נטלי סָארוֹט

נטלי סָארוֹט

סופרת

נטלי סָארוֹט (Nathalie Sarraute; ‏18 ביולי 1900 – 19 באוקטובר 1999) הייתה סופרת צרפתיה יהודיה ממוצא רוסי.

כתביה שתורגמו לעברית:

טרופיזמים (1939), תרגום ואחרית דבר: אילנה המרמן, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תשמ"ג 1983.
ילדות (1983), תרגום: אילנה המרמן,‫ תל אביב: עם עובד, תשמ"ט 1989. ‬
עידן החשד: מסות על ספרות (1956), תרגום: יונת סנד, תל אביב: הקיבוץ המאוחד, תשל"ב.
פירות הזהב (1963), תרגום: יונת סנד, תל אביב: ספרית מעריב, תשנ"א 1991.
הפלנטאריום (1959), תרגום: ק"א ברתיני, מבוא מאת שולמית וויסמן,‫ מרחביה – תל אביב: ספרית פועלים, תשל"א.
השימוש במילים (1980), תרגום: חגית בת-עדה; ייעוץ מדעי: דפנה שניצר, תל אביב: רסלינג, 2004.
1.
2.
המסות שבספר זה הן המתן התיאורטי הראשון של אסכולת "הרומאן החדש". נאטאלי סארוט מציגה את השגותיה, שהשפיעו השפעה עמוקה על הסופרים בני זמננו. היא חוקרת את יצירתם של המבשרים הגדולים, מדוסטוייבסקי עד קאפקא, מג'ויס עד פרוסט ווירג'ינה וולף, ובוחנת את תרומתם למהפכה שהתחוללה ברומאן בימינו....

3.
נטלי סארוט (1999 - 1902) היא מחלוצות "הרומן החדש" הצרפתי ואחת מן הסופרות המייצגות של המאה ה - 20. אופן כתיבתה של סארוט פורץ ומגדיר בה - בעת את השבר התודעתי - מחשבתי שחל באמצע המאה - תקופה בה החלה לפרסם את יצירותיה בפרוזה ולנסח במסותיה את טיבה של תפישת כתיבתה המערערת על דרכי הסיפר והעלילה המקובלים. השימוש במילים (1980) הנו קובץ סיפורים - מחשבות על מילים - תפקודן בשיחות בין אנשים, מה שהן חושפות, ובייחוד מה שהן מחביאות. סארוט מביטה כמבעד לזכוכית מגדלת במילים הפשוטות ביותר, בסיטואציות הרגילות ביותר, ומבליטה את העוצמות המסתתרות בהן, את הנפתלות שבקשרים החברתיים והמשפחתיים ואת משחקי הכוח המוסווים בתוך מה שאנו מכנים "תרבות","מפגש בין ידידים" או "שפה"; אותם דברים שאינם נאמרים, אותן תנועות החוצות במהירות את תודעתנו, המצויות כבסיס לחיי היומיום וכתשתית ליחסינו עם האחר; כל דבר המתרחש בתוכנו ואשר אינו נמסר באמצעות המונולוג הפנימי אלא בתחושות, במחוות קטנות, במצמוץ העיניים. הסיטואציות המתוארות בעשרת הסיפורים שבקובץ זה - מפגשים בין אנשים נטולי שמות, מקרי - מבחן, בני משפחה שהנם למעשה כל אחד, כולנו - צריכות היו להיות מוכרות לנו ביותר, אלא שכפי שכותבת סארוט: "אין טעם לחפש, זה אינו מופיע בשום רשימה, אינו מחכר באף אחת מרשימות המונחים של חוויותינו, בשום מקום לא נמצא תיאור של זה, איש מעולם לא הזכירו ולו ברמז... ולמרות זאת זה היה צריך להיות מוכר מאוד - אף ראוי היה להושיבו במקום של כבוד - בשל אלימותו, בשל תוצאותיו החמורות ומרחיקות הלכת"....

4.
5.
6.

נאטאלי סארוט כותבת בסגנון שנקרא, בשנות החמישים ''הרומן החדש'' סגנון שמנסה להוציא את הסופר מהמשוואה של קורא, סופר, ספר, כמו שמוכר ומקובל ברומ... המשך לקרוא
15 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ