» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (13):
חינוך,
שם של מישהו / הקדשה,
חינוך,
מדעי החברה - חינוך,
WARS,
ראשונה,
דו,
צריך להיות בספרייה שלי,
הורות וחינוך,
ספרי עיון,
חינוך ואוריינות,
מיועדים לקריאה בקרוב,
עיון,
עוד ...
|
1.
|
|
אין הגיון אחד מנחה את ההוראה, אין דגם אחד ויחיד של הוראה טובה בנמצא ולכן גם אין המורה יכול לחולל הוראה טובה מכוח חיקוי מעשיהם של מורים אחרים. על המורה להכריע בכל מצב מה עליו לעשות מכוח כשרו המקצועי. עיקרו של הכשר הזה היא יכולתו של המורה לשקול על פי נתוני המצב בדבר הפעולות העשויות לתמוך בהתפתחות תלמידיו. הספר הזה מפרש פירושים מקבילים את מושגי היסוד בהוראה המשמשים את המורה בהכרעותיו. הפירושים המקבילים האלה יוצרים דפוסים אלטרנאטיביים של הוראה, שכל אחד מהם מושתת על הנחות אחרות וכל אחד אמור להוליך לתוצרים אחרים. הצגת הדפוסים האלה נועדה לעזור למורה בשיקולי דעתו ובכך לשכלל את עיקר כשרו המקצועי. עם המהדורה השניה של הספר "ההגיונות הסותרים בהוראה" פרסמה ספרית - פועלים תרגילים בשיקולי דעת פדאגוגיים מאת מחבר הספר, בשם הכרעות דידאקטיות. הקובץ המתפרסם הוא הסידרה הראשונה של תרגילים - אליה יצטרפו בקרוב שלוש סדרות נוספות - המיועדים למכשירים עצמם להוראה ולמשתלמים בעניניה. התרגילים ערוכים לפי מימדי ההוראה, כפי שהוצגו בספר הזה, אך הם עומדים גם ברשות עצמם ; לכל תרגיל מצורף פרק קריאה מלווה משל אחד החוקרים או ההוגים בתחום ענינו של כל תרגיל ותרגיל. לכל הסידרה מצורפים דפים למורה, המציגים את ענינו של התרגיל ואת אפשרויות השימוש בו. המחבר, צבי לם התנסה בהוראה הלכה למעשה בכל הדרגים של החינוך : בבית ספר יסודי, בבית ספר תיכון, בבית המדרש למורים ובאוניברסיטה העברית בירושלים, שבה הוא משמש עתה פרופסור בבית הספר לחינוך וראש המחלקה להכשרת מורים....
|
2.
|
|
האסופה "לחץ והתנגדות בחינוך" כוללת מאמרים נבחרים של צבי לם אשר התפרסמו בשלושים השנים שבין 1969 - 1999 ושיחות שניהל (בעקבות המאמרים) עם עורך האסופה בחורף 1999. המאמרים והשיחות עוסקים בסוגיות הנוגעות לחינוך באופן ישיר ועקיף: לחץ חינוכי והתנגדות לו: איכויות שונות של למידה: הכשרת מורים: מעמד הידע בהוראה: גישות רדיקליות לחינוך: זיקתו של בית הספר לשוויות חברתי: יחסה של האידיאולוגיה למחשבת החינוך: חינוך אידיאולוגי ופוליטי: מאפייני החינוך במאה העשרים: לימודי יהדות בבתי הספר: מהותה של היהדות: מתחים באידיאולוגיה הציונית: גורמי הקיטוב בחברה הישראלית, ועוד. המאמרים והשיחות עוסקים בחינוך מתוך פרספקטיבה רחבה ומעמיקה וחושפים מגמות ורבדים שונים בהגותו של צבי לם....
|
3.
|
|
ספר זה חושף את מקורות כיווני פעולתו של החינוך במאה העשרים. המאה העשרים הייתה תקופה שבה כל מי שעסק בחינוך וכל מי שענייני החינוך היו קרובים ללבו היה חשוף לזרימה מתמדת של רעיונות ולקחי ניסויים שנאבקו ביניהם על דעתו וביקשו לגייסו לצדם. כמו תחומי חיים אחרים היה החינוך שרוי בעין הסערה של צמיחה מהירה של המידע, ובסוף המאה קיבלה סערה זו ממדים של התפוצצות. מקורה של ההתפוצצות בתחום החינוך היה שונה ממקורה בתחומי החיים האחרים, ולכן הייתה השפעת שיטפון המידע עליו שונה מההשפעה על התחומים האחרים. ככלל אפשר לומר שהרטוריקה של החינוך במאה העשרים הייתה מרשימה לאין ערוך יותר מן המעשים שנעשו לאורה. החינוך לא התגבר על השפע הזה באמצעות ברירה, כלומר בחירה ברצוי ודחיית הלא - רצוי, אלא ספג לתוכו את כל הבשורות. כך הגיע למצב שזה עשרות שנים אין אף שאלה אחת הדנה בסוגיה מהו חינוך טוב או רצוי שיש עליה תשובה מוסכמת אחת. במרוצת המאה ניתנו לכל שאלה כזאת תשובות אחדות, ולכולן יש דורשים. בספר מוצגים המנגנונים שבתיווכם נוצרו כל התשובות האלה: אידאולוגיות מסוג מיוחד - האידאולוגיות של החינוך. צבי לם הוא פרופסור לחינוך באוניברטיטה העברית בירושלים. לימד פילוסופיה של החינוך, תולדות בית הספר, תכנון לימודים, שיטות הוראה ועוד. פרסם בין היתר את הספרים 'ההגיונות הסוחרים בהוראה', 'לחץ והתנגדות לחינוך', 'מלחמה וחינוך', 'הכרעות דידקטיות' ו'שיטת החינוך של השומר הצעיר'....
|
4.
|
|
חינוך לשלום שאינו פציפיזם אף שאינו דוחה את ענין השלום לאחרית הימים
השפעתה של המלחמה על צמיחתם של הצעירים לקראת בגרותם האינטלקטואלית, המוסרית והחברתית, אלה צירי הדיון שבחיבור זה....
|
5.
|
|
הקובץ הזה הוא מבחר פרסומים שמחבריהם הם הוגים וחוקרים שיש להם חלק בעיצוב דרכי הפעולה החינוכית. עורך הקובץ ביקש אותם להעלות איש איש בתחומו, את מה שנחשב בעיניהם כבעיה פתוחה בחינוך, בין אם היתה זו בעיה פתוחה מאז ומתמיד ובין אם הופיעה או זוהתה תוך כדי ביצועה של אחת הרפורמות במערכות החינוך ביינ. רוב המחברים העדיפו להציג במאמריהם את סוג הבעיות הנזכר אחרון.
הקובץ מוגש לקורא המעוניין בבעיות החינוך בתקוה שהקריאה בו תעמידו על מצבה העכשוי של מערכת החינוך; על הנושאים המרכזיים המעסיקים את חוקריו והוגיו ועל כיוונים שונים בביקוש אחר בתרונות בעיותיו.
תוכן:
1. מוח, הכרה וחינוך
2. סוגי ההוראה והתועלת שבלימודים בבית ספר
3. חשיבה, לשון ופעילות גומלין בילדות
4. לימודים בבית הספר וצמיחת ההכרה המכוונת: איך לעזור לילדים לשלוט בשכלם
5. גישות בנות זמננו למחקר ההוראה, להכשרת מורים ולפיתוח סגל
6. בעיות יסוד במחקר חיברות בינתרבותי
7. תכנון לימודים - חזונות ודימויים
8. אנתולוגיה של בני אדם וחינוךף סינתזה בהתהוותה
9. ערכי הדמוקרטיה ומטרות בחינוך
10. גישה אנאליטית לפילסופיה של החינוך
11. על דרכי ההוראה המשקמת
12. עקרונות הדידאקטיקה ...
|
7.
|
|
האסופה לחץ והתנגדות בחינוך כוללת מאמרים נבחרים של צבי לם אשר התפרסמו בשלושים השנים שבין 1999-1969, ושיחות שניהל (בעקבות המאמרים) עם עורך האסופה בחורף 1999. המאמרים והשיחות עוסקים בסוגיות הנוגעות לחינוך באופן ישיר ועקיף; לחץ חינוכי והתנגדות לו; איכויות שונות של למידה; הכשרת מורים; מעמד הידע בהוראה; גישות רדיקליות לחינוך; זיקתו של בית הספר לשוויון חברתי; יחסה של האידיאולוגיה למחשבת החינוך; חינוך אידיאולוגי ופוליטי; מאפייני החינוך במאה העשרים; לימודי יהדות בבית הספר; מהותה של היהדות; מתחים באידיאולוגיה הציונית; גורמי הקיטוב בחברה הישראלית, ועוד. המאמרים והשיחות עוסקים בחינוך מתוך פרספקטיבה רחבה ומעמיקה וחושפים מגמות ורבדים שונים בהגותו של צבי לם. צבי לם היה מורה בבית ספר יסודי ותיכון ומרצה במכללה למורים ובבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית בירושלים, שם הוא משמש כפרופסור למחשבת החינוך. הוא פרסם ספרים ומאמרים רבים העוסקים בהיבטים שונים של החינוך וההוראה ובנושאים אחרים (רשימת פרסומים נבחרים של צבי לם כלולה באסופה זו). הסדרה מחשבות על חינוך בהוצאת ספרית פועלים מגישה לקוראים מבחר ספרים בני זמננו, מקור ותרגום, המעלים רעיונות מעוררי מחשבה על חינוך....
|
|