סלבוי ז

סלבוי ז'יז'ק

סופר


» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (38):
המממ, קריאה עונתית , פסיכולוגיה, פילוסופיה וסוציולוגיה, ספרי עיון למכירה, ספרים שאחרי המלחמה, רוצה לקרוא , ספרים שאני רוצה לקנות, רשימת קריאה, הדרכה ועיון - למבוגרים, תבל ומלואה - אמריקה, אתגר מספר 4 - ספרי עיון ונון פיקשן, טרור, לקרוא ומהר, עיון, ספרי הוצאת רסלינג למכירה , 2021, רשימת קריאה כללית, ספרים שקראתי, ספרות מתורגמת - מאנגלית, עוד ...
1.
בזכות השילוב השערורייתי בין פסיכואנליזה, המטריקס, גרייס קלי, היצ´קוק, צ´רלי צ´פלין, פרויד ולאקאן, סלבוי ז´יז´יק, פילוסוף ופסיכואנליטקן סלובני, נחשב ל"ילד הרע" של האקדמיה, ולארק בחוגים לפילוסופיה. וירטואוז הדיבור והמחשבה שבמשך שנים רבות נודע רק בקרב "מביני העניין", מלובליאנה ועד ניו יורק, ידוע היום כהוגה דעות מרתק ולא קונבנציונלי, שעדיין מאמין בכוחה של המלה, אך מפוכח באשר לעוצמת הדימוי הוויזואלי. תרבות פופולרית או פסיכואנליזה, מלחמת העולם השנייה או יוזף סטלין, ואגנר או אהבה, הרצאותיו האנרגטיות של ז´יז´יק מותירות אותו רוחץ בזיעה. במהלכן, כמו גם בכתביו, הוא מפתח את התיאוריות שלו בשטף דיבור מהפנט ומציע בעזות מצח שובת לב מפגני השתטות, רגעי מבוכה ופרובוקציה, לצד תובנות והארות יוצאות דופן. ספר מכונן זה, החשוב מבין ספריו של ז´יז´יק, עובר דרך כל הצמתים החשובים בהגות המאה העשרים ומשמין את הקורא למסע חד פעמי במחוזות הקולנוע ההוליוודי. "תיהנו מהסימפטומים" הוא ספרו החשוב ביותר שתורגם עד כה לשפה העברית....

2.
סלבוי ז'יז'ק - מהוגי הדעות המשפיעים והחשובים בזמננו - מנתח בספר זה, באופן מרתק, רדיקלי ובלתי שגרתי את התרבות העולמית העכשווית, כל זאת על רקע המגה - פיגוע של המילניום במגדלי התאומים והשלכותיו על המלחמה האמריקאית בטרור. בהזדמנות זו מסכם ז'יז'ק בתנופה מחשבתית עזה את רוח - הזמן הנוכחית לצד תובנות לעתיד לבוא על המאה ה - 21. הספר מאיר את עינינו ביחס לשאלות הנוגעות למיקומו של הפרט בתרבות הקפיטליסטית העכשווית וביחס למהות הסכסונים הבינלאומיים, כשהסכסוך הישראלי - פלשתינאי משמש מקרה מבחן למהותם של סכסוכים אתניים בכלל. לטענת ז'יז'ק, קריסת מגדלי התאומים ב11 - בספטמבר התקיימה אצלנו כספקטקל טלוויזיוני מהפנט, הרבה יותר מזה הנחווה במציאות החוץ - טלוויזיונית. תבענו לחזות בתמונות של התרסקות המטוסים פעם אחר פעם, תוך שהן מזכירות לנו למעשה את סרטי האסונות ההוליוודיים. מכאן שהבלתי - נתפס התרחש זה מכבר: אמריקה קיבלה את אשר העסיק את הפנטזיה שלה, וזו הייתה למעשה ההפתעה האמיתית! ז'יז'ק תוהה האם לא הייתה זו ארצות הברית עצמה שהמציאה את הטליבאן ובן - לאדן לטובת מלחמת גרילה בברית המועצות? האם לא היה באסון התאומים שמץ של עודפות הכוח האמריקאי שהופנה מעתה נגד עצמו? וכנגד הטענה הדיכוטומית השכיחה של אינטלקטואלים מערביים, המציגים את האירוע כהתנגשות בין התרבות האיסלמית ה"פונדמנטליסטית" לבין התרבות המערבית ה"ליברלית", מציע ז'יז'ק לראות את האירזע כהתנגשות תוך - תרבותית בנבכי המרחב הגלובלי - קפיטליסטי החדש. סלבוי ז'יז'ק - החי ופועל בסלובניה ומלמד באוניברסיטת לובליאנה - מפורסם מאוד בזכות ניתוחיו המבריקים והלא - שגרתיים, באמצעות השיח הפסיכואנליטי הלאקאניאני, לסרטי היצ'קוק ולקולנוע ההוליוודי וכן לתרבות ההמונים בכלל. ספר זה, המופיע בעברית במקביל לפרסומו הראשוני בעולם, כבר מעורר דיון אינטלקטואלי - פוליטי סוער באירופה ובארצות הברית....

3.
מטריקס, סרטם של האחים וושובסקי, שיצא לאקרנים בשנת 1999, הוא סרט מדע בדיוני עם סצנות פעולה מרהיבות וחדשניות, שזכה למעמד פולחני, הפך לתופעת מולטימדיה (משחקי מחשב, סרטי אנימציה ושני סרטי המשך) ושימש מקור בלתי נדלה לדיונים פילוסופים ותיאורטיים. "מטריקס" מזמין דיונים מעין אלה מכיוון שהאחים וושובסקי גדשו את הסרט במוטיבים דתיים ופילוסופיים מתוך המסורות המערביות והמזרחיות גם יחד. הנושא המרכזי - היחס שבין הממשי לווירטואלי - הוא בבחינת התייחסות מובהקת לדיונים תיאורטיים עכשוויים, כך שאפילו כריכת ספרו של הפילוסוף הצרפתי ז'אן בודריאר "סימולאקרה וסימולציה" מופיעה בקריצת עין רפלקסיבית בסצנה הפותחת של הסרט. בניתוחו את תופעת ה"מטריקס" מציין סלבוי ז'יז'ק שהרעיון על אודות אדם החי בעולם מלאכותי - מעין גן עדן צרכני, היפר - קפיטליסטי, תוצר של מניפולציה ושליטה - אינו חדש בספרות ובקולנוע; אלא ש"מטריקס" מבצע רדיקליזציה לתמה זו, מעצם העובדה שהוא מכניס את אלמנט המציאות הווירטואלית המאששת את כוחם המפתה של עולם הדימויים, לצד צמצומו של הסובייקט לכדי פסיביות אינסטרומנטלית גמורה. במסה זו מוביל אותנו ז'יז'ק לניתוח עקרוני של הסרט והתופעה, דרך עולם המונחים הלאקאניאניים, תוך בחינת הדינמיקה בין האחר הגדול והסובייקט הפרנואידי, המ?פעל במציאות שבה "החיים האמיתיים" הופכים לספקטקל אחד גדול. סלבוי ז'יז'ק - החי ופועל בסלובניה ומלמד באוניברסיטת לובליאנה - מפורסם מאוד בזכות ניתוחיו המבריקים והלא שגרתיים, באמצעות השיח הפסיכואנליטי הלאקאניאני, לפילוסופיה המודרנית, לסרטי היצ'קוק ולקולנוע ההוליוודי, כמו גם לתרבות ההמונים בכלל. עד כה ראו אור בעברית, בהוצאת רסלינג, ספריו "על הסופר - אגו ורוחות - רפאים אחרות" (2000) ו"ברוכים הבאים למדבר של הממשי: חמש מסות על ה - 11 בספטמבר ואירועים סמוכים" (2002)....

4.
על צל הבלהות של הקפיטל קוקה קולה כ - Objet petit a ורטיגו של היצ'קוק תשוקה פטישיסטית ותשוקה נורמטיבית הממשי והפנטזמטי בקולנוע ההוליוודי הציווי על ההנאה סופר - אגו ורגשות אשמה ביהדות ובנצרות סלבוי ז'יז'ק הוא תיאורטיקן דומיננטי החי ופועל בסלובניה. מסתו הנוכחית הינה מבוא מוצלח לכתיבתו התיאורטית, מאחר שהיא מקפלת בתוכה אלמנטים מרכזיים וחשובים בביקורת התרבות במסגרת פעילותו האינטלקטואלית הסוחפת החל מסוף שנות ה - 80....

5.
במותו של ישו על הצלב מתה עמו התקווה הכמוסה שמהדהדת ב"אבי, אבי, למה עזבתני?", התקווה שישנו אב, אב שנטש אותי. סלבוי ז'יז'ק זכה לכינויים "כוכב רוק אקדמי" ו"הפרא - אדם של התיאוריה"; בכתיבתו הוא כורך יחדיו ידענות מפליגה עם התייחסויות לתרבות ההמונים על מנת לנתח ולבקר את הפרות הקדושות האינטלקטואליות של זמננו. בהסובייקט שאמור להאמין (2003) הוא מציע פרשנות צמודה של מצב העניינים הדתי בימינו מנקודת מבטה של הפסיכואנליזה הלאקאניאנית. הוא מבקר את גרסאותיה הרווחות של הרוחניות בימינו - הגנוסטיות של "העידן החדש", הזן - בודהיזם המערבי והיהדות הלוינסית - דרידיאנית - ולאחר מכן מנסה לגאול את הגרעין ה"מטריאליסטי" של הנצרות. קריאתו בנצרות הנה פוליטית במוצהר, ורואה בקהילת המאמינים הפאולינית גרסה ראשונה של קולקטיב מהפכני. מכיוון שבימינו אפילו חסידי הנאורות, כמו הברמאס, מודים בנחיצותו של חזון דתי על מנת לעגן את עמדתנו האתית והפוליטית בעידן "פוסט - חילוני", אזי הספר הזה, המבטא עמדה מטריאליסטית בעליל ובה - בעת מכיר בחוב לגרעין המורשת היהודית - נוצרית, יעורר לבטח מחלוקת. "בספר זה ז'יז'ק מחזק את המוניטין שלו כמבקר האינטלקטואלי הראשון במעלה של הקוסמופוליס הפוסט - מודרנית. לכל המתעניין באפנת ה'מפנה התיאולוגי' של זמננו או בתיאוריות בדבר 'דת ללא אלוהים', הסובייקט שאמור להאמין הוא קריאת חובה... אם סוקרטס היה עובר אנליזה של עשר שנים אצל ז'אק לאקאן, התוצאה הייתה סלבוי ז'יז'ק" (פרופ' ריצ'רד וולין, State University of NY). סלבוי ז'יז'ק הוא פילוסוף ופסיכואנליטיקאי לאקאניאני; חוקר בכיר במחלקה לפילוסופיה של אוניברסיטת לובליאנה, סלובניה. עד כה ראו אור בעברית בהוצאת רסלינג ספריו "על הסופר - אגו ורוחות רפאים אחרות" (2000), "ברוכים הבאים למדבר של הממשי: חמש מסות על ה - 11 בספטמבר ואירועים סמוכים" 2002) ו"מטריקס: האחר הגדול והמציאות הווירטואלית" 2003)....

6.
בלאקאן עם היצ'קוק רואים אור שלושת מאמריו המבריקים של סלבוי ז'יז'ק, אשר הופיעו באסופת המאמרים המפורסמת שערך ז'יז'ק כל מה שתמיד רצית לדעת על לאקאן, ולא העזת לשאול את היצ'קוק (1992). נפי שרומזת לכך הכותרת עצמה, יומרתו של ז'יז'ק אינה רק ניתוח של סרטי היצ'קוק, אלא הדגמה והבהרה של עקרונות תיאורטיים במשנתו הפסיכואנליטית הסבוכה של ז'אק לאקאן, מכאן שז'יז'ק "קורא" את היצ'קוק לא רק כטקסט אסתטי אלא גם כטקסט תיאורטי. בנוסף לכך, המאמרים על יצירתו של היצ'קוק מהווים נדבך מרתק, חדשני ופורץ דרך בדיון התיאורטי המתמשך והבלתי נדלה ביצירתו של מי שנחשב לגאון הגדול של סרטי המתח, כמו גם לאחד מגדולי המחדשים בתולדות הקולנוע. תוך חלוקה של מכלול עבודתו של היצ'קוק לשלוש תקופות היסטוריות מרכזיות - ריאליזם, מודרניזם, פוסטמודרניזם - מתמקד ז'יז'ק דווקא בקריאת היצ'קוק בהקשרים תיאולוגיים ואידיאולוגיים, במיוחד ביחס למעמדו של האחר הגדול והדבר הטראומתי, לצד הדגשת האלמנטים הקתוליים - ינסניסטיים ביצירתו; כל זאת דרך הניסיון להבין את כפיפותו של הסובייקט לאחר הגדול - האחר השסוע. סלבוי ז'ט'ק הוא פילוסוף ופסיכואנליטיקאי לאקאניאני; חוקר בכיר במחלקה לפילוסופיה של אוניברסיטת לובליאנה, סלובניה. עד כה ראו אור בעברית, בהוצאת רסלינג, ספרין הבאים: "על הסופר - אגו ורוחות - רפאים אחרות" (2000), "ברוכים הבאים למדבר של הממשי: חמש מסות על ה11 - בספטמבר ואירועים סמוכים" (2002), "מטריקס: האחר הגדול והמציאות הווירטואלית" (2003), "הסובייקט שאמור להאמין: הנצרות בין פרברסיה לחתרנות" (2004)....

7.
"ולטר בנימין המליץ על קריאת תוצריה הרוחניים והנעלים ביותר של התרבות, לצד תוצריה ההמוניים, השכיחים והארציים, כעל הליך חתרני ומועיל מבחינה תיאורטית... בספר זה נעשה ניסיון דומה, כלומר קריאה של המוטיבים התיאורטיים הנשגבים ביותר של ז'אק לאקאן לצד מקרים מייצגים מתרבות ההמונים העכשווית: הסרט האפל, מדע בדיוני, רומאנים בלשיים וקיטש רגשני. מה שימצא הקורא בספר זה הוא סדרה שלמה של "לאקאן עם...": אלפרד היצ'קוק, פריץ לאנג, רות ראנדל, פטרישיה הייסמית', קולין מק'קלה, סטיבן קינג וכיוצא באלה. אם, מדי פעם ייזכרו בספר גם שמות "גדולים" כמו שייקספיר או קפקא, אל לו לקורא לחוש אי - נוחות: הללו נקראים כסופרי קיטש לכל דבר, ממש כמו מק'קלה וקינג. תכליתו של פרויקט מסוג זה היא כפולה: מחד גיסא הספר תוכנן כסוג של מבוא ל"דוגמטיקה" הלאקאניאנית (במובנו התיאולוגי של המונח). הוא מנצל ללא רחם את התרבות הפופולרית, ומשתמש בה כחומר אשר נוח להסביר באמצעותו לא רק את קווי המתאר העמומים של בניין הידע הלאקאניאני, אלא לעתים אף את הפרטים הדקים המוחמצים לרוב בהתקבלות האקדמית - בעיקרה של לאקאן, כגון המפנים שחלו בהוראתו, הפער המפריד אותו מן השדה של ה"דקונסטרקוציוניזם" הפוסט - סטרוקטורליסטי וכיוצא בזה. דרך זו של "התבוננות מן הצד" בלאקאן מאפשרת להבחין במאפיינים שלרוב חומקים מן המבט האקדמי "הישיר". מאידך גיסא ברור שהתיאוריה הלאקאניאנית משמשת כתירוץ להשתקעות בהתענגות אווילית בתרבות הפופולרית. לאקאן עצמו מנוצל כדי לתת לגיטימציה למרוץ ההזוי מ"ורטיגו" של היצ'קוק ל"בית קברות לחיות" של קינג, מ"אובססיה מגונה" של מק'קלה ל"ליל המתים החיים" של רומרו. " סלבוי ז'יז'ק, מתוך ההקדמה לספר התבוננות מן הצד (1991) עד כה ראו אור בעברית, בהוצאת רסלינג, ספריו הבאים: "על הסופר - אגו ורוחות - רפאים אחרות" (2000), "ברוכים הבאים למדבר של הממשי: חמש מסות על ה - 11 בספטמבר ואירועים סמוכים" (2002), "מטריקס: האחר הגדול והמציאות הווירטואלית" (2003), "הסובייקט שאמור להאמין: הנצרות בין פרברסיה לחתרנות" (2004), "לאקאן עם היצ'קוק" (2004)....

8.
סלבוי ז'יז'ק – מהוגי הדעות המשפיעים והחשובים בזמננו – מנתח בספר זה באופן מרתק, רדיקלי ובלתי שגרתי את התרבות העולמית העכשווית, כל זאת על רקע המגה-פיגוע של המילניום במגדלי התאומים והשלכותיו על המלחמה האמריקאית בטרור. בהזדמנות זו מסכם ז'יז'ק בתנופה מחשבתית עזה את רוח-הזמן הנוכחית לצד תובנות לעתיד לבוא על המאה ה-21. הספר מאיר את עינינו ביחס לשאלות הנוגעות למיקומו של הפרט בתרבות הקפיטליסטית העכשווית וביחס למהות הסכסוכים הבינלאומיים, כשהסכסוך הישראלי-פלשתינאי משמש מקרה מבחן למהותם של סכסוכים אתניים בכלל. לטענת ז'יז'ק, קריסת מגדלי התאומים ב-11 בספטמבר התקיימה אצלנו כספקטקל טלוויזיוני מהפנט, הרבה יותר מזה הנחווה במציאות החוץ-טלוויזיונית. תבענו לחזות בתמונות של התרסקות המטוסים פעם אחר פעם, תוך שהן מזכירות לנו למעשה את סרטי האסונות ההוליוודיים. מכאן שהבלתי-נתפס התרחש זה מכבר: אמריקה קיבלה את אשר העסיק את הפנטזיה שלה, וזו הייתה למעשה ההפתעה האמיתית! ז'יז'ק תוהה: האם לא הייתה זו ארצות הברית עצמה שהמציאה את הטליבאן ואת בן-לאדן לטובת מלחמת גרילה בברית המועצות? כלומר האם לא היה באסון התאומים שמץ של עודפות הכוח האמריקאי שהופנה עתה נגד עצמו? וכנגד הטענה הדיכוטומית השכיחה של אינטלקטואלים מערביים המציגים את האירוע כהתנגשות בין התרבות האיסלמית ה"פונדמנטליסטית" לבין התרבות המערבית ה"ליברלית", מציע ז'יז'ק לראות את האירוע כהתנגשות תוך-תרבותית בנבכי המרחב הגלובלי-קפיטליסטי החדש. סלבוי ז'יז'ק – החי ופועל בסלובניה ומלמד באוניברסיטת לובליאנה – מפורסם מאוד בזכות ניתוחיו המבריקים והלא-שגרתיים באמצעות השיח הפסיכואנליטי הלאקאניאני לסרטי היצ'קוק ולקולנוע ההוליוודי, כמו גם לתרבות ההמונים בכלל. עד כה ראו אור בעברית בהוצאת רסלינג ספריו הבאים: "על הסופר-אגו ורוחות-רפאים אחרות" (2000), "מטריקס: האחר הגדול והמציאות הווירטואלית" (2003), "הסובייקט שאמור להאמין: הנצרות בין פרברסיה לחתרנות" (2004), "לאקאן עם היצקוק" (2004), "התבוננות מן הצד" (2005)....

9.
10.
11.
12.
166 עמודיםסלבוי ז`יז`ק – מהוגי הדעות המשפיעים והחשובים בזמננו – מנתח בספר זה באופן מרתק, רדיקלי ובלתי שגרתי את התרבות העולמית העבשווית, כל זאת על רקע המגה-פיגוע של המילניום במגדלי התאומים והשלכותיו על המלחמה האמריקאית בטרור. בהזדמנות זו מסכם ז`יז`ק בתנופה מחשבתית עזה את רוח הזמן ביחס לשאלות הנוגעות למיקומו של הפרט בתרבות הקפיטליסטית העכשווית וביחס למהות הסכסוכים הבינלאומיים, כשהסכסוך הישראלי-פלשתינאי משמש מקרה מבחן למהותם של סכסוכים אתניים בכלל.סלובי ז`יז`ק – החי ופועל בסלובניה ומלמד באוניברסיטת לובליאנה – מפורסם מאוד בזכות ניתוחיו המבריקים והלא-שגרתיים, באמצעות השיח הפסיכואנליטי הלאקאניאני, לסרטי היצ`קוק ולקולנוע ההוליוודי וכן לתרבות ההמונים בכלל. ספר זה, המופיע בעברית במקביל לפרסומו הראשוני בעולם, כבר מעורר דיון אינטלקטואלי פוליטי סוער באירופה ובארצות הברית....






©2006-2023 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ