חדוה הרכבי

חדוה הרכבי

סופרת

(תצלום: אמיל סלמן)

חדוה הרכבי (נולדה ב-28 בינואר 1941) היא משוררת וציירת ישראלית.

הרכבי נולדה וגדלה בדגניה ב' ולמדה בבצלאל. את שיריה הראשונים הביאה לפרסום לאה גולדברג בעיתון על המשמר, וכן הכינה להוצאה לאור את ספר שיריה הראשון. היא שימשה גם כאוצרת תערוכות של יוצרים פגועי נפש, אוטיסטים ולוקים בתסמונת דאון, ואחת מהתערוכות שהיא אצרה "האמן החבוי" ייצגה את ישראל בז'נבה.

בשנת 2009 יצא לאור ספר המאגד את כל שיריה משנת 1962 ועד שנת 2008, הנקרא "ציפור שבפנים עומדת בחוץ", ושכולל שירים חדשים שלא קובצו עדיין לספר. אחדים משיריה של הרכבי הולחנו והוקלטו, ובהם מוכרים בעיקר לחניו של נחום היימן לשירים "סוס מעץ", "את כל פניך" ו"אבל בחלומי", שביצעה נורית גלרון.

כיום (2011) גרה הרכבי בירושלים.
1.
מאז שיריה המוקדמים, שקובצו בספר כי הוא מלך (1974) נשמע קולה המיוחד של חדוה הרכבי על נימתו הטרגית, על המוזיקליות הייחודית שלו ועל עולמו החזיוני, והוא הולך ומעמיק לאורך שנות יצירתה. לאה גולדברג הייתה זו שגילתה את ייחודו וערכו הנדיר של הקול הזה והיא שהביאה לדפוס את קובץ השירים הראשון. למרות המרחק הגדול בין עולמה השירי של הרכבי לזה של גולדברג, יש בשירים המוקדמים חותם ברור של קרבה רוחנית ופואטית לעולמה של המורה הגדולה. השירים המוקדמים שקולים, גם אם הם ערוכים בחופש רפסודי, והקול הדובר כמו לומד לשאת את קולו דרך הדיבור הגולדברגי. אבל כבר בקובץ הראשון, וביתר שאת בשני - עדי (1981), החלה שירתה של הרכבי לשאת את מאפייניה הייחודיים: הדיבור הריתמי, הנרגש, ניתק מן המשקל ונעשה זורם וסוחף, ולשון המראות הפכה נועזת יותר, מזעזעת ומרהיבה. מתחילתה מוקדשת שירתה של חדוה הרכבי לחישוף של עולמות פנימיים, מסויטים לעיתים, ולחיפוש אחר קול פנימי, הבוקע מעבר לנורמות הדיבור. בקובץ השלישי, אני רוצה רק להגיד לך (1985), הפך עצם הדיבור לנושאה העיקרי של השירה; הניסיון להבקיע את הדרך אל הזולת ולהבקיע את נטייתן של המילים להתאבן בתוך שגרות-לשון הפכו לדרמה רבת עוצמה של דיבור, ופתחו מנעד מוזיקלי חדש בקולה של הרכבי - מנגנוני חזרה כפייתיים יצרו בהם מוזיקה חדשה של תחינה, הפצרה, תפילה וייאוש. בקובץ האחר (1993) פיתחה הרכבי צורות שיר ארוכות, מעין מונולוגים אפיים, היוצרים סינתזות מרתקות בין צורות השיר הקודמות שלה. בשני הקבצים הללו ניתנה עדות למצבי משבר ובלהה מן הקיצוניים שתוארו בשירה העברית, ולצידם נמצאה לשון גם למצבי התעלות ואושר, אקסטאזה של תשוקה ושלווה עילאית. ניתן להגדיר את קולה בשירתה הבשלה כמוזיקת מעמקים. ציפור שבפנים עומדת בחוץ הוא כרך המחזיק את כל שיריה של המשוררת עד כאן ומוסיף להם חלק משיריה החדשים, שטרם כונסו. בין שירים אלה נמצאים כמה מן הגדולים בשיריה של הרכבי - שירי אהבה אדירי כוח בפרק המכונה "ראנא", והשירים המוקדשים לבנה של המשוררת - "מיגו", הפורש רקמת מילים עדינה מאין כמותה על רקמת יחסים המשתרעת הרחק אל מעבר לגבולותיו של העולם הזה. חדוה הרכבי הרחיבה את המנעד החווייתי של השירה העברית בדור הזה, ויצרה מקום למצבי נפש שהיו נותרים שתוקים בלעדיה. אריאל הירשפלד...

2.
3.
4.
5.
6.
רָאנָא - ספר שיריה החדש של חדוה הרכבי הינו ספר נדיר בייחודו. אלה הם שירי אהבה שמהווים תקדים בעוצמת האהבה- הדרמה של האהבה - שמתרחשת בעולמה של המשוררת. ראנא – דמות אניגמטית, סודית, בעלת כוחות מאגיים, שיש לה השפעה טוטאלית על חייה הגועשים של המשוררת – חיים שהטווח שלהם משתרע מן הנפלא והפלאי ועד הנורא שאין יותר ממנו רָאנָא - אלה שירים אדירי מימדים שמתארים את רצף הגעגועים, החוסר-אונים, הייסורים של אהבה בלי גבול, שמוכנה לתת את הכול, להביא את הכול, להקדיש את הכול; אהבה שלא מסוגלת להקשיב לחיים שקורים סביבה, שמתעקשת להזיז את הגבולות של המציאות, לשנות אותם, להמשיך לבנות את העולם בו היא מתחוללת, לפי מידותיה. במידה רבה רָאנָא היא יצירה אוטוביוגרפית, המשוררת רואה בה דמות בעלת כוחות אינסופיים, דמות כל-יכולה, שמסוגלת להעביר את המציאות למקום אחר, לשנות אותה, לבנות מציאות חדשה. חיים חדשים. עולם חדש. אושר חדש. בדומה לאלה קדמונית שמחזיקה בידיה את יסודות כדור-הארץ. אלה שירים שצוללים ומגיעים אל המעמקים היותר עמוקים שקורים בעולמה של הרוח האנושית, מעמקים שהחיים כופים עליה להגיע אליהם – במודע או בלא מודע - שירים שצוללים אל התהומות המסוכנים של החיים הפנימיים – אותם חיים פנימיים שבזכותם הכל: הרגישות, היופי, הדקות, העדינות. החופש. הספר רָאנָא משלים את מה שהופיע כבר באופן חלקי בספרה הגדול הקודם של הרכבי ציפור שבפנים עומדת בחוץ ושהתקבל בהתלהבות על ידי הביקורת וציבור הקוראים "מי שקרא את שיריה של חדוה הרכבי", כתב יצחק לאור בביקורתו על הספר, "יודע כמה עוצמה גלומה בהם, כמה וויתור על אירוניה או על משחקי מילים. רק התעקשות אמיצה על חיפוש אחר הדבר הנחבא מתחת למילים, משהו שאין לבטאו במילים". בהתלהבות דומה מגיב וכותב אלי הירש: "הרכבי היא משוררת מרתקת ומשמעותית, ששמה ראוי להישמע בנשימה אחת עם שמות המשוררים הישראלים הבולטים ביותר". הופעת הספר רָאנָא הוא אירוע ספרותי מרגש. לא להחמיץ....

7.
פָּנָיו בְּנִי שׁוֹתֵק לְעִתִּים קְרוֹבוֹת מִתְבּוֹנֵן בְּלִי עֵינַיִם בַּשָּׁמַיִם שֶׁלֹּא יַחְלְפוּ יוֹתֵר לְעוֹלָם עַל פָּנָיו מיגו של חדוה הרכבי הוא אחד מספרי השירה המפעימים ביותר והמרגשים ביותר שראו אור בעברית בתקופה האחרונה. שירתה של חדוה הרכבי מגיעה בספר זה לשיאה, והקורא אינו יכול שלא ליפול בשבי הריתמוס הסוחף של השירים, המשאיר אותו נפעם וקצר-נשימה. ספר שכולו אמת, כולו תנועה ותנופה, כולו כאב ויופי. השני בטרילוגיה. קדם לו ראנא...






©2006-2019 לה"ו בחזקת חברת סימניה - המלצות ספרים אישיות בע"מ