» רשימות קריאה בהם מופיעים ספריו (41):
ספרי עיון,
אוניברסיטה משודרת,
לירן,
פילוסופיה,
האוניברסיטה המשודרת,
ראשון כחדש שני טוב,
צריך להוסיף תקציר,
הדרכה ועיון- ספרים להחלפה,
ספרים להחלפה,
ספרים על ספרים, קוראים, סופרים וספריות,
ממתין לקריאה,
ספרי עיון,
ספרים שצריך לקרוא,
Wishlist - Philosophy and soceity,
לקרוא בקרוב,
נקרא ב 2012,
צריך להשיג מפה ומשם...,
פילוסופיה,
הגות, פילוסופיה,
מעניינים,
לתור ולאתר,
מעניין,
זה מעניין אותי,
אין ב GOODREADS,
= ניתן להשיג בחיפה (זמנית) = ,
Wish List,
עיון למכירה,
שירה, מחזות, כתיבה, ביקורת ספרות, מוסיקה ומוסיקאים למכירה,
ספרות - על סופרים, על ספרים, על שירה ומשוררים,
סימונים / מרקר / קישקושים,
ספרים על ספרות ושפה למכירה,
מועמד,
תומחר ,
ברצוני לעיין,
שווים ונדירים,
עיון,
ספרות,
לקנות,
והכחול היום כחול מאוד,
רוצה לקרוא,
רשימה מרשימה,
עוד ...
|
1.
|
|
סרטר היה הנוכחות המרכזית בחיים האינטלקטואליים של אירופה בשליש האמצעי של המאה העשרים. את יצירתו הרבגונית על כל תחומיה קשה להקיף. סרטר היה גם פילוסוף וגם סופר בעת ובעונה אחת, אך היה גם ביוגרף, היסטוריון, סוציולוג, מחזאי, מחבר תסריטים, מבקר ספרות, ופוליטיקאי. חשיבותו של סרטר נובעת מהעובדה שכמעט כל היבט של החיים המודרניים מצא את דרכו ליצירתו....
|
2.
|
|
יש המצפים מן האסתטיקה ל"חוקים של היפה" שינחו את מבקר האמנות וכל אדם המעריך עצמים בטבע או חפצים מעשי ידי אדם, מ"נקודת ראות אסתטית".
ספר זה אינו מציע חוקים כאלה ומנסה לבאר מפני מה אי-אפשר להציעם.
תפקידה של אסתטיקה מפוכחת ורציונאלית הוא, לדעת המחבר, צנוע הרבה יותר.
האסתטיקה מנסה לאפיין סוג אחד של הערכה, וכן סוג אחד של ערכים, בהשוואה לסוגים אחרים של הערכות וערכים.
ספר זה סוקר, בחלקו הראשון, את הזרם העיקרי ששלט בתיאוריה של ביקורת הספרות והאמנות לפני עליית האסתטיקה.
בחלקו השני נסקרות הנחות היסוד של האסתטיקה הקלאסית, עלייתה ונפילתה. בחלקו השלישי - מבוררות כמה שאלות מרכזיות של האסתטיקה היום, ובעיקר יחסה לאמנות ולביקורת....
|
4.
|
|
התופעות הפואטיות הבולטות בסגנון הסיפור של י.ח. ברנר - הרמיזה האוטוביוגראפית, הפרגמנטריות המובלטת, חדירתה של כתיבה מסאית, השימוש המרובה בציטוט - תוארו בכתיבתם של מבקרים רבים כסממנים המעידים על כך, שסיפוריו של ברנר הם "יותר" ואף "פחות" מסיפורת רגילה. במאמרו הבוחן את הזיקות בין סיפור למחשבה ביצירת ברנר מראה מנחם ברינקר, כי הסופר הדגול היה בראש ובראשונה מחבר סיפורים "נורמאלי", השוקד על אמנותו. מדוע, איפוא, חתר הסיפור הברנרי להציג את עצמו כ"יותר", ובעיקר גם כ"פחות", מסתם יצירת ספרות? המחבר מציע את הנוסחה "רטוריקה של כנות" כדי לבאר כיצד נוצלו התופעות הפואטיות האלה ליצירת סיפור בעל ריאליזם מודגש. בסיועה של רטוריקה זו מעמיד ברנר בסיפוריו תיאור של המציאות היהודית בראשית המאה, המעמיד בסימן שאלה שורה של דעות ואמונות אידיאולוגיות הרווחות לגביה. בחלק השני של המאמר נבחנת מחשבתו של ברנר, כפי שהיא משתקפת בכתיבתו המסאית, על רקע זרמי ההגות והחשיבה, היהודיים והאירופיים, של ראשית המאה. כדי להעמיד דיוקן אינטלקטואלי של ברנר, קובע המחבר, יש להבחין בינו ובין דמויותיו. לאחר בחינה זו שב המאמר ומטפל בזיקה שבין מחשבת - ברנר לאמנות הסיפור שלו. לניתוח מפורט נבחרים פרקי הסיום של שני הרומנים הארץ - ישראליים: מכאן ומכאן ושכול וכשלון, שרישומם על קוראי ברנר היה מאז ומעולם עז במיוחד....
|
8.
|
|
הספר מכנס עשרים ואחד מאמרים שהם מרבית חיבוריו הקצרים של מנחם ברינקר, הפילוסוף וחוקר הספרות הותיק. בספר מרבית החיבורים שנכללו בשני ספריו הקודמים "מבעד למדומה": ייצוג ומשמעות ביצירה הבדיונית" (1980) ו"האם תורת הספרות אפשרית?" (1988) שאזלו מזמן מן השוק. על אלה נוספו שישה חיבורים נוספים שטרם פורסמו או טרם פורסמו בעברית. כמחצית מן החיבורים דנים בספרות אך חיבורים אחרים דנים בעיקר בתיאטרון, בציור ובקולנוע, ואחרים דנים בשאלות של נורמה ומתודולוגיה המשותפות לכל מדעי הרוח. לאורך כל הספר נעשה מאמץ להבליט את הזיקה בין שאלת הפרשנות כפי שהיא נדונה בזרמים הוותיקים יותר והחדישים ביותר בפילוסופיה של זמננו לבין השאלות המיוחדות של מחקר הספרות והאמנות. בין השאלות הנדונות בספר בולטות שאלת "האמת" בספרות ובאמנות, שאלת ה"אובייקטיביות" או ה"סובייקטיביות" של הפרשנות ה"נכונה", ההבדל בין כתיבה בדיונית לכתיבה היסטורית ומעמדם של הסופר והאמן בחברה (הדמוקרטית) המודרנית....
|
10.
|
|
קובץ מאמרים על משנתו בעריכת מנחם ברינקר מרסל דסקלו ודן נשר.
בתוכן: אונטולוגיה ותורת ההכרה, תורת האדם והחברה, אלוהי שפינוזה הדת והמחשפה היהודית, האיש והגותו, ...
|
15.
|
|
לכתביו ההגותיים והספרותיים של סרטר הייתה השפעה שאין־דומה־לה בחיי הרוח של אירופה לאחר מלחמת העולם השנייה, ולמעשה, לאורך כל השליש האמצעי של המאה העשרים.
גם היום כשנדמה כאילו אופנות אינטלקטואליות חדשות דחקו אותה הצידה משמשת יצירת סרטר מוקד למחקר וללימוד, לביקורת ולפולמוס והשראה להוגים ולסופרים.
אחד ההסברים לכך הוא שיצירת סרטר קלטה לתוכה שפע עצום של רעיונות ומגמות בחיי הרוח והחברה המודרניים, שיקפה אותם והגיבה עליהם בדרך מיוחדת לה.
לשם הבנת נוכחות חזקה זו אין די אפוא בסקירת רעיונות פילוסופיים כשהם ״סגורים״ במסגרת שיטה פילוסופית. ולפיכך מנסה הספר שלפנינו להבין ולהאיר את נקודות־החיכוך שבהן מתחככות ביצירת סרטר פילוסופיה, ספרות ופוליטיקה זו בזו, וכן גם את התהפוכות שחלו בדרכו כיוצר מסביב לזיקה שבין שלושה תחומי יצירה אלה....
|
|