כאביו מולידו מעצבו של הליד, השיר האומנותי, שלמילותיו גילה יחס של קדושה. ברוח זו הלחין את יצירותיהם של גתה, היינה ואחרים. המגע עם שירתו של גתה, כבר בראשית דרכו כמלחין לידר, סייע בידי שוברט ליצור את המודל של הליד. מודל זה שימש אבן דרך לבאים אחריו: שומאן, מנדלסון, ברהמס ואחרים.שוברט, המבוסס על מחקר תיעודי רחב היקף ועל מאות מקורות היסטוריים, מזמן מפגש נדיר עם המלחין הגאון הנחבא אל הכלים הזה, וחושף את אישיותו הרומנטית המיוסרת והמאושרת כאחד - על רקע התקופה שחי בה.צבי צרי הוא מחנך מוזיקלי שהעמיד תלמידים הרבה, ובהם מנגנים, מלחינים, מוזיקולוגים ומורים למוזיקה. בין ספריו נמנים "יסודות התאוריה של המוסיקה", הוצאת המחבר (לתלמיד, 1975; מדריך למורה, 1992); "דרכים בהוראת הסולפג" (הוצאת המחבר, 1996); "יומנו של מוצרט" (אור תו, 1999)."... ספר זה, הנסמך על הביוגרפיה הדוקומנטרית הנרחבת של אוטו אריך דויטש, פורס לפנינו את קורותיו של שוברט, למן לידתו ועד מותו, בעוד העובדות הביוגרפיות היבשות של מהלך חייו הופכות לנגד עינינו לסיפורים מרתקים מלאי עניין. אנו מובלים לבית הוריו של שוברט, מתלווים אליו למוסד שבו רכש את השכלתו המוזיקלית, מתוודעים לווינה שלו, לחבריו המוזיקאים והאמנים, משתתפים איתו בשוברטיאדות, שומעים את הרהוריו וחולקים עמו את העליות והמורדות בחייו."פרופ' יהודית כהן, החוג למוזיקולוגיה, אוניברסיטת תל אביב...
|
6.
|
|
"עולמו של דביסי, עולם רב קסם ומסתורין, משך את לבי מאז ומתמיד. אך על אף קסמיו
המרובים, ואולי דווקא בגללם, הוא נותר אזוטרי ומרוחק קִמעה בעבור חלק משוחרי המוזיקה. דביסי אמנם חיבר כמה להיטים כמו "נוגה הירח" ו"הנערה בעלת שיער הפשתן", אך כמה מיצירותיו המפוארות נשארו בחלקן עלומות.
צבי צֹרי מזמין אותנו למסע תרבותי ואסתטי מרתק; הדמויות בספרו חיות לנגד עינינו והצלילים העולים מבין דפיו מצטרפים אל גן הקסמים של יצירות אלמותיות.
אכן, בספר הגדול והמקיף הזה יש משום תרומה ניכרת להיכרות עמוקה הן עם דביסי כאדם,
והן עם יצירתו העניפה."
פרופ' אריה ורדי
בית הספר למוסיקה ותיאטרון בהנובר
בית הספר למוסיקה ע"ש בוכמן מהטה — אוניברסיטת תל אביב...
|
7.
|
|
צבי צֹרי מוביל את הקוראים דרך 89 שנות חייו של איגור סטרווינסקי כאילו היינו נוכחים באירועי המקום והזמן; אנו שומעים את המלחין משוחח עם בני משפחתו, עם מלחינים ועם משוררים וסופרים. אנו משתתפים עמו בחייו, בהתלבטויותיו ובהחלטותיו, ומתוודעים ליצירותיו, למקורותיהן ולגלגוליהן. המעקב אחר יצירתו של איגור סטרווינסקי כמוהו כמסע דרך צמתים בולטים בתולדות המוזיקה של המאה העשרים: מוזיקה רוסית לאומית, האוונגרד הבוטה סביב שנות מלחמת העולם הראשונה, הניאו-קלסיציזם בגילוייו השונים למן שנות העשרים עד החמישים של המאה העשרים, החזרה אל המוזיקה של העבר והפנייה אל הסֶריאליזם. למרות ריבוי סגנוני זה, חותמו האישי של סטרווינסקי ניכר בכל יצירותיו, יהא סגנונן אשר יהא. ספר זה הוא שער כניסה ליצירתו של סטרווינסקי, שלא רק יעורר עניין בקרב קהל קוראים נרחב, אלא אף ישמש להם מדריך בבואם להאזין למוזיקה שלו. [מדברי פרופ' יהודית כהן] מספריו הקודמים של צבי צֹרי: "יומנו של מוצרט" (אור תו, 1999); "שוברט – מבט אל עולמו" (נהר ספרים, 2010); "בטהובן – בעין הסערה" (נהר ספרים, 2011); "ברטוק" – מלחין ללא פשרות (2012). "היידן" - בכוחות עצמו (נהר ספרים, 2014)...
|
11.
|
|
ספר זה מגולל את קורותיו של ווהן ויליאמס, מגדולי מלחיני אנגליה במחצית הראשונה של המאה העשרים. ההיסטוריה הביוגרפית של ויליאמס מוגשת לצד סיפור חייו, דרך ילדותו במרחבים הכפריים של אנגליה ועד ליחסיו עם משפחתו, אהבותיו ולבטיו.
ביצירתו הקיף ויליאמס מגוון רחב של סגנונות, ממוזיקה תזמורתית ומוזיקה קאמרית, ועד למוזיקה לבמה כמו אופרה ובאלט. הוא נודע כמי שהשקיע את כל כישרונותיו למען תחייתו של שיר העם האנגלי, וכמי שהקדיש את זמנו לאיסוף שירי עם במחוזות הנידחים ביותר של אנגליה על-מנת לגאול את המורשת המוזיקלית של עמו.
ויליאמס נודע לא רק בזכות יצירתו המוזיקלית הענפה אלא גם בשל היותו פטריוט ואידיאליסט בעל אישיות מוסרית מן המעלה הראשונה. במלחמת העולם הראשונה, בהיותו בן 42 ופטור משירות צבאי התגייס ויליאמס לצבא הבריטי ושירת כנהג אמבולנס בחזית צרפת. במלחמת העולם השנייה ואחריה פעל למען אלפי הפליטים שנהרו ללונדון מרחבי אירופה, ואף כתב מוזיקה לסרטים בשירות ממשלת בריטניה.
צבי צרי הוא מחנך מוזיקלי שהעמיד תלמידים הרבה, ובהם מנגנים, מלחינים, מוזיקולוגים ומורים למוזיקה. עם ספריו נמנים יסודות התיאוריה של המוזיקה, דרכים בהוראת הסולפג' ויומנו של מוצרט. עוד ראו אור רומנים ביוגרפיים פרי עטו על חייהם ופועלם של המלחינים שוברט, בטהובן, היידן, ברטוק, סטרווינסקי, פרוקופייב, דביסי וסיבליוס. ...
|
12.
|
|
רומן ביוגרפי המגולל את קורותיו של מנואל דה פאיה, קולה של המוזיקה הספרדית בארצו ובעולם הרחב בסוף המאה התשע-עשרה והמחצית הראשונה של המאה העשרים ואחד מגדולי המוזיקה בספרד.
בדומה לבלה ברטוק ההונגרי, ווהן ויליאמס האנגלי, סיבליוס הפיני ואחרים, שפעלו במקביל להתעוררות התחייה הלאומית בארצותיהם, כך תר גם דה פאיה את ארצו בחיפוש אחר המקורות העממיים הספרדיים והביאם אל העולם בשפה המוזיקלית הקלאסית. רומן זה עוקב אחר התפתחותו המוזיקלית על רקע המאורעות החברתיים והמדיניים שליוו את חייו בספרד בפרט ובאירופה בכלל.
צבי צֹרי הוא מחנך מוזיקלי שהעמיד תלמידים הרבה, ובהם מנגנים, מלחינים, מוזיקולוגים ומורים למוזיקה. עם ספריו נמנים יסודות התיאוריה של המוזיקה, דרכים בהוראת הסולפג' ויומנו של מוצרט. עוד ראו אור רומנים ביוגרפיים פרי עטו על חייהם ופועלם של המלחינים שוברט, בטהובן, היידן, ברטוק, סטרווינסקי, פרוקופייב, דביסי, סיבליוס וּווֹהן ויליאמס. ...
|
13.
|
|
מוריס ראוול (1937-1875) נולד בכפר באסקי לאם מקומית ולאב צרפתי. אביו המהנדס למד בנעוריו לנגן בפסנתר והוא שהפנה את בנו מוריס ללימודי מוזיקה. את חינוכו המוזיקלי קיבל מוריס בפאריז . בין מוריו הידועים היו הפסנתרן דה בריו והמלחין גבריאל פורה.
את היחס למוזיקה אמנותית קיבל מאביו. מאמו הבאסקית, שזכתה ללמוד בילדותה שנים אחדות במדריד, קיבל את יחסו ליסוד המוזיקלי הספרדי, העובר כחוט השני ברבות מיצירותיו. איש נועז היה ראוול ולא השלים עם לימודי התיאוריה השמרנית הנהוגה בקונסרבטוריון של פאריז. לידידו הפסנתרן ריקרדו וינייס אמר: "שמיעתי מכתיבה לי את ההרמוניה למוזיקה שאני כותב." מכאן הוליכה אותו שמיעתו לשימוש בסולמות הכנסייתיים (המודוסים) ולכרומטיקה. הוא גם היה פתוח להכניס גוונים חדשים ליצירתו, כמו סגנון הג'ז בסונטינה לכינור ופסנתר ומוזיקה צוענית ביצירתו 'ציגאן'. בתזמור שערך ליצירתו של מוסורגסקי 'תמונות בתערוכה' הוכיח ראוול יכולת והבנה רבה בהתאמת הצבעים לתמונות, דבר שהתגלה גם ביצירתו 'הבולרו' שכבשה את חובבי המוזיקה בעולם כולו. כפסנתרן התפרסם ביצירתו 'משחקי המים' ובשלוש פואמות לפסנתר הנושאות את השם 'גספר של הלילה' , וכן בשני קונצ'רטות לפסנתר, האחד ה'קונצ'רטו לפסנתר ליד שמאל ברה מז'ור', והשני 'קונצ'רטו לפסנתר בסול מז'ור'. ראוול התפתח כאחד המלחינים החשובים של צרפת ואף זכה לשם גדול ברחבי העולם. הוא וקלוד דביסי נחשבים למייצגי האיפרסיוניזם המוזיקלי הצרפתי הבולטים ביותר.
צבי צֹרי הוא מחנך מוזיקלי שהעמיד תלמידים הרבה, ובהם מנגנים, מלחינים, מוזיקולוגים ומורים למוזיקה. עם ספריו נמנים יסודות התיאוריה של המוזיקה, דרכים בהוראת הסולפג' ויומנו של מוצרט. עוד ראו אור רומנים ביוגרפיים פרי עטו על חייהם ופועלם של המלחינים שוברט, בטהובן, היידן, ברטוק, סטרווינסקי, פרוקופייב, דביסי, סיבליוס, ווֹהן ויליאמס ומנואל דה פאיה....
|
|