משה גרנות

משה גרנות

סופר

משה גרנות הוא סופר ואיש חינוך ותיק. חיבר ספרי לימוד רבים ומוכרים ובהם ספרי עזר למורה ולתלמיד. מזה שנים רואים סיפוריו אור בעיתוני הילדים.

1.
2.
...נעמי היתה בת שש, וכבר הלכה לבית החינוך שבדגניה; וכיוון שכל הבוקר היה תפוס בנגינה, היא לא הפסיקה להסתרק.כדי להתרענן היא היתה אוספת בידיה את אגלי הטל מעל העשבים שבדרך ומרטיבה את פניה.לימים כתבה נעמי את השיר "נועה", והודתה שהשיר הוא על עצמה:"נועה נולדה בשדה בין דשא לאבןנועה שטפה את פניה בטלחרצית היא קטפה בשדהומן הכותרת תלשה עלעל-עלעל.."הנערה מכנרת היא המשוררת הדגולה נעמי שמר, שסיפור ילדותה ונערותה נפרש כאן לנגד עינינו בסגנונו הרהוט והמרגש של הסופר משה גרנות.על גדות הכנרת ספגה נעמי שמר מהוריה ומחבריה את ערכי הציונות ואהבת המולדת שכה מאפיינים את שיריה: "ירושלים של זהב", "על כל אלה", "מחר", "לו יהי" ועוד מאות שירים, שהפכו לחלק בלתי נפרד מהוויית הארץ....

3.
סיפורו של אילן רמון, נער יפה ומוכשר, שמגיל צעיר חלם להיות טייס ואסטרונאוט. ברצון של ברזל ותוך התגברות על מגבלות של בריאות, הפך להיות טייס בחיל האויר, והשתתף במבצעים נועזים שהצילו את ישראל מאסון. לימים הוא זכה להגשים חלום ששום ישראלי אחר לא הגשים לפניו - לטוס לחלל. הסופר מתאר בסגנון כתיבה רהוט ומרגש את ילדותו של אילן רמון בבאר שבע, את חוויותיו המרתקות כטייס קרב ואת חויית השיא בחייו - טיסתו לחלל, אשר ממנה לא שב....

4.
לא ברור כלל, מדוע הציבור בישראל מתייחס אל הגזענות הנוראה של"עסקני הקיפוח" בהשלמה, כאילו היא אסון שירד מן השמיים. אילו העלילו על היהודים עלילות כאלו באחת ממדינות התרבות בעולם, הייתה כל הקהילייה הבינלאומית מזדעזעת, מכה על חטא, מוקיעה את הגזענים. בארץ מותרת הגזענות כל עוד היא נגד האשכנזים - עליהם אפשר לזרוק רפש, אפשר להטיח בהם עלבונות ללא חשש, להעליל עליהם עלילות נוראות - איש לא יתבע את הגזענים על דיבה, כי הלא "מקופחים" הם, ואפילו יהיו שועים, עשירים כקורח, חברי כנסת ושרים, ואפילו ייהנו מכל מנעמי החיים - הם עדיין "מקופחים" , יאיש לא ייקח מהם את היתרון הזה. הספר עסקני הקיפוח - שיח של הסתה וגזענות מנתח את שורשיה של השנאה העדתית, וחושף את מניעיה האפלים - ללא מורא וללא משוא פנים....

5.
6.
"להיות כמו כולם", זו שאיפתו הגדולה של ילד יהודי שחי בעיירה קטנה ברומניה, בשלהי מלחמת העולם השנייה. תמיד אחר, תמיד זר, תמיד לא שייך, גם לאחר המלחמה, כאשר השתלט הקומוניזם על רומניה, לא חלפו אצל הילד תחושות הזרות והפחד. למרות כל מאמציו ורצונו להשתייך הוא נשאר חרד ודאוג - הוא אינו רומני אמיתי, אינו קומוניסט אמיתי, אינו חבר אמיתי. והנה, לאחר הרתפקאות, אירועים ולבטים רבים, נמצא הפתרון הגואל - עלייה לארץ ישראל. אלא שגם זה אינו פותר את הבעיה. גם בישראל אין החלום מתגשם. ושוב הילד מוצא את עצמו אחר, זר לא שייך. ברם, הרצון העז להיות כמו כולם, פותח לפניו פתח חדש. זהו סיפור אמיתי, מרגש ואמין, הגורף את הקוראיםן עמו ומצייר בפניהם תמונה של ימים קרובים-רחוקים, שלא ידעו עליהם רבות. ...

7.
רפאל איתן (רפול) היה אדם פשוט, אשר חי חיים סוערים ומעולם לא שכח מי הוא: הנער מתל-עדשים שידע מצוקה בילדותו ומחסור בנעוריו; שאהב את האדמה יוצא להגן עליה; שהפך לחייל בעל כורחו וחווה על בשרו את אימי המלחמה ואת אחוות הלוחמים....

8.
9.
10.
לכאורה, נראית הטענה של ישעיהו ליבוביץ` בדבר הברבאריות של המאה ה20-, בעלת האוריינטציה ה``הומניסטית`` - מבוססת למדי... אולם זו חסרת שחר, כי הפאשיזם, הנאציזם והקומוניזם הם מקוטבים לחלוטין להומניזם, והם רווחים בסממנים דתיים-מיסטיים. שלטון הדת בעבר הרג פחות בני אדם, לא משום היותו ``צמחוני`` בתחום הזה, אלא משום הרמה הנמוכה של טכניקת ההשמדה. [מתוך הספר] הספר ``אמונה משלו`` חותר לחשוף עד כמה רעוע הבסיס למשנתו האמונית והפוליטית של ישעיהו ליבוביץ`, ולהותיר את הכוונות שמאחוריה במערמויהן. אחד היסודות העיקריים במשנתו של ליבוביץ`, הוא הדה-לגיטימציה של היהודי החילוני. בעניין זה הוא טוען, למעשה, טענה זהה לזו של מנהיגי היהדות החרדית. אולם ציבור חילוני זה, שליבוביץ` יוצא כנגדו באופן בוטה כל כך, קשוב לדבריו הקשים, בעיקר בשל האשליה שהנחותיו נענות למבחן ההיגיון והניסוי. ציבור זה אינו חש כי הוא נעשה שותף לתוכניתו המבהילה, שנטישת ``השטחים`` בלי הסכם מדיני מחד, ומלחמת אזרחים ``עקובה מדם`` על רקע תרבותי מאידך, הן רק רמזים לכוונותיה הנסתרות. ספרי העיון הקודמים של ד``ר משה גרנות: המוות והנצח, עיוני מחקר במקרא התנ``ך - כף החובה עגנון ללא מסווה...

11.
אדיפוס ואבשלום, היהודי החילוני והמקרא, דמות האישה במקרא, המוות ואחר המוות במקרא, ספרות דת ופוליטיקה, הנרקיסיות של עגנון, רבדים ביצירת א.ב.יהושע, הרהורי כפירה על יצירת סמי מיכאל - הם מנושאיה של אסופת המאמרים והמסות המוגשת בזה לקורא. הקו הנקוט באסופה זו, כמו בספריו האחרים של המחבר, ד"ר משה גרנות, הוא באמירה ברורה ובהעדר משוא פנים כלפי מה שנחשב לערכי היסוד המקובלים כנצחיים. ...

12.
13.
הספר עם הפנים אל המורה בוחן מחדש מוסכמות מקובלות בעולם החינוך, כגון שבעולמנו החדש השינון מיותר, שעבר זמנו של השיעור הפרונטלי, ושההתמדה היא אמנם הפתרון לסגרגרציה בחינוך. ד"ר משה גרנות מתריע בספר זה מפני המרכוז, המקצץ את כנפיהן של יוזמות ברוכות והמעודד אבטלה סמויה, והוא נאנק יחד עם המורה והמנהל תחת העול הבלתי סביר והבלתי נחוץ שלעתים מוטל עליהם. כן הוא מתחלק בניסיונו רב השנים עם עמיתיו בשיטות הוראה שיש להן "קבלות" ("שיודע לשאול", "שיטת קורסיני", "שיטת הזוגות"), ומציע הצעה אופרטיבית לטיפול בבעיית המשמעת. באסופה עם הפנים אל המורה לוקטו מיטב מאמריו של ד"ר גרנות, אשר פורסמו בבמות רבות ומגוונות, והם פרי של עמל בן למעלה מארבעים שנה. מבין ספרי העיון של ד"ר משה גרנות יצוינו כאן: 'התנ"ך - כף החובה' (תמוז סטימצקי 1986, ירון גולם 1993), 'עגנון ללא מסווה' (ירון גולן 1991), 'אמונה משלו - היהודי החילוני ומשנתו של י' ליבוביץ' (מודן 1993), 'אדיפוס ואבשלום' (ידיעות אחרונות 1996), 'שיחות עם חוזר בתשובה' (עם חופשי 1999), 'עסקני הקיפוח - שיח של גזענות והסתה' (ירון גולן 2000). ד"ר גרנות פרסם גם ספרי לימוד, ספרי עזר למורה ולתלמיד, רומנים וספרי ילדים ונוער. "המאבק למען קידום החינוך בישראל ויצירת רפורמה אמיתית במערכת החינוך, דורש מכולנו להשמיע קולנו למען עתיד ילדינו. קולו ועמדותיו שך ד"ר משה גרנות מנוסחים בבהירות, בצורה מעמיקה ומרתקת". רן ארז, יו"ר הנהלת אגון המורים העל יסודיים....

14.
15.
16.
"המאהב השני של הרבנית" הוא סאגה של העדה הרומנית - ייסוריה לפני העלייה, ותלאותיה אחר כך. וידוייהם של מורדי, סימה ומוני מפגישים את הקורא עם סיפור חייהם, שהוא גם סיפורה של העדה כולה, זו שאינה מתריסה, שמרבה להבליג על עלבונות, שההומור הוא מפלטה מן המצוקה. "המאהב השני של הרבנית" מפגיש את הקורא הישראלי עם פיסות חיים שלא הכיר, הגם שדמויות הדומות לגיבורי הספר ניתן לפגוש בחדר המדרגות של כל בית משותף....

17.
על גבול הלבנון, רחוק מהבית ומהנשים, יושבים ארבעה גברים, כבר לא כל כך צעירים, כבר "מסודרים", אך עדיין לא בגיל שמתיישבת עליהם דעתם. הם יושבים בתצפית על העיירה הלבנונית רומייש ומדברים על כל העולם ואישתו, ובעיקר על אישתו. הם מכירים מזה עשור משירות המילואים, אך רק לנוכח רשמקול מאווש נפתח סגור הלב של האחד כלפי השני. הם מדברים על הנשים שלהם, על תשוקתם לנשים בכלל, ועל רתיעתם מהן, על הקושי להבין נשים, על דיכוי האישה, על שחרור האישה, על תבניות חשיבה גבריות ונשיות, על הפמיניזם המיליטנטי, על הגבר הנשי. .. והכול בווידויים כנים שרק חברות של שירות מילואים יכולה להפיק. "שיחות של גברים על נשים" מקורן ב"דיסקוסים" שאמנם נערכו אל תוך הלילה בין אנשי מילואים, המחבר, ד"ר משה גרנות, רק ליקטן לאסופה אחת. מבין ספרי העיון הקודמים של ד"ר משה גרנות : "התנ"ך - כף החובה" (1986), "עגנון ללא מסווה" (1991), "אמונה משלו היהודי החילוני ומשנתו של ישעיהו ליבוביץ" (1993), "אדיפוס ואבשלום" (1996), "שיחות עם חוזר בתשובה" (1999), "עסקני הקיפוח - שיח של גזענות והסתה" (2000), "מפרי עץ הדעת" (יחד עם ד"ר צופיה ופרופ' דן מלר - 2002)....

18.
19.
20.
"הנדר" הוא סיפור ילדותו ונעוריו של משה, בן למשפחת צ'רקסקי, משפחה אמיצה שעלתה ארצה בעליה השניה. המאורעות שזעזעו את הישוב באותם ימים, פגעו בצורה טרגית במשפחת צ'רקסקי והם שחישלו את הנער והפכוהו ללוחם עשוי ללא חת המשליך נפשו מנגד בהגנת הישוב. הקורא תוהה יחד עם הגיבור על משמעות הנדר שביטא בשפתיו והנדר שרחש בסתר לבו ועל השפעת השניים על מהלך חייו המרתקים. ה"נדר" מסתמך על עובדות כהוויתן, ללמדך שהאירועים בתולדות הישוב מרתקים יותר מפרי הדמיון. ...

21.
22.
בלקסיקון היסטורי של הסופרים העברים מאז תש"ח (1948), הרואה אור ביוזמתה של אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל, כלולים 1240 ערכים של יוצרי הספרות היפה העברית, חוקריה ומבקריה - מקום המדינה ועד ימינו אלה. לקסיקון שכזה היה חסר במדפי הספריות שלנו זה למעלה מארבעים שנה. עד כמה הוא היה נחוץ בשדה הספרות תעיד ההתלהבות שבה התקבל "הקדימון" שלו - לקסיקון הסופרים העברים בהווה, אשר ראה אור ביוני 2006. הספר שלפנינו, כמו קודמו, נכתב ונערך על ידי ד"ר משה גרנות, והוא יוצא לאור בהפקתה של הוצאת "דני ספרים"....

23.
24.
ספרו של משה גרנות הפרומושיקאים זכה בפרס אקו"ם על יצירה שהוגשה בעילום שם (זכייתו השנייה של גרנות בפרס זה). על הספר: קובץ של סיפורים מעגליים שבמרכזם העיירה פרומושיקה שברומניה. המספר משתנה ועובר בין זמנים ונקודות מבט: ילד בימי המלחמה והרעב, נערה בימי אושרה ונישואיה, גבר העולה עם משפחתו לארץ ישראל, פועל רומני בישראל של שנות האלפיים, ועוד ועוד. הסיפורים מצטלבים ומתרחבים לתמונה עשירה, רווית הומור ורעננה. ...

25.
26.
27.
28.
29.
המפקד דרש מכל אחד להניח את היד על האקדח ועל התנ''ך ולהישבע שבועת אמונים. הוא מסר לידיהם פתק עם נוסח השבועה. ''אני, אריאל שיינרמן, נשבע לשמור אמונים למולדתי ולארגון ההגנה, אף אם אצטרך להקריב לשם כך את חיי – אני נשבע!''הנער מכפר מל''ל מביא את סיפורו המרתק של אריאל שרון, הנער השקט והמופנם שהפך לימים ללוחם עשוי ללא חת, לאחד המפקדים המקוריים והמשפיעים ביותר בצה''ל ובעולם ואף לראש ממשלת ישראל.הסופר משה גרנות מתאר בסגנונו הרהוט את ילדותו ונעוריו של אריאל שרון בכפר מל''ל, את ערכי אהבת המולדת שינק מהוריו...

30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
54.
55.
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
בני האדם שהאמינו באל העניקו לו כוחות-על, מחשבות, דרישות וציוויים, ושיעבדו את האנושות להוויה בלתי אפשרית. הספר שלושת ספרי האימה מראה כיצד מתוך כך הגיעו בני האדם לסטגנציה תרבותית ולחיים של חשש מתמיד, שמא מעשיהם אינם הולמים את אותם דרישות וציוויים. שלושת ספרי האימה – התנ"ך, הברית החדשה והקוראן - מתיימרים לצטט את האל, אבל יש בהם כשלים לוגיים, עיוותים היסטוריים וציוויים מבהילים בבשורתם האלימה. המחבר ד"ר משה גרנות חושף את הכשלים ואת התוצאות העגומות שאליהן הגיעו מיליארדי בני האדם המאמינים כי הציוויים שבשלושת הספרים אומנם באו מעולמות עליונים. כמו כן הוא חושף בדיות שבעיני מאמינים הן אמת מוחלטת שאסור לערער עליה ורק יודעי ח"ן רשאים לפרשן. ...

64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.

שלושת ספרי האימה – התנך, הברית החדשה הקוראן, ספרו החדש של משה גרנות הוא ספר מיוחד: בפורמט מצומצם, 123 עמודים בסך הכל, מביא משה גרנות ניתוח... המשך לקרוא
14 אהבו · אהבתי · הגב
הספר "הנערה מכנרת" מספר את סיפור חייה של נעמי שמר. התחלתי לקרוא את הספר בגלל שהוא מספר על המשוררת המהוללת נעמי שמר, והוא עלה על כל הציפיות ש... המשך לקרוא
6 אהבו · אהבתי · הגב
הספר מספר את סיפורם של שלושה בני משפחה ילידי רומניה. חייהם הרגילים ברומניה, תקופת מלחמת העולם השניה, החיים תחת המשטר הקומוניסטי, העליה לאר... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב
חיוך קל התפשט על פניי למין הפיסקה השניה. סרג'יו מ"גבעת חלפון אינה עונה" דיבר אליי מבין דפי הספר. הספר כתוב כאילו איש חביב ממוצא רומני פוגש ... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
היהודים בארצות ערב חיו בשלום ובשלוה עם אחיהם המוסלמים. יום אחד החליטו כמה מבני הדת היהודית שהיו במצוקה בארופה להמציא תנועה לאומית, להשתלט... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ