» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (13):
מקרא,
הבאים בתור,
יהדות, הגות והיסטוריה יהודית, עדות ישראל למכירה,
יהדות ומחשבת ישראל למכירה,
ספרים שמכרתי,
תומחר ,
יד שנייה כחדש ,
ספרי יהדות,
ספרי עיון ,
לקנייה,
יהדות,
דת,
יהדות,
עוד ...
|
1.
|
|
הסיפור המקראי נועד לקוראיו ולא לחוקריו. על כן חייבת חקירתו להיות מבוססת על קריאתו. משמעותה הפנימית של יצירה גדולה אינה נגלית אלא למי שמוכן לקוראה בתור נמען, אולם בגלל ריחוקנו מהמקרא ועולמו, אנו מנועים מלקרוא את הסיפור המקראי כראוי לו ללא הכרה יסודית של דרכי הסיפר במקרא. את דרך הקריאה הנקוטה בספר זה ניתן לאפיין כצירוף של שלוש דיסציפלינות ספרותיות - קריאה צמודה, חקר הסוגים וניתוח מבני.
שבעת פרקי הספר מוקדשים לקריאה ספרותית של שבעה סיפורי נביאים. שלושת הראשונים -
על שמואל, הרביעי - על נתן, החמישי - על איש האלוהים מיהודה, השישי - על אליהו, והשביעי - על אלישע, ואילו הנספח מוקדש לחקירת סוגיה ספרותית הנחוצה למלאכת הקריאה - מקומן של הדמויות המשניות בסיפור המקראי.
כל המתעניין בסיפורי המקרא: תלמיד, מורה או חוקר, ימצא בספר מידע רב וניתוח מאיר עיניים...
|
2.
|
|
רוב הציבור החילוני חותר להומוניזציה של הסכסוך הקשה והעקוב מדם שבינינו לבין שכנינו הפלשתינאים, ומקווה ליישבו, במידת האפשר, בדרכי שלום על בסיס של פשרה הוגנת; ואילו הרוב המכריע של הציבור הדתי-חרדי חותר להכרעה בכוח הזרוע ולפתרון ללא פשרות. אלה ואלה נוטים להסכים שהיהדות הלוחמנית משקפת במהימנות את דת ישראל. הסכמה בלתי-צפויה זו היא פרי שיתוף אינטרסים של יריבים: המאמינים שמחים לקבל אישור דתי ללאומנות שלהם, והכופרים שמחים לקבל אישור מוסרני לאנטי-דתיות שלהם. בקש שלום ורדפהו מבקש לערער את האחיזה החזקה שיש לדתיות הלוחמניות בתודעה הציבורית על-ידי הצגת תפישה חלופית של ערכיה של אמונת ישראל כפי שהם עולים מן המקרא. קהל היעד של הספר הם, מצד אחד, אנשים ונשים דתיים, המתקוממים נגד הפירוש הלאומני הרווח של כתבי הקודש ומבקשים פירוש ישר ואמין שיהלום את מצפונם הדתי, את מאווייהם הרוחניים ואת צרורכיהם האינטלקטואליים; ומצד שני - אנשים ונשים חילוניים, שנגמלו מן הדחף להתנער מן היהדות ולהשמיץ אותה באשר היא נוגדת את מיטב ערכיהם, והם מבקשים נקודות חיבור והזדהות עם היהדות, שיאפשרו להם לרוות את צימאונם ממקורותיה ולהיבנות מהם בדרכם שלהם. ...
|
5.
|
|
מילות הקסם "אזן מלין תבחן" – שאבן עזרא עצמו מצטט מאיוב ל"ד, 3 – מיטיבות לבטא את אחיזתו האיתנה של ראב"ע בדרך הפשט, הבוטחת בכך שאוזנו של המפרש, הבקיא במקרא ובלשונו וכפוף לצווי ההיגיון והסבירות, אכן מיטיבה לשמוע את דברו של הכתוב לאמיתו. מטרת הספר היא לא רק לכנס שלושה-עשר ממחקריו של המחבר על דרכו הפרשנית של בעל הפשט הגדול, ולפרסם לראשונה בעברית שלושה שראו אור רק באנגלית, אלא גם לתקנם, לעדכנם, להשלימם ולהרחיבם. ההפניות הפנימיות וארבעת המפתחות מבריחים את פרקי הספר ועושים אותו במידה רבה לחטיבה אחת. הספר עוסק בשאלות-היסוד של פרשנות אבן עזרא ותפיסת הדרש, הגדרת הפשט, יחסי הגומלין עם קהל היעד, סודות ורמזים, לחצים פולמוסיים ובקשת האמת, ביקורתיות ושמרנות, המחלוקת העקרונית עם חכמי התלמוד (בעיקר רשב"ם), יחסו להיסטוריה ולמדעים, הפרשן בכבלי זמנו, המפרש שהיה למפורש ותולדות כתיבת פירושים לפירושיו....
|
|