רות קלדרון

רות קלדרון

סופרת


1.
אגדות חז"ל הן עולמות שנדחסו לשורות אחדות. סוד כוחן הוא סוד הצמצום, אבל זהו גם המחסום החוצץ בינן לבינינו. מה שמסופר בהן הוא תמיד רק קצה הקרחון, בעוד שאת הקרחון עצמו אפשר רק להסיק, לנחש, לנסות לשחזר. ללמוד לקרוא אותן, משמע ללמוד לקרוא שתיקות. דרוש, כמובן, ידע היסטורי, לשוני ותרבותי כדי לדובב את השתיקות ולשחזר את העולם האנושי האבוד והמשוקע באגדות הללו. אך כדי להיכנס לנעליהם ולראשיהם של חז"ל, לא די בידע. דרוש דמיון. דרושה הנכונות לשים את עצמך במקומן של הדמויות, לחיות את חייהן ברוחך, לראות את הדברים מבעד לעיניו של רב מפומבדיתא, או מבעד לעיניה של אשתו השבה מן השוק. הקריאה היחפה שאתה ניגשת רות קלדרון אל אגדות חז"ל אינה באה להתפלמס עם פירושים קודמים או להציע פירוש "נכון יותר". היא באה להוריד מחסום. אין זו קריאה מנתחת, אלא קריאה פוגשת. היא עושה לחז"ל את מה שעשו חז"ל לעצמם: היא מספרת מחדש; מספרת סיפור על אודות הסיפור. במקום להתבונן באגדה מבחוץ, היא מייצרת ממנה אגדה משלה. וכך, בנוסף לשחזור הסצנה האנושית החבויה בכל אגדה, היא משחזרת גם את עצם הפראקטיקה החז"לית של חשיבה סיפורית: החשיבה בדמויות, בסיטואציות, בחוויות יומיומיות. רב אחד, שהתעלם מאשתו מרוב השתקעותו בתפילות, ניאות לשכב אתה רק כשהופיע מולו מחופשת לזונה; רב שהחזיר עבריין בתשובה וטיפח אותו כעילוי שלצדו בבית המדרש, מצא את מותו לאחר שהמית בהקפדתו את בן טיפוחיו; רב שנכנס לקודש הקודשים של בית המקדש מצא את אלוהים יושב על כסא כאדם גלמוד המבקש ברכה. העלילות המוזרות, המדהימות לעיתים, של אגדות חז"ל, כמוהן כחתול שאפשר ללטף את פרוותו אחורה, עם כיוון צמיחתה, וגם קדימה, נגד הכיוון. בתנועה הזאת הלוך ושוב, המחליקה ופורעת לסירוגין, מגישה המחברת את הטקסט החז"לי, בעת ובעונה אחת, כמושא הזדהות וכמושא התנגדות: כטקסט נפלא ונורא, קשה ורך, רגיש ומקומם. הטקסט החי הוא סך כל ניגודיו, כמו אדם קרוב, יקר ללב, בלתי נסבל על פי דרכו, שהחיים אתו זרועים ריבים ופיוסים, אי הבנות בצד פרצי קרבה. לחיות אתו זה לדבר אתו ללא מחסום, עד כמה שניתן. ...

2.
"התלמוד, פסגת עולם הלימוד היהודי, הוא מפעל ספרותי חד-פעמי, אוסף דיונים מופלא הנוגע ומעמיק בנושאים רבים ושונים המקיפים כמעט כל היבט של חיי אדם. מצבו הקיומי של האדם ואנושיותו הם מושאי המחקר של חכמי התלמוד, ומתוך כך נעשה לימודו מקור השראה לחיים מלאי משמעות. הספרון הזה איננו לקסיקון אקדמי. הוא אוסף אישי של תובנות, דמויות, רגעים דרמטיים וביטויים שפגשתי במהלך לימוד התלמוד שנגעו לחיי. בחרתי לסדר את פרטי האוסף על פי האל"ף-בי"ת: סיפורים על אהבה, בכי, גט, זמן, חלום ועוד דימויים ציוריים מן התלמוד. אני מזמינה את הקוראים להציף באוסף האלפא-ביתא התלמודי שלי כרצונם, לאו דווקא על פי הסדר, מתוך תקווה שהפואטיקה התלמודית תשמש גם להם מקור השראה." רות קלדרון היא מייסדת בית המדרש "אלול" בירושלים ומכללת "עלמא" בתל אביב. חברת הכנסת מטעם רשימת "יש עתיד" וסגנית יו"ר הכנסת. עבודת הדוקטורט שהגישה לאוניברסיטה העברית בירושלים עסקה במושגים קבועים בסיפורת האגדה התלמודית. ספרה הראשון השוק. הבית. הלב. (2001) התקבל בהערכה רבה ותורגם לאנגלית ולספרדית. אלפא-ביתא תלמודי הוא ספרה השני...

3.
לְכֻלָּנוּ קָרָה פַּעַם שֶׁהָלַכְנוּ בַּחוּץ וּפִתְאוֹם הִתְחִיל לָרֶדֶת גֶּשֶׁם. נִרְטַבְנוּ מִכַּף רֶגֶל וְעַד רֹאשׁ, וְכָל מָה שֶׁרָצִינוּ הָיָה שֶׁהַגֶּשֶׁם יִפָּסֵק. אֲבָל הוּא הִמְשִׁיךְ לָרֶדֶת. גַּם לְרַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא זֶה קָרָה, גַּם בְּגָדָיו נָטְפוּ. הוּא הֵרִים מַבָּטוֹ אֶל הַשָּׁמַיִם וּבִקֵּשׁ שֶׁהַגֶּשֶׁם יִפָּסֵק. לְמַרְבֵּה הַהַפְתָּעָה: הַגֶּשֶׁם בֶּאֱמֶת נִפְסַק! אֲבָל מַשֶּׁהוּ בְּכָל זֹאת הִפְרִיעַ לְרַבִּי חֲנִינָא... רוּת קַלְדֶרוֹן הִיא חוֹקֶרֶת תַּלְמוּד, אֵשֶׁת חִנּוּךְ, מְיַסֶּדֶת בֵּית הַמִּדְרָשׁ ‘אֱלוּל‘ ו‘עָלְמָא‘, בַּיִת לְתַרְבּוּת עִבְרִית. ...


אלפא ביתא תלמודי מאת רות קלדרון ספר עיון שנכתב על התלמוד מבחינתי הוא ספר חובה. כאשר שמעתי על הספר של רות קלדרון שהיא בעלת תואר ד"ר בתלמוד ... המשך לקרוא
2 אהבו · אהבתי · הגב
מה שאני מצפה מספר הוא תובנה.שאפשר לצאת איתה עם מטען כלשהו. אני חושב כי גם ממילון( דבר ארכאי בצורתו המודפסת), הייתי מבקש יכולת ניתוב בהירה ו... המשך לקרוא
4 אהבו · אהבתי · הגב
ספר מצוין. רות קלדרון עשתה בספר זה מעשה קסם. היא מביאה אגדתות קצרות מהתלמוד ומספרות חז''ל, שמטבען הן קצרות ודלות בדרמה ובתוכן. האגדתות הן ... המשך לקרוא
3 אהבו · אהבתי · הגב





©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ